تزریق ژل خط خنده (عوارض، ماندگاری، قیمت و عکس های قبل و بعد انجام آن)

اطلاعات درباره ژل خنده

خطوط اطراف دهان و بینی که به عنوان “خط خنده” شناخته می شوند، معمولا با افزایش سن عمیق تر می شوند و می توانند اولین نشانه های پیری باشند. این خط از اطراف بینی تا گوشه های دهان کشیده شده است و معمولا با افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی صورت، مشخص تر می شود.

اگر این خطوط خط خنده باعث ناراحتی شما می شود، ژل خنده می تواند آن را کمرنگ تر کند و جوانی و شادابی را به پوست شما بازگرداند. این روش، در کمترین زمان بهترین تاثیر را بر روی پوست شما می گذارد.

در ادامه به معرفی ژل خط خنده، عوارض آن، راز افزایش ماندگاری، قیمت تزریق ژل، مراقبت‌های بعد از تزریق و معرفی بهترین مارک‌های ژل خط خنده پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

ژل خنده چیست؟

ژل خنده جهت از بین بردن چین و چروک‌های اطراف لب تزریق می‌شود و با پرکردن آنها، پوست را صاف و زیباتر می‌کند. این ژل یکی از روش های محبوب و موفق در زمینه از بین بردن خطوط خنده می باشد که باعث افزایش حجم در قسمت چروک‌ها می‌شود. این تزریق به صورت سرپایی و بدون دوره نقاهت انجام می شود و تنها 10 الی 60 دقیقه زمان می برد.

کارایی این ژل‌ها به این صورت است که پس از تزریق، نواحی پوست که چربی خود را از دست داده اند پر می‌شوند. همین عامل باعث می شود تا چین و چروک‌ها از بین برود و چهره جوان تر و شاداب تر به نظر برسد. همچنین افرادی که پوست دور لبشان افتادگی دارد و شل شده است، نیز می توانند از این روش برای حل مشکلشان استفاده کنند.

تزریق ژل خط خنده

مواد تشکیل دهنده ژل خنده

ژل‌های خط خنده معمولا از مواد مختلفی ساخته می شوند. این مواد مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشند و نه تنها عوارض خاصی ندارند، بلکه اثرگذاری بیشتری بر پوست صورت می گذارند. هر کدام از این ژل‌ها باید بر اساس نظر مشاوره زیبایی مورد استفاده قرار بگیرد. متخصص زیبایی شما بر اساس بافت، چگالی و میزان خطوط پوست، مناسب ترین نوع را برای شما انتخاب می‌کند.  مواد تشکیل دهنده این ژل‌ها شامل:

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی موجود در پوست است که نقش آبرسانی و حجم دهی به پوست را ایفا می‌ کند. این اسید باعث تحریک اسید هیالورونیک طبیعی موجود در پوست می شود و پوست را حجم می دهد. نتیجه حاصل بعد از تزریق این نوع ژل، معمولا 6 الی 12 ماه طول می‌کشد تا پوست آن را به طور کامل جذب کند. تزریق این ژل‌ها همراه با بی حسی موضعی انجام می‌شود تا درد کمتری احساس شود.

کلسیم هیدروکسی آپاتیت

ژل کلسیم هیدروکسی آپاتیت یکی از پرکاربردترین مواد موجود در تزریق ژل خط خنده می باشد. این ماده به طور طبیعی در استخوان‌های ما وجود دارد و قوامی ‌بیشتر از اسید هیالورونیک دارد. معمولا اثر این ژل تا 12 ماه روی پوست باقی می ماند و برای از بین بردن خطوط عمیق تر کاربرد دارد.

پلی-ال-لاکتیک اسید

پلی-ال-لاکتیک یک ماده بی خطر برای بدن می باشد و کاملا سازگار با محیط زیست است. از این ماده در ساخت بخیه های قابل جذب نیز استفاده می شود. این ماده با تحریک کلاژن سازی در پوست، به بازسازی و صاف کردن خطوط کمک می کند. نتیجه این ماده معمولا تا 2 سال بر روی پوست باقی می ماند و برای خطوط عمیق تر مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریت یکی دیگر از مواد سازنده ژل خنده می باشد که کاملا سازگار با محیط است و آسیبی به پوست وارد نمی کند. این فیلر حاوی کلاژن می باشد و در ساختار و استحکام پوست موثر است. این ماده به تقویت و حجم دهی پوست کمک می کند و معمولا ماندگاری بالایی دارد.

