طرز تهیه انواع تنقلات شب یلدا از شیرینی جات مخصوص تا ژله و لواشک

در طولانی ترین شب سال شب یلدا برای پذیرای مهمانان از انواع تنقلات مانند شیرینی ها، انواع دسر، آجیل، میوه های خشک تابستانی و میوه های تازه پاییزی استفاده می شود. برای آشنایی با طرز تهیه تنقلات شب یلدا توصیه می شود این محتوا را به طور کامل مطالعه بفرمایید. میوه های رنگارنگ که انار و هندوانه در راس آن ها قرار دارد از انواع تنقلات شب چله یا شب یلدا محسوب می شوند.

انواع تنقلات شب یلدا

دانه های انار و ظاهر کروی شکل هندوانه به ترتیب نماد زایش و سمبل خورشید هستند که از میوه های پر مصرف شب یلدا محسوب می شوند.

از انواع تنقلات یلدا به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

تنقلات شب یلدا

شیرینی هویج یکی از شیرینی های ساده

از ساده ترین شیرینی های است که برای شب چله تهیه می شود برای درست کردن این شیرینی به مواد اولیه ای مانند فندق درسته 1 پیمانه، پودر نارگیل به میزان لازم، آب 2 پیمانه، شکر 3 پیمانه و هویج متوسط ۳ عدد نیاز است.

برای تهیه آن باید هویج رنده شده، 3 پیمانه شکر و 2 پیمانه آب را با هم ترکیب و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند. در مرحله دوم باید زیر شعله را کم کنید تا هویج ها با حرارت کم پخته شوند و آب آن ها غلیظ شود.

در مرحله سوم باید زیر حرارت را خاموش کنید تا هویج پخته شده سرد شود، سپس آن را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیر در آید.

در مرحله چهارم به خمیر هویج باید فندق را اضافه کنید و آن ها را خوب به هم بزنید در مرحله پنجم یک تکه کاغذ روغنی را کف سینی قرار دهید سپس روی آن خمیر هویج را پهن کنید.

در مرحله پنجم با پشت قاشق روی خمیر را صاف کنید سپس به مدت 7 تا 8 ساعت خمیر هویج را داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

در مرحله ششم پودر نارگیل را روی خمیر هویج بپاشید سپس با یک چاقوی خیس خمیر را برش بزنید. در مرحله هفتم تکه های شیرینی را بر گردانید، سپس پودر نارگیل را به طرف دیگر بپاشید.

تنقلات شب یلدا

ذرت بو داده یک خوراکی محبوب

یکی از تنقلات طولانی ترین شب سال، ذرت بو داده است برای تهیه این نوع خوراکی کافی است به مدت 10 دقیقه ذرت ها را داخل آب بریزید، سپس آن ها را آبکش کنید.

سپس روی گاز یک قابلمه قرار دهید و داخل آن کمی روغن بریزید و ذرت ها را داخل روغن بریزید و به آن آویشن، فلفل، نمک و هر ادویه ای که دوست دارید اضافه کنید سپس به طور مرتب آن ها را هم بزنید.

حرارت را باید زیاد کنید به طوری که اولین دانه باز شود، سپس درب قابلمه را می گذاریم، در مرحله بعد زیر حرارت را کم نمایید و چند دقیقه ای صبر کنید به طوری که صدای پریدن دانه های ذرت شنیده شوند.

بدون این که درب ظرف را بردارید باید قابلمه را تکان دهید و ذرت ها را به هم بزنید. وقتی سر و صدا قطع شد نشان می دهد که ذرت ها باز شده اند.

درب ظرف را بلافاصله بردارید و ذرت ها را سریع داخل ظرف دیگری بریزید تا ذرت ها نسوزند، می توانید برای خوش طعم شدن ذرت بو داده از کره هم استفاده نمایید.

Screenshot ۲۰۲۰ ۱۲ ۰۲ ۰۸ ۳۸ ۲۱ e1671366030876

باسلوق انار خوشمزه

یکی از تنقلات شب چله است برای تهیه آن باید مواد اولیه زیر آماده شود:

  • ۴.۱ پیمانه دانه انار
  • 1 پیمانه شکر
  • روغن مایع یک قاشق چایخوری
  • گلاب 2.1 پیمانه
  • پودر نارگیل ۲ پیمانه
  • نشاسته 50 گرم
  • پودر ژلاتین 1 قاشق چایخوری
  • آب انار یک پیمانه

برای تهیه این نوع خوراکی باید در آب انار نشاسته را بریزید و آن ها را به هم بزنید سپس شکر و گلاب را به این ترکیب بیفزایید.

روی حرارت ملایم مواد را تفت دهید، مرتب آن ها را هم بزنید و هنگامی که غلیظ شد از روی حرارت آن ها را بر دارید.

در مرحله دوم دو قاشق غذا خوری آب انار را با پودر ژلاتین ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا ژلاتین در آب انار حل شود.

سپس ترکیب مواد را از روی حرارت بردارید تا خنک شوند بعد از این که ژلاتین خنک شد باید به ترکیب نشاسته آن را اضافه کنید و خوب آن ها را به هم بزنید.

