بیوگرافی علی زند وکیلی خواننده ایرانی + در مورد زندگی شخصی، ازدواج و زندگی هنری وی

علی زند وکیلی یکی از خوانندگان محبوب سبک تلفیقی پاپ سنتی ایران است که در سبک خود به موفقیت قابل توجهی دست یافته است. از جمله آهنگ ‌های معروف او می‌ توان به قطعات “روسری آبی”، “لالایی” و تیتراژ سریال‌های “زیر پای مادر”، “پژمان”، “دزد و پلیس”، “شاهگوش” و غیره اشاره کرد. از شاخص‌ترین آلبوم‌های او “عبور از مه” نام دارد که از اشعار شاعرانی چون حافظ، وحشی بافقی و غیره استفاده شده است. در سال‌های اخیر، این شاعر توانسته به موفقیت ‌های بزرگی دست یابد و نام خود را در کنار خوانندگان بزرگی قرار دهد. وی به دلیل علاقه خاصی که به شعرای بزرگ دارد، در بیشتر آثار خود از اشعار این افراد استفاده کرده است.

بیوگرافی کامل علی زند وکیلی

در این مقاله بیوگرافی علی زند وکیلی این خواننده محبوب از کودکی تا به امروز آورده شده است. اگر می‌خواهید با زندگینامه این هنرمند پرافتخار و زندگی شخصی و هنری وی آشنا شوید، با ما همراه باشید.

کودکی علی زند وکیلی

علی زند وکیلی در سال 1365 در شهر شیراز متولد شده است. همانطور که از نام خانوادگی او مشخص است، او از نوادگان کریم خان زند است، کسی که به خاطر علاقه اش از لرستان به شیراز آمد و آنجا را پایتخت ایران معرفی کرد. او در یک خانواده پر جمعیت با هفت خواهر و دو برادر زندگی می ‌کرد و فعالیت موسیقی خود را از سه سالگی با نواختن تنبک آغاز کرد.

خوشبختانه خانواده از فعالیت‌ های موسیقی او حمایت می ‌کردند و از همان ابتدا او را به کلاس‌ های موسیقی فرستادند. او هر روز صبح به کلاس موسیقی می ‌رفت و شبها به تمرین می‌ پرداخت. پدرش نیز هرگاه صدای موسیقی او را می ‌شنید، به اتاقش می ‌رفت تا شاهد تمرین ‌های پسرش باشد. به گفته خود علی، کمتر پدری در آن ساعات شب از تمرینات نوازندگی پسرش حمایت می ‌کند.

Ali Zand Vakili 5 e1666683497217

تحصیلات

علی زند وکیلی در سال 1377 وارد هنرستان موسیقی شیراز شد و در آنجا نوازندگی پیانو و سنتور را آموخت. حدود 4 سال  بعد به تهران مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در هنرستان موسیقی تهران ادامه داد. او در حال حاضر در رشته کارشناسی موسیقی فارغ التحصیل شده است و از همزمان با نوازندگی، به خوانندگی نیز مشغول بوده است. در آن زمان اساتید وی پس از شنیدن صدایش به او پیشنهاد دادند تا خوانندگی را به صورت جدی‌تر دنبال کند. بنابراین، او از همان ابتدا ردیف ‌های آواز سنتی را نیز یاد گرفت.

آغاز فعالیت هنری

علی زند وکیلی به همراه برادر خود محمد و میلاد ذبیحی، گروهی را به نام “زند بند” ایجاد کردند. این دو برادر، در همان زمان با انتشار چند ‌تراک توانستند به موفقیت و شهرت دست یابند. وی همچنین سابقه فعالیت در گروه‌هایی چون نغمه کیمیا، گلبانگ، خموش، طلوع و دنگ شو را داشته است. علی زند وکیلی اولین آلبوم خود را در سال 1390 تحت عنوان “میان تاریکی” منتشر کرد. او این آلبوم را به همراه بابک غسالی تهیه کرد که از همان ابتدا مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

Ali Zand Vakili 1 e1666683510237

آلبوم‌های علی زند وکیلی

این خواننده از سال 1390 تا به امروز 8 آلبوم به صورت مستقل و یا همکاری با گروه‌ های دیگر منتشر کرده است. در ادامه به معرفی آلبوم‌ های این خواننده معروف می ‌پردازیم.

 میان تاریکی

میان تاریکی اولین آلبوم علی زند وکیلی است که در سال 1390 منتشر شد. این آلبوم تلفیقی از سبک پاپ و سنتی با الهام از اشعار فروغ فرخزاد است. سه قطعه از این آلبوم بی کلام است و در آن اشعاری از هوشنگ ابتهاج نیز به کار رفته است. این آلبوم 7 قطعه دارد و آهنگسازی آن را بابک غسالی انجام داده است. در این آلبوم آهنگساز کوشیده تا موسیقی را با روح ناآرام و عاشقانه شاعر هماهنگ کند.

