صفر تا صد راه اندازی گل فروشی (راهنمای شغل، هزینه ها و شرایط)

یکی از شغل های دوست داشتنی که درآمد مناسبی دارد گل فروشی است؛ به همین جهت در این مطلب اطلاعات صفر تا صد راه اندازی گل فروشی را ارائه کرده ایم. در ادامه راهنمای راه اندازی فروشگاه گل فروشی، هزینه های مورد نیاز و شرایط لازم برای راه اندازی این شغل را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

راه اندازی گل فروشی

راه اندازی گل فروشی

برای کارآفرینان یکی از ایده های دوست داشتنی، راه اندازی گل فروشی است. گل برای انسان احساس شادابی و طراوت را القا می کند. گل لطیف است و با هدیه دادن آن به دیگران ضمن این که احساسات خود را بیان می کنید، انرژی مثبت را به آن ها انتقال می دهید.

اگر علاقه مند به راه اندازی گل فروشی هستید تا پایان محتوا همراه ما باشید.

یادگیری حرفه‌ی گل فروشی

اگر دوست دارید مغازه گل فروشی راه اندازی کنید، اولین قدم این است که در مورد حرفه‌ی گل فروشی اطلاعات لازم را کسب کنید.

اگر در زمینه‌ی گل فروشی مهارت های شخصی بهینه دارید یا در گل آرایی دارای مهارت هستید با راه اندازی یک گل فروشی برای خود می توانید، آینده‌ی کاری خوبی را ایجاد کند.  

کسب مهارت طبیعی که یک گل فروش باید داشته باشد برای افتتاح گل فروشی امری مهم و ضروری محسوب می شود.  

یک گل فروش باید عاشق کار با گل و گیاهان باشد، خلاق باشد و به جزئیات کار توجه ویژه ای نماید همچنین از قوای جسمانی خوبی برخوردار باشد.

گل فروش با داشتن مهارت های فوق می تواند با مشتریان به نحو صحیحی برخورد کند. اغلب در زمان استرس زیاد تدارکات لازم برای گل آرایی مراسم تشییع جنازه و گل آرایی برای مراسم عروسی انجام می شود؛ بنابراین یک گل فروش باید در شرایط سخت احساسی خوب عمل کند.

راه اندازی گل فروشی

یادگیری تجارت حرفه‌ی گل فروشی

آموزش های لازم برای یادگیری تجارت گل فروشی را می توانید با حضور در یک گل فروشی و از طریق آموزش های دانشگاهی یاد بگیرید.

برخی از دانشکده ها در زمینه گل آرایی گواهینامه هم می دهند؛ البته برای راه اندازی گل فروشی نیازی به مدرک دانشگاهی نیست.

اگر برای گل آرایی دارای مدرک دانشگاهی هستید، کار در یک گل فروشی باعث می شود آموزش های بیشتری را به دست آورید.

اگر برای گل آرایی هیچ گونه آموزشی را ندیده اید و سابقه ای ندارید، می توانید در یک گل فروشی کارهای غیر تخصصی مانند تمیز کردن را انجام دهید تا در حین کار آموزش های لازم برای گل آرایی را کسب کنید.

برای راه اندازی گل فروشی، کار کردن در یک گل فروشی بسیار مهم است؛ چون برای کسب مهارت های مورد نیاز موثرترین راه می باشد؛ چون سختی های کار را مستقیما مشاهده می کنید و با رمز و رازهای گل آرایی آشنا می شوید.

کسی که در گل فروشی مستقیما کار کرده، نسبت به کسی که به صورت آکادمیک گل آرایی را یاد گرفته با انواع مدل های گل آرایی بیشتر آشنا است.

اگر به فکر راه اندازی گل فروشی هستید باید ابتدا جواز کسب را دریافت کنید و اطلاعات لازم را در درباره آن کسب نمایید.

یک گل فروش از اول صبح یعنی ساعت 4:30 صبح باید کار خود را شروع و تا عصر کار کند. حداقل 6 روز در هفته گل فروشی باید باز باشد.

