تحصیل در ترکیه چگونه است؟ شرایط تحصیل و نکات برای انتخاب دانشگاه

تمام اطلاعات مهم در مورد تحصیل در کشور ترکیه

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان یکی از پل های ارتباطی آسیا و اروپا سکوی پرتاپی برای دانشجویان آسیایی محسوب می شود. هرساله تعداد بسیاری از متقاضیان تحصیلات آکادمیک، دانشگاه های ترکیه را برای ادامه ی تحصیل انتخاب می کنند. دانشجویان ایرانی نیز به دلیل نزدیکی ترکیه به کشور ایران و از طرف دیگر تشابهات فرهنگی، دانشگاه های ترکیه را به عنوان یکی از انتخاب های مناسب در نظر می گیرند.

در کنار سطح نسبتا بالای کیفیت سیستم آموزشی ترکیه، زندگی دانشجویی نیز در این کشور از نظر امکانات رفاهی از سطح کیفیت استانداردی برخوردار است. در ادامه هزینه ی تحصیل در دانشگاه های مختلف ترکیه را بیان می کنیم و بررسی می کنیم که آیا تحصیل مجانی در دانشگاه های ترکیه برای متقاضیان ایرانی امکان پذیر است یا نه. متقاضیان ایرانی تحصیل در دانشگاه های ترکیه ممکن است دارای مدرک دیپلم یا لیسانس باشند که بر اساس مدرک تحصیلی شخص، فرایند ثبت نام و ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه متفاوت خواهد بود. در این مقاله شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه با مدرک دیپلم و لیسانس و فرایند ثبت نام و قبولی در رشته های پزشکی و دندان پزشکی را بررسی خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد کشور ترکیه در بحث آموزش از سطح کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است و در تمام مقاطع تحصیلی اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشجویان بین المللی جذب می کند. پس اگر دارای مدرک دیپلم از مدارس ایران هستید امکان ادامه تحصیل در کشور ترکیه را خواهید داشت. توجه داشته باشید که مدرک دیپلم شما در ایران می بایست با مدرک دیپلم در کشور ترکیه معادل باشد. علاوه بر این ریز نمرات مقطع دبیرستان نیز برای ورود به دانشگاه و کالج های ترکیه لازم است. پس از آماده سازی مدارک بالا ابتدا باید بر اساس معیار های خود، دانشگاه مورد نظراتان را انتخاب کرده و سپس فرم مربوط به دانشگاه مورد نظر را کامل کرده و همراه با مدارک ذکر شده به آن دانشگاه ارسال کنید.

توجه داشته باشید که دریافت ویزای تحصیلی، یکی از شرایط ادامه تحصیل و پذیرش در دانشگاه های ترکیه با مدرک دیپلم است. شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی لازم است اقدام به تقاضای اخذ ویزا تحصیلی کنیم. این مرحله پس از ارسال مدارک به دانشگاه مورد نظرتان و دریافت نامه پذیرش از سوی دانشگاه است. پس از دریافت پذیرش با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به سفارت ترکیه در ایران مراجعه کرده و درخواست اخذ ویزای تحصیلی کنید. به یاد داشته باشید که صدور ویزای تحصیلی ممکن است مدتی طول بکشد بنابراین پس از دریافت پذیرش از دانشگاه سریعا برای درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید.

تحصیل در ترکیه

نکاتی برای انتخاب دانشگاه در کشور ترکیه

برای انتخاب دانشگاه به چند نکته توجه داشته باشید. اول اینکه معمولا دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجویان آزمون ورودی برگزار کرده و برای قبولی در هر دانشگاه متقاضی می بایست حداقل نمره ی قبولی در آن دانشگاه را کسب کرده و علاوه بر این معدل دیپلم شما و ریز نمرات دبیرستانتان در قبولی شما موثر خواهد بود. پس در انتخاب دانشگاه مورد نظرتان سطح علمی خود را در نظر بگیرید. به علاوه هزینه ی دانشگاه های مختلف در ترکیه بسته به برخی معیار ها متفاوت خواهد بود و حتی تعدادی از این دانشگاه ها با برخی شرایط که در ادامه توضیح خواهیم داد، به دانشجویان بورسیه برای تحصیل اعطا می کنند. بنابراین بسته به شرایط مالی خود، میزان شهریه دانشگاه مورد نظرتان و امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی را مورد بررسی قرار دهید.

در زمان انتخاب دانشگاه مورد نظرتان توجه کنید که واحد های درسی دانشگاه های دولتی کشور ترکیه معمولا به زبان ترکی ارائه می شوند پس اگر مایل به ادامه تحصیل به زبان انگلیسی هستید انتخاب دانشگاه های خصوصی ترکیه برای شما گزینه ی مناسب تری خواهد بود.

تحصیل در ترکیه

ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

ترکیه علاوه بر اینکه یک مقصد توریستی جذاب در آسیاست، یکی از مقاصد معروف و معتبر در زمینه ی تحصیلی و آموزشی است. در مباحث بالا نحوه ی ادامه تحصیل با مدرک دیپلم در دانشگاه های ترکیه را بررسی کردیم. اما لازم به ذکر است که اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را هم داشته باشید، ترکیه مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. معمولا دوره ی کارشناسی ارشد در ترکیه مانند کشور ایران، دو ساله است و هر سال از دو ترم تشکیل می شود که از ماه اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای ادامه دارد.

تعداد زیادی از رشته ها در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ترکیه نیاز به نگارش و ارائه ی یک تز و پایان نامه دارند. برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ترکیه در قدم اول باید به سایت دانشگاه های کشور ترکیه رفته و پس از بررسی شرایط این دانشگاه ها و قوانین آنها، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و مدارک مورد نیاز را همراه با درخواست پذیرش به این دانشگاه ارسال کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را داشته باشید حتما باید در آزمون YOS ترکیه نمره ی قبولی را کسب کنید. در خصوص این آزمون تفاوتی در دانشگاه های دولتی با خصوصی کشور ترکیه نیست. پس از آنکه از دانشگاه مقصد خود، نامه ی پذیرش را دریافت کردید زمان آن می رسد که خود را برای این آزمون مهیا کنید. به علاوه اگر دانشگاه مورد نظر شما دانشگاهی دولتی باشد حتما لازم است در دوره ی امتحان زبان تومر شرکت کنید و در صورت قبولی در این دوره، مدرک صادره را همراه با سایر مدارک برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

تحصیل در ترکیه

اگر قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را در ترکیه دارید!

همانطور که گفته شد اگر قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید باید دانشگاه های خصوصی را به عنوان گزینه های خود در نظر بگیرید و در این صورت دانشگاه از شما مدرک زبان آیلتس یا تافل را درخواست می‌ کند. در این حالت در آزمون ورودی YOS تنها ملزم به پاسخ دادن به سوالات زبان انگلیسی خواهید بود و قسمت سوالات مربوط به زبان ترکی برای شما حذف خواهد شد.

نکته ی قابل توجه در خصوص ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ترکیه این است که نیاز به دریافت ویزای تحصیلی نخواهید داشت و تمرکز شما باید تنها بر جلب موافقت دانشگاه مورد نظرتان باشد.

شرط معدل بالا برای تحصیل در ترکیه

در دو عنوان قبل نحوه ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه با مدرک دیپلم و لیسانس را بررسی کردیم و  مدارک لازم برای انجام پذیرش را ذکر نمودیم. در ادامه قصد داریم شرایط ادامه تحصیل بدون  گذراندن دشواری های دو عنوان قبل و تنها با ارائه ی معدل بالای مدرک دیپلم را برای شما عزیزان شرح دهیم.

اگر رویای ادامه تحصیل در یک دانشگاه خوب و معتبر اروپایی را دارید اما نگران آزمون های ورودی این دانشگاه ها هستید توجه داشته باشید که دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه که تعداد آن ها به بیش از ۲۰۰ دانشگاه می رسد تنها با شرط معدل بالای ۱۸ دیپلم، فرصت بسیار عالی برای شما خواهد بود. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه با شرط معدل، لازم است که معدل دیپلم شما بالای هشتاد درصد از نمره ی کل دیپلم باشد. یعنی با معدل بالای ۱۸ می توانید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه در بسیاری از رشته ها از جمله رشته های پزشکی و مهندسی اقدام کنید.

