چگونه شاد باشیم؟ روش های شاد بودن و شاد زیستن

راه شاد زیستن چیست؟

شادی به کیفیت ذهنی اطلاق می شود که ثابت است و تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی فرد دارد. افراد تعاریف مختلفی از موفقیت و شادی دارند و شادی را به روش های مختلفی می سنجند. ویژگی های اساسی یک زندگی شاد، مانند داشتن زندگی هدفمند، مورد توافق همه است. یادگیری نحوه زندگی بهتر، تفکر مثبت در مورد دنیای اطراف و تقویت احساسات مثبت می تواند به داشتن یک زندگی شاد و معنادار کمک کند. سعی کنید هر روز شادتر زندگی کنید. با گذشت زمان، این به یک عادت تبدیل می شود و شما راحت تر شروع به کار خواهید کرد.

معنی خوشبختی

خوشبختی چیزی است که همه لیاقتش را دارند و خیلی ها آن را به عنوان یک آرزو می خواهند. اما همه نمی توانند آن را دریافت کنند. شادی را اغلب معنا و هدف زندگی و اساس وجود انسان می دانند. با این حال، بسیاری از افراد به جای شادی، غم و اندوه و احساسات منفی مزمن مانند استرس و اضطراب را تجربه می کنند.

چگونه شاد باشیم؟

چگونه شاد زندگی کنیم

یکی از رایج ترین سوالاتی که بدون پاسخ روشن برای همه مطرح می شود این است که چگونه می توانیم هر روز شادتر باشیم؟ چگونه می توانیم زندگی مورد نظر خود را به دست آوریم؟ چگونه می توانیم از زندگی ای که به ما داده شده لذت ببریم؟

در اینجا چند راه ساده برای کشف راز شادی و زندگی شادتر آورده شده است:

آشنایی با انواع بازخورد منفی

بازخورد منفی یا خودگویی را کاهش دهید. هر کس در زمان های مختلف درگیر خودگویی می شود. اگرچه هوس‌ها می‌توانند به برخی افراد انگیزه دهند، اما مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر آنها در افزایش استرس، افزایش افسردگی و مهارت‌های مقابله‌ای ضعیف نقش دارند.

یادگیری نحوه تشخیص خودگویی منفی می تواند به شما کمک کند وقتی در مورد خود منفی صحبت می کنید متوقف شوید. می تواند به شما کمک کند بهتر فکر کنید.

سانسور: این خطای رفتاری شامل نادیده گرفتن یا «فیلتر کردن» تمام جنبه های مثبت زندگی و تمرکز بر جنبه های منفی است. مثل این است که تمام کارهای خوبی را که در محل کار انجام دادید نادیده بگیرید و در عوض روی مشکلاتی که نتوانستید انجام دهید تمرکز کنید.

شخصی سازی: این شامل سرزنش خود برای هر اتفاقی است. همچنین می تواند شامل هرگونه انتقاد از خود و موقعیتی باشد که با آن دست و پنجه نرم می کنید. بنابراین باید خود را سرزنش کنید و برای نابودی خود، نگرش خود انتقادی را در خود پرورش دهید.

به عنوان مثال شنیدن اینکه دوست شما نمی تواند در یک مهمانی شرکت کند. با طبقه بندی، فرض بر این است که آنها برنامه های خود را برای ملاقات نکردن با شما لغو کرده اند.

ریسک: این بدان معناست که شما برای آن آماده می شوید یا انتظار دارید که بدترین اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، می توان فرض کرد که به دلیل یک اشتباه کوچک در گذشته، بقیه روز شما تا شب خراب می شود.

قطبی سازی: این شامل تجزیه و تحلیل مشکلات، افراد و موقعیت ها می شود که همیشه خوب یا بد هستند. دیدن مشکلات به صورت سیاه و سفید می تواند بخشی از این دیدگاه در حال ظهور باشد.

