انشا طبیعت + 7 انشا زیبای کوتاه و بلند برای پایه تحصیلی دبیرستان

انشا طبعیت (7 انشای زیبا درباره زیبایی های طبیعت)

در این بخش چند انشا آزاد بلند و کوتاه در مورد طبیعت را برای پایه های مختلف تحصیلی دبیرستان و دبستان و گروه سنی کودک و نوجوان آماده کرده ایم.

انشا کوتاه و با مقدمه و نتیجه گیری در مورد طبیعت

مقدمه:

مگر می شود در این دنیا و در میان این همه شلوغی و هرج و مرج زندگی کنی و به دنبال جایی یا مکانی برای استراحت و داشتن آرامش نباشی. جایی مثل طبیعت.

تنه انشا:

جایی که پر باشد از عطر دل انگیز شگوفه ها و صدای پرندگان و باد نسیمی در میان شاخ و برگ های درختان بوزد. مگر می شود در لابه لای درختان قدم برداری و صدای پرندگان گوشت را نوازش دهد و تو را وارد خلسه ایی سرشار آرامش و عشق نبرد.

مگر می شود در کنار رودخانه ی روان بنشینی و با صدای جریان آب شکرگزار نعمت های بی کران پروردگار نباشی… رودخانه ایی که به ما یادآور می شود زندگی نیز مانند همین مسیر رودخانه، جریان دارد و می گذرد. گاهی آب روان بر تخته سنگی می خورد و گاهی از مسیر رودخانه خارج می شود. اما همه ی این اتفاقات می گذرند و دوباره جریان می یابند. اینها درس هایی است که از طبیعت می گیریم.

یاد می گیریم که طبیعت یکی از زیباترین نعمت ها است که خداوند به ما عطا کرده و ما انسان ها نیز موظف هستیم که از آن ها مراقبت کنیم. به قول سهراب سپهری آب را گل نکنیم و یا درختان را برای چند برگ کاغذ بیشتر قطع نکنیم و یا با ریختن آشغال و زباله زمین و طبیعت را آلوده نکنیم.

اما در ازای آن گل بکاریم و درختان بیشتری بکاریم و با صرفه جویی مانع از قطع درختان شویم تا روزهای بیشتری را همراه با خانواده به دل طبیعت برویم و با ثبت خاطرات بیشتر و زیباتری صفحه های زندگی را ورق بزنیم و همچنین با مراقبت و مواظبت از طبیعت روزهای دلنشین بیشتری برای خود و آیندگان ثبت و ضبط کنیم.

نتیجه گیری:

دنیایی را تصور کنیم که هیچ درختی روی زمین باقی نماند و همه ی رودخانه ها خشک و ترک خورده باشند و هیچ گلی روی زمین به ما لبخند نزند. آیا در چنین مکانی می شود زندگی کرد و زنده ماند و شاد بود!

مطلب مشابه: انشا در مورد فصل پاییز + 10 انشای زیبا در مورد پاییز و زیبایی های آن


انشا با موضوع طبیعت

انشا ادبی درمورد زیبایی های طبیعت

هنگامی که آفتاب دل افروز بر نوک کوههای خاکستری رنگ خاوری بوسه میزند، هنگامی که پرندگان زیبا از لانه و آشیانه های خود

دسته دسته پرواز کنان در فضای لایتناهی بگردش میروند، هنگامی که افق لاجوردین با جلوه دلفریبی رنگین میگردد.

آنجا که سبزه های مخملی زیبا دامنه کوهها را میارآید، آنجا که آب رودخانه غذش کنان راه پرپیچ خمی را در پیش میگیرد.

آنجا که زنبق های سفید در پاسخ نوشخند آفتاب دلفریب، خنده ای شیرین تر و ملکوتی تر میکنند.

آنجا که در دامنه کوههای سرسبز گلهای لطیف، نرگس مخمور و بنفشه محبوب من مات و مبهوت زیبایی سحر اگیز خود میسازد.