در مرحله بعد یک تکه فویل را روی سطح صافی پهن کنید سپس پودر نارگیل روی آن بپاشید.

سپس روی فویل مایه باسلوق را بریزید سپس دست خود را چرب کنید و مایه را رول نمایید به طوری که به شکل لوله ای در آید.

در مرحله بعد روی آن مقداری دانه انار بپاشید سپس دور آن فویلی را بپیچید. باسلوق انار را 24 ساعت در یخچال و یک ساعت در فریزر قرار دهید تا سفت شود سپس فویل را جدا کنید و آن را برش بزنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه ژله بسنی؛ انواع ژله بستنی لایه ای

تنقلات شب یلدا

کیک لبو با طعم ویژه برای شب یلدا

این خوراکی خوشمزه به وسیله مواد اولیه زیر تهیه می شود:

  • ۱۵۰ گرم کشمش بی دانه
  • بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
  • آرد 300 گرم
  • 4 عدد تخم مرغ
  • پودر شکر 1 پیمانه
  • سه قاشق پوست لیموی رنده
  • 250 گرم کره
  • لبوی کوچک 250 گرم

برای تهیه این نوع خوراکی ابتدا باید فر را روی حرارت 175 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود.

در مرحله بعد لبوها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید، سپس به صورت درشت لبوها را رنده کنید.

سپس داخل کاسه ای پودر شکر، پوست لیمو و کره را بریزید سپس با همزن برقی آن ها را به هم بزنید تا رنگ آن روشن شود.

در مرحله بعد یکی یکی تخم مرغ ها را اضافه کنید و آن ها را هم بزنید تا یکدست شوند.

سپس بکینگ پودر و آرد را با هم ترکیب و الک کنید سپس آن ها را به مایه فوق بیفزایید. در مرحله بعد کشمش، لبوی رنده شده را با دیگر مواد ترکیب نمایید.

سپس قالب گردی به قطر 20 سانتی متر را چرب کنید، سپس داخل آن مایه‌ی کیک بریزید.

در مرحله بعد قالب را به مدت   65 تا 70 دقیقه در فر بگذارید تا کیک بپزد.

تنقلات شب یلدا

پفک هندی رنگارنگ

این نوع خوراکی را می توانید، خرید کنید یا این که مواد اولیه آن را تهیه نمایید.

اگر پفک هندی را خریداری کرده اید به سس تند و روغن سرخ کردنی نیاز است.

برای تهیه پفک هندی باید روغن را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

در مرحله بعد حدود 3 تا 5 دقیقه پفک ها را داخل روغن بریزید و سرخ کنید. سپس روغن اضافه پفک ها را باید با صافی یا حوله های روغن گیر، جدا کنید تا ترد شود، سپس با سس تند آن را میل کنید.

اگر قصد دارید خودتان پفک هندی را درست کنید باید مواد اولیه آن که شامل 4 تا 5 لیوان، نمک بسیار کم و یک پیمانه آرد برنج می شوند را تهیه کنید.

برای تهیه پفک هندی ابتدا باید همه مواد را با هم ترکیب نموده، سپس روی حرارت آن ها را قرار می دهیم تا غلیظ شوند.

در مرحله بعد مواد را می توانید، تقسیم کنید، سپس در هر قسمتی رنگ خوراکی را بریزید و بگذارید تا خنک شوند.

سپس مواد را داخل قیف ریخته و آن ها را روی نایلون قرار دهید و بگذارید تا خشک شوند.

پفک های خشک شده را داخل روغن داغ بریزید و بگذارید تا پفک ها پف کنند به صورتی که روی روغن بیایند.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که به جای رنگ خوراکی می توانید از آب لبو یا زعفران استفاده کنید.

در ضمن برای این که رنگ پفک ها تیره نشود از رنگ خوراکی خیلی کم باید استفاده کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه ژله فالوده ای + روش تهیه ژله تخم شربتی برای روزهای گرم تابستان

تنقلات شب یلدا

ژله هندوانه خوشمزه یک دسر خوش رنگ

این نوع خوراکی را می توان به شکل قاچ های زیبای هندوانه یا به صورت دسر انار با نشاسته درست کرد.

طرز تهیه آن راحت و ساده است به طوری که در یک ساعت می توان یک دسر خوش رنگ لعاب و خوشمزه درست کرد.

مواد اولیه ای که برای تهیه این نوع خوراکی استفاده می شود، شامل شکلات چیپسی به میزان لازم، رنگ خوراکی سبز به میزان لازم، خامه 100 گرم، پودر ژله آلوئه ورا 1 بسته و پودر ژله قرمز مانند آلبالو به میزان یک بسته خواهد بود.

برای تهیه آن باید در ۱.۵ لیوان آب جوش ژله آلبالو را ترکیب کنید. در مرحله دوم 2 قاشق غذا خوری از ژله حل شده را با یک قاشق مربا خوری خامه در آب مخلوط نمایید.