چگونه شاد باشیم؟

خوب اندیشی راه دوم شاد زیستن است

مثبت بودن به این معنا نیست که چیزهای بد یا ناخوشایند زندگی را نادیده بگیرید یا پنهان کنید. مثبت اندیشی به این معناست که شما با هر موقعیتی در زندگی، خوب یا بد، با دیدی مثبت و نگرش سازنده مواجه می شوید. به بیان ساده، موارد بدی وجود دارد، اما من می توانم آنها را درست کنم. می توانید هر روز به روش های کوچک روی مثبت اندیشی کار کنید.

چند پیشنهاد برای شروع مثبت اندیشی:

  • افکار و احساسات خود را در طول روز ارزیابی کنید. چقدر منفی یا مثبت بوده اید؟
  • در موقعیت های روزمره به دنبال شوخ طبعی باشید و به خود اجازه دهید حتی زمانی که ناراحت هستید لبخند بزنید یا بخندید.
  • وقت خود را با افراد مثبت سپری کنید و تا حد امکان از افراد منفی دوری کنید.
  • با خود ملایم و مهربان باشید.
  • یک قانون کلی خوب برای شما این است که از فکر کردن به چیزهایی که معمولاً در مورد دیگران نمی گویید اما به خودتان نسبت می دهید، خودداری کنید.
  • سعی کنید جنبه های مثبت موقعیت های منفی را پیدا کنید.
  • آینده مثبت تری را برای خود ترسیم کنید و مشخص کنید که برای تحقق این چشم انداز چه کاری باید انجام دهید.

تمرکز را تمرین کنید

ذهن آگاهی شامل آگاهی از اینکه کجا هستید، چه کاری انجام می دهید و در حال حاضر چه احساسی دارید، می باشد. تمرین ذهن آگاهی می تواند استرس را کاهش دهد. اضطراب و افسردگی را کنترل کنید و خلق و خوی خود را بهبود بخشید. مدیتیشن و فعالیت‌هایی که مدیتیشن را ترویج می‌کنند، مانند دعای صلح‌آمیز طولانی‌مدت، یوگا، تای چی یا مدیتیشن معنوی، ناحیه‌ای از مغز شما به نام اینسولا را تغییر می‌دهند که در تجربه همدلی و درک و کمک به دیگران نقش دارد. . توسعه این ناحیه از مغز به شما کمک می کند تا زندگی شادتری داشته باشید.

چگونه شاد باشیم؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید

آنچه می خورید می تواند تأثیر زیادی بر احساس شما داشته باشد. پرهیز از غذاهای بد کافی نیست. همچنین باید ویتامین ها و مواد مغذی را از تمام گروه های غذایی اصلی دریافت کنید و از پرخوری یا پرخوری خودداری کنید. بیشتر بزرگسالان روزانه به 1.5 تا 2 فنجان میوه تازه یا آب میوه 100 درصد نیاز دارند. بزرگسالان باید هر روز 2.5 تا 3 فنجان سبزیجات تازه بخورند. به جای غلات تصفیه شده، غلات کامل را انتخاب کنید. بسته به سن، جنسیت و سطح فعالیت روزانه، بزرگسالان باید شش تا هشت فنجان غلات کامل بخورند. هر روز انواع غذاهای پر پروتئین بخورید. روزانه آب کافی بنوشید.

استرس را مدیریت کنید و زندگی سالمی داشته باشید

شما نمی توانید از موقعیت های استرس زا اجتناب کنید. اما می توانید راه هایی برای کاهش استرس پیدا کنید. از تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن، تجسم، تای چی، یوگا و تنفس عمیق استفاده کنید. تنفس عمیق را با دم و بازدم از دیافراگم خود (زیر قفسه سینه) تمرین کنید. به جای نفس عمیق از قفسه سینه، سعی کنید یک الگوی تنفس عمیق ایجاد کنید. از تجسم برای آرام کردن ذهن خود و ایجاد روحیه بهتر استفاده کنید. تنفس عمیق را با تجسم چیزی آرامش بخش، مانند مکان یا موقعیت آرامش بخش، ترکیب کنید.