گل فروش باید برنامه ریزی لازم را برای فصل های خلوت و فصل های شلوغ مانند روز مادر، ولنتاین و غیره داشته باشد.

برای داشتن یک گل فروشی موفق، مشتری مداری امری ضروری است به همین دلیل فردی که به خوبی آموزش دیده را باید به عنوان کارمند استخدام کنید.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی گلخانه (اطلاعات ضروری، تجهیزات و لوازم مورد نیاز)

راه اندازی گل فروشی

تحقیق کردن درباره‌ی بازار گل فروشی

چه کسانی مشتریان احتمالی شما هستند؟ برای خرید گل چه رسم و رسومی وجود دارد؟ احتمال دارد، بیشتر افراد چه چیزی را خرید کنند؟ این ها سوالاتی هستند که قبل از راه اندازی باید اطلاعات لازم برای پاسخ دادن آن ها از بازار گل و مشتریان جمع آوری شود.

چیزهایی که در مورد آن ها باید بدانید، عبارتند از: بیشتر افراد احتمالا برای افرادی که فوت کرده اند یا بیمار هستند، گل را خریداری می کنند در زندگی مشتریان گل ها چه نقشی دارند. بخش مهمی از تولدها، جشن ها و رویدادهای اجتماعی گل ها هستند.

اطلاعات لازم را در مورد کسب و کارهای جامعه خود کسب کنید و این که چه نقش و جایگاهی گل ها در جامعه دارند؟ به عنوان نمونه، آیا به طور مرتب مدیران صنعت در جامعه برای کنفرانس ها و مناسبت های خود در حال تهیه تدارک گل هستند؟ آیا مراسم عروسی در منطقه شما زیاد است؟ چه میزان بودجه برای گل آرایی و خرید گل باید صرف شود.

شناسایی رقبای خود در زمینه‌ی گل فروشی

رقبای که در زمینه گل فروشی وجود دارند، شامل فروشگاه های خرده فروشی بزرگ گل، موسسات خرده فروشی گل، گلخانه ها، گل فروشی های محلی، بازار گل فروشی ها و غیره می شوند.

از گذشته تا حال به صورت بزرگ و کوچک توسط موسسات آنلاین فروش گل انجام می شود در برنامه‌ی خود فروش آنلاین گل را قرار دهید.

راه روش هایی که رقباهای شما با کمک آن ها به بازارهای هدف خود دسترسی پیدا می کنند را شناسایی کنید. راه هایی که با کمک آن ها می توانید به مشتریان مختلف دسترسی پیدا کنید را شناسایی نمایید.

مطلب پیشنهادی: صفر تا صد راه اندازی گیم نت و راهنمای کامل (تجهیزات، شرایط و هزینه ها)

راه اندازی گل فروشی

تصمیم گیری درباره‌ ی نمای گل فروشی

اگر بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمالا افراد منطقه شما، گل را به صورت آنلاین خریداری می کنند دیگر نیازی نیست برای نمای فروشگاه خود سرمایه گذاری کنید. از مزیت های خرید و فروش آنلاین گل می توان به عدم نیاز به استخدام مدیر برای فروشگاه گل فروشی، برای خرید ملک نیازی به پرداخت هزینه ندارید و مجبور به پرداخت مالیات نیستید.

شما حتی اگر به صورت آنلاین هم بخواهید گل بفروشید باید برای نگهداری و مدیریت گل های خود محلی را در نظر بگیرید.

در فروش آنلاین نسبت به فروش حضوری، جذب مشتری سخت تر است.

راه های کنترل دما در مغازه گل فروشی شما وجود داشته باشد

مهم نیست که در چه منطقه ای مغازه گل فروشی را خریداری یا اجاره کرده اید، بلکه باید بتوانید در مغازه خود دمای مناسبی را برای گل های خود فراهم کنید.

