رابطه جنسی قبل از ازدواج و تاثیرات آن بر زندگی مشترک

در جامعه سنتی ایران با اعتقادات مذهبی خود، اتحاد دو شخص و روابط زناشویی از مسیری خاص پیروی می کند. اما امروز، با گسترش پدیده ها به عنوان دوستی از جنس مخالف و ازدواج های سفید، به عنوان بحث در مراکز مشاوره تبدیل شده است و بسیاری از افراد تعجب می کنند که آیا این درست یا نادرست است.

رابطه جنسی قبل از ازدواج

خطرات رابطه جنسی قبل از ازدواج بیشتر در مورد موضوعاتی مانند بارداری خارج از ازدواج و عفونت با بیماری های مقاربتی مورد بحث قرار می گیرد. این درحالی است که این نوع رابطه می تواند بر کیفیت زندگی در کنار هم تأثیر بگذارد. به خصوص هنگامی که با شخصی غیر از همسر انجام شود.

ازدواج جزو مهمترین مراقبت های جامعه امروز است و بنابراین تأثیر رابطه جنسی قبل از ازدواج بر ثبات و کیفیت زندگی در کنار هم مهم است.

در این دفتر ، ما در تلاش هستیم تا از منظر روانشناسی رابطه جنسی قبل از ازدواج به این مشکل نگاه کنیم.

چرا رابطه جنسی در دوره دوستیابی رایج تر شده است؟

غریزه و زیست شناسی اولین عاملی است که موجب نزدیکی دو جنس می شود. زیرا آنها به رابطه عاطفی با جنس مخالف نیاز دارند. این ارتباط عاطفی و نیاز به عشق، جذابیت جنسی را رنگارنگ تر می کند.

علاوه بر جذابیت جنسی ، درصدی از مردم از رابطه جنسی قبل از ازدواج به عنوان راهی برای پیوند دادن شخص دیگر و وادار کردن او به ازدواج استفاده می کنند.

البته، ما نباید گروه دیگری از افرادی را که با جنس مخالف در تماس هستند فراموش کنیم تا فقط خواسته های جنسی خود را خاموش کنیم. افزایش سن برای ازدواج و افزایش هزینه های آن باعث شد تا رابطه عاشقانه قبل از ازدواج در یک کشور سنتی و مذهبی مانند ایران به رابطه جنسی پایان یابد.

باز کردن درهای جهان با کمک اینترنت و سایر اشکال رسانه ها منجر به آشنایی با فرهنگهای دیگر شده است که بعضی اوقات با فرهنگ ما مغایرت دارند. فشار دوستان و رسانه ها روابط زن و مرد در ایران را تغییر داده است.

وقتی امروز تأثیر روابط قبل از ازدواج را در زندگی متاهلی خود در نظر می گیریم، باید بدانیم که گذشته هر روز بر حال ما تأثیر می گذارد. در نتیجه اینگونه است که ما با موقعیت های خاصی برخورد می کنیم  و واکنش عاطفی ما به وقایع یا زندگی خانوادگی تاثیر پذیر خواهد بود.

رابطه جنسی قبل از ازدواج و تاثیرات آن بر زندگی مشترک

تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی متاهل

یکی از مهمترین واقعیت ها در مورد تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی خانوادگی این است که در روابط عاشقانه، افراد گاهی اوقات می توانند رفتارهای ناخواسته ای را جبران کنند که شکست های عاطفی قبلی خود را جبران می کند. در روانشناسی ، این واکنش اجبار به تکرار نامیده می شود و اساساً به این معنی است که شما سعی می کنید گذشته خود را با پیگیری چنین شرایطی یا افرادی که تا به حال به شما آسیب رسانده اند، اصلاح کنید.

نشانه هایی از تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی خانوادگی

علائم مختلفی وجود دارد که شما از گذشته غافل نشده اید و می توانید تأثیر روابط قبل از ازدواج امروز در زندگی خانوادگی خود را مشاهده کنید. مهمترین این علائم عبارتند از:

 

1. همسر شما شبیه به افرادی است که با آنها رابطه برقرار کرده اید

یکی از مهمترین نشانه های مدل های تکراری روابط گذشته و تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی متاهل این است که شما به شریک زندگی خود جذب می شوید زیرا به نظر می رسد شریک عاشقانه قبلی شما است.