تزریق ژل خط خنده

عوارض تزریق ژل خط خنده

همانطور که قبلا گفته شد، ژل خنده از مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخته شده است و عوارض زیادی بر روی پوست و سلامتی شما ندارند. البته باید توجه داشته باشید که حتما این کار را زیر نظر متخصص انجام دهید تا با انتخاب بهترین مواد و روش تزریق ژل، عوارض این ژل را به حداقل برساند. اما در اینجا اشاره ای به عوارض خفیف و کوتاه مدت این ژل خواهیم داشت:

تورم و کبودی

تورم و کبودی یکی از شایع ترین عوارض تزریق ژل خط خنده می باشد. این کبودی معمولا بعد از یک تا دو هفته خود به خود از بین می‌رود و با رعایت یک سری نکات می توان میزان کبودی را به حداقل رساند. اگر کبودی مدت بیشتری روی پوست شما ماند، حتما این موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید.

ایجاد آلرژی و حساسیت

گاهی ممکن است به دلیل حساسیت به ماده تزریقی، بافت پوست در ناحیه تزریق شده آسیب ببیند. در این مورد، پزشک متخصص باید پیش از انجام تزریق از عدم حساسیت پوست به ماده مصرفی اطمینان حاصل کند. آلودگی محیط یا سرنگ نیز گاهی ممکن است باعث بروز حساسیت‌های پوستی شود.

قرمزی پوست

گاهی ممکن است تا چند هفته پس از تزریق ژل، پوست قرمز شود که البته این عارضه چندان عجیب نیست. اما بهتر است در چنین مواردی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهکارهایی جهت کاهش قرمزی پوست به شما ارائه دهد.

خارش پوست

خارش پوست نیز یکی دیگر از عوارض شایع بعد از تزریق ژل خط خنده می‌باشد. این عارضه معمولا به دلیل عدم سازگاری پوست با ماده مورد استفاده می باشد. در این مورد نیز پزشک قبل از تزریق باید از سازگاری ژل با پوست اطمینان حاصل کند.

بی حسی

معمولا در هنگام تزریق بی حسی موضعی استفاده می شود که منجر به بی حس شدن ناحیه تزریقی به مدت 2 الی 3 ساعت می شود. اگر اثر بی حسی طولانی تر از این زمان شد، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

عفونت

عفونت یکی از خطرناک ترین عوارض بعد از تزریق ژل می باشد. یکی از دلایل بروز عفونت می تواند استفاده از مواد بی کیفیت و نا مرغوب باشد. این عفونت ممکن است چند روز بعد از تزریق ژل بروز کند و از عمده دلایل آن می تواند آلودگی محیط و سرنگ باشد.

سفت شدن ژل

چند روز ابتدایی بعد از تزریق ژل ممکن است عارضه سفت شدن ژل را در زیر پوست خود احساس کنید. اگر این سفت شدگی تنها با لمس دست احساس می شود، جای نگرانی نیست. اما اگر با چشم نیز قابل مشاهده است و بعد از 2 هفته از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

گلوله شدن ژل

تا دو هفته سفت شدن و گلوله شدن ژل طبیعی است. اما اگر بعد از دو هفته این عارضه همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه نمایید. در اینصورت پزشک با معاینه متوجه می شود که تورم نرم است یا سفت. اگر تورم نرم باشد با ماساژ از بین می رود. اما اگر سفت باشد، باید تزریق هیالورونیداز و یا هیلاز انجام شود تا ژل حل شود.

تزریق ژل خط خنده

ماندگاری ژل خط خنده

ماندگاری ژل خنده بستگی به عوامل گوناگونی دارد. یک واحد ژل که برای دو نفر تزریق می شود، ممکن است ماندگاری متفاوتی برای هر یک داشته باشد. به طور کلی، نوع ژل تزریقی، سرعت متابولیسم بدن و شیوه مراقبت تاثیر زیادی بر روی ماندگاری ژل خط خنده می گذارد. اما به طور میانگین، ماندگاری ژل خنده معمولا از 6 ماه تا دو سال است. در ادامه به بررسی عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری ژل تزریقی می پردازیم:

نوع ژل تزریقی

مواد مورد استفاده در ژل تزریقی می تواند تاثیر زیادی بر مدت ماندگاری آن بگذارد. برای مثال ژل هیالورونیک اسید به خاطر غلظت کمتری که دارد به مدت 6 ماه تا 1 سال ماندگاری دارد. اما کلسیم هیدروکسی آپاتیت و یا پلی-ال-لاکتیک، غلظت بیشتر و ماندگاری طولانی تری دارند. غلظت بیشتر ژل موجب کاهش جذب آن توسط پوست می شود.