اگر بیش از حد دمای گل فروشی بالا یا پایین باشد، باعث از بین رفتن گل ها می شود و دیگر نمی توانید آن ها را بفروشید.

برای نگهداری گل ها دمای مطلوب باید 1.1 تا 2/2 درجه سانتی گراد یا 34 تا 36 فارنهایت و حداکثر 40 درجه باشد.

برخی گل ها در دمای 30 درجه فارنهایت نگهداری راحت تری دارند، یخ نمی زنند و از بین نمی روند.

در رطوبت بالا گل ها نگهداری بهتری دارند و نباید رطوبت نسبی از 80 درصد کمتر باشد و بین 90 تا 95 درصد بهترین رطوبت می باشد.

در دمای 12 تا 15 درجه سانتی گراد گل های گرمسیری باید نگهداری شوند و دمای سردتر باعث آسیب دیدن آن ها می شود.

راه اندازی گل فروشی

برای راه اندازه گل فروش می توانید در صورت نیاز وام بگیرید

عوامل مختلفی مانند فهرست کالاهای مورد نیاز، خرید سردخانه، اجاره محل، بیمه، هزینه های بازاریابی و غیره به طور قابل توجهی روی هزینه های راه اندازی گل فروشی تاثیر گذار هستند.

همچنین برای راه اندازی گل فروشی به روبان، ابزار هرس، جعبه و غیره نیاز است.

وصل شدن به سرویس مخابراتی

بیشتر گل فروشی ها برای سرویس های مخابراتی مانند BloomNet، FTD و Teleflora ماهانه هزینه ای را پرداخت می کنند تا از هر جای دنیا بتوانند، سفارشات گل داشته باشند و حتی به صورت بین المللی می توانند به صادرات گل اقدام کنند.

با روش سرویس های مخابراتی تا 27 درصد فروش اضافی ایجاد می شود.

نکته: در ایران کاربرد ندارد.

اقدام برای دریافت جواز کسب گل فروشی

مغازهای گل فروشی همانند تمام کسب و کارها به مجوز کسب و کار نیاز دارند که توسط وزارت کشاورزی این جواز صادر می شود. همچنین ممکن است به حراج مجدد یا فروش مجدد نیاز باشد.

مطلب پیشنهادی: صفر تا صد راه اندازی بوتیک لباس فروشی و مراحل ایجاد فروشگاه

راه اندازی گل فروشی

راه اندازی گل فروشی

یکی از کسب و کارهای مهیج و جذاب که از درآمد و سود خوبی برخوردار است، گل فروشی می باشد. علاوه بر این، کنار انبوه ای از گل های خوش عطر و خوش رنگ بودن به انسان احساس نشاط و سر زندگی می دهند.

گاهی که از کنار مغازه گل فروشی رد می شوید، حس خوبی در شما ایجاد می کند حالا اگر خودتان یک مغازه گل فروشی داشته باشید و در طول روز کنار گل های متنوع و خوشبو باشید، می توانید این حس خوب را چندین برابر کنید و در آمد خوبی را کسب نمایید.

هزینه راه اندازی گل فروشی

از هزینه های که برای راه اندازی گل فروشی لازم است، می توان به هزینه خرید یا اجاره مغازه، خرید وسایلی مانند سبد گل، سیستم سرمایشی، کارتخوان، میز و صندلی فروشنده و غیره، خرید روزانه یا هفتگی گل، هزینه دریافت مجوز و غیره اشاره کرد.

هزینه خرید یا اجاره مغازه بسته به شهر، محل و خیابان مورد نظر متفاوت می باشد؛ بنابراین خرید یا اجاره مغازه به جیب و انتخاب شما بستگی دارد.

در رابطه با هزینه های راه اندازی گل فروشی به شما پیشنهاد می شود هزینه خود را از همان ابتدا به خرید میز، صندلی و دکور گران قیمت صرف نکنید؛ بلکه می توانید تجهیزات کار کرده و شیکی را با قیمت مناسبی خریداری کنید.