برای خلاص شدن از روابط گذشته ، باید ریشه مدل های عشق مکرر را پیدا کنید و از یک روانشناس برای حل و فصل آنها کمک بگیرید.

 

۲. شما افکار و لذت های مخفی دارید

یکی دیگر از نشانه های تأثیر روابط قبل از ازدواج در زندگی متاهل امروز، لذت های انزوا و احساس خجالت است. لذت های پنهان چیزها یا تجربیاتی هستند که زمانی برای شما مهم بوده یا از آن لذت برده اید. اما از روابط قبلی شما هستند و شرمنده هستید که امروز در زندگی متاهل خود در مورد آنها فکر کنید.

اگر احساس می کنید که ازدواج شما با همسرتان نوعی خیانت به یک شخص سابق است، و برعکس، اگر فکر می کنید با فکر کردن به شخص سابق خود به همسر خود می رسید، به دنبال کمک روانشناس باشید.

 

3. شما در مورد صمیمیت با همسرتان مشکل دارید

بعضی اوقات تا زمانی که در اتاق خواب نباشید، تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی متاهل ممکن است آشکار نشود. اگر هنوز از نظر عاطفی یا جسمی با شریک زندگی خود احساس نزدیکی نمی کنید یا با داشتن رابطه جنسی استرس دارید، ممکن است رابطه قبلی را رها نکرده باشید.

رابطه جنسی قبل از ازدواج و تاثیرات آن بر زندگی مشترک

4- شما در برقراری ارتباط با نیمی از خود مشکل دارید

مشکلی که می تواند در نتیجه یک رابطه بد در گذشته ایجاد شود، عدم توانایی برقراری ارتباط مؤثر است. به عنوان مثال، ممکن است احساس کرده باشید که در روابط قبلی خود شنیده نشده است. بنابراین، در زندگی خانوادگی خود، از یک روش تهاجمی برای برقراری ارتباط با نیمه خود استفاده کنید.

“ارتباطات یک مشکل اساسی در ازدواج است و بدون شک تأثیر روابط قبل از ازدواج می تواند ارتباط با همسر را دشوارتر کند.”

 

5- شما دائماً مضطرب هستید

واکنش های تحریک آمیز و درگیری های بیشتر با همسر، یکی از نشانه های مهم تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی خانوادگی است. عدم موفقیت روابط قبلی می تواند باعث شود شما فکر کنید که به اندازه کافی خوب نیستید و خود را سرزنش می کنید. این افکار در زندگی خانوادگی باعث می شود که شما هر گونه اختلاف نظر را شخصی کنید و همیشه احساس افسردگی و اضطراب کنید.

6. به خودتان احترام نمی گذارید

اگر در گذشته در یک رابطه سخت، بدرفتاری یا ناسالم بوده اید، ممکن است الگویی از شک به خود ایجاد کرده باشید. الگوهایی مانند «تو احمق هستی» یا «تو همیشه تصمیمات اشتباه می گیری».

اگر در زندگی مشترک چنین افکاری دارید که باعث شک و قضاوت شما می شود، از روابط گذشته بی نیاز نیستید و امروز می توانید تاثیر روابط قبل از ازدواج را در زندگی زناشویی خود مشاهده کنید.

 

7. به شوهرت اعتماد نداری

بی اعتمادی به ازدواج می تواند تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما باشد. با تجربه آسیب دیدگی در یک رابطه عاطفی یا جدایی، افراد می توانند ناتوانی در اعتماد ایجاد کنند. اگر نتوانید مشکلات اعتماد خود را با کمک یک روانشناس حل کنید، ممکن است در زندگی مشترک خود با مشکلات بسیار جدی روبرو شوید.