تکرار تزریق ژل

ژل خط خنده با خاصیت کلاژن سازی و تحریک پوست باعث صاف شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک می شود. هر بار تزریق باعث ورود مقادیری از ژل به پوست می شود و فرم بهتری ایجاد می کند. بنابراین تکرار در تزریق ژل باعث افزایش ماندگاری آن می شود.

تکنیک پزشک در تزریق

یکی دیگر از عوامل موثر در ماندگاری ژل، تکنیک پزشک در تزریق ژل می باشد. تکنیک تزریق به معنای تزریق ژل خط خنده در عمق مناسب می باشد. برای مثال، با تزریق عمیق تر ژل ‌هایی که باید در لایه میانی پوست تزریق شوند، اثر و ماندگاری ژل کاهش می یابد.

نحوه مراقبت از پوست

سبک زندگی و نحوه مراقبت از پوست یکی از اثرگذارترین موارد در حفظ ماندگاری ژل تزریقی می باشد. اگر پوست در مدت طولانی در برابر تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد، ژل دوام مورد نظر را نخواهد داشت. همچنین عواملی چون مصرف دخانیات، مصرف غذاهای تند، اعمال فشار به محل تزریق و… می توانند باعث کاهش ماندگاری ژل خط خنده شوند.

تزریق ژل خط خنده

قیمت تزریق ژل خنده

جهت آگاهی از قیمت تزریق ژل خط خنده، باید یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص خود داشته باشید تا با معاینه ناحیه مورد نظر، قیمت نهایی را به اطلاع شما برساند. عواملی چون حجم ژل تزریقی، نوع و برند ژل، اجرت پزشک، هزینه های کلینک و… می تواند روی هزینه تزریق ژل تاثیر بگذارند.

برای مثال، افرادی که چین و چروک بیشتری روی صورتشان دارند، به ژل بیشتری نیاز دارند و مبلغ بیشتری را باید بپردازند. و یا ژل‌ها بر اساس نوع برند و کیفیت ساخت، قیمت های متفاوتی دارند. از عوامل دیگر نیز می‌توان به اجرت پزشک اشاره کرد. پزشک‌ها بر اساس میزان تخصص و تجربه ای که دارند، اجرت دریافت می کنند. همچنین کلنیک بر اساس امکانات، خدمات و تجهیزاتی که در اختیار بیماران قرار می دهد، مبلغی دریافت می کند. با بررسی تمام این عوامل، پزشک متخصص هزینه تزریق ژل را به شما اطلاع می‌دهد.

ماساژ بعد از تزریق ژل خنده

همانطور که قبلا گفتیم، از عوارض شایع تزریق ژل می توان به ورم و یا گلوله شدن ژل اشاره کرد. شما می توانید با ماساژ دور لب ها و خط خنده خود، این عوارض را به حداقل برسانید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تا سه روز بعد از تزریق ژل، از دست زدن و ماساژ دادن آن ناحیه خودداری کنید. زیرا این عمل موجب تغییر شکل ژل تزریقی می‌شود.

نحوه ماساژ خط خنده بعد از تزریق، توسط پزشک متخصص به شما آموزش داده می شود. شما باید تمام نکات را به درستی انجام دهید تا باعث تغییر شکل ژل تزریقی نشوید. سعی کنید از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید و با دست های تمیز به آرامی نواحی مورد نظر را ماساژ دهید. اگر مطمئن نیستید که ماساژ را به درستی انجام می دهید می توانید به کلینیک مربوطه مراجعه کنید و از آنها کمک بخواهید.

ورم بعد از تزریق

تزریق ژل خنده علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، گاهی منجر به عوارضی خواهد شد. از عوارض طبیعی تزریق ژل می توان به کبودی، سفت شدگی و ورم ناحیه مورد نظر اشاره کرد. معمولا این عوارض در مدت 2 الی 3 هفته کاملا از بین می روند، اما گاهی در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی، ممکن است شاهد تشدید ورم بعد از تزریق ژل خنده شویم.

گاهی مهارت ناکافی متخصص در تزریق ژل، عدم رعایت نکات مراقبتی و کیفیت پایین ژل مصرفی باعث ایجاد تورم پوستی در ناحیه تزریق می شوند. گاهی نیز در هنگام تزریق، ناحیه مورد نظر به خوبی ضدعفونی نمی شود و باعث ایجاد عفونت و ورم می شود. بنابراین بهتر است حتما برای این کار به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا احتمال این عوارض کاهش یابد.