پس از اخذ این نمره در مقطع دیپلم، لازم است گواهی معادل سازی مدرک دیپلم خود را اداره ی آموزش و پرورش ترکیه و یا سفارت ترکیه در ایران دریافت کنید. اگر قصد ادامه تحصیل تنها با شرط معدل در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارید، دانشگاه کوجالی، دانشگاه کاتب چلبی ازمیر، دانشگاه حاجت تپه و دانشگاه آبانت عزت‌بایسال می توانندگزینه های مناسبی برای شما باشند. پس با ارائه ی مدرک معادل دیپلم، کارنامه و ریز نمرات دبیرستان، پاسپورت خود و هزینه ای حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در سال، می توانید در دانشگاه های دولتی ترکیه پذیرش بگیرید.

تحصیل در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

همانطور که گفته شد کشور ترکیه دارای دانشگاه های بسیار و هماهنگ با استاندارد های دانشگاه های اروپایی است زیرا سیستم آموزشی و تحصیلی ترکیه در سال ۲۰۰۱ به سیستم آموزشی اروپا پیوسته است. با ورود به دانشگاه های ترکیه امکان تحصیل در بسیاری رشته ها از جمله رشته ی پزشکی را خواهید داشت. اگر پس از اتمام دوره ی دانشگاهی خود قصد بازگشت به ایران را دارید در زمان انتخاب دانشگاه خود در کشور ترکیه توجه داشته باشید که مدرک صادره از این دانشگاه مورد تایید کشور ایران باشد. پس اگر قصد تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور ترکیه را دارید دقت کنید که مدرک صادره از این دانشگاه مورد تایید وزارا بهداشت ایران باشد تا پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود امکان فعالیت در کشور ایران را داشته باشید.

پذیرش در دانشگاه های ترکیه در رشته ی پزشکی مانند سایر رشته ها نیاز به مدرک دیپلم دارد و سپس لازم است که متقاضی برای ورود و پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته ی پزشکی در آزمون YOS  که شامل سوالات ریاضی، هوش، هندسه و زبان ترکی است شرکت کرده و نمره ی قبولی را کسب کند. همچنین اگر قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید باید پس از قبولی در این آزمون، مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 را نیز به دانشگاه ارائه دهید.

دلایل مورد توجه بودن دانشگاه های ترکیه در رشته ی پزشکی

یکی از دلایل مهم مورد توجه بودن دانشگاه های ترکیه در رشته ی پزشکی، اعتبار بالای مدرک این دانشگاه ها در دنیا و سطح بین المللی است و پس از دریافت مدرک خود از این دانشگاه ها می توانید در بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهید. علاوه بر مزایای گفته شده، دانشگاه های کشور ترکیه با با بسیاری از دانشگاه های جهانی در زمینه ی علمی همکاری داشته و در برخی دانشگاه های ترکی، امکان استفاده از معلومات استادان دانشگاه های اروپایی نیز وجود دارد.

اگر در ایران دارای مدرک پزشکی هستید و قصد ادامه تحصیل در رشته های تخصص پزشکی دارید نیز، ترکیه مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. در این صورت علاوه بر دارا بودن مدرک پزشکی عمومی، باید در آزمون STS برای کسب نمره ی قبولی در زبان انگلیسی و سپس در آزمون TUS برای سنجش معلومات پزشکی عمومی شرکت کنید و سپس نسبت به دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید.

تحصیل در ترکیه

تحصیل رشته دندان پزشکی در ترکیه

در سال های اخیر مهاجرت برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی به کشور ترکیه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همان طور که گفته شد دانشگاه های کشور ترکیه در رشته پزشکی و دندان پزشکی اعتبار جهانی دارد. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در کشور ترکیه را دارید هنگام انتخاب دانشگاه مورد نظرتان دقت کنید که مدرک این دانشگاه از نظر وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران معتبر باشد.

برای ادامه تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در دانشگاه های ترکیه مانند باقی رشته ها باید مدرک دیپلم داشته باشید. علاوه بر این باید در آزمون YOS نیز شرکت کنید. همانطور که ذکر شد آزمون یوس شامل دو بخش است که بخش اول آن مربوط به سوالات هوش، ریاضی و هندسه و بخش دوم آن مربوط به سوالات زبان ترکی است. اگر نمره ی متقاضی در زبان ترکی به حداقل مورد نظر نرسد لازم است یک دوره ی زبان ترکی TOMER را گذرانده و دوباره آزمون زبان دهند تا نمره ی قبولی را کسب کنند. توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها برای تعیین سطح متقاضیان آزمونی تحت عنوان SAT برگذار میکنند که نسبت به آزمون یوس مورد پذیرش دانشگاه های کمتری است پس آزمون یوس نسبت به SAT فراگیر تر است و‌مورد قبول دانشگاه های بیشتری می باشد.