عبور از مه

عبور از مه در سال 1392 با همکاری ‌هامون بهرامی ‌تولید و متشر شد. این آلبوم عرفانی با محوریت سنتور و تار یکی از برجسته ‌ترین آلبوم‌ های این خواننده به شمار می‌رود. اشعار مورد استفاده در این آلبوم از شمس مغربی، مولانا، سعدی و حافظ می‌باشد. این آلبوم در  14‌تراک اجرا شده و تعدادی از آن موسیقی بی کلام است.

دشت جنون

آلبوم دشت جنون نیز 2 سال بعد یعنی در سال 1394 با آهنگسازی امیر حمزه حسینی منتشر شد. این آلبوم نیز با محوریت ساز تنبور و اشعار عرفانی یکی از محبوب ‌ترین آلبوم‌ های علی زند وکیلی است. در این آلبوم نیز از اشعار سید خلیل عالی نژاد، سعدی، حافظ، مولانا و شمس مغربی استفاده شده است. این آلبوم 9 قطعه شورانگیز دارد که حس عرفانی را در دل هر شنونده ای بیدار می ‌کند.

همنشین درد

همنشین درد نیز بعد از آلبوم دشت جنون در همان سال 1394 منتشر شد. این آلبوم یکی از معروف‌ترین آثار علی زند وکیلی در سبک پاپ سنتی است. آهنگسازی این آلبوم را آرش فلاح صفا به عهده داشته و به خوبی حس شاعر و خواننده را در تک تک اجزای موسیقی به نمایش گذاشته است. همنشین درد شامل 10 قطعه موسیقی در سبک کلاسیک و سنتی است که 3 قطعه آن موسیقی بی کلام است. در این آلبوم از اشعار شاعرانی چون امیر خسرو دهلوی، هوشنگ ابتهاج و مهدی اخوان ثالث استفاده شده است.

یادی به رنگ امروز

یادی به رنگ امروز نیز در سال 1394 برای خاطره بازی آهنگ ‌های نوستالژیک منتشر شد. آهنگسازان این آلبوم مجید وفادار، جهانبخش پازوکی، غلامحسین مین باشیان، روح الله خالقی و همایون خرم هستند. این آلبوم شامل  12‌تراک است که معروف‌ترین آنها به نام‌های گلنار، شب ‌های تهران، شهزاده رویا، دامن کشان، به سوی تو و بهار دلنشین است.

تماشای صبا

سال 1394 را می‌توان یکی از سال‌های پرکار علی زند وکیلی نامید، چراکه تماشای صبا نیز در همین سال تولید و منتشر شده است. در این آلبوم از سازهای کمانچه، نی، سنتور، تنبک، دف و تار استفاده شده است. اشعار مورد استفاده در این آلبوم از مولانا و ژاله اصفهانی است و آهنگسازی قطعات آن را محمدرضا یزدان پناه بر عهده گرفته است. این آلبوم در 7 قطعه و با ژانر موسیقی دستگاه ایرانی به بازار موسیقی عرضه شده است.

چون رقص آب

آلبوم چون رقص آب در سال 1394 تولید شده و ادای دینی به به شعر کلاسیک و مدرن ایرانی از حافظ تا شاملو است. این آلبوم با آهنگسازی عیسی غفاری تولید شده است و سازهایی چون کمانچه، ویولون، تار، سه تار، سنتور و غیره در آن شنیده می‌شود. از قطعات شاخص این آلبوم می ‌توان به “هیچ”، “بهشت”، “در اندورن من خسته دل”، “روزگار غریبی است نازنین” و غیره اشاره کرد.

رویای بی تکرار

آلبوم رویای بی تکرار دومین آلبوم مستقل این خواننده است که در سال 1395 منتشر شده است. نیمی‌ از آهنگ ‌های این آلبوم ساخته خود علی زند وکیلی و باقی ساخته فراز حلمی‌ و علیرضا افکاری است. این آلبوم در سبک پاپ ساخته شده و  12‌ تراک دارد. در این آلبوم از اشعار داوود غلامی، حسین غیاثی، فرزاد حلمی‌، افشین مقدم و پرستو حراجی اصل استفاده شده است. موسیقی علی زند وکیلی را می‌توان یکی از جریان‌های موسیقی تلفیقی در سال‌های اخیر دانست که طرفداران این سبک را مجذوب خود کرده است.

