اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست

یکی از کارهای بسیار مهم که بایستی در برنامه روزانه هر کدام از ما قرار بگیرد، به کار بردن ضد آفتاب مناسب، جهت حفظ سلامت پوست صورت است. خوب است بدانید که انتخاب کرم ضد آفتاب اهمیت زیادی دارد، زیرا هر مدل پوستی احتیاج به نوع خاصی از ضد آفتاب دارد که به محافظت از پوست کمک می نماید. آیا صاحب پوستی زیبا و شفاف و بدون کک مک بودن، بی استفاده از کرم ضد آفتاب ممکن است؟ قطعا خیر.

اگر قصد دارید از خود در مقابل  بیماری سرطان پوست مراقبت نمایید و در کنار آن دارای پوستی صاف و شفاف هم باشید، به کار بردن کرم ضد آفتاب مناسب برای شما امری لازم و حیاتی است. اما موقع خرید کرم ضد آفتاب مناسب، باید به چند نکته توجه نمایید تا مناسب ترین ضد آفتاب برای پوستتان را خریداری کنید.

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب

لازم است بدانید  که حتی افرادی که از منزل بیرون نمی روند، در معرض اشعه فرابنفش آفتاب قرار خواهند گرفت. یکی از مناسب ترین راه‌ های محافظت از پوست صورت در برابر اشعه فرابنفش و زیان هایی که برای پوست دارد، به کار بردن کلاه، عینک آفتابی مناسب، لباس آستین بلند و کرم ضد آفتاب مخصوص پوست هر فرد می باشد. همه ما لازم است بدانیم چطور کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خودمان را انتخاب نماییم.

کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک، چرب، جوش دار، پوست حساس، ضد آفتاب مخصوص بارداری، ضد آفتاب ویژه کودکان، ضد آفتاب مخصوص پوست مختلط و کرم ضد آفتاب مخصوص  پوست لک دار و … با یکدیگر متفاوت است. اگر برای شما  نیز این سوال وجود دارد که چگونه ضد آفتاب مناسب پوست خود را انتخاب کنیم، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

چگونه ضد آفتاب  مخصوص پوست خود را خریداری کنیم؟

ضد آفتاب انواع متعددی دارد، می شود به شکل کرم، لوسیون یا اسپری به کار برود. کرم ضد آفتاب جهت بر عکس سازی اشعه فرا بنفش و مراقبت از پوست صورت وبدن در مقابل مضرات آفتاب استفاده می شود. این کرم نه فقط در فصل تابستان، بلکه در همه فصل های سال نیز باید  به کار برده شود.

خصوصیات پوست طبق انواع آن به خصوص پوست صورت، متفاوت است. پوست صورت انواع مختلفی دارد اعم از پوست خشک ، پوست چرب، پوست مختلط و در نهایت پوست حساس و برای هر مدل پوست، یک روتین پوستی وجود دارد که بهتر است برای رسیدن به پوستی شفاف  و سالم این روتین رعایت گردد.

اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست

علت استفاده از ضد آفتاب

نور خورشید دارای امواج متعددی است و  از نور مرئی، مادون قرمز و ماورابنفش به وجود آمده است، که امکان نفوذ به سطوح و بافت های پوست را دارند و موجب ضرر رسیدن به سلول ها و به وجود آمدن علائم پیری می گردند. به کاربردن ضد آفتاب برای جلوگیری از این خطرات خیلی لازم و حیاتی است.

ضد آفتاب ها انواع متعددی دارند که مطابق با هر مدل پوستی اعم از پوست خشک، پوست چرب و یا پوست حساس متفاوت است. هر پوستی دارای ضد آفتاب متناسب با خود می باشد که به بهترین شکل برای مطابقت با خصوصیات آن به کاربرده می شود.

پوست خشک، با خشکی بسیار زیاد و منافذ کوچک نمایان می شود و به آبرسانی مداوم احتیاج دارد و به همین جهت ترجیح داده می شود از ضد آفتاب به شکل کرمی استفاده شود زیرا روغن این مدل از ضد آفتاب بیشتر است و زمان جذب، رطوبت زیاد تری می دهد.

مطلب مشابه: درمان آفتاب سوختگی؛ انواع روش های مختلف برای درمان آفتاب سوختگی

عوامل مشترک در بین ضد آفتاب ها

همان گونه که بیان کردیم هر مدل پوست دارای یک مدل ضد آفتاب بخصوص است، اما نکات مشترکی وجود دارد که موقع خرید و استفاده از هر کرم ضد آفتاب لازم است به آن توجه شود:

  • ضد آفتاب بایستی شامل یک فاکتور مراقبت در مقابل آفتاب یاSPF  زیاد حدودا ۵۰+ باشد.
  • حداقل یک ربع پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ضد آفتاب را استفاده نمایید تا موقعی که جذب شود، مجددا هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.
  • مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب را در کل قسمت های بدن که در معرض آفتاب قرار می گیرند نه فقط صورت بمالید و همچنین دقت نمایید که از آن در زیر چشم نیز استفاده نمایید.

