طرز تهیه بستنی سنتی (آموزش انواع بستنی سنتی در منزل)

بستنی سنتی یکی از قدمی ترین دسر های ایران و جهان به شمار می‌ رود که از زمان های قدیم افرادی با دستور تهیه مخصوص خود اقدام به تهیه بستنی سنتی می‌ کردند. طرز تهیه بستنی سنتی متفاوت است و در هر منطقه از دنیا و فردبه‌فرد دستورهای متفاوتی وجود دارد. بستنی سنتی با توجه به سلیقه مردمان مختلف نقاط روی کره زمین توسط افراد محلی تهیه و فروخته می‌شود و یا اینکه بسیاری از افراد به صورت خانگی آن را در منزل خود تهیه می‌کنند.

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه بستنی سنتی با ثعلب:

  • شیر پر چرب: 4 پیمانه
  • شکر: 2 پیمانه
  • زعفران یا وانیل: 1 قاشق غذاخوری
  • ثعلب: 2 قاشق چای‌خوری
  • خامه: 100 گرم
  • گلاب: 2/1 پیمانه
  • خلال پسته: 2 قاشق غذاخوری
  • اسانس هل و یا گلاب: به میزان لازم

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب 4 مرحله دارد:

مرحله اول 

در اولین مرحله از تهیه بستنی سنتی می‌ بایست خامه را با قراردادن آن بر روی سینی صاف نماییم تا ضخامتی در حدود دو میلی متر به خود بگیرد. سپس برای آن که خامه برای مرحله بعد آماده شود نیازمند این است که یخ بزند؛ لذا آن را در به مدت کافی در درون فریزر قرار می‌ دهیم تا این عمل انجام بشود.

مرحله دوم

مرحله بعدی یعنی مرحله دوم از چهار مرحله تهیه بستنی سنتی با ثعلب باید شیر را در درون ظرفی بریزی و آن را بر روی شعله متعادل گاز قرار دهیم تا بجوشد. پس از آنکه شیر جوشید، حرارت شعله را پایین آورده و کم می‌ کنیم تا بتوانیم افزودنی های لازم مثل زعفران دم کرده، گلاب، وانیل و هل را به آن اضافه کنیم. از آنجایی که پس از سفت شدن مواد بستنی رنگ آن کم‌رنگ‌تر و کدرتر می‌ شود لذا می‌ توانیم برای جلوگیری از آن، مقدار زعفران را بیشتر بکنیم تا رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد.

مرحله سوم

اما بعد از انجام این کارها نوبت به افزودن شکر و ثعلب می‌رسد که آن را پس از مخلوط کردن با یکدیگر به شیر اضافه می‌ کنیم که این کار می‌ بایست به آرامی و توسط یک قاشق انجام شود. درواقع بعد از ریختن هر قاشق شکر و ثعلب در شیر آن را خوب هم می‌ زنیم تا ماده یکدست و خالصی داشته باشیم.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم باید شیر را از روی حرارت برداریم و در درون ظرفی بریزیم و ظرف را در درون یک قابلمه پر از یخ قرار دهیم و مواد را هم بزنیم تا کش‌دار شود و بعد مواد را به مدت 30 دقیقه در درون فریزر قرار می‌دهیم تا حالت بگیرد. پس از آن که این عمل را به مدت 5 بار انجام دادیم یک بستنی منسجم خواهیم داشت که می‌ توانیم افزودن‌ هایی مانند پسته و گردو را اضافه کنیم. بعد آن را به مدت 2 ساعت درون فریزر قرار می‌ دهیم تا آماده خوردن شود.


