انشا با موضوع عشق + 6 انشا زیبا در مورد عشق و محبت

انشا در مورد عشق و محبت

در این بخش چند انشا زیبا در مورد عشق را آماده کرده ایم که در سبک داستانی و ادبی هستند. در مطالب قبل انشا در مورد بهار و انشا در مورد باران هم قرار داده بودیم و امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشند.

انشا درباره عشق به سبک داستانی

عشق انواع مختلف دارد و هر نوع عشق یک خاصیت متفاوت دارد. من در این چند سال زندگی چند تایی از آنها را فهمیدم و تجربه کردم. آخرین دفعه که یکی به من ابراز عشق کرد، همین امروز صبح بود.

امروز صبح یک نفر به موهایم دست کشید و به من گفت:«تو عشق منی!» بی حوصله به چشم‌هایش نگاه کردم و گفتم: «اما امروز خیلی درس دارم. بعد از برگشتن از مدرسه باید به تکالیفم برسم». او با تعجب نگاه کرد و گفت: «من که هنوز چیزی نگفتم».

به نظرم عشق یک چیز عجیب است. آدم‌ها وقتی عاشق هستند حاضرند هر کاری حتی کارهای احمقانه برای معشوقشان بکنند. یک وقتی پسرعمویم رفته بود در خانه همسایه‌شان و داد و هوار راه انداخته بود، بابا پرسید:«چرا این کار را کردی؟» و پسر عمویم جواب داد: «عاشق دخترشان هستم و آنها دخترشان را به من نمی‌دهند».

تازه آدم‌ها وقتی عاشقند، کر و کور هستند و فکر می‌کنند معشوقشان از همه دنیا بهتر است حتی اگر از همه دنیا زشت‌تر و بداخلاق‌تر باشد. بعدها که پسر عمویم با همین دختر همسایه‌شان ازدواج کرد، همه گفتند که نمی‌دانند عاشق چی این دختر شده بود! عشق کلاً چیز عجیبی است که همه چیز را قشنگ‌تر می‌کند.

البته همه عشق‌ها که مثل هم نیستند. بعضی عشق‌ها برای سوء استفاده هستند. مثلاً همین عشق به من! آن که امروز صبح گفت عاشقم است، مادرم بود. هروقت می‌گوید:«تو عشق منی»، یعنی دارد به این وسیله زمینه‌چینی می‌کند که برایش یک کاری انجام دهم. من هم گفتم: «خیلی درس دارم و حوصله ندارم که بعد از مدرسه بروم توی صف نانوایی بایستم».

خب عشق مادرانه این‌جوری است. اما هروقت به مامان می‌گویم: «شما برای اینکه برایتان یک کاری انجام بدهم، می‌گویید عاشقم هستید»؛ قبول نمی‌کند. حق به جانب می‌گوید:«تو که نمی‌دانی شب تا صبح بالای سر بچه‌ات بیدار ماندن یعنی چه، تو که نمی‌دانی با هر گریه‌ی بچه‌ات اشک ریختن یعنی چه، تو که نمی‌دانی دست بچه‌ات زخم شود انگار خودت زخمی شدی یعنی چه…» و آنقدر از این جملات «تو که نمی‌دانی» ردیف می‌کند و بغضش را قورت می‌دهد که پشیمان می‌شوم. کوتاه می‌آیم و قبول می‌کنم که عشقش باشم.

عشق اگر هزار نوع و هزار خاصیت داشته باشد، در نهایت عشق مادرانه از همه انواع آن بهتر، مهربانانه‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است.

***

انشای ادبی مناسب پایه دوازدهم

پروردگار مهربان آدمی را خلق کرد تا عشق بورزد، و عشق تنها یک واژه نیست، احساسی است که در تمام ذرات جهان وجود دارد.

عشق را در ذره ذره و هر لحظه ی این جهان هستی می توان حس کرد.

هنگامی که به چهره ی پدر یا مادر نگاه می کنی، هنگامی که به گلی خیره می شوی، یا هنگامی که باران می بارد و آسمان رحمتش را بر زمین جاری می کند و هزاران لحظه ی زندگی ما، یاد آور عشق است.