برای کاهش ورم بعد از تزریق به توصیه های زیر عمل کنید:

  • مصرف برخی داروها را قبل از تزریق کنار بگذارید؛ زیرا باعث افزایش عوارض می شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که از ژل با کیفیت برای شما استفاده می شود.
  • از دستکاری ناحیه تا 3 روز بعد از تزریق خودداری کنید.
  • تا یک هفته از تابش مستقیم آفتاب به پوست خود اجتناب کنید.
  • از کمپر سرد در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • به پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید.

تزریق ژل خط خنده

طرز خوابیدن بعد از تزریق

ماندگاری ژل ها به مراقبت های بعد از آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است بعد از تزریق ژل تمام مراقبت های لازم را به درستی انجام دهید. یکی از نکات مراقبتی، طرز خوابیدن بعد از تزریق ژل خط خنده می باشد. از آنجایی که این ژل ها به تازگی وارد پوست شما شده اند، شما باید به گونه ای دراز بکشید که شکل ژل تغییری نکند.

تا چند ساعت بعد از تزریق ژل به هیچ عنوان نباید دراز بکشید. بعد از آن به مدت یک هفته روی صورت خود و یا به پهلو نخوابید. شما تنها مجاز به دراز کشیدن بر روی کمر و یا به صورت طاق باز هستید. در زیر سر خود 2 عدد بالش قرار دهید تا سر شما کمی بالاتر از بدن قرار بگیرد.

در هنگام خواب باید از هرگونه فشار به محل مورد نظر اجتناب کنید. زیرا باعث جا به جایی ژل ها می شود و نتیجه دلخواه به دست نمی آید. رعایت این نکات می‌تواند باعث کاهش تورم و عفونت محل تزریق ژل نیز بشود. بنابراین اگرچه خوابیدن به این شکل برای شما طاقت فرسا خواهد بود، اما عمل به این توصیه ها در نتیجه نهایی بسیار اثرگذار است.

مراقبت های بعد از تزریق

برای رسیدن به یک نتیجه ایده آل و مطلوب، رعایت یک سری نکات در زمینه مراقبت های بعد از تزریق ژل خط خنده الزامی است. در ادامه به بررسی این نکات مراقبتی می پردازیم.

  • 24 ساعت پس از تزریق ژل از اعمال هرگونه فشار و یا دستکاری ناحیه مورد نظر خودداری کنید، زیرا باعث جا به ‌جایی ژل می شود.
  • یکی دو روز اول از انجام کارهای سنگین و یا ورزش خودداری کنید.
  • در ساعات اولیه، سر خود رارو به پایین خم نکنید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش تورم و قرمزی استفاده نمایید.
  • از حمام کردن با آب داغ و یا رفتن به سونا بپرهیزید.
  • از مصرف سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • تا 4 ساعت بعد از تزریق ژل، دراز نکشید.
  • تا یک هفته بر روی صورت و یا به پهلو نخوابید.
  • جهت کاهش ورم، ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید.
  • در روزهای اول، از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

بهترین مارک ژل خط خنده

استفاده از بهترین مارک ژل خنده می تواند در افزایش ماندگاری ژل و کاهش عوارض تاثیر بسزایی داشته باشد. همیشه سعی کنید ژلی را انتخاب کنید که مورد تایید FDA و یا سازمان غذا و دارو باشد. در ادامه به معرفی بهترین مارک ژل خط خنده می پردازیم.

ژل‌های برند ژوویدرم

سه مدل ژل از این برند برای پرکردن خطوط چین و چروک صورت تولید شده است.

Juvederm Ultra XC: برای پرکردن خطوط سطحی پوست و جوانسازی مناسب است. این ژل در حدود یک سال ماندگاری دارد.

Juvederm Ultra Plus XC: این مدل غلظت بیشتری نسبت به ژل Jevederm Ultra XC دارد و برای خطوط عمیق تر استفاده می شود. این ژل نیز به مدت یک سال ماندگاری دارد.

Juvederm Volbella: اگر خط لبخند شما کمی‌بلند‌تر است و تا میانه صورت امتداد دارد، بهتر است از این ژل استفاده کنید. این ژل برای از بین بردن غبغب و جوانسازی پوست نیز استفاده می شود.

ژل‌های برند رستلین

این برند نیز 4 مدل ژل برای پرکردن خط خنده به بازار عرضه کرده است که تفاوت آنها در میزان ماندگاری و پرکنندگی می‌باشد.

Restylane Defyne: از این ژل برای پرکردن خطوط عمیق خنده در فاصله بین بینی و گوشه لب ها استفاده می شود. میزان ماندگاری این ژل در حدود یک سال می باشد.