مغازه مناسب برای افتتاح گل فروشی

موقعیت اجتماعی مغازه گل فروشی شما روی درآمدی که کسب می کنید، تاثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین برای راه اندازی گل فروشی در انتخاب مغازه مناسب باید هوشیارانه عمل کنید.

برای راه اندازه گل فروشی در انتخاب محل مناسب باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • به جهت این که مردم مناطق بالا شهر قدرت خرید بیشتری دارند، توصیه می شود مغازه ای که برای راه اندازی گل فروشی خریداری یا اجاره می کنید، بالا شهر باشد.
  • سعی کنید در مناطق پرتردد و شلوغ مانند مجتمع های تجاری، دانشگاه ها، نزدیک پاساژها، خیابان اصلی و غیره مغازه گل فروشی را اجاره یا خرید کنید.
  • سعی کنید، مغازه ای که خریداری یا اجاره می کنید، نزدیک آن مغازه گل فروشی دیگری نباشد در غیر این صورت باید خلاقیت زیادی به خرج دهید تا مشتریان همیشگی خود را حفظ کنید.
راه اندازی گل فروشی

در آمد گل فروشی

برای هدیه دادن به یکدیگر یکی از بهترین گزینه ها، گل است در مراسم های مختلف مانند فارغ التحصیلی، ولنتاین، تولد، مراسم های عروسی و حتی مراسم های عزا ما انسان ها به یکدیگر گل می دهیم.

پس برای کسب در آمد فوق العاده پس از راه اندازی گل فروشی باید خلاقیت و پشتکار زیادی به خرج دهید. درآمد گل فروشی به شکل های مختلفی مانند تزیینات، گل آرایی جشن ها و مکان ها، تزیین دسته گل عروس، تزیین ماشین عروس، فروش گل مصنوعی، فروش سبد گل و فروش گل شاخه ای می باشد که هر کدام سود متفاوتی دارند به عنوان نمونه سود بالای 500 تومان تزیین یک ماشین عروس ممکن است برای گل فروش داشته باشد؛ ولی فروش یک گل رز ممکن است بین 15 تا 30 تومان برای گل فروش سود داشته باشد.

بعد از این که شما خوب در شغل خود جا افتاده اید و مشتریان زیادی به دست آورید، می توانید در این حرفه در آمد خوبی را کسب کنید.

نکته ای مهمی که در رابطه با این حرفه وجود دارد این است که گل عمر کوتاهی دارد به همین دلیل باید قبل از این که دور ریخته شود یا پژمرده شود به فروش برسد در غیر این صورت شما ضرر می کنید یا سود کمتری عاید شما خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: مراحل صفر تا صد راه اندازی فست فود (وسایل، تجهیزات و هزینه ها)

دمای مناسب برای مغازه گل فروشی

در دمای مناسبی گل ها باید نگهداری شوند تا از پژمرده شدن آن ها جلوگیری گردد. هر گلی برای ماندگاری بیشتر به دمای خاصی نیاز دارد. شما برای نگهداری انواع گل ها باید در شناسایی دمای مناسب ماهر باشید.

گرما بلای جون گل ها می باشد به همین دلیل مغازه گل فروشی باید دمای خنکی داشته باشد. حتی از یخچال برای ماندگاری بهتر گل ها استفاده می شود.

راه اندازی گل فروشی

انواع گل ها که در گل فروشی ها عرضه می شوند

در یک گل فروشی، گل های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها مشتریان بیشتری دارند و از فروش بالایی برخوردار هستند؛ لذا بهتر است در مغازه خود گل های که فروش بالایی دارند را عرضه کنید.

از انواع گل های پرفروش می توان به آلسترومریا، رز هلندی، رز مینیاتوری، قرنفول، لیسینتوس، آچیلا، جیپسوفیلا، میخک مینیاتوری، ژربرا، تاج خروس، داوودی خوشه ای، نرگس، گلایل و آنتریوم مینیاتوری اشاره کرد. 