مانند آنچه در رشته ی پزشکی گفته شد برای تحصیل در رشته ی دندان پزشکی در ترکیه نیازمند معادل مدرک دیپلم، ریز نمرات دبیرستان، تکمیل فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر و قبولی در آزمون های گفته شده هستید.

هزینه تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه به عنوان پل ارتباطی آسیا و اروپا از شرایط ویژه ای برخوردار است که با توجه به سطح بالای سیستم آموزشی و تحصیلی، مقصد مطلوبی برای متقاضان ایرانی ادامه تحصیل در خارج کشور می باشد. دانشگاه های ترکیه مانند بسیاری از کشور های دیگر به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم می شوند.

تحصیل در دانشگاه های دولتی قطعا هزینه ی کمتری نسبت به تحصیل در دانشگاه های خصوصی دارد. به علاوه سبک و شیوه ی زندگی هر شخص در دوران دانشجویی در کشور ترکیه نیز متفاوت است و در نتیجه هزینه ی دوران دانشجویی و تحصیلی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود. هزینه ی تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه در مقطع کارشناسی مبلغی حدود ۶ تا ۲۴ میلیون تومان است.که البته هزینه ی اقامتگاه، خوراک و رفت و آمد نیز به آن اضافه خواهد شد.

همانطور که ذکر شد در کشور ترکیه علاوه بر دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی معتبری نیز وجود دارد. دانشگاه تد، دانشگاه اتیلیم، دانشگاه باشکنت و دانشگاه یدی تپه از جمله دانشگاه های خصوصی ترکیه هستندکه با شرط معدل بالای ۱۸ دیپلم، در بسیاری از رشته ها دانشجو می پذیرند. هزینه ی تحصیل در این دانشگاه های خصوصی مبلغ متغیری بین ۳۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار است که هزینه های زندگی در ترکیه مثل هزینه ی محل اقامت، خوراک، هزینه رفت و آمد و… نیز به آن اضافه خواهد شد.

تحصیل در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه امکان پذیر است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش لازم است بدانید که ظرفیت پذیرش بورسیه ی تحصیلی در دانشگاه های ترکیه به دلیل محبوبیت بالا، محدود است. پس قطعا الویت اخذ بورسیه ی تحصیلی با کسانی خواهد بود که رزومه ی قوی تری از جمله نمرات بالاتر در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه داشته و معدل دیپلم آن ها نیز بالاتر باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده، مزایای مهاجرت به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار بیشتر از معایب آن است. علاوه بر مزایای گفته شده، کشور ترکیه، کشوی بسیار امن در قاره ی آسیا و منطقه است و به همین دلیل سکونت و زندگی در این کشور امکان رشد آموزشی و تحصیلی را به ساکنین خود می دهد. پس فراموش نکنید که اگر کشور ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرت خود برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه انتخاب کردید به کشوری قدم می گذارید که از لحاظ فرهنگی، تاریخ بسیار قوی داشته و به دلیل پیشرفته بودن صنعت توریست پذیری این کشور، مردمانی مهمان نواز پذیرای حضور شما در کشورشان خواهند بود.

علاوه بر این وجود و آماده سازی خوابگاه های پیشرفته و مدرن برای دانشجویان مهاجر و در نظر گرفتن سالن های غذاخوری تمیز و باکیفیت نیز از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه است. همچنین مردم ایران و ترکیه به دلیل تاریخ مشترک از لحاظ فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و به عنوان یک ایرانی با مهاجرت به این کشور قطعا احساس غربت کمتری نسبت به سایر کشور های اروپایی خواهید داشت. پس اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید فرصت آشنایی با دانشگاه های ترکیه را از دست ندهید.

مطالب مشابه را ببینید!

از دانشگاه های ترکیه پذیرش رایگان بگیرید صفر تا صد تحصیل در آمریکا؛ هزینه ها، شرایط و مزایای تحصیل در آمریکا تحصیل در مجارستان و درباره دانشگاه ها و شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور تحصیل در کانادا و شرایط لازم (مدارک موردنیاز و هزینه ها) تحصیل در هند، شرایط، مزایا و هزینه های تحصیل در کشور هند اطلاعات درباره تحصیل در روسیه و شرایط مورد نیاز (هزینه ها، مزایا و …)