از بدن خود مراقبت کنید: اینکه چقدر از بدن خود در سال های اولیه و میانسالی مراقبت می کنید می تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما در آینده داشته باشد.

ورزش منظم داشته باشید: کارشناسان حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​در هفته یا حداقل 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته را توصیه می کنند. سعی کنید تمرینات قدرتی (مانند وزنه برداری یا استفاده از وزنه های مقاومتی) را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا تمرین خوبی داشته باشید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید: اگر در حال حاضر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. می توانید از محصولات ترک سیگار مانند آدامس نیکوتین استفاده کنید. ممکن است شرکت در یک گروه حمایت از ترک سیگار برای شما مفید باشد. از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید.

چگونه شاد باشیم؟

در زندگی هدفی بیابید، هدف داشتن راهی برای شاد زیستن است.

تعیین کنید برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستید. اکثر مردم دارایی های ارزشمندی دارند که در زندگی آنها مهم است. اما در پایان روز، چه چیزی برای شما مهم است؟ به چیزهای فیزیکی و ملموس فکر نکنید. در عوض، بر آنچه به زندگی شما معنا و هدف می دهد تمرکز کنید. برخی از عناصر ارزشمند یک زندگی معنادار عبارتند از:

  • باورها و ارزش ها
  • دوستی و رابطه صمیمی با خانواده
  • رحمت و شفقت در برابر اطرافیان
  • سخاوت و خدمت به دیگران

چالش ها راهی برای افزایش نشاط زندگی هستند

از چالش های زندگی استقبال کنید. به نظر می رسد اجتناب از چالش های زندگی آسان تر از رویارویی با آنها باشد. اما اجتناب از رویارویی با مشکلات تنها منجر به مشکلات جدیدی در مسیر زندگی می شود که منجر به احساس عدم کنترل بر احساسات شما می شود. بهترین راه برای مقابله با چالش ها و مشکلات زندگی، پذیرش آنهاست. از رویارویی با مشکلات خود اجتناب نکنید. رسیدگی کنید و توجه داشته باشید که یک مشکل خاص به محض بروز نیاز به توجه شما دارد.

یکی از بهترین راه ها برای احساس رضایت از شرایط زندگی، صرف نظر از اینکه چقدر چالش برانگیز است، این است که شرایط را همانطور که هستند بپذیرید. اگرچه ممکن است آرزو کنید که کارها آسان تر باشد. مواردی مانند آرزوی داشتن پول بیشتر، شغل ایمن تر یا حتی سلامتی بهتر و به طور کلی تمرکز بر چیزهایی که ندارید زندگی در زمان حال را دشوارتر می کند و نارضایتی از زندگی را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که بدون روزهای سخت، قدر روزهای خوب را نخواهید دانست.

رشد شخصی و خودشناسی

رشد شخصی می تواند به شما حس شگفت انگیزی از معنا و هدف بدهد. یکی از بهترین و رضایت‌ بخش‌ترین راه‌ ها برای رسیدن به این هدف، یافتن شغلی است که رشد و پیشرفت شما را به عنوان یک فرد به چالش می‌کشد. علایق خود را پیدا کنید. می توانید با ارزیابی ارزش های خود شروع کنید. آیا برای شفقت و سخاوت ارزش قائل هستید؟ پس شاید شغلی که به دیگران کمک می کند برای شما مناسب باشد.

انجام کاری به معنای این نیست که شما از آن رضایت واقعی می گیرید. سعی کنید راه هایی برای دنبال کردن اشتیاق خود از طریق کارهای داوطلبانه پیدا کنید. ببینید آیا راهی برای انجام حرفه ای این کار وجود دارد یا خیر. داشتن یک حرفه موفق احتمالاً احساس هدف و رضایت بیشتری نسبت به پول زیادی دارد. البته امنیت مالی مهم است؛ اما زندگی با احساس هدف لذت بخش تر از تجمع ثروت است.