مزایای ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب قطعا یکی از اصلی ترین محصولات آرایشی بهداشتی برای محافظت از پوست صورت و بدن شماست، به ویژه اگر از جمله زنانی هستید که در طول روز از خانه بیرون می روید. ضد آفتاب به علت توانایی مراقبت از پوست شما مقابل اشعه ماورا بنفش دارای فواید زیادی است که در این قسمت بیان می کنیم.

  • ضد آفتاب قادر است شما را از ریسک سرطان پوست در امان نگه دارد. طبق خیلی از تحقیقات پزشکی مشخص شده است که این سرطان پوست زنان را بیشتر درگیر خود می کند. به همین دلیل، استفاده زنان از ضد آفتاب مناسب پوست، آن ها را از ریسک سرطان پوست محافظت می نماید.
  • موقع قرار گرفتن در برابر اشعه های زیان آور آفتاب، کرم ضد آفتاب از پوست شما در مقابل تحریک و قرمزی مراقبت می کند.
  • به علت حفظ منافذ پوست در زیر آفتاب، جهت کم شدن جوش ها به خصوص در کسانی که دارای پوست چرب هستند، به کار می رود.
  •  اگر مدت زمان زیادی در معرض اشعه های خورشید قرار بگیرید، ضد آفتاب از پوست صورت و بدن شما در مقابل آفتاب سوختگی مراقبت می کند.
  • بعضی از ضد آفتاب ها دارای مقداری مرطوب کننده می باشند که رطوبت رسانی لازم به پوست شما را انجام می دهند.
  • کرم ضد آفتاب جهت محافظت از پوست در برابر پیری زودرس استفاده می شود.

نکات اساسی زمان انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست های خشک

همان طور که گفتیم،  کرم ضد آفتاب یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی است که باید برای محافظت از پوست صورت و بدن شما ، به خصوص در صورت خشک بودن پوست، در برنامه پوستی شما قرار داشته باشد تا طراوت و شفافیت و سلامت پوست شما حفظ شود و روند پیری آن به تأخیر بیفتد. در حالی که پوست خشکی دارید، بایستی کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک را خریداری نمایید. باید دقت داشته باشید:

  • این که کرم ضد آفتابی که خریداری می نمایید باید دارای پایه روغنی باشد، زیرا مناسب ترین گزینه برای  رطوبت رسانی مورد نیاز به پوست صورت و بدن است.
  • ضد آفتابی را انتخاب نمایید که از درجه محافظت زیادی برخوردار باشد و همچنین از پوست شما در مقابل اشعه UVB و UVA مراقبت نماید.
  • ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای موادی مثل اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم باشد، به دلیل اینکه این مواد به همچون آینه در انعکاس اشعه خورشید به دور از خشکی پوست عمل می کند.
  • اگر در گزینش ضد آفتاب نکات بالا را در نظر بگیرید، پوستی مرطوب و مراقبت شده در طی روز خواهید داشت.

مطلب مشابه: برنزه شدن پوست با خورشید به صورت صحیح (فواید، مضرات، مراحل و نکات ضروری)

انتخاب ضد آفتاب برای پوست کودکان

در انتخاب ضد آفتاب مطابق با پوست کودکان توجه نمایید که ضد آفتاب های فیزیکال مانند زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم خیلی بیش تر توسط کسانی که دارای پوست حساس هستند تحمل می ‌شوند و به همین دلیل این مواد عموما در ضد آفتاب های ویژه کودکان به کار برده می شوند. خوب است بدانید اسپری‌ های ضد آفتاب‌  با پکیج رنگارنگ و کودکانه وجود دارد که احتمالا برای کودکان جالب و جذاب است، پس شما می توانید از این ضد آفتاب ها برای کودک خود خریداری و استفاده نمایید، فقط دقت داشته باشید که نباید ضد افتاب به طو مستقیم روی پوست کودک اسپری گردد. بهتر است ابتدا روی دست های کودک اسپری شود و سپس آن را روی پوست صورت بمالید.

اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست

انتخاب ضد آفتاب مخصوص پوست های حساس و آکنه دار

کسانی که پوست صورت و بدن آن ها حساس است و مستعد آلرژی و آکنه است، نباید از ضد آفتاب هایی استفاده نمایند که دارای مواد نگهدارنده یا عطر و اسانس است و  ضد آفتابی که استفاده می کنند نباید حاوی الکل باشد. ضد آفتاب‌ های فیزیکال و یا آن هایی که با سالیسیلات تهیه شده‌ اند مخصوص این نوع از پوست می باشد. کسانی که دارای پوست مستعد آکنه هستند باید از به کار بردن ضد آفتاب‌ های چرب و دارای روغن اجتناب نمایند. به ین اشخاص پیشنهاد می شود از کرم‌ های سبک استفاده نمایند.

