بهترین زمان سفر به کربلا

بهترین زمان سفر به کربلا

یکی از سوالات مهم که پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به کربلا باید به آن پاسخ دهید این است که چه زمانی به کربلا سفر کنیم؟ بی‌شک برای هر فرد، یک سری عوامل، اهمیت ویژه‌ای داشته و بسیاری از شرایط دیگر، ممکن است اهمیت خاصی نداشته باشند؛ عواملی همچون هزینه‌ تمام‌شده سفر، شرایط آب و هوایی و مناسبت‌های مذهبی. در این مطلب شرایط مختلف سفر به کربلا را شرح می‌دهیم تا با بررسی دقیق بتوانید بهترین زمان را برای سفر خود به کربلا انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به کربلا در مناسبت‌های خاص

به نقل از سایت آوای رسم سفر، میزان تقاضای سفر به کربلا در ایام مناسبت‌های مذهبی، به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه حضور در کربلا و بین‌الحرمین در ایام عزا یا شادی ائمه، فضلیت زیادی دارد؛ از این رو، برای بسیاری از افراد مهم‌ است که حتماً خود را به حرم امام حسین (ع) برسانند.

کشور عراق و شهر کربلا در چند روز منتهی به اربعین یا همان چهلم شهادت امام حسین (ع)، شلوغ‌ترین ایام خود را تجربه می‌کند. بیش از ۲۰ میلیون نفر در این روز‌ها، به زیارت امام حسین (ع) مشرف می‌شوند؛ زائرانی که اکثراً با پای پیاده و دسته‌جمعی خود را به این سرزمین می‌رسانند. برای شیعیان عراق نیز اهمیت زیادی دارد که از نقاط مختلف عراق خود را به کربلا برسانند تا به زیارت امام حسین (ع) مشرف شوند و در مراسم عزای او شرکت کنند.

همچنین حال و هوای خاص بین‌الحرمین کربلا در ایام ولادت و شهادت ائمه معصوم باعث می‌شود، بسیاری از عاشقان اهل بیت، خود را به کربلا رسانده تا از این فضا و مراسم مختلف در این ایام، استفاده ببرند. ولادت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت فاطمه (س) ازجمله مناسبت‌های خاصی محسوب می‌شود که جمعیتی زیادی را راهی کربلا می‌کنند.

از سویی دیگر، شب‌های جمعه، به‌عنوان شب زیارتی امام حسین (ع)، بهترین و با فضلیت‌ترین زمان برای زیارت هفتگی محسوب می‌شود؛ به همین خاطر برای خیلی از افراد مهم است که زمان سفر خود را طوری تنظیم کنند که شب جمعه در کربلا حضور داشته باشند.

بهترین زمان سفر به کربلا از نظر آب و هوایی

کربلا با قرار گرفتن در موقعیت آب و هوایی بسیار گرم، در روز‌های زیادی از سال، دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه می‌کند. از این ‌رو، تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسایی دارد و سفر در این زمان، سختی خاص خودش را دارد؛ به‌طور‌ی‌که دمای هوا در روز‌هایی از سال به نزدیک ۵۰ درجه می‌رسد و ممکن است این گرما یا تغییرات دمایی بدن، باعث بیماری زائران شود.

ایام بهار و پاییز، کربلا شرایط بهتری را از لحاظ آب و هوایی تجربه می‌کند و گرمای داغ و اذیت‌کننده فصل تابستان را ندارد. در فصل زمستان نیز، این شهر سرمای کمتری نسبت بسیاری از شهر‌های ایران دارد؛ درواقع دمای کربلا در زمستان بین ۵ تا ۳۰ درجه است و می‌تواند فرصت مناسبی برای سفر شما باشد.

خلوت ترین زمان سفر به کربلا

بهترین زمان سفر به کربلا

ممکن است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که برایتان مهم باشد در خلوت‌ترین ایام سال به زیارت امام حسین (ع) مشرف شوید تا بتوانید به راحتی و با آرامشِ خاطر از ثواب زیارتی حرم اباعبدالله (ع) بهره‌مند شوید.