Ali Zand Vakili 6 e1666683522143

سبک موسیقی

علی زند وکیلی یکی از خوانندگان سبک تلفیقی پاپ سنتی شناخته شده است. سبکی که گروه‌هایی چون پالت، بمرانی، دنگ شو، چارتار، عجم، دارکوب و داماهی از پیشتازان آن بودند و هنرمندانی چون مهدی ساکی و میلاد درخشانی بدنه اصلی آن را ساخته اند.

آهنگ‌های او را نمی‌توان در دسته اهنگ‌ های شاد قرار داد، اما تاثیر زیادی بر خوب کردن حال شنونده دارد. انرژی کلام این خواننده با موسیقی همگام می‌شود و یک ارتباط خاص با شنونده را تشکیل می ‌دهد. تفاونی نمی ‌کند که این موسیقی غمگین است یا شاد، این انرژی موجود در کلمات، داستان، اصوات و موسیقی است که حس خوب و دلنشینی در شنونده ایجاد می‌ کند.

Ali Zand Vakili 2 e1666683532572

علاقه به شاعران

علاقه علی زند وکیلی به شاعران کلاسیک و مدرن ایرانی از میان آثار وی مشهود است. استفاده از اشعار شاعرانی چون فروغ فرخزاد، مولانا، حافظ، سعدی، شمس مغربی، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث و غیره، همگی نشانی از علاقه وی به شعرای ایرانی دارد. همچنین وی اعلام کرده که به صدای ربنای استاد شجریان و اذان موذن زاده اردبیلی علاقه خاصی دارد و گوش سپردن به آنها، حال او را عوض می‌کند. او به حافظ خوانی علاقه خاصی دارد و اخیرا نیز به اشعار سهراب سپهری، فردوسی، سعدی، خیام و غیره نیز علاقه پیدا کرده است. علی زند وکیلی با تلفیقی از سبک کلاسیک، مدرن، پاپ و سنتی، قطعات شورانگیزی عرفانی ساخته که دل هر شنونده ای را با خود همراه می ‌کند.

تئاتر موزیکال

علی زند وکیلی در سال 1387 با فردین خلعتبری همکاری داشت. در همین همکاری، فردین خلعتبری او را برای اجرا در نمایش “ترانه‌های قدیمی” به محمد رحمانیان معرفی کرد که همین همکاری نقطه عطفی در زندگی هنری این خواننده شد. نمایش “ترانه ‌های قدیمی” از قطعات کوتاه نمایشی در مورد تهران و مردم این شهر ساخته شده و به صحنه رفته است. این نمایش با آهنگسازی فردین خلعتبری و آواز علی زند وکیلی به اجرا درآمده و یکی از شاخص ‌های سبک سنتی و کلاسیک است.

Ali Zand Vakili 4 e1666683544153

جشنواره‌های علی زند وکیلی

علی زند وکیلی به همراه مهران مدیری در بهمن ماه 1393، آهنگ‌های “ناردون” و “رفتی” را در اختتامیه جشنواره فجر به صورت زنده اجرا کرد. این اجرا با استقبال خوبی در آن زمان رو به رو شد. همچنین او در سال 1393 در شهر شیراز، اجرایی پر مخاطب در جشنواره موسیقی فجر داشت که بر دل بسیاری از دوستداران این سبک موسیقی نشست.

بازخوانی آهنگ‌های قدیمی

علی زند وکیلی با خواندن آثار قدیمی ‌سعی داشته تا حالش را با‌ ترانه ساز اصلی یکی کند و این حس را نیز به شنونده منتقل کند. شاید هم دلیل موفقیت آثار بازخوانی شده علی زند وکیلی همین برقراری حس میان خواننده و شنونده می‌باشد. آثاری چون الهه ناز، بردی از یادم، مرغ سحر و غیره، اگرچه شاد نیستند، امام حس خوبی را به شنونده منتقل می‌کنند. وی با انتشار آلبوم یادی به رنگ امروز، آهنگ ‌های نوستالژیک را بازخوانی و به نوعی با آنها خاطره بازی کرده است.

Ali Zand Vakili 1 e1666683558516

کنسرت آنلاین

علی زند وکیلی در تاریخ 22 فروردین 1399 یک کنسرت آنلاین برگزار کرد که بیش از 7 میلیون بازدیدکننده داشت و با این تعداد بازدیدکننده، رکورد کنسرت‌های آنلاین را شکست. افرادی چون سینا و سحاب علم، امید غفاریان، شایان ریاحی و افشین بابایی نیز با علی زند وکیلی در این کنسرت  همکاری داشتند.

در کنسرت آنلاین، قطعاتی چون “عطر خاطره”، “آب و آتش”، “شهر حسود”، “جانانه”، “گل سرخ،، “لالایی“، “باهار شیراز”، “روسری آبی”، “باورم کن”، “به سوی تو” و “لحظه شیرین” اجرا شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. تمامی‌این قطعات در نهایت به کادر درمان و قربانیان کرونا تقدیم شدند.