طرز تهیه بستنی سنتی سه رنگ

یکی از خوشمزه ترین و جذاب ترین خوراکی و دسری که می‌توانید در تابستان های گرم از آن بهره ببرید، بستنی سنتی سه رنگ است که حاصل ترکیب چند میوه با یکدیگر می‌شود که می‌توانید به صورت دلخواه هرکدام از میوه های مورد علاقه‌تان را انتخاب و در تهیه بستنی به کار ببرید.  امروزه تهیه بستنی سه رنگ به راحت ترین شکل ممکن امکان‌پذیر است و سختی های گذشته را ندارد.

مواد لازم

  • پودر کاکائو: 5 قاشق غذاخوری
  • موز: 5 عدد
  • توت فرنگی: 10 عدد
  • عسل: 9 قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

طرز تهیه

برای تهیه بستنی ابتدا می‌ بایست رنگ های بستنی را از ترکیب میوه ها به دست آورد که برای رنگ اول میوه های موز و توت فرنگی را برش زده و در ظروف  دربسته در داخل یخچال فریزر قرار دهیم تا جایی که یخ بزنند. بعد از یخ زدن موز، آن را به سه بخش تقسیم کنید و با سه قاشق عسل و توت فرنگی ترکیب کنید و با استفاده از مخلوط کن آن ها را به خوبی هم بزنید تا به صورت پوره در بیایند. سپس در مخلوط به دست آمده را در داخل یک ظرف در بسته ریخته و مجددا در داخل فریزر قرار  دهید تا یخ بزند.

اما برای به دست آوردن رنگ دوم می‌ بایست قسمت دوم موزهای یخ‌ زده را مجددا با سه قاشق غذاخوری عسل ترکیب و با استفاده از مخلوط کن پوره کنیم و این ترکیب را در کنار ترکیب رنگ اول بریزیم و در فریزر قرار دهیم. در ادامه برای تهیه رنگ سوم باید همانند روال قبلی قسمت سوم موز و پودر کاکائو را به سه قاشق عسل ترکیب کنید و با مخلوط کن میکس کرده و بر روی میکس های قبلی ریخته و اجازه دهید تا به مدت کافی درون فریزر باشد و به خوبی جا بیفتد.

حالا شما می‌ توانید با استفاده از سلیقه شخصی بستی خود را تزئین نموده و سرو نمایید. همان‌طور که دید با استفاده از میوه ها و موادی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم یک بستنی سه رنگ بسیار خوشمزه تهیه کنیم.


طرز تهیه بستنی سنتی وانیلی

روش های زیادی برای تهیه بستنی وانیلی وجود دارد که شما می‌ توانید با استفاده از هریک از روش ها بستنی وانیلی تهیه کنید که ما در اینجا به آموزش یکی از روش ها می‌ پردازیم.  همانطور که می‌ دانید بستنی وانیلی بسیار خوش طعم بوده و علاقه مندان بسیاری دارد. پس شما می‌ توانید در منزل خود با درست کردن بستنی وانیلی از مهمان های خود به خوبی پذیرایی کنید.

در این روش از ساخت بستنی وانیلی نیازی به استفاده از دستگاه بستنی ساز، ثعلب و تخم مرغ نیست.

مواد مورد نیاز

  • خامه هم زده شده سنگین به مقدار 2 فنجان
  • شیر غلیظ شده شیرین به مقدار 400 گرم
  • عصاره وانیل به مقدار 2 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

طرز تهیه

در ابتدا برای تهیه بستنی وانیلی می‌ بایست خامه هم زده شده را در درون یخچال قرار دهیم تا خنک شود و پس از آن باید با استفاده از هم زن آن را به خوبی هم بزنیم تا برای استفاده فرم بگیرد که البته باید دقت داشته باشید که هم زدن بیش از حد خامه باعث خرابی آن می‌شود که برای بستنی بلااستفاده است.

