مزایای تنهایی سفر کردن و لذتی که می تواند این نوع مسافرت داشته باشد

اطلاعات درباره تنهایی سفر کردن

از تنها سفر کردن هراس نداشته باشید و فکر نکنید که کار حوصله سَر بَری می باشد. خیلی از گردشگران و طبیعت گردان حرفه ای این روزها کوله های خود را بر می دارند و کوچ سِرفینگ را آغاز می کنند. از قضاوت دیگران ترسی نداشته باشید، در صورتی که دلتان واقعا یک سفر تنهایی می خواهد، فقط نیاز است تصمیم بگیرید و گام اول را بردارید، سایر گام ها خود به خود برداشته خواهند شد.

مزایای تنهایی سفر کردن

شاید تا همین چند سال پیش، تنها سفر رفتن، کاری بیهوده بود ولی این روزها افراد بسیاری را مشاهده می کنیم که تنهایی سفر می کنند. افرادی که تنها به سفر می روند، ضرورتا اشخاص تنها یا مجردی نمی باشند، بلکه اشخاصی هستند که قدرت تنها شدن با خود را دارند. خیلی از روانشناسان پیشنهاد می کنند هر چند وقت یک بار سفر تنهایی را تجربه نمایید تا زمان کافی جهت خلوت کردن با خود را داشته باشید؛ فرصت شناختِ خود، اصولا در بین جمع به سختی اتفاق می فتد. این نکته را نیز فراموش نکنید که فقط افرادی می توانند تنهایی سفر کنند که قادر باشند در طی سفر به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمایند و دوست بیابند. شرکت در تورهای گروهی یا رفتن به دلِ جوامع محلی، نیازمند این می باشد که با اشخاص متفاوت و دوستان جدید مواجه شویم. سفر کردن دارای مزایای زیادی است که در این مقاله توضیح داده خواهد شد. در این بین عده ای سوال می کنند که چطور از سفر مجردی خود لذت ببریم و به عالی ترین شکل از آن استفاده نماییم؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است.  پس با ما باشید.

تنهایی سفر کردن

ریش و قیچی دست خود شما خواهد بود

در سفر تنهایی ریش و قیچی دست شما است. هر زمان که گرسنه شدید غذا میل می کنید؛ هر زمان که دلتان خواست استراحت می کنید و بیدار می شوید؛ هر نوع آهنگ که دوست دارید گوش می دهید؛ هر خوراکی که که خواستید می خورید و هر رستورانی که باب سلیقتان بود انتخاب می کنید. از همه این ها اساسی تر این که رزرو محل اقامت نیز خیلی ساده تر ممکن می شود، خلاصه اینکه احتیاجی به وقت گذاشتن جهت هماهنگی با دیگران و سر و سامان دادن به سلایق مختلف نمی باشد، خودتان هستید و خودتان. البته این را نیز بدانید که که اگر به تنهایی سفر می کنید اما به یک تور ملحق شده اید خیلی از این انتخاب ها زیر سوال خواهد رفت و باید جهت خواب و خوراک و محل اقامت، تابع نظر دیگر افراد حاضر در گروه شوید. با این وجود در یک تور ، باز هم تنها می باشید و وابستگی های خانواده یا دوستان در آن جا وجود نخواهد داشت.

می توانید به طولانی مدت رانندگی یا پیاده روی نمایید

از فواید طولانی سفر کردن به ویژه در دل طبیعت این می باشد که می توانید ساعت ها به پیاده روی اختصاص بدهید و یا طولانی مدت رانندگی نمایید. تصور کنید با کودکان یا سالمندان به سفر رفته اید، خوب آگاه هستید که این افراد حوصله طولانی مدت در مسیر بودن را نخواهند داشت و مسیر سفر که از هفت-هشت ساعت طولانی تر شود دائما می پرسند: «کِی می رسیم؟» در صورتی که به طبیعت گردی رفته باشید طبیعتا فقط جوان ترها، آن هم جوان های ورزشکار توان راه رفتن طولانی مدت را دارند، پس درست است که یا همسفری را انتخاب نمایید که بتوانند همراه شما بیاید، یا اینکه به تنهایی سفر نمایید.

در سفرهای زیارتی نیز سفرِ تنهایی با استقبال فراوانی مواجه می گردد. اگر میل سفر به یکی از مکان های مقدس مانند مشهد یا کربلا را کرده، بهتر است به تنهایی زیارت نمایید. هنگامی خودتان تنها هستید می توانید هر موقع خواستید به حرم بروید و نگران همسفران خود نباشید. اغلب افراد تور مشهد و تور شهرهای زیارتی را به شکل انفرادی تجربه می نمایند.

تنهایی سفر کردن

اعتماد به نفس شما افزایش می یابد

تنهایی سفر کردن اعتماد به نفس شخص را بالا می برد. هنگامی که شما مجبور باشید تمام تصمیمات سفرتان را خودتان به تنهایی بگیرید، مجبورید که که به صورت مستقل فکر کنید و خودتان بر پاهای خودتان بایستید. اخذ تصمیم جهت انتخاب مقصد، محل اقامت، نوع سفر و تک تک فاکتورهایی که در یک تور نیاز است، قدرت تصمیم گیری فرد را بالا می برد و شما را مجبور می کند بدون وابسته بودن به دیگران و تکیه نمودن به غیر خودتان تمام کارها را انجام دهید. پس از انجام نمودن کارها، یک نوع رضایت از خود، سراغ شما می آید که به حس اعتماد به نفس کمک زیادی می کند.

دوستان جدید پیدا می کنید

سفر تنهایی هیچ گاه به معنای تنها بودن در تمام مدت سفر نیست. در طی سفر دوست های فراوانی پیدا خواهید کرد. در صورتی که به سفرهای گروهی رفته باشید، از همان اول با اشخاصی که آن ها نیز به شکل انفرادی یا به همراه دوست و خانواده خود به سفر آمده اند روبرو خواهید شد. خاصیت سفر تنهایی این است که آدم مجبور خواهد بود با دیگران ارتباط برقرار نماید و دوستان تازه ای پیدا کند اما در صورتی که دوست شفیقتان یا به عنوان مثال همسرتان همراهتان باشد بدون شک همه مدت سفر را با او خواهید گذراند و فرصتی جهت شناختن دیگران و حتی صحبت نمودن با همسفران نیز به وجود نخواهد آمد.

تنهایی سفر کردن

فرصتی جهت خودشناسی پیدا خواهید کرد

ار اصلی ترین محاسن تنهایی به سفر رفتن،  می شود به خودشناسی و خلوت با خود اشاره کرد. به دور از جمع های همیشگی و در سکوت، می شود با خود به گذشته و آینده فکر کرد. می شود به درون خود سفر نمود و چیزهایی را که در درونتان کمرنگ شده است را پیدا کنید.

سفرتان ارزان تر خواهد شد

اصلی ترین فایده سفر تنهایی این می باشد که هزینه ها به صورت قابل توجهی کم می شود. اقامت برای نفره، یک پرس غذا، بلیط یک نفره و غیره یعنی جهت هرچیز یک بار هزینه خواهید کرد. در نتیجه تمام هزینه ها و قیمت ها کم می شود.

تنهایی سفر کردن

چطور به تنهایی سفر کنم؟

حال تصور می کنیم که تصمیم به سفر تنهایی دارید. ممکن است دوست و همراهی نیافته اید که با شما همسفر گردد و یا اینکه خودتان آگاهانه و به اختیار خود تصمیم گرفته اید سفر مجردی داشته باشید. در ادامه پیشنهاد هایی مطرح می گردد که با به کار بستن آن ها سفرتان را به بهترین صورت مدیریت خواهید نمود.  پس با ما همراه باشید.