مهارت های لازم در شغل گل فروشی

طراحی گل و گل آرایی اولین مهارت لازم برای راه اندازی گل فروشی است با مهارت گل آرایی می توانید، دسته گل های شیک و بزرگی را طراحی کنید و مشتریان فراوانی را جذب نمایید.

شما با داشتن مهارت گل آرایی می توانید هر مدل دسته گلی که مشتری می خواهد برای او درست کنید به عنوان نمونه ممکن است، مشتری تصویری از یک دسته گل را به شما نشان دهد و از شما بخواهد تا برای او دسته گل مورد نظر را طراحی کنید.

شما باید بتوانید خیلی مرتب و شیک دسته گل مورد نظر را طراحی کنید و به مشتری تحویل بدهید و مشتریان دائمی خود را افزایش دهید.

اگر به علاقه مند به راه اندازی مغازه گل فروشی هستید؛ ولی در رابطه با طراحی گل و گل آرایی هیچ آشنایی ندارید لازم است قبل از افتتاح گل فروشی به آموزشگاه های معتبری که طراحی گل و گل آرایی را آموزش می دهند، مراجعه کنید و آموزش های لازم را کسب نمایید یا این که می توانید کلیپ های متعددی که در این باره وجود دارند را از گوگل سرچ دهید تا با طراحی گل و گل آرایی آشنا شوید و آموزش های لازم را کسب نمایید.

برای افزایش توانایی و مهارت خود بهتر است ابتدا به عنوان شاگرد در یکی از مغازه های گل فروشی مدتی مشغول کار شوید.

اگر در گل آرایی و طراحی گل توانایی لازم را نداشته باشید به هیچ عنوان در راه اندازی گل فروشی موفق نمی شوید؛ پس با دستی پر وارد این حرفه شوید.

با توجه به این که طراحی گل و گل آرایی کار ظریفی است و به دقت و حوصله زیادی نیاز دارد؛ بنابراین علاوه بر آموزش های لازم که باید ببینید با ذوق، سلیقه و خلاق هم باید باشید.

همچنین در هنگام برخورد با مشتری باید صبور و خوش اخلاق باشید و کاری کنید که با ذهن خوشی مشتری از مغازه شما برود تا در خرید های بعد اولین انتخاب برای او مغازه شما باشد.

در شناخت سلیقه مشتریان بعد از مدتی که مغازه گل فروشی شما راه اندازی شد باید ماهر شوید و به خوبی بدانید کدام مشتری، چه نوع گلی را بیشتر خریداری می کند و به راحتی تشخیص دهید گل های پرفروش مغازه شما کدام هستند.

مطلب مشابه: صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ + لیست تجهیزات مورد نیاز و هزینه ها

راه اندازی گل فروشی

وسایل گل فروشی

برای راه اندازی گل فروشی به یک سری تجهیزات و وسایلی نیاز است که حرفه شما به آن ها وابسته می باشد از وسایل گل فروشی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • تزئینات جانبی
  • مواد مصرفی و لوازم گل آرایی و گل سازی
  • ظرف تزئینی، بطری و شیشه
  • اسفنج
  • استند و پایه
  • خوردنی های تزیینی
  • اسفنج
  • بادکنک و بادکنک آرایی
  • پاکت هدیه
  • کادو پیچ
  • شمع و لوازم شمع آرایی
  • سم
  • خاک
  • کود
  • جعبه هدیه
  • چسب نواری
  • سبد تزئینی
  • ربان و طناب
  • انواع گل

طراحی دکوراسیون مغازه گل فروشی

از مهم ترین کارهای که برای راه اندازی گل فروشی باید با خلاقیت و دقت انجام شود، طراحی دکوراسیون گل فروشی، است؛ چون دکوراسیون زیبای گل فروشی می تواند، افراد زیادی را جذب کند و تنوع رنگی گل های مختلف باعث می شود، افراد از آن ها لذت ببرند.

