رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی به روش های مختلف

رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی باعث افزایش عمر و کارایی بهتر این دستگاه می شود. زنگ زدگی و آسیبی که روی در و بدنه ماشین لباسشویی دیده می‌شود یکی از مهمترین دغدغه ‌های بانوان است. ماشین لباسشویی یکی از لوازم ‌های خانگی پرکاربرد در هر خانه‌ای است که تصور زندگی بدون آن، غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار در نظر گرفته می ‌شود؛ اما خیلی اوقات ممکن است که این وسیله در اثر نگهداری نادرست یا عوامل دیگر، دچار زنگ زدگی شود.
برخی از این آسیب‌ها با به‌کارگیری از تکنیک‌ها و مواد خاصی، قابل حل هستند، اما در صورت زیاد بودن مشکل، لازم است حتماً برای این مشکل با تکنسین تعمیرات ماشین لباسشویی تماس بگیرید و دستگاه را به نمایندگی مجاز تعمیرات لباسشویی بسپارید. البته تعداد مرکزی که کار تعمیر پوسیدگی ماشین لباسشویی را انجام می‌ دهند بسیار کم هستند، زیرا اغلب به آن‌ها به تعویض در یا بدنه فکر می‌کنند تا تعمیر پوسیدگی. طی این مقاله قصد داریم تا راه‌ های کاربردی رفع و پیشگیری از زنگ زدگی ماشین لباسشویی را توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

علت زنگ‌ زدگی ماشین لباسشویی چیست؟

لباسشویی به علت قرارگیری دائم در معرض آب و رطوبت، مستعد زنگ زدگی هستند. حال اگر شرایط محیطی رطوبت زیادی داشته باشد و به علت استفاده نادرست و خرابی قطعات، نشت آب نیز وجود داشته باشد، احتمال خوردگی بیشتر نیز خواهد شد. به طور کلی زنگ زدگی ماشین لباسشویی می تواند به خاطر عوامل زیر رخ دهد:

  • تماس دائم با مواد خورنده و پاک کننده ‌ها
  • اشیا فلزی خارجی
  • لوله‌ های زنگ زده
  • قرار گرفتن در معرض رطوبت
  • خراب بودن واشر ماشین لباسشویی
  • عدم خروج صحیح آب دستگاه
  • استفاده زیاد از آب داغ، مواد شوینده و نرم کننده
  • شستن حجم زیادی از لباس در یک بار
  • وجود رطوبت و شرجی بودن محیط

رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی به روش های مختلف

در میان عوامل موثر در زنگ زدگی ماشین لباسشویی، از جمله مواردی که تاثیر زیادی در زنگ زدگی در یا بدنه ماشین لباسشویی دارند می‌توان به مواردی مثل رطوبت داشتن همیشگی بدنه دستگاه، تمیز نکردن آب موجود در روی بدنه دستگاه، مرطوب بودن و خیس بودن محل قرارگیری ماشین لباسشویی اشاره کرد.

معمولاً مصرف کنندگان تصور می‌کنند که بدنه داخلی ماشین چون از جنس استیل ضد رنگ است؛ ممکن نیست استیل داخل ماشین لباسشویی زنگ بزند. ولی این فکر اشتباه است در صورت عدم مراقبت صحیح می‌ تواند خورده شده و زنگ بزند.

آب یکی از عوامل اصلی پوسیدگی در ماشین لباسشویی و قطعات فلزی آن است. آب حاوی مقدار زیادی آهن است که در بعضی از شهرهای کشور به طور طبیعی میزان اکسید آهن آب زیاد است و این باعث می ‌شود که دچار زنگ زدگی ماشین لباسشویی شود. اگر بر روی لباس ‌های خود لکه‌ های قهوه ‌ای یا قرمز رنگ مشاهده کردید می ‌تواند نشان دهنده آهن زیاد در آب باشد و این در جای خود باعث ایجاد مشکلاتی می ‌شود.

