دلایل ایجاد پف زیر چشم و روش های درمان به صورت طبیعی

دلایل و درمان پف زیر چشم

پف زیر چشم که به صورت کیسه‌ های کوچک در زیر چشم وجود دارد، عارضه ‌ای است که اغلب با بالا رفتن سن رخ می دهد. اما بروز آن در اشخاص جوان‌ تر هم دور از ذهن نمی باشد. با بالاتر رفتن سن، بافت دور چشم از جمله عضلات پشتیبانی کننده پلک ‌ها ضعیف می‌ شوند. چربی‌ های طبیعی که از بافت اطراف چشم حمایت می ‌کند امکان به درون پلک ‌های پایین حرکت می کند و موجب پف کردن زیر چشم‌ ها شود. هم‌ چنین جمع شدن مایعات در فضای زیر چشم امکان دارد به این تورم اضافه کند. گرچه آن‌ ها نگران کننده نبوده و بیشتر از جنبه ‌های زیبایی به درمان آن ‌ها می ‌پردازند، ولی در بعضی موارد ممکن است علامتی از یک بیماری پزشکی جدی باشند. پس در صورت مشاهده باید در مورد دلایل ایجاد و وضعیت آن‌ها پیگیری کرد و در صورت وجود عارضه خاص، نسبت به درمان آن اقدام نمود.

این پف ‌ها با علامت زیر نمایان می ‌شوند:

  • تورم خفیف
  • پوستی نرم و شل
  • حلقه‌های تیره

اگر این پف با تورم خیلی زیاد و مداوم دردناک یا خارش ‌دار همراه بود، بهتر است در نخستین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. در این شرایط پزشک وضعیت سلامتی شما را از لحاظ وجود بیماری‌های متعددی مانند عفونت، آلرژی یا مشکلات تیروئیدی بررسی می ‌کند تا دلیل واقعی آن را بیابد و درمان مناسب را شروع کند.

 پف زیر چشم

 

دلیل پف زیر چشم

اصلی ‌ترین دلیل ایجاد پف در زیر چشم افزایش سن می باشد. هر چه پیرتر می ‌شویم، بدن ما دچار از دست دادن چربی و کلاژن -که اصلی ‌ترین بافت همبند در پوست می باشد- خواهد شد. این تحلیل در کنار ضعیف شدن و از بین رفتن تدریجی عضلات و دیگر اندام‌ های بدن رخ می ‌دهد. کم شدن سطح کلاژن موجب از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری و رنگ پوست و عضلات بدن می ‌شود. این افتادگی به خصوص در دور چشم‌ ها قابل توجه می باشد؛ چون پوست در آن نواحی خیلی نازک ‌تر است.

از دیگر مسائلی که به ایجاد این پف در زیر چشم کمک می ‌کنند، احتباس مایعات ناشی از برخی از بیماری‌ ها می باشد.

بعضی از مشکلاتی که موجب بروز پف در زیر چشم می‌ گردند عبارتند از:

  • مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید
  • ضربه یا آسیب
  • عفونت‌ ها
  • آلرژی ‌ها
  • استرس
  • خستگی چشم
  • استعمال دخانیات
  • کمبود خواب
  • ژنتیک

آیا شما نیز با چنین پف ‌هایی در زیر چشم‌ خود درگیر می باشید؟

برخی اوقات پف زیر چشم ناشی خاراندن چشم‌ ها به علت آلرژی ‌های مختلف است.

 پف زیر چشم

 

پف زیر چشم و کبد

مشکلات کبدی امکان دارد منجر به ایجاد پف زیر چشم شوند. البته آن‌ ها تنها دلیل بروز چنین مسئله‌ای نیستند. پس در صورتی که صبح با پف زیاد در چشم از خواب بیدار می شوید، نگران نباشید. این پدیده به شکل خفیف در اوایل صبح طبیعی می باشد و پس از مدتی کوتاه رفع می گردد. در صورتی که احساس می ‌کنید این پف غیر عادی است، وقایع گذشته را مرور نمایید و به یاد بیاورید که آیا شب قبل بیش از اندازه آب و مایعات نوشیده ‌اید یا نمک اضافی مصرف نموده اید یا خیر. در صورتی که این پف در طی روز کاهش پیدا نکند، می‌تواند علامتی از تجمع مایعات در بدن باشد. احتباس مایعات در بدن امکان دارد به علت مشکلاتی در عملکرد قلب، کلیه یا کبد رخ دهد.

برای