خودتان را دوست داشته باشید

در صورتی خودتان را دوست بدارید و به این درک برسید که بهترین یار شما قبل از هر فرد دیگری، خود شما هستید، سفر تنهایی لذت بخش تر خواهد بود. در صورتی که با خودتان دوست بشوید چه در سفر چه در محیط کاری،  و چه در خانواده، راحت تر با مسائل کنار خواهد آمد و هیچ موقع، احساس تنهایی نخواهید کرد. موقعی که راهی سفر می شوید احتیاج است بدانید بهترین دوستتان یعنی خودتان چه کتاب، چه موزیک و چه نوع تفریحی را دوست دارد. آن موقع است که قادر خواهید بود به سادگی برایش برنامه ریزی نمایید. هر گوشه س جهان که باشید تنها نخواهید ماند زیرا با خودتان دوست می باشید و از بودن با خود لذت می برید.

تنهایی سفر کردن

چیزهای جدید را تجربه نمایید

رولف دوبلی در کتاب «هنر خوب زندگی کردن»، می گوید که به جای خرید نمودن، تجربه کنید؛ لذتی که در تجربیات تازه هست در خرید گران ترین محصولات  و برند های دنیا نمی باشد. تجربه کردن دارای لذت ذاتی می باشد و هیچ موقع تمام نخواهد شد ولی خرید کردن لذتی مقطعی است. هنگامی به تنهایی سفر می کنید شرایط تجربه کردن بیشتر خواهد شد؛ قسمتی از این تجربیات، تجربه آشنا شدن با آدم های جدید با لهجه ها، زبان ها، نوع پوشش و نوع فرهنگ مختلف است. هیچ تجربه ای بالاتر از شناخت افرادی با فرهنگ های متفاوت نیست. برخی مواقع پیش می آید که در سفری درون ایران مردمی از سرزمینمان را می بینید که فرهنگ و آداب و رسوم آن ها بسیار زیاد با آنچه در شهرمان وجود دارد فرق می کند.

برنامه ریزی منفعل داشته باشید

برنامه ریزی کردن موجب آسان شدن امور می شود. خیلی خوب است که برنامه ریزی داشته باشید که در طی سفر قرار است از کدام مکان ها بازدید نمایید و برنامه روزانه و شبانه تان چه خواهد بود تا هم قادر باشید برآورد صحیحی از هزینه ها داشته باشید هم از پیش چیزهای مورد نیاز را رزرو نمایید. به عنوان مثال مکان اقامتتان و بلیط جاذبه هایی که در نظرتان است و غیره و غیره را با تخفیف از پیش رزرو نمایید. با این وجود از مزایای سفر تنهایی رفتن این است که قادر خواهید بود برخی اوقات خلاف برنامه عمل نمایید و منعطف باشید. ممکن است برنامه ای پیش بیاید که از پیش برایش برنامه ریزی نکرده باشید اما چون خودتان هستید و خودتان، بتوانید به راحتی با آن هماهنگ شوید. همین اتفاقات ناگهانی و بی برنامه است که سفر را جذاب تر می کند. بیش تر اوقات آماده چنین برنامه های بی برنامه ای باشید

ارتباط خود را با خانواده و دوستان قطع نکنید

درست است که تصمیم دارید به تنهایی سفر کنید اما به طور کامل ناپدید نشوید. نباید خانواده و وابستگانتان شما نگران شما باشند و اطلاع نداشته باشند که چه می کنید و کجا هستید. این موضوع که شخصی از راه دور از اوضاع شما با خبر باشد برای خودتان هم امن تر است تا در صورت رخ دادن اتفاقات احتمالی قادر باشند سریعا خود را به شما برسانند و کمک ‌حال شما باشند. برخی اوقات امکان دارد در طی سفر تنهایی، خطراتی رخ دهد و یا شما با مسائلی روبرو شوید. به عنوان مثال دزد به شما حمله کند و همه پولتان دزدیده شود، خودتان راه را گم کنید، تصادف کنید یا اتفاق دیگری از این دست که خوب است برای آن ها فکری کنید. در صورتی که دیگران از جا و مکان شما اطلاع داشته باشند از هر لحاظ برای شما بهتر است. در نتیجه با آشنایان خود در حال تماس باشید و تا جایی که ممکن است از دسترس خارج نشوید.