آنجا که به غیر از روح زیبایی چیز دیگری مشاهده نمی شود، یعنی در دامان طبیعت چه خوبست که بنشینیم و مظاهر جمال طبیعت را از نزدیک مشاهده کنیم و بر آن سرخ گل زیبا بوسه زنیم.

با آن زنبق لطیف آن همه زیبایی را تهذیب گوییم و آن بنفشه خوشرنگ را که از حجب و حیا سر به زیر افکنده است را تحسین کنیم.

آنگاه پس از آنکه روح را از آنهمه زیبایی سیراب نمودیم، سربه سوی آسمان ها برداشته خدای بزرگ را بیش از همیشه ستایش کنیم.

طبیعت بهترین موهبتی است که پروردگار به ما ارزانی داشت، ما باید در حفظ طبیعت کوشا باشیم و به دیگران نیز بیاموزیم تا از طبیعت و نعمت های آن مراقبت کنند.


انشای تحقیقی و علمی در مورد طبیعت

برای خیلی از ما، تابستان زمانی است که اتومبیل‌مان را پُرکنیم یا سوار هواپیما شویم و به مقصدی اعجاب‌انگیز برویم. اقیانوس، کوهستان، پارک‌های طبیعی: این‌ها جاهایی هستند که مایلیم برای تنفس و استراحت از جریان سخت هر روزه، و دوباره انرژی گرفتن برویم. تجربیات اعجاب‌انگیز برای سلامتی و تندرستی‌مان خوب است.

معلوم شده که فواید این تجربیات ممکن است به دیگران هم برسد. در یک سری از تحقیقات جدید، محققان دریافتند احساس شگفتی و حیرت، موجب افزایش رفتارهای اجتماعی مطلوب می‌شود.

اول از همه، شگفتی و حیرت چیست؟ شگفتی یک تجربه احساسی مثبت یا تعجب شدید است که معمولا توسط چیزی منحصربفرد، عظیم، پیچیده یا زیبا برانگیخته می‌شود. وقتی افراد، شگفتی را تجربه می‌کنند، اغلب کمی از احساس خود را بروز می‌دهند، اما درواقع آنها بخشی از چیزی فراتر و بزرگ‌تر از خودشان هستند. به‌عبارتی دیگر، شگفتی و بهت، تمرکز روی خود را کاهش داده و باعث می‌شود احساس کنیم به دنیای بزرگ‌تری مربوطیم.

از آنجایی‌که، شگفتی و حیرت، دامنه تمرکز را گسترده‌تر می‌کند، محققان براین باورند که این حالت موجب ارتقا رفتارهای اجتماعی مطلوب هم می‌شود، و این احتمال را با مطالعات گوناگون و خاص، مورد آزمایش قرار دادند. دریک پژوهش، از بعضی از شرکت‌کنندگان خواسته شد یکی از تجربیات اخیرشان را که شگفتی و حیرت دربرداشته به یاد بیاورند، از بعضی هم خواسته شد یکی از تجربیات اخیرشان از غرور را یادآوری کنند و از عده‌ای دیگر هم خواسته شد یک تجربه عادی روزانه را به‌خاطر آورند.

سپس از همه آنها خواسته شد بیان کنند که دراین تجربیات تا چه اندازه احساس کردند که بخشی از چیزی بزرگتر ازخودشان هستند. در پایان، شرکت‌کنندگان به تعدادی از موقعیت‌های فرضی که شامل تصمیم‌گیری اخلاقی بود واکنش نشان دادند. برای مثال، در یک سناریو، آنها ناگهان از حسابدار کافی‌شاپ، بابت باقی پولشان، مبلغ بسیار زیادی دریافت کردند. اگر شما بابت پرداخت یک صورتحساب ده دلاری، بیست دلار به‌عنوان مابقی دریافت کنید، ساکت می‌مانید و این مبلغ زیادی را در جیب‌تان می‌گذارید؟