آشنایی با گروه دنگ شو

گروه دنگ شو نیز یکی از پیشتازان سبک پاپ سنتی در ایران است که علی زند وکیلی نیز در چند کنسرت و آلبوم به عنوان خواننده اصلی با آنها همکاری کرد. حال در بیوگرافی علی زند وکیلی می‌خواهیم به نحوه آشنایی این خواننده با گروه دنگ شو بپردازیم.

علی زند وکیلی در سال 1390 با این گروه آشنا شد و جالب اینجاست که قبل از آن هیچ آشنایی با این گروه نداشت و حتی اسمی ‌از آن را هم نشنیده بود. اما کم کم متوجه شد که این گروه چه اعتباری دارد و یکی از گروه‌های بنام در سبک تلفیقی پاپ سنتی است. اما پس از انتشار چند آلبوم و اجرای کنسرت، در زمانی که دنگ شو ممنوع فعالیت شده بود، علی زند وکیلی از این گروه جدا شد و در گروه ‌های دیگری مانند دارکوب، طلوع، خموش و غیره به فعالیت خود ادامه داد.

زندگی شخصی

علی زند وکیلی در حال حاضر مجرد است و تا به حال ازدواج نکرده است. او در کنار خوانندگی به نوازندگی سنتور و دیگر سازهای سنتی نیز مشغول است و سال‌ها به عنوان مدرس سنتور فعالیت می‌کرد. علاقه وی به موسیقی‌های کلاسیک و نوستالژی باعث شده تا او در خلوت خود آهنگ ‌های آرومی ‌را گوش دهد که با شعر، کلام، موسیقی و صدا حال آدم را خوب می  ‌کنند.

او اخیرا به موسیقی “پس از باران” با صدای فریدون پوررضا گوش می‌ دهد و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه می‌ کند. به گفته او، این آهنگ خاطرات شیرینی را برایش یادآور می ‌شود که برایش دلنشین است. او همیشه در برنامه‌های حافظ خوانی شرکت می‌کند و هر روز بدون استثنا شعرهای سهراب، سعدی، فردوسی، خیام و دیگر شاعران را می‌ خواند.

علی زند وکیلی، خواننده سبک تلفیقی

علی زند وکیلی یکی از خوانندگان شناخته شده سبک تلفیقی پاپ سنتی است که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. صدای این خواننده در تیتراژ سریال‌های زیادی شنیده شده و از جمله قطعات شناخته شده او می‌توان به قطعات “لالایی” و “روسری آبی” اشاره کرد. علی زند وکیلی با گروه‌های زیادی چون دنگ شو، دارکوب، گلبانگ، خموش و طلوع فعالیت ‌هایی داشته است که آلبوم‌ های زیادی از سال 1390 تا به امروز روانه بازار کرده است.

این خواننده معروف علاقه خود را به موسیقی از 3 سالگی نشان داده است و پس از یادگیری سازهایی چون سنتور و ویولون، تنبک، کلارینت و ساکسیفون به توصیه برخی از دوستانش وارد عرصه خوانندگی شده است. علی زند وکیلی معتقد است که صدا و موسیقی باید ارتباطی عمیق با شنونده ایجاد کنند تا باعث ایجاد حس خوب شوند. در این مقاله بیوگرافی علی زند وکیلی به طور کامل آورده شد تا شما را با زندگی شخصی و هنری این هنرمند پرافتخار کشورمان آشنا کند.

مطالب مشابه را ببینید!

بیوگرافی جنی خواننده مشهور گروه بلک پینک؛ درباره زندگی شخصی از موفقیت تا رابطه هایش بیوگرافی سلنا گومز خواننده و بازیگر؛ از رابطه با جاستین بیبر تا نامزد جدیدش بیوگرافی ادل خواننده مشهور انگلیسی؛ از ازدواج تا ناگفته های شخصی زندگی بیوگرافی همایون شجریان خواننده محبوب؛ از شروع فعالیت تا شهرت و ازدواج بیوگرافی جیسو خواننده و بازیگر جذاب کره‌ای؛ درباره زندگی شخصی و کار های هنری بیوگرافی علی یاسینی خواننده؛ درباره زندگی شخصی، ازدواج و بهترین آهنگ هایش بیوگرافی جنیفر لوپز خواننده و بازیگر؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم ها بیوگرافی علیرضا طلیسچی (اطلاعات ازدواج و زندگی هنری) و عکس های این خواننده خوش صدا بیوگرافی محسن چاوشی خواننده محبوب و اطلاعات از زندگی شخصی ازدواج و طلاق بیوگرافی محسن یگانه خواننده خوش صدا (زندگی شخصی و هنری و ازدواج)