سپس ژله آلبالو را به آن اضافه کنید برای نیم بند شدن باید ژله را در یخچال قرار دهید و آن ها را به هم بزنید، شکلات چیپسی هم به آن بیفزایید.

در یک قالب ناودانی ژله را قرار دهید و در یخچال بگذارید و در یک لیوان آب جوش پودر ژله آلوئه ورا را حل نمایید بعد از این که خنک شد باید خامه را به آن اضافه کنید، سپس آن ها را به هم بزنید تا یکدست شوند.

پس از بستن لایه اول به عنوان لایه دوم نیمی از مخلوط را در قالب بریزید بعد از این که لایه دوم بسته شد باید به فاصله 3 تا 4 سانتی متر، چوب های بستنی را در ژله فرو نمایید.

نیم قسمت دیگر ترکیب ژله آلوئه ورا و خامه را باید با رنگ سبز مخلوط نمایید، پس از بستن لایه دوم به عنوان لایه سوم در قالب بریزید.

بعد از این که ژله بسته شد از دیواره قالب آن را با یک چاقوی تیز جدا نمایید و برش بزنید.

تنقلات شب یلدا

گندم بو داده یکی از تنقلات سالم و قدیمی

یکی از تنقلات مقوی و قدیمی شب یلدا که امروزه مصرف آن رو به فراموشی است، گندم بو داده می باشد. از مواد لازم برای تهیه گندم بو داده می توان به نصف قاشق سوپ خوری نمک، روغن مایع یک قاشق سوپ خوری، شیر یک لیوان و گندم 50 گرم اشاره کرد.

برای تهیه گندم بو داده باید داخل آب گندم را بریزید و به مدت 2 ساعت بگذارید خیس بخورد، سپس آن را در آبکش بریزید تا آبش جدا شود و گندم ها را داخل شیر قرا  دهید به گونه ای که شیر روی آن ها را بگیرد، سپس بگذارید تا داخل شیر خیس بخورد.

در مرحله بعد گندم خیس خورده داخل شیر را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن جدا شود. سپس روغن را در تابه بریزید و مقداری آب نمک به آن بیفزایید سپس، حرارت دهید تا آبش تبخیر شود. در مرحله بعد تابه ای دیگر را بردارید و روغن داخل آن بریزید؛ سپس گندم را تا بیست دقیقه داخل آن تفت دهید تا حالت پف کردگی در آن ایجاد شود.

مطلب مشابه: دسر خوشمزه شب یلدا + طرز تهیه دسر یاقوتی مخصوص شب یلدا

تنقلات شب یلدا

پاستیل انار خوشمزه

مواد لازم جهت تهیه پاستیل انار:

  • یک دوم پیمانه شکر
  • یک چهارم پیمانه گلوکز مایع
  • یک چهارم پیمانه پودر ژلاتین
  • ۱۵۰ میلی متر آب میوه طبیعی

پودر ژلاتین و شکر را با گلوکز ترکیب کنید و آن را با آب میوه مخلوط نموده و بر روی حرارت قرار دهید تا مایع بعد از جوش آمدن شفاف شود. بعد از اینکه خنک شد قالب را با آب خنک خیس کنید و مایع را داخل آن بریزید. برای اینکه رنگش به رنگ انار قرمز شود می توانید رنگ خوراکی به آن بیفزایید. سپس ژله تهیه شده را داخل یخچال قرار دهید و بعد آن را از قالب جدا نمایید؛ سپس شکر داخلش بغلتانید.

تنقلات شب یلدا

طرز تهیه لواشک کیوی

جهت تهیه لواشک کیوی ابتدا این میوه را پوست بگیرید و بر روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود. سپس آن را با گوشکوب له کنید و اگر طعم شیرین دوست دارید می توانید مقداری شکر به آن بیفزایید؛ در غیر اینصورت نیازی به افزودن شکر نخواهد بود. بر روی سینی نایلونی قرار دهید و کیوی له شده را داخل آن بریزید، سپس در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

مطلب مشابه: آموزش طرز تهیه شیرینی لطیفه قنادی

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی بدون روغن؛ لیست 12 غذای خوشمزه سالم انواع ادویه های ضروری آشپزخانه؛ 25 ادویه مورد نیاز از هل گرفته تا تخم شنبلیله انواع قهوه و تفاوت آنها؛ همه چیز در مورد انواع قهوه و طعم آنها مدل تزئین هندوانه شب یلدا؛ تصاویر زیبا از تزئین هندوانه در شب یلدا طرز تهیه کیک یزدی؛ آموزش پخت 4 کیک یزدی خوشمزه با طعم های مختلف طرز تهیه انواع سس ساندویچ؛ مقایسه و ارزیابی انواع سس خوشمزه راهنمای انتخاب کیک عروسی؛ از وزن مناسب کیک تا روکش کیک آموزش و راهنمای رنگ دهی زعفران با نکات کلیدی همه چیز درباره نودل غذای فوری خوشمزه و طرز تهیه انواع طعم ها محبوب ترین غذاهای خارجی بدون گوشت ( 14 غذای خوشمزه)