در ادامه وانیل را با شیر در داخل یک ظرف و با استفاده از هم زن مخلوط می‌ کنیم تا شیر به صورت یک رنگ در آید و سپس شیر و خامه را با یکدیگر مخلوط می‌ کنیم و با استفاده از کاردک و به صورت گرد و دایره‌ای آن را به آرامی هم می‌ زنیم. حال مخلوط بستنی ما آماده است و باید آن را در درون یک ظرف فلزی قرار دهیم و بدون آنکه فشاری به مواد بیاوریم، سطح آن را صاف کنیم و ظرف فلزی را به مدت زمان 6 ساعت درون فریزر قرار می‌دهیم تا آماده سرو و خوردن شود.


طرز تهیه بستنی سنتی بدون خامه

شما می‌ توانید در خانه خود به راحتی و در چند دقیقه یک بستنی بسیار خوشمزه و سالم تهیه کنید. این بستنی بدون استفاده از ثعلب و خامه به دست می آید که شما می‌توانید به سرعت آن را تهیه کنید و از آنجا که سالم بوده و از هیچ‌گونه مواد مضری در آن استفاده نشده است، یک خوراکی بسیار خوب، خوشمزه و سالم برای فرزندانمان است. البته شما می‌توانید از این بستنی در مهمانی ها نیز برای پذیرایی استفاده کنید؛ چرا که بسیار سریع تهیه می‌شود و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
  • دو عدد موز
  • به میزان لازم گردو و یا پسته
  • به میزان لازم شکلات

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

طرز تهیه

در این آموزش با از میوه موز برای تهیه بستنی استفاده کردیم و شما می‌ توانید از هر میوه دیگری برای استفاده در آن استفاده کنید. ابتدا موز را باید به صورت حلقه ای برش زده و در درون ظرف در بسته و در فریزر قرار دهیم. تا پس از گذشت 3 الی 4 ساعت به صورت یخ شده در بیایند. پس از آنکه موزها یخ زدند، آن ها را با کره بادام زمینم ترکیب کرده و در داخل مخلوط کن می‌ریزیم و به مدت چند دقیقه مخلوط می‌کنیم. باید تا زمانی که مواد میکس شده حالت خامه ای مانند به خود نگرفته این کار را ادامه دهیم.

در این حالت بستنی به حالت سفت شدن در می آید که دیگر مخلوط کن قادر به هم زدن آن نیست و شما می‌ بایست به آرامی و با قاشق هم زده و آجیل را به آن اضافه کنید.  حالا بستنی شما آماده سرو است و شما می‌ توانید با شکلات و یا سس شکلات و دیگر مواد تزئیناتی با توجه به سلیقه خودتان تزئین کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

در نهایت

از آنجایی که در تولید بستنی های صنعتی و حتی بستنی سنتی که در بستنی فروشان تولید می‌ شوند از مواد نگه دارنده و مضر استفاده می‌ شود، پس برای آنکه بتوانید از یک دسر خوشمزه و سالم به مانند بستنی سنتی بهره‌مند شوید می‌توانید از روش های آموزش داده شده استفاده کنید تا از یک دسر تابستانی بسیار خوشمزه و سالم بهره برده و نوش جان کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

4 روش تهیه بستنی خانگی و سالم طرز تهیه ژله بسنی؛ انواع ژله بستنی لایه ای طرز تهیه بستنی سنتی خانگی خوشمزه دسرهای معروف انگلیسی؛ دستور تهیه 10 دسر رنگارنگ خوشمزه با تصاویر میلک شیک آلبالویی؛ طرز تهیه 6 میلک شیلک خوشمزه آلبالویی از ساده تا خامه ای طرز تهیه انواع دسر شب عید + دستور تهیه انواع دسر مختلف طرز تهیه دسر عربی با 9 دستور خوشمزه (از دسر قطایف تا دسر عربی موز) طرز تهیه دسر پاناکوتا با 7 دستور مختلف (از پانکوتا زعفرانی تا انبه) طرز تهیه دسر پان اسپانیا دسری مجلسی و خوشمزه طرز تهیه دسر ساده ( انواع دسر از دسر رنگینک گرفته تا دسر زعفرانی)