روشن است در مناسبت‌های مذهبی، به‌خصوص اربعین، کربلا در شلوغ‌ترین روز‌های خود قرار دارد و شلوغی جمعیت در حرم امام حسین (ع) در ایام اربعین در مقایسه با هر زمان دیگری، بسیار بیشتر است و باعث می‌شود نتوانید بسیاری از اعمال زیارتی مخصوص آن را به جای آورید.

همچنین در تعطیلات عید نوروز و سایر تعطیلی‌های رسمی، جمعیت بیشتری برای زیارت حرم امام حسین (ع) به سوی کربلا راهی می‌شوند؛ از این رو، برای کسانی است که خلوتی برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد در روز‌های عادی و بین هفته، بهترین زمان زیارت حرمین کربلا محسوب می‌شود. از سویی دیگر، روز‌های بسیار گرم سال و روز‌های سرد سال، متقاضیان کمتری برای سفر به کربلا وجود دارد. زمان‌هایی که باعث می‌شود قیمت کاروان‌های کربلا در این ایام، به کمترین میزان خود برسد.

همچنین در بررسی بهترین زمان برای زیارت امام حسین (ع)، آخر شب‌ها و پس از اذان صبح و اذان ظهر، معمولاً خلوت‌تر از سایر زمان‌های روز است.

ارزان ترین زمان برای سفر به کربلا

عواملی که گفته شد در تعیین قیمت تور کربلا نقش مهمی دارد. در واقع به دلیل اینکه تقاضای سفر در روز‌هایی از سال بیشتر است، هزینه سفر به کربلا افزایش پیدا می‌کند؛ به همین خاطر برای بسیاری از افراد بهترین زمان سفر به کربلا هنگامی است که ارزان‌ ترین تورهای کربلا ارائه می‌شود.

تیر‌، مرداد، دی و بهمن از جمله ماه‌هایی هستند که به‌ طور معمول تور‌های کربلا با تخفیف ویژ‌ه‌ای ارائه می‌شوند. همچنین بعضی از ایام سال، تور‌های لحظه‌ آخری با قیمت‌های پایین‌تری در اختیار زائران قرار می‌گیرد. این تخفیف‌ها ‌طوری است که قیمت بعضی کاروان‌ها را از ۱ تا ۴ میلیون کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی بهترین زمان سفر به کربلا

در این مطلب شرایط مختلفی را برای انتخاب بهترین موقع سفر به کربلا شرح دادیم. اگر برای شما حال‌و‌هوای معنوی و فضیلت زیارت امام حسین (ع) اهمیت ویژه‌ای دارد و با مسائلی همچون شلوغی و شرایط آب و هوایی کنار می‌آیید، بی‌شک سفر در ایام مناسبتی به‌خصوص اربعین، بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود.

همچنین اگر می‌خواهید سفری ارزان و در عین حال خلوت را تجربه کنید، در اوایل زمستان بهترین موقع برای شماست؛ چراکه هم از گرمای تابستان اذیت نخواهید شد و هم می‌توانید با انتخاب تور‌هایی که شب جمعه در کربلا هستند یا با مناسبت‌های مذهبی تقارن دارند، از زیارت خود بهره و فضیلت بیشتری کسب کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

راهکار های طبیعی و جوانسازی پوست بهترین تور برزیل دلایل رایج مصرف قهوه در زندگی مدرن  نظر کاربران درباره هتل فردوس مشهد تشخیص طلا از بدل: چگونه طلا اصل را از مدل‌ های فیک تشخیص دهیم؟  معرفی بهترین و محبوب‌ترین آجیل‌ها انواع ماساژ زانو با روغن زیتون + 3 روش طلایی نکات مهمی که قبل از خرید موس بی‌سیم باید بدانید چگونه با استفاده از پروفیل صنعتی فضاهای کوچک را بهینه‌سازی کنیم؟ 10 مدل کفش ترند مردانه 2024