سعی کنید در هنگام طراحی دکوراسیون گل فروشی در کنار هم گل های رنگارنگ را بچینید تا ترکیب رنگی زیبا و جذابی ایجاد شود. برای چیدمان مغازه گل فروشی خود می توانید از دسته گل های بزرگ و زیبایی استفاده کنید.

گل ها، بسیار زیبا هستند و شما با خلاقیت خود می توانید در کنار هم این گل های زیبا و متنوع را بچینید تا دکوراسیون زیبا و جالبی را ایجاد کنید.

از افراد حرفه ای می توانید برای طراحی دکوراسیون گل فروشی خود کمک بگیرید؛ ولی اگر برای این کار سرمایه کافی ندارید باید از سلیقه و ذوق خود کمک بگیرید.

برای ایجاد یک دکوراسیون شیک و زیبا باید از تمام ظرفیت خود استفاده کنید. گل به خودی خود زیبا است و شما با خلاقیت و فکر خود می توانید از این زیبایی استفاده کنید و در شغل گل فروشی خود درآمد و سود خود را افزایش دهید.

در طراحی دکوراسیون مغازه گل فروشی خود می توانید از اعضای خانواده خود کمک بگیرید و دکوراسیون زیبایی را با کمترین هزینه ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: اصول راه اندازی کسب و کار شخصی (راهکارها برای راه اندازی کار برای خودتان)

راه اندازی گل فروشی

بازاریابی و تبلیغات گل فروشی

هیچ گاه از تبلیغات برای رونق دادن کسب و کار خود غافل نشوید. شما برای جذب مشتریان می توانید مغازه گل فروشی خود را با کارهای خلاقانه و مختلف تبلیغ کنید.

به عنوان نمونه چند بار در سال می توانید اقدام به فروش ویژه کنید و با کمی تخفیف گل های مغازه خود را عرضه نمایید و این فروش ویژه را به اطلاع عموم برسانید با استفاده از همین تخفیف ها می توانید، مشتریان زیادی را به خود جذب کنید و میزان فروش خود را چندین برابر کنید.

از فضای مجازی و اینترنت در تبلیغات گل فروشی خود می توانید، استفاده کنید با توجه به این که مردم زمان بسیاری از وقت خود را در فضای مجازی هستند برای فروش و سود بیشتر فضای مجازی بهترین انتخاب محسوب می شود.

به عنوان مثال در اینستا می توانید به صورت آنلاین گل های خود را بفروشید و داخل پیج خود می توانید تصویر گل های خود را قرار دهید و فروش ویژه خود را تو پیج خودتان اطلاع رسانی کنید.

مطلب مشابه: آموزش راه اندازی پیج اینستاگرام برای کسب و کار (از صفر تا صد)

راه اندازی گل فروشی

سخن پایانی

برای راه اندازی گلخانه مراحلی را باید طی کنید تا بتوانید به صورت کاملا قانونی و استاندارد در این کار فعالیت داشته باشید. مثلا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید و مجوز لازمه را اخذ نمایید. همچنین باید آموزش های لازمه را در این مورد دیده باشید به طوری که با انواع گل آشنا باشید و در مورد اینکه در چه مناسبتی از چه گلی استفاده می شود نیز اطلاعات لازمه را داشته باشید.

یک گل فروش باتجربه و متخصص باید از روش نگهداری گل ها و نوع چیدمان و تزیین آنها اطلاعات کاملی داشته باشد تا بتواند در این زمینه کار خود را پیش ببرد و به موفقیت برسد. همچنین می بایست طرز برخورد با مشتری و مشاوره دادن به او را بداند تا بتواند رضایت مندی مشتریان را بر انگیزد. در اینصورت است که به سود خوبی دست پیدا خواهد کرد و از کار خود رضایت خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: ایده کسب و کار با سرمایه کم و راهنمایی برای 40 شغل خاص

مطالب مشابه را ببینید!

بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس آروا؛ تولید کننده انواع ابزار آلات صنعتی و خانگی با بهترین کیفیت