بیاموزید که چگونه کنترل و مسئولیت افکار، کلمات و اعمال خود را به عهده بگیرید. راه هایی برای افزایش دلسوزی خود با دیگران پیدا کنید. صرف نظر از شرایط آنها، تلاش کنید تا به نیازمندان کمک کنید. سعی کنید امید و نگرش مثبت را حفظ کنید ، حتی در شرایط استرس زا یا غم انگیز.

با طبیعت ارتباط برقرار کنید

دنیای طبیعی می تواند فوق العاده آرامش بخش باشد. بسیاری از مردم می دانند که ماندن در طبیعت به آنها احساس شادی معنوی می بخشد. سعی کنید در جنگل قدم بزنید و هر زمان که در خارج از منزل هستید از منظره لذت ببرید. همچنین می توانید با کاشت درختان یا رشد گیاهان گلدار در خانه یا حیاط خود، طبیعت را به نزدیکی خود بیاورید.

how to be happy 2 e1660721979234

حس تعلق و مهربانی به دیگران راه زندگی شاد

حس تعلق به بخشی از جامعه بخش مهمی از سلامت روان است. این می تواند به شما در ایجاد یک هدف و معنی در زندگی کمک کند. حتی درونگراها غالباً بخشی از یک جامعه بزرگتر را راضی می کنند. گروه هایی را پیدا کنید که اهداف و دلایل شما را به اشتراک بگذارند. سعی کنید داوطلب شوید و با افرادی با تفکر مشابه برای انجام کارهایی که دوست دارید به نوعی انجام دهید.

با دیگران خوب و دلسوز باشید. زندگی با دلسوزی به شما کمک می کند تا در کل دوست بهتر و یک فرد شادتر باشید. در حقیقت، مطالعات نشان می دهند که تمرین دلسوزی و مهربانی واقعی به دیگران می تواند ایده بهتری از چگونگی زندگی و فکر کردن دیگران به ما بدهد.

حرف آخر در مورد چگونگی شاد زیستن

فقط به این دلیل که اکثر مردم نمی توانند به خوشبختی برسند و نمی دانند چگونه شاد زندگی کنند، به این معنی نیست که شما هم نمی توانید. فقط آموخته های خود را دنبال کنید؛ مسیر زندگی خود را بیاببدید و از این عادات ذکر شده الگو بگیرید. این حقیقت را بدانید که همه انسان ها در میدان نبرد زندگی، چالش های مشابهی دارند. زندگی بدون مشکل وجود ندارد. اما با پشتکار و آگاهی است که زندگی شاد و معنادار می شود.

به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که دوران سختی مانند بیکاری یا از دست دادن یکی از عزیزانتان را پشت سر می گذارید یا حتی از یک بیماری جسمی رنج می برید، به این معنی نیست که زندگی شما بی معنی است. روش های ارائه شده به هیچ وجه فهرستی جامع نیستند؛ اما مطمئناً هر فردی راه خود را برای یافتن خوشبختی دارد. اگر آن را پیدا کردید، ناامید نشوید و ادامه دهید. بر این اساس می توانید از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید. متخصصان روش های ذکر شده را به صورت موثرتر و کاربردی تری به شما آموزش خواهند داد.

مطالب مشابه را ببینید!

خودشناسی چیست؟ همه چیز در مورد اصول Self-knowledge ویژگی های زنان موفق؛ دلایلی که باعث موفقیت زنان می شوند پیام تبریک موفقیت فرزند + جملات ویژه تبریک موفقیت فرزند در تحصیلات و مسابقه معنی ایکیگای در زندگی و پیدا کردن ایکیگای درونی خود پند حکیمانه + سخنان ارزشمند و جملات قصار از بزرگان جهان بهبود مکالمات انگلیسی؛ 25 روش برای افزایش مهارت زبان انگلیسی ده قانون انیشتین برای زندگی بهتر؛ نکات آموزنده از این دانشمند هدیه روز پدر؛ راهنمای انتخاب بهترین هدیه برای روز پدر و مرد روش‌های ایجاد انگیزه؛ چگونه به انسانی با انگیزه و با هدف تبدیل شویم؟ معرفی زنان موفق ایرانی در تمامی حوزه ها (از قدیم تا به حال)