اما گاهی انسان چشم می بندد و تنها نفرت و پلیدی را می بیند.

نفرت دل آدمی را تیره می کند و اجازه نمی دهد نوری که حاصل عشق است در زندگی فرد جریان داشته باشد.

اما عشق هدایت گر و روشنی بخش است، و انسان را به معبود می رساند، معبودی که خود سر چشمه ی تمام خوبی های عالم است.

این قدرت عشق است که می تواند آدمی را ویران کند یا بسازد. گاهی عشق شخصی را مجنون می کند و گاهی او را به والاترین مقام ها می رساند.

گاهی دچار عشقی زمینی می شویم که در انتها تبدیل به نفرت می شود و گاهی همین عشق زمینی آغاز گر راه رسیدن به عشقی والاتر است.

عشق و نفرت هر دو تاثیر عمیقی بر روح و روان دارد، نفرت می تواند تمام خوشی های آدمی را در نظرش پوچ کند، و عشق می تواند تمام زشتی های جهان را در نظر انسان تبدیل به زیبایی کند.

انسانی که نفرت را به جای عشق، در دلش راه داد دیگر هیچ چشمی برای دیدن عشق و محبت جاری در اطرافش نخواهد داشت. این شخص خویشتن را نفرین کرده و زندگی خود را تباه می سازد.

خداوند با عشق آسمان ها و زمین و هر چه در آن هاست را آفرید پس رسالت انسان دوست داشتن، دوست داشته شدن و دوری از نفرت است.

***

انشا با موضوع عشق

انشای زیبا با موضوع عشق و محبت

در لغت نامه دهخدا تعاریف متعددی برای دو کلمه ی ” عشق ” و ” نفرت ” آمده است.

از تعاریف جالب عشق: ” در گذشتن از حد در دوستی ، یا کوری حس از دریافت عیوب محبوب ، یا مرضی است وسواسی که می کِشد مردم را به سوی خود ” را می توان ذکر کرد.

عشق می تواند باعث شود فردی برای شما جذابیتی افسانه ای داشته باشد، یا شما صلاح دیگری را به خود ترجیح دهید، و برای آسایش او متحمل رنج شوید.

یا این که چشم شما فقط خوبی معشوق را ببیند و عیب او را مشاهده نکنید، مانند زمانی که اطرافیان پیش مجنون از عیب های لیلی گفتند و او این بیت را در جواب گفت:

” اگر در دیدهٔ مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی ”

عشق یکی از احساسات ذاتی انسان است، احساسی که با حس صلح‌ دوستی و انسانیت نیز مطابق است. احساس آشنایی که بارها و بارها در لحظات مختلف زندگی آن را تجربه و یا در اطرافیان مشاهده می کنیم.

در تعریف نفرت نیز آمده است: ناپسند داشتن؛ بیزاری و رمیدگی و یا دوست نداشتن عمیق شی و یا شخصی.

نفرت را متضاد با عشق دانسته اند، و این احساس باعث بروز خصومت و خشمی می شود که فرد را آزار می دهد.

کسی که قلبی برای محبت دیگران داشته باشد پذیرای نفرت نیست.

عشق، صلح و دوستی می آفریند و نفرت، بیزاری. اگر خواهان از بین رفتن نفرت در وجود دیگران باشی، ابتدا باید آن را از وجود خود پاک کرده و با عشق بر نفرت غلبه کنی.

امام علی (ع) می فرماید:

«قلب، خاک خوبی دارد. در برابر هر دانه که در آن بنشانی، هزار دانه پس می‌دهد. اگر ذره‌ ای نفرت کاشتی، خروار ها نفرت درو خواهی کرد؛ و اگر دانه‌ ای از محبت نشاندی، خرمن‌ ها بر خواهی داشت »

نتیجه گیری : باید عشق را به دیگران هدیه کنیم تا زندگی خودمان هم سرشار از عشق شود.

