همه چیز در مورد افسردگی پس از رابطه جنسی

رابطه جنسی و احساسات پس از آن

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده که پس از رابطه جنسی با همسر خود، احساس ناراحتی، غم و یا در مواردی افسردگی را تجربه کنید. افسردگی پس از رابطه جنسی ممکن است بر اساس رابطه ای که داشته اید، از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد. بر طبق گزارشات و تحقیقات صورت گرفته شده، تقریبا نیمی از مردان و زنان در طول رابطه های خود چنین احساساتی را تجربه می کنند. اما چرا ؟ گاهی ممکن است که فرد پس از رابطه جنسی احساس گناه داشته باشد. از طرفی مسائل مربوط به بدن و یا آسیب های جنسی گذشته افراد نیز در وقوع این احساسات بی تاثیر نیستند. در بسیاری از موارد این احساس با گفتگو زوجین و آرام کردن یکدیگر فروکش می کند. اما اگر این احساس افسردگی بیش از حد شدید و ادامه دار باشد، نیاز به مراجعه به روان درمانگر احساس می شود.

در ادامه این مطلب به بررسی دقیق تر افسردگی پس از رابطه جنسی و علل و راهکارهای کنترل آن می پردازیم.

همه چیز در مورد افسردگی پس از رابطه جنسی

افسردگی پس از رابطه جنسی در زنان و مردان

با پایان یافتن رابطه جنسی بین زن و مرد، آن ها از هم جدا شده و در کنار هم دراز می کشند. یکی از زوجین احساس آرامش و شادی می کند و دیگری چنین احساسی ندارد. غم و ناراحتی و افسردگی پس از رابطه جنسی که در طول برقراری رابطه نشانی از آن نبود، حال احساس غالب بر فرد شده است. این احساس یکی از شایع ترین مسائلی است که بسیاری از زنان و مردان ممکن است با آن رو به رو شده باشند. سوال اصلی این است که ” چرا این احساس پس از رابطه جنسی به سراغ افراد می آید و این اتفاق تا چه حد رایج است؟ ”

به طور کلی افسردگی پس از رابطه جنسی در کنار غم و ناراحتی و اضطراب، زیر مجموعه احساسی است که به طور کلی به آن نارسایی های احساسی پس از مقاربت نیز گفته می شود. این موضوع به طور معمول می تواند برای هر زن و مردی که رابطه جنسی داشته اند اتفاق بیفتد. اما نمی توان گفت که همه افراد پس از رابطه جنسی احساس افسردگی و یا غم شدید را تجربه می کنند. در واقع شدت و میزان افسردگی پس از رابطه جنسی در افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال تحقیقی در کشور استرالیا و میان چندین زوج در سال 2018 در رابطه با احساسات پس از رابطه جنسی صورت گرفت. نتایج این تحقیقات نشان داد که تنها 46 درصد از زنان و 41 درصد مردان دچار غم و افسردگی پس از رابطه جنسی شده اند.

دلایل افسردگی پس از رابطه جنسی

در این قسمت به بیان مواردی می پردازیم که ممکن است هر کدام در جای خود درجات مختلفی از افسردگی پس از رابطه جنسی را ایجاد نمایند.

  • پاسخ های هورمونی

در هنگام برقراری رابطه جنسی به طور معمول در بدن زنان و مردان انواعی از هورمون های مختلف ترشح می شود. ترشح این هورمون های جنسی پس از فروکش کردن عمل ارگاسم و لذت آن، به شدت افت می کند. این موضوع می تواند یکی از دلایل عمده احساس افسردگی پس از رابطه جنسی در طرفین رابطه شود.

  • احساس گناه در رابطه جنسی

این احساس به منزله عدم رضایت از برقراری رابطه جنسی نیست. در واقع ممکن است که برخی از افراد پس از برقراری رابطه جنسی، احساس پشیمانی و یا ناامیدی نمایند. وقوع این احساس ممکن است به خاطر موقعیت یا شرایط برقراری رابطه جنسی و یا وضعیت جسمانی طرفین رابطه باشد. بنابراین یکی از دلایل عمده افسردگی پس از رابطه جنسی، وقوع احساس گناه و یا پشیمانی پس از تمام شدن نزدیکی جنسی باشد.

  • وضعیت بدن زن و مرد در رابطه

یکی از مسائل مهمی که در رابطه با ازدواج و هنگام برقراری رابطه جنسی مطرح است، وضعیت بدنی زن و مرد است. چرا که در صورت عدم رضایت کافی فرد از وضعیت بدنی خود یا طرف مقابل، ممکن است غم و ناراحتی و یا افسردگی پس از رابطه جنسی گریبان گیر فرد شود.

  • شدت ارگاسم

در نهایت، احساس افسردگی پس از رابطه جنسی، ممکن است به درجه و شدت ارگاسم در طول رابطه نیز بستگی داشته باشد. این احساس تا زمانی که بدن و ذهن آرامش خود را به دست نیاورده اند، ممکن است ادامه داشته باشد. به عبارتی دیگر برای بسیاری  از افراد هدف از برقراری رابطه جنسی، رسیدن به احساس آرامش ذهنی و بدنی است. در صورتی که این احساس برآورده نشود فرد دچار غم و ناراحتی و احساسات منفی پس از رابطه جنسی می گردد.

 

چگونه احساسات منفی پس از نزدیکی جنسی را کنترل نماییم؟ حال سوال اصلی این است که با غم و اندوه و افسردگی پس از رابطه جنسی چه کنیم؟

راهکارهای کنترل افسردگی پس از رابطه جنسی

در بسیاری از موارد افراد می توانند این مشکل را با تمرکز بر روی خود کنترل نمایند. به این صورت که ما می توانیم ریشه های پیدایش این احساسات منفی را پیدا کرده و برای ایجاد آرامش و اطمینان، اقدامات لازم را انجام دهیم. به عبارتی دیگر در اکثر موارد این مشکلات با همکاری زوجین و صحبت با یکدیگر قابل حل است. اگر احساسات منفی شما ناشی از شدت ارگاسم یا احساس گناه پس از رابطه جنسی باشد، می توانید این موضوع را با همسر خود در میان گذاشته و با همکاری یکدیگر راه حل مناسبی برای آن پیدا نمایید.

اما بعضی از اوقات افسردگی پس از رابطه جنسی به حدی شدید است که دیگر از کنترل فرد خارج شده است. عدم رسیدگی به موقع به این قبیل احساسات منفی، ممکن است به شدت آسیب زا باشد. لذا توصیه می شود تا از یک روان درمانگر با تجربه در این حوزه مشاوره گرفته شود.

مطالب مشابه را ببینید!

نشانه های حمله اضطرابی؛ انواع آن، علائم و درمان حملات اضطرابی ناگهانی کنترل میل جنسی؛ روش های برای کاهش میل جنسی و کنترل صحیح آن تاثیر استرس بر گوارش و تمام قسمت های آن؛ مدیریت استرس و درمان آن آرام کردن افراد عصبانی؛ انواع خشم و تکنیک های طلایی برای آرام کردن فرد عصبانی افسردگی در بارداری | نکاتی که دانستن آن برای زنان واجب است! اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) ؛ نحوه تشخصی، درمان و انواع این اختلال روشهای رفع خستگی ذهن؛ دلایل خستگی ذهنی و رابطه استرس با آن رفتار با کودک غمگین؛ علائم نشانه های غمگینی کودک و روش های درمان دلیل دیدن خواب های ترسناک؛ تاثیر تجربیات و اتفاقات زندگی برای کابوس دیدن