Restylane Refyne: تزریق این ژل برای خطوط ریز و ظریف بسیار طبیعی می باشد. از این ژل برای پرکردن خطوط متوسط خنده نیز استفاده می شود. این ژل نیز به مدت 1 سال ماندگاری دارد.

Restylane Lyft: از این ژل برای پرکردن خطوط عمیق و متوسط خنده استفاده می شود. همچنین جهت حجم دهی به گونه‌ها نیز از این ژل استفاده می شود. مدت ماندگاری این ژل تنها یک سال است.

Restylane Silk: از این ژل برای پرکردن خطوط سطحی دور دهان استفاده می شود. ماندگاری این مدل تنها 6 ماه است.

برند اسکالپترا (sculptra)

برند اسکالپترا نیز یکی از برندهای باکیفیت و شناخته شده برای پرکردن چین و چروک های صورت است. این برند برای پرکردن خطوط عمیق استفاده می شود و از ژل پلی ال لاکتیک اسید ساخته شده است. از مزیت های این برند می توان به ماندگاری بالای آن اشاره کرد. این ژل تا 2 سال ماندگاری دارد.

برند بلوترو بالانس (Belotero Balance)

این برند شناخته شده نیز برای پرکردن خطوط اطراف چانه و دهان کاربرد دارد. این ژل از هیالورونیک اسید ساخته شده و برای خطوط ریز، متوسط و عمیق خنده مناسب می باشد. ماندگاری این برند تنها به مدت 6 ماه است.

برند ریدیس (Radiesse)

این برند از کلسیم هیدروکسی آپاتیت ساخته شده است و با تحریک تولید کلاژن در پوست، خطوط اطراف بینی و دهان را از بین می برد. همچنین، این ژل باعث سفت شدن و جوان سازی پوست نیز می ‌شود. ماندگاری این ژل به مدت 12 ماه است.

برند اسکالپترا (Sculptra)

این برند از ماده ای به نام پلی ال لاکتیک اسید برای حجم دهی خطوط عمیق استفاده می کند. این ماده از مواد مصنوعی بی ضرر ساخته شده و کم کم جایگزین کلاژن از دست رفته پوست می شود. این ژل به مدت 2 سال زیبایی را به صورت شما هدیه می کند.

برند بلافیل (Bellafill)

این ژل حاوی ماده مصنوعی و بی ضرر پلی متیل متاکریلات می‌ باشد که به حجم دهی و تقویت پوست کمک می کند. این ژل مواد توپی مانند حاوی کلاژن را وارد پوست می کند و خطوط را از بین می برد. این ژل در دراز مدت باعث کلاژن سازی می شود و ماندگاری طولانی تری دارد.

جوان سازی پوست با تزریق ژل خنده

یکی از عوارض افزایش سن، بروز چین و چروک در صورت و به خصوص اطراف دهان و بینی می باشد. یکی از موثر‌ترین راه‌های درمان این خطوط، تزریق ژل خنده می باشد. اگر تصمیم دارید تا از ژل خط خنده برای رفع چین های اطراف بینی و دهان خود استفاده کنید، باید بدانید که باید مراقبت های ویژه ای را در مدت یک تا دو هفته انجام دهید تا به نتیجه ایده آل برسید.

در این مقاله به عوارض کوتاه مدت این ژل پرداختیم و راه های کاهش این عوارض را به شما معرفی کردیم. در نهایت نیز مارک‌های معروف ژل‌های خط خنده را برای آشنایی بیشتر شما آورده ایم تا از بهترین و با کیفیت ‌ترین برندها برای دستیابی به نتیجه بهتر استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

از بین رفتن چین و چروک های صورت به روش طبیعی با مواد بدون ضرر و طبیعی از بین بردن چین و چروک پیشانی + روش های خانگی و تخصصی موثر چین و چروک پیشانی و راه های درمان آن (انواع روش پیشگیری و رفع چین و چروک) پیشگیری از چروک لب؛ دلایل ایجاد، انواع چروک لب، درمان خانگی و روش های پزشکی رفع خط لبخند (اصلاح خط لبخند) و روش های از بین بردن این چروک صورت روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن انواع کرم شب و فواید آن؛ تفاوت کرم شب و روز، نحوه مصرف، راهنمای خرید و عوارض پیشگیری از پیری زودرس؛ دلایل پیری سلول های پوست و روش های جوانسازی آن مزایای پاکسازی عمیق پوست و انواع روش پاکسازی درخانه و مطب