***

تحقیق و مقاله ارتباط بین عاشق شدن و تمرکز

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که عشق نه تنها چشم انسان را کور می کند بلکه موجب کاهش تمرکز افراد عاشق شود و آنها کمتر می توانند کارهایی را که نیازمند توجه است انجام دهند.
محققان از چهل و سه نفر از شرکت کنندگانی که کمتر از شش ماه احساس می کنند که عاشق شده اند خواستند کارهایی را انجام دهند که طی آن می بایست اطلاعات مرتبط و غیر مرتبط را به سرعت از هم مجزا کنند.

به نظر می رسید که هرچقدر این افراد عاشق تر باشند کمتر می توانند به اطلاعات غیرمرتبط متوجه باشند. شدت عشق به نحوه قدرت افراد برای تمرکز مرتبط است. در این رابطه هیچ تفاوتی هم بین مردان و زنان وجود ندارد.

در عین حال وقتی شرکت کنندگان به موسیقی گوش می کردند موجب برانگیختن احساسات عاطفی آنها می شد و نشان می داد که فکر کردن به رویدادهای رومانتیک می تواند احساسات عاطفی آنها را تشدید کند.

شرکت کنندگان همچنین یک پرسشنامه پر کردند تا محققان بتوانند شدت احساسات عاطفی آنها را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند..

نتایج این تحقیق توسط هنک ون استنبرگن و همکارانش از دانشگاه لیدن و دانشگاه مریلند با سایر تحقیقات قدیمی متفاوت بود، چرا که تحقیقات پیشین نشان می داد که توانایی نادیده گرفتن اطلاعات منحرف کننده برای حفظ رابطه عاطفی طولانی مدت ضروری است.

محققان اظهار داشتند: توانایی کنترل فردی و مقاومت در برابر مسائلی که می تواند یک رابطه را تهدید کند برای حفظ یک رابطه طولانی ضروری است.

***

انشا در مورد عشق و دوست داشتن برای نوجوانان

عشق همه چیز است و تمام عالم از عشق آفریده شده است، عشق همچون چسبی قوی است که کل جهان هستی را در کنار هم نگاه داشته است.

وقتی با دقت به همه چیز و دنیای اطراف خود نگاه کنیم خواهیم دید که عشق در ذره ذره عالم، در نگاه پدر و مادر، در یک گل، در باران، در نور و در هر چیزی که می توان دید یا از نظرها پنهان است حضور دارد. در واقع بدون عشق کل هستی از هم خواهد پاشید.

جهان زیباست و هر جا زشتی یا نا زیبایی وجود دارد در واقع محصول کینه و تنفر و تاریکی است که نقطه مقابل زیبایی و عشق محسوب می شود.

آن جا که آدم ها با شادی زندگی می کنند و لذت می برند عشق هست و آن جا که همه چیز با غم و محنت و شکایت پر شده است اگر خوب دقت کنی سیاهی، کینه، بد دلی و قساوت عده ای از آدم ها را خواهی دید که به خوشبختی دیگران سایه انداخته است.

برخی افراد عشق قلب خود را کور کرده اند و از دیگران دریغ می کنند. این افراد هم خود را بیمار می کنند و هم دیگران را به سختی و مشقت می اندازند.

ایثار، فداکاری های بی منت و جان فشانی کردن همه فرزندان عشق هستند که اگر همه می توانستند ایثار کنند، می توانستند بدون بخل و خساست محبت بورزند جهان ما گلستان می شد چرا که عشق قدرتی بی نهایت دارد و هدایت گر و روشنی بخش است و عشق است که انسان را می سازد.

گاهی عشق ویرانی به بار می آورد، این بدان خاطر است که این عشق زمینی است و از قلب مان سرچشمه نگرفته است بلکه زاییده خودخواهی و تکبر ما است که در نهایت به تنفر تبدیل می شود و نوری از آن متولد نخواهد شد و ما را به اعماق تاریکی ها می فرستد.

***

انشا زیبا درباره عشق و محبت و فواید آن در زندگی

مقدمه: وقتی عشقی در دلت رخنه می کند، بی شک بهترین و زیباترین اتفاق روی زمین برایت رخ داده است. شاید زیباترین صبحت روزی باشد که احساس دلتنگی و بی تابی در درونت رخنه کرده است. هر روزت زیباست و می خواهی زندگی تازه شروع کنی.

بدنه: زندگی را با عشق که شروع می کنی همه چیز زیباست، دریا برایت صاف و جنگل پر از خاطره و خورشید هم در حال زلف آرایی، دلت کم کم تن به محبت و عشق می دهد. اینک نوری از جلوه خداوند در درونت تابیده و فرصت یکی شدن با خداست. می توانی روزهای نابت را با یاد خدا قسمت کنی و با توکل به خدا درونت را از زنگار صاف کنی و بدانی که خدا هم دستت را می گیرد و می توانی بر خواسته های نفسانی غلبه کنی و دلت را با نور خدا روشن کنی.

عاشق را که ببینی همه فکر و ذکر و برنامه‌اش با یاد عشق است و حتی نجوای گنجشک هم برایش جذاب و دوست داشتنی، روی شن ساحل که راه می رود هم پایش عاشقانه قدم بر می دارد و چه بسا اگر به درجه عشق به حق رسیده باشد هر لحظه ذکر و نام و یاد خدا بر دل براند و می تواند بزرگترین فرصت های عمرش را برای خودسازی به کار گیرد. عشق وجود و درون انسان را وسیع کرده و نیروی صبر و استقامتش را بالا می برد.

عشق به عاشق قدرت زندگی تازه و تلاش برای آینه شدن، بهتر شدن، جذاب شدن می دهد. به کمک نیروی عشق می توانیم به نور مطلق هستی یعنی خداوند نزدیک شویم و دل را به دریای وسیع و نیلگون عشق او بدهیم. یاد عشق لایه به لایه درون را صاف و بی آلایش می کند تا در حوالی آفتاب عالم تاب مانند ذره ای بندگی کنیم.

چه بسا روزهایی که با عشق روزگاری سخت از دوری و دلواپسی داشته باشیم ولی چون خواهش قلب است و تقاضای دل با تمام وجود می پذیریم و قدم در راه پرمشقت عشق می نهیم. روزهای بی تابی، انتظار، بی هم‌نفسی، بی حوصلگی و روزهایی که تمام وجودمان از حس دوست داشتن لبریز است.

نتیجه گیری: عشق دردی عمیق قلبی است که اگر در مواردی به وصال نرسد، ولی موجب رشد و تعالی و کمال انسان می گردد. عشق دل را صیقل زده و زنگار از وجود و قلب انسان بیرون کرده و موجب نزدیکی دل عاشق به خداوند می گردد.

منبع: کوکا، پرشین استار و وبلاگ انشا

مطالب مشابه را ببینید!

انشا شغل آینده + 6 انشای زیبا با موضوع شغل و کار آینده انشا در مورد زندگی + 6 انشا در مورد اهداف زندگی و موفقیت در زندگی انشا در مورد تنهایی + 4 انشا زیبای ادبی کوتاه و بلند با موضوع تنهایی و دلتنگی انشا درخت + 11 انشا زیبا با موضوع درخت و فوایدی که دارد برای کودک و نوجوان انشا امام زمان (عج) + 19 انشای زیبای ادبی و کوتاه با موضوع حضرت مهدی امام دوازدهم انشا در مورد مدرسه + 10 انشا جدید با موضوع مدرسه رفتن به صورت ادبی و طولانی انشا پدر + 15 انشا بسیار زیبای ادبی کوتاه و بلند با موضوع پدر انشا با موضوع نماز + چند انشای زیبای کوتاه درباره نماز برای پایه های مختلف انشا در مورد پرستار + 11 انشای دانش آموزی و زیبای ادبی در مورد پرستاران انشا طبیعت + 7 انشا زیبای کوتاه و بلند برای پایه تحصیلی دبیرستان