 

8. به همسرتان متعهد نیستید

ترس از تعهد و دوری از همسرتان نیز می تواند تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی باشد. رها شدن در روابط قبل از ازدواج می تواند منجر به ترس از تعهد در روابط بعدی و حتی ازدواج شود.

9. از تعارض اجتناب می کنید

پرهیز از بحث و جدل امروز در زندگی زناشویی ممکن است تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما باشد. تجربه مشاجرات و مشاجرات ناسالم متعدد در روابط قبلی و در نهایت شکست در آنها می تواند شما را به سمت راه های طولانی برای دوری از دعوا در زندگی مشترک سوق دهد.

دعوای زوج ها در زندگی زناشویی طبیعی و سالم است و نباید از آن ترسید. اگر به دلیل تجربیات گذشته از هرگونه درگیری اجتناب می کنید، به دنبال زوج درمانی باشید که ابزارهایی برای برقراری ارتباط و رسیدگی به مشاجرات به روشی سالم به شما می دهد.

راه های کاهش تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

ابتدا کمی زمان بگذارید

اگر هنوز ازدواج نکرده اید و یا حتی در زندگی زناشویی قرار ندارید و احساس می کنید که تأثیر روابط قبل از ازدواج در زندگی زناشویی شما بسیار زیاد است، ابتدا کمی وقت بگذارید و به درون خود نگاه کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مدتی را برای التیام و ترمیم زخم های گذشته اختصاص دهید. یاد بگیر که خودت باشی یادگیری در مورد خودتان و انعکاس در مورد رابطه تان می تواند به موفقیت ازدواج شما و تغییر روابط گذشته کمک کند.

به همسرتان اعتماد کنید

فقط به این دلیل که کسی در گذشته به شما صدمه زده است به این معنی نیست که همسرتان نیز همین کار را خواهد کرد. برقراری ارتباط و صداقت با همسرتان برای از بین بردن تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما مهم است.

به یاد داشته باشید که مثبت بمانید

ازدواج سخت است و فراز و نشیب های زیادی دارد. به همین دلیل مهم است که مثبت بمانید. به ازدواج خود خوشبین باشید و اگر بار عاطفی منفی را از روابط گذشته حمل می کنید، با کمک یک مشاور ازدواج، یاد بگیرید که همسرتان را دوست داشته باشید، خودتان را دوست داشته باشید و شکست از روابط قبل از ازدواج را بپذیرید.

نتیجه گیری

یکی از سخت‌ترین بخش‌های قطع رابطه، احساساتی است که اغلب برای مدت طولانی، حتی سال‌ها، باقی می‌مانند. این احساسات می تواند زندگی زناشویی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بهتر است به یاد داشته باشید که ما از روابط قبل از ازدواج خود درس های ارزشمندی آموختیم و در مورد چگونگی ادامه موفقیت آمیز روابط خود به وضوح بیشتری دست یافتیم. با این نگرش می‌توان از شکست‌های گذشته برای بهبود زندگی زناشویی و کاهش تأثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی استفاده کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

روش های صحیح نصیحت کردن؛ مهارت های اصولی برای صحبت و نصیحت ایده های عالی برای خوشحال کردن همسر؛ 30 روش برای داشتن همسر شاد ازدواج مجدد با همسر سابق؛ از حل مشکلات قبلی تا بخشیدن و برگشت دوباره مدیریت بحث و دعوا در رابطه، تکنیک های خاص برای آرام کردن اوضاع نشانه‌ های مثبت دعوا در رابطه عاطفی و مدیریت رابطه هنگام دعوا با همسر رفع دلخوری همسر؛ دلایل و راهکارهای جلوگیری از قهر همسر و آشتی با او نکات روانشناسی برای تفاهم در زندگی مشترک و درک متقابل همسر دلایل بی‌ تفاوتی همسر؛ شناسایی همسر بی تفاوت و روش های حل این مشکل بهبود روابط خانوادگی؛ عوامل موثر بر بهبود رابطه افراد خانواده و احترام به همدیگر اطلاعات درباره زوج درمانی؛ دلیل مراجعه به مشاوره زوج درمانی و اهداف آن