هتل و یا اقامتگاه مناسبی رزرو کنید

تنهایی سفر رفتن به هیچ وجه به معنی این نمی باشد که هر جایی امکان داشت ساکن شویم و محل اقامت برای ما مهم نباشد. به خود احترام بنهید و یادتان باشد که لیاقت بهترین ها را دارید. نباید فکر کنید یک اتاق خوب فقط برای زمانی خوب است که همسفر دارید یا مثلا با همسر خود سفر می کنید. حالا که هزینه اقامتی برای شما پایین آمده  است به خودتان سخت نگیرید و جای خوبی را برای خود رزرو نمایید. البته خودتان را برای اقامتگاه های بومگردی یا هاستل ها و متل ها نیز آماده نمایید.

تنهایی سفر کردن

با تورها همراه شوید

اگر همسفری پیدا نیافته اید و به هیچ عنوان دوست ندارید در طی سفر به کل تنها باشید، بهتر است با تور سفر کنید. تورهای مسافرتی به ویژه تورهای طبیعت گردی این امکان را به شما می دهد تا که با افراد متفاوتی مانند خودتان همسفر بشوید و از تنهایی در بیایید. تور مسافرتی دارای زمان و مکان مشخصی است و بسته به نوع امکانات و خدماتی که ارائه می دهد ممکن است تور ارزان یا توری لاکچری به حساب بیاید. از مزایای اینگونه سفر کردن این است که احتیاجی به برنامه ریزی دقیق و مدیریت سفر نیست. فقط کافی است چمدان خود را ببندید و با تور راهی بشوید. جهت انتخاب عالی ترین تور مسافرتی قادر خواهید بود از موتور جستجوی تور استفاده نمایید.

از مقصدهای نزدیک شروع کنید

جهت شروع بهتر است که از مقصد های نزدیک شروع کنید؛ این کار باعث می‌شود حس امنیت بیشتری داشته باشید و نگرانی ‌های شما بخاطر تنها بودن کم تر شود.

در هر شهری که محل زندگی شماست اطمینان پیدا کنید که اماکن دیدنی خیلی زیادی در حوالی مکان زندگی شما وجود دارند که می ‌توانند نخستین مقصد های سفر شما باشند.

آدرنالین و ترس را تجربه کنید

هنگامی که تنها هستید می ‌توانید ریسک نمایید و از دست هم سفران محافظه ‌کار خود در امان باشید. دوست دارید با یک تاب 10 متری بازی کنید؟ تاب بازی را تجربه کنید! نوش جان‌تان! هیچ یک از دوستان شما آن حوالی نیست که نظریات علمی او در مورد شکستن شاخه در موقع بازی با تاب را به شما یادآوری نماید.

خطرکردن یکی از احتیاجات اساسی بشر است. این همان چیزی‌ است که موجب می ‌شود، انسان در درون خود به جلو برود. شاید با خود بگویید که من آدم خطر کردن نیستم. برای شما یک توصیه دارم. زیاد اطمینان نداشته نباشید. شاید یک سفر به تنهایی به شما یادآوری نماید چه جنونی در درون خود دارید؛ حتما امتحان کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

خودشناسی چیست؟ همه چیز در مورد اصول Self-knowledge ویژگی های زنان موفق؛ دلایلی که باعث موفقیت زنان می شوند پیام تبریک موفقیت فرزند + جملات ویژه تبریک موفقیت فرزند در تحصیلات و مسابقه معنی ایکیگای در زندگی و پیدا کردن ایکیگای درونی خود پند حکیمانه + سخنان ارزشمند و جملات قصار از بزرگان جهان بهبود مکالمات انگلیسی؛ 25 روش برای افزایش مهارت زبان انگلیسی ده قانون انیشتین برای زندگی بهتر؛ نکات آموزنده از این دانشمند هدیه روز پدر؛ راهنمای انتخاب بهترین هدیه برای روز پدر و مرد روش‌های ایجاد انگیزه؛ چگونه به انسانی با انگیزه و با هدف تبدیل شویم؟ معرفی زنان موفق ایرانی در تمامی حوزه ها (از قدیم تا به حال)