ضد آفتاب مخصوص پوست‌های خشک

ضد آفتاب حاوی مرطوب‌ کننده برای پوست‌ های خشک مناسب می باشد. مرطوب ‌کننده های زیادی در ضد آفتاب‌ ها به کار برده می شود که معمول ترین آن ها روغن‌ ها و سیلیکون ‌هایی مثل پلی‌ دی ‌متیل ‌سیلوکسان هستند. ضد آفتاب‌ های مرطوب ‌کننده اصولا به صورت کرم، لوسیون یا پماد هستند. بنابراین هنگام تهیه، در پی این نام ها بر روی برچسب ضد آفتاب باشید.

انتخاب ضد آفتاب مخصوص پوست‌ های تیره‌

افرادی که دارای پوست تیره هستند ممکن است گمان کنند احتیاجی به کرم ضد آفتاب ندارند، اما توصیه استفاده از ضد آفتاب برای همه می باشد حتی کسانی که دارای پوست تیره هستند. ضد آفتاب‌های شیمیایی انتخاب مناسبی برای این اشخاص می باشد، پیشنهاد می شود افراد با پوست تیره در پی ضد آفتاب با SPF + 15 باشند.

ضد آفتاب مخصوص پوست‌ حساس

به این افراد پیشنهاد می شود در پی محصولات ضد آفتاب غیر حساسیت ‌زا باشند و خوب تر که است ضد آفتاب‌ های متعددی را امتحان کنند تا محصول مناسب پوست خود را بیابند. اگر پس از پیدا کردن ضد آفتاب مطابق با پوست خود مجددا حساسیت داشتید، خوب است که برای  یافتن مشکل خود یک تست آلرژی بدهید.

ضد آفتاب برای افراد مسن

شاید فکر کنید زمان استفاده از ضد آفتاب برای اشخاص مسن دیگر به سر آمده، اما خوب است بدانید استفاده از ضد آفتاب همچنان می تواند برای آن ها مفید باشد. اسپری ‌های ضد آفتاب برای افراد مسن انتخاب بسیار مناسبی است. این اسپری ‌ها هم اکنون در هر دو حالت شیمیایی و فیزیکال موجود هستند. اسپری ضد آفتاب باید به اندازه ای استفاده شود تا یک لایه براق روی پوست به وجود بیاید.

ضد آفتاب مخصوص زمان ورزش و فعالیت بدنی در بیرون از خانه

افرادی که تصمیم به فعالیت و ورزش در بیرون از خانه را دارند و چون امکان دارد دچار تعرق شوند بهتر است ضد آفتاب “ضد آب” را برگزینند.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

برای استفاده صحیح از ضد آفتاب و اینکه اثر گذار واقع شود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ویژگی های پوست خود را شناسایی کنید و ضد آفتاب مطابق با پوست خود را تهیه و استفاده نمایید.
  • اندازه ضد آفتاب باید به حدی باشد که همه سطح پوست را پوشش دهد ، چون در صورتی که کم باشد اثری نخواهد داشت. بنابراین کرم ضد آفتاب را با مقدار زیاد بر روی تمام پوست که در معرض آفتاب قرار می گیرد، بزنید.
  • 30 دقیقه پیش از خروج از خانه، از ضد آفتاب استفاده نمایید زیرا حدود 20 تا 30 دقیقه زمان می برد تا ضد آفتاب جذب پوست گردد.
  • اگر تصمیم دارید بیش از یک ساعت در برابر نور آفتاب باشید، هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید نمایید.

سخن آخر

انتخاب و استفاده از ضد آفتاب مخصوص پوست، قسمت اساسی از فرانید مراقبت از پوست در مقابل اشعه فرابنفش آفتاب است، بنابراین باید اول پوست خود را بشناسید و با مشورت پزشک متخصص، ضد آفتاب مخصوص پوست خود را خریداری کنید و همیشه از آن استفاده کنید تا از بیماری‌ های پوستی محافظت شوید و همچنین پوستی شفاف و سالم داشته باشید.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی

مطالب مشابه را ببینید!

مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت روتین پوست چرب؛ بهترین روش نگهداری و رسیدگی پوست های چرب پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن مزایای پاکسازی عمیق پوست و انواع روش پاکسازی درخانه و مطب پوستی جوان با ایربراش پوست؛ دلایل استفاده از ایربراش و نکات انتخاب آن علائم قارچ پوست سر و نکات مهم باری مراقبت از پوست سر آلفا لیپوئیک اسید برای زیبایی پوست و ترمیم آن عوارض آرایش غلیظ؛ مشکلات و پیامدهای آرایش زیاد و غلیظ برای پوست 3 مزیت کرم روشن کننده پوست؛ دلایل استفاده از کرم های روشن کننده