دراین سناریو که مربوط به تصمیم‌گیری باانگیزه اخلاقی می‌شد، افرادی که یک تجربه از شگفتی و اعجاب را به یاد آورده و بیان کرده بودند احساس‌ می‌کنند بخشی از یک مجموعه بزرگتر هستند، نسبت به افرادی که تجربه‌ای از غرور یا یک تجربه عادی را یادآوری کرده بودند، تصمیم‌گیری اخلاقی تری داشتند. شگفتی، خود محوری و خود متمرکزی را کاهش می‌دهد و در این آزمایش، شگفتی موجب کاستن از میزان احتمال گذاشتن مبلغ اضافی که تصادفا به آنها داده شده بود در جیب‌شان، بوده‌ است. و این تاثیر اعجاب انگیزی، روی تصمیم‌گیری اخلاقی، از نتایج کاهش تمرکز روی خود است که موجب می‌شود افراد احساس کنند بخشی از یک چهارچوب اجتماعی وسیع‌تر هستند.

در مطالعه‌ای دیگر، محققان با نشان دادن ویدئوکلیپ‌هایی به شرکت‌کنندگان، احساس شگفتی را بررسی کردند. بعضی از این افراد کلیپی اعجاب انگیز را تماشا کردند که سیاره زمین را نشان می‌داد و شامل نماهای گسترده‌ای از زیبایی طبیعی بود (مثلا کوه‌ها و دره‌ها). شرکت‌کنندگان در حالت‌های دیگر هم ویدئوکلیپ‌هایی را تماشا کردند که ایجاد شگفتی و حیرت نمی‌کرد (مثلا یک ویدئوی خنده‌دار درمورد حیوانات). سپس این افراد به آیتم‌هایی جواب دادند که نشان می‌داد تا چه اندازه احساس کوچکی و کم‌اهمیت بودن می‌کنند.

سپس شرکت‌کنندگان کاری را انجام دادند که به آنها اجازه می‌داد در رفتارهای اجتماعی پسندیده شرکت داشته باشند. آنها وارد بازی شدند که می‌توانستند امتیاز مشخصی کسب کرده و به آنها گفته شده بود امتیازی که در پایان بدست می‌آورند به‌عنوان یک کارت هدیه 100 دلاری آن‌لاین محسوب می‌شود. همچنین به آنها این اجازه داده شد تا اگر مایل بودند بخشی از امتیاز خود را به دیگری بدهند (یک غریبه) که او هم دراین تحقیق حضور داشت. آیا حیرت و شگفتی، انسان را بخشنده‌تر می‌کند؟

نتایج نشان دادند که پاسخ این پرسش مثبت است. شرکت‌کنندگانی که ویدئوی اعجاب‌انگیز را تماشا کرده بودند اعلام کردند که نسبت به بقیه، بیشتر احساس کوچک‌تر بودن و اهمیت کمتر می‌کنند. واین افراد همچنین بیشتر امتیازات‍‌‌شان را به دیگری داده بودند. مثل قبل، همان احساس کوچک بودن در اثر شگفتی، انگیزه این بخشندگی بوده است. شگفتی، توجه به خود را کاهش داده و مهربانی نسبت به دیگران را بیشتر می‌کند.

این‌ها تنها چند نمونه از تحقیقاتی بودند که محققان برای آزمودن چگونگی تاثیر شگفتی بر رفتارهای اجتماعی مطلوب انجام دادند. در تمام موارد پژوهش‌های آنها، تجربیاتی که یادآور این بودند که ما تنها جزء کوچکی از جهانی بزرگ‌تر هستیم، فوایدی برای رفتارهای اجتماعی دربر داشتند. تجربه گستردگی و زیبایی طبیعت، می‌تواند از ما انسان‌های بهتری بسازد. بنابراین به طبیعت سفر کنید، به دیگران هم می‌توانید به اندازه خودتان سود برسانید.

مطلب مشابه: انشا در مورد باران؛ 10 انشا در مورد روز بارانی و توصیف باران


انشا با موضوع طبیعت

انشا درباره توصیف طبیعت برای دانش آموزان پایه دهم

کوه ها یک به یک و استوار در کنار یک دیگر ایستاده اند و ارتفاع بلند و کوتاه قله های شان مناظر شگفتی را پدید آورده است.

سرسبزی و طراوت همه جا را فرا گرفته و طبیعت رخت سبز بر تن کرده و دشت و کوه پوشیده از علف و گل های رنگارنگ است.

هرزگاهی وزش نسیم تن سبزه ها و گل های بی شمار را به رقص در می آورد و انبوه سبزه ها مانند موجی کوتاه به نظر می رسند که از یک طرف شکل گرفته و در طرف دیگر کوه نا پدید می شود و با وزش نسیمی دیگر باز حرکت موج گونه ای دیگر شکل می گیرد.

در یکی از قله ها و در میان لباس سبز رنگ مخملی کوه، تک درختی بلند قامت و کهن ایستاده و پناهگاه امنی برای پرندگان شده است.

درخت پر از برگ های نو و تازه است که با وزش نسیم صدای برگ هایش سکوت کوه را بهم می زند و در همه جا طنین انداز می شود و زیبایی اش را تمام قد به رخ همگان می کشد.

آسمان نیز به رنگ آبی نیلگون در آمده و ابر های سپید مانند تکه های نرم و لطیف پنبه در تمام پهنای آن قابل مشاهده هستند.

جاده ی باریکی کوه ها را به یک دیگر متصل کرده است، جاده ای که یک طرف آن کوه و طرف دیگرش دره است، جاده ای که در نهایت زیبایی خطراتی نیز در دل خود پنهان کرده است.

کمی بالا تر از جاده چشمه ی کوچکی از دل کوه جوشیده و و در عرض جاده جاری شده و پس از گذر از عرض جاده به پایین کوه سرازیر می شود.

فصل شادی پروانه هاست و آن ها با بال های رنگی خود در میان گل ها و سبزه ها پرواز می کنند و گل های صورتی، قرمز، آبی و زرد را می بویند.


انشا توصیفی طبیعت زیبا

دشتی وسیع در مقابلم قرار دارد. باران تازه بند آمده است.گلهای دشت سیراب شده و در باد پاييزی می رقصند. صدای بازدم هايشان را می شنوم که با نسيم ِپاييزی همراه شده و پيام نشاط را به دوردستها می برند.هوا لطيف است. اما خورشيد مهلت نمی دهد. و با آمدنش شبنم گلها را الماس می کند.دشت می درخشد . این همه زيبايی واقعاً وسوسه انگيز است. و انسان را به جمع کردن اين همه زيبايی تحريک می کند. اما افسوس که اين قشنگي ها چيزی جز جادوی حیرت انگیز طبیعت نیست.

پا را پيش می نهم.کم کم به حاشية جنگل می رسم.درختان سر به فلک کشيده به خوبی دشت را از جنگل متمايز می سازد. در اواسط جنگل تاريکی و رطوبت نااميدی را با خود به ارمغان می آورند. انگار در پايين ها،زندگی مفهومی ندارد.اما نه،تک گياهی در تاريکی روييده و برای خود زندگی می کند؛گل ميدهد،ميوه ميدهد و مهمتر از همه اينکه رشد ميکند.

کاجی از آن بالاها می افتد.هاگ هايش می ريزند. گياهی کوچک سر از خاک بيرون می آورد.بدون نور رشد می کند تا به آن بالاها برسد. آن وقت برگهايش در زير انوار خورشيد می رقصند و آواز شادی می خوانند. اين چيست که باعث می شود که يک گياه سختی های رشد کردن را برخود هموار سازد؟ اين عشق است؛ عشق به زندگی؛ عشق به بودن و عشق به پيشرفت.

در حاشية انتهايي جنگل نور با سماجت از شاخ و برگ درختان گذشته و وارد جنگل می شود.خورشيد کم کم راه پايين رفتن را در پيش می گيرد و غروب سر می رسد. غروب هميشه غمناک است،نمی دانم چرا؟ مانند يک دزد، شادی و اميد دلم را ذره ذره می ربايد. اما به هر حال غروب هم زيباست و مقدمه ای برای فردايي روشن تر،زيباتر و پر اُميد تر.

من اينجا ریشه در خاکم،اميد روشنايي است. گرچه در اين تيرگی ها نيست .من اينجا تا نفس باقيست می مانم. من اينجا روزی آخر،از دل این خاک با دست تهي گل برمی افشانم.

مطلب مشابه: انشا با موضوع درخت + 7 انشا زیبا با موضوع درخت و فوایدی که دارد برای کودک و نوجوان

انشا درباره طبیعت برای پایه ششم

طبیعت از نعمت های فوق العاده زیبای خداوند است که به دنیای ما جان بخشیده و آن را برای زندگی ما انسان ها زیباتر ساخته است. طبیعت شامل هر آن چیزی است که دست ساز بشر نمی باشد و هر گوشه اش گواهی بر وجود نیروی برتری است که همه عالم به وجودش وابسته و زیر سایه الطافش به بودن خود رسیده اند.

بیا لحظه ای عمیق فکر کنیم، واقعا حیف نیست این طلوع و غروب خورشید در لایه ای از هوای آلوده گم شود؟ واقعا حیف نیست سر سبزی جنگل ها و زیبایی دریاچه ها در لا به لای زباله های ما محو شود؟ واقعا حیف نیست آواز پرندگان و صدای جویبارها در لا به لای بوق ماشین ها و زندگی شهرنشینی ساکت شود؟

بسیاری از ما انسان ها قدر نعمت های خداوند را نمی دانیم و شکرگزار آن ها نیستیم. به این فکر نمی کنیم که اگر باران نمی آمد، برف نمی بارید، نور خورشید یا هوایی که در آن نفس می کشیم نبود چه می شد. هزاران هزار نعمتی که تا هستند برای ما بدیهی هستند و تنها زمانی ارزش آن ها را درک می کنیم که برای حتی مدتی کوتاه از آن ها محروم شویم.

یادمان باشد لطف خداوند وفور نعمت هایش را ایجاب می کند و انسان بودن ما، قدردان و مراقبت کردن از این همه نعمت را. باشد که بیشتر حواس خود را به طبیعت بدهیم و نگهدارش باشیم.

مطالب مشابه را ببینید!

انشا در مورد تنهایی + 4 انشا زیبای ادبی کوتاه و بلند با موضوع تنهایی و دلتنگی انشا درخت + 11 انشا زیبا با موضوع درخت و فوایدی که دارد برای کودک و نوجوان انشا امام زمان (عج) + 19 انشای زیبای ادبی و کوتاه با موضوع حضرت مهدی امام دوازدهم انشا در مورد مدرسه + 10 انشا جدید با موضوع مدرسه رفتن به صورت ادبی و طولانی انشا پدر + 15 انشا بسیار زیبای ادبی کوتاه و بلند با موضوع پدر انشا با موضوع نماز + چند انشای زیبای کوتاه درباره نماز برای پایه های مختلف انشا در مورد پرستار + 11 انشای دانش آموزی و زیبای ادبی در مورد پرستاران انشا رنگین کمان با 4 انشا زیبای کوتاه و بلند در وصف رنگین کمان انشا در مورد دوست ؛ 5 انشای زیبا در مورد دوست و رفیق برای دانش آموزان انشا با موضوع عشق + 6 انشا زیبا در مورد عشق و محبت