 مورد بعد که می‌تواند باعث زنگ زدگی ماشین لباسشویی شود رسوبات و اجرام موجود در داخل لوله است در واقع زنگ زدگی که روی لوله ‎‌ها دیده می‌ شود به خاطر ذراتی است که داخل لوله ‌های آب وجود دارد و وارد دستگاه شده است. اگر لوله‌ های گالوانیزه و قدیمی باشند، احتمال این بیشتر است. نصب فیلتر ورودی می ‌توان از ورود اجسام و زنگ زدگی جلوگیری کرد. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد، که پولیش یا نمک مهمترین و بزرگترین عامل زنگ زدگی واشر ماشین لباسشویی است. واکنش شیمیایی که بین این مواد در دمای بالا انجام می ‌شود، یک سری رسوبات ایجاد می ‌کند که باعث زنگ زدگی می ‌شود.

همچنین درشهرهای شمالی کشور به دلیل رطوبت زیاد بدنه آن خورده شده و باعث زنگ زدگی ماشین لباسشویی می ‌شود.

روش‌ های رفع زنگ زدگی در ماشین لباسشویی

در صورت مشاهده‌ ی آثار خوردگی و زنگ زدگی بر روی بدنه ی خارجی و یا داخل لباسشویی، حتما باید به فکر برطرف کردن آن باشید، چرا که در صورت عدم توجه، این موارد به زودی گسترش می یابند و سطح بیشتری را درگیر می کنند. حتی همان طور که احتمالا می دانید، حجم و مقدار زیاد زنگ زدگی می تواند موجب کاهش مقاومت و عدم کارایی فلز نیز شود. به طور کلی با به کارگیری مواد و روش های زیر می توان تا حدودی مانع از گسترش بیشتر زنگ زدگی شد و آن را رفع نمود.

  • به وسیله کاردک
  • استفاده از اسپری‌های ضد زنگ
  • رنگ کردن
  • سمباده کشیدن
  • استفاده از زنگ خور‌ها
  • استفاده از روش های خانگی

رفع زنگ زدگی لباسشویی در خانه با استفاده از ضد زنگ

شما می ‌توانید به راحتی در کمترین زمان و کمترین هزینه، خودتان در منزل مشکل زنگ زدگی لباسشویی خود را حل کنید. در مرحله اول باید از متصل نبودن سیم ماشین لباسشویی به برق مطمئن شوید تا باعث برق گرفتگی نشود. سپس باید در ماشین را جدا کنید و سپس به کمک یک سمباده یا کاردک تمام زنگ زدگی ها را به طور کامل جدا کنید. بعد از این کار باید از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی قسمت‌ های زنگی بچسبانید و به صورت سایشی روی آن بکشید تا یک سطح صاف روی قسمت ‌های زنگ خورده و لخت فلز ایجاد شود این کار به خوبی انجام دهید تا دوباره زنگ نزند.

 سپس با یک دستمال تمیز زنگ زدگی ‌ها را تمیز کنید حتی اگر لازم بود با صابون تمیز کاری کنید تا از پاک شدن زنگ زدگی مطمئن شوید. بعد از خشک شدن محل مورد نظر یک یا دو لایه ضد زنگ بزنید همچنین نقاط دیگر را هم یک لایه ضد زنگ بزنید و در نهایت دوباره آن را رنگ کنید.

رفع زنگ زدگی با اسپری

برای استفاده از اسپری و برطرف کردن زنگ زدگی ماشین لباسشویی باید ابتدا اسپری را کاملا تکان دهید؛ اگر این کار را انجام ندهید رنگ پوست پوست خواهد شد و سطح ناهموار می ‌شود به جای اینکه شما به طور سریع از اسپری استفاده کنید باید چند بار آرام در محل مورد نظر اسپری کنید و صبر کنید تا کاملاً خشک شود دوباره از اسپری استفاده کنید. تمام گوشه ‌ها را کاملاً رنگ کنید و صبر کنید تا رنگ کامل خشک شود.

استفاده از زنگ خور‌ها

از روش ‌های دیگر که می ‌توان به آن اشاره کرد استفاده از زنگ خور است که از فروشگاه‌ های لوازم اتومبیل می توان تهیه کرد و البته این یک روش شیمیایی است و اگر به دنبال یک روش غیر شیمیایی باشید می ‌توانید از سرکه استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین

یکی از راه‌ های طبیعی  برای اینکه شما زنگ زدگی و پوسیدگی ‌های ماشین لباسشویی را برطرف کنید؛ استفاده کردن از جوش شیرین است این راه حل کمی زمانبر است، ولی نتیجه خوبی خواهد داشت با استفاده از آب و جوش شیرین خمیر تهیه کرده و به وسیله یک مسواک خمیر را روی ناحیه‌ های زنگ زده بمالید.

رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی به روش های مختلف

رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی با آبلیمو یا سرکه

اسید موجود در آبلیمو یا سرکه آن‌ ها را دشمنی عالی در برابر زنگ زدگی تبدیل می ‌کند استفاده از این مواد روشی ارزان برای رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی است که به مخزن لباسشویی راه پیدا کرده‌ اند. بهترین قسمت ماجرا این است که برای تکمیل فرایند رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی به تلاش بسیار کمی نیاز دارید.

مرحله ۱: ماشین لباسشویی را اماده کنید.
قبل از شروع مراحل رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی مخزن ماشین لباسشویی را برای هرگونه لباسی که ممکن است فراموش شده باشد بررسی کنید مطمئن شوید که در آن خالی شده است همچنین باید برای از بین بردن زنگ زدگی در ماشین لباسشویی دستگاه را از نظر وجود هرگونه اجسام خارجی که ممکن است به طور تصادفی در مخزن رها شده یا در واشر افتاده باشند، بررسی کنید.

مرحله ۲: سرکه یا آب لیمو را اضافه کنید.
دو فنجان آبلیمو یا سرکه سفید را اندازه کنید و مستقیماً در درام بریزید و  بگذارید مایع به مدت یک ساعت در آن بماند تا اسید آن روی هر زنگ زدگی اثر کند.

مرحله ۳: چرخه ماشین را اجرا کنید.

دستگاه را با استفاده از گرم ‌ترین گزینه آب در دستگاه در یک چرخه منظم اجرا کنید در این فرایند لباس اضافه نکنید. اسید آبلیمو یا سرکه در طول چرخه برای از بین بردن زنگ موجود در مخزن عمل می‌ کند.

تعویض بدنه لباسشویی از آخرین راه حل ‌های شماست یعنی اگر روش‌ هایی که گفته شد برای رفع زنگ زدگی جوابگو نبود باید در آخر به فکر تعویض بدنه ماشین لباسشویی باشید.

جلوگیری از زنگ زدگی ماشین لباسشویی

اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌ کنید بهتر است ماشین لباسشویی را در مکانی دور از رطوبت نگهداری کنید؛ زیرا رطوبت دلیل اصلی زنگ زدگی است. برای تمیز کردن سطح ماشین لباسشویی بهتر است از دستمال‌های مخصوص استفاده کنید و آب را به صورت مستقیم روی آن نگیرید توجه کنید که برای جلوگیری از رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی باید بتوانید موقعیت اتصال آن به دیوار یا سایر قسمت ‌های دیوار را بررسی کنید. بدنه ماشین لباسشویی نباید با مواد شوینده غیر استاندارد شسته شود بهتر است. بدنه ماشین لباسشویی زیاد شسته نشود.

نکته آخر

ماشین لباسشویی از فلز ضد زنگ ساخته شده است و با روکشی از کروم پوشانده می ‌شود، اما امکان زنگ زدگی بدنه و مخزن به دلیل وجود مقداری آهن در آلیاژ به کار برده شده در ساخت آن امکان دارد تعمیر کردن پوسیدگی دستگاه ماشین لباسشویی می ‌تواند به مقدار زیادی برای برطرف کردن زنگ زدگی موثر باشد؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که مثل روز اول شود حتماً از ابزارهای استفاده کنید که جنس خوبی داشته باشد تا زنگ زدگی را تشدید نکند. باید از خیس شدن سطح بیرونی و بدنه ماشین لباسشویی جلوگیری کنید تا ماشین لباسشویی دچار زنگ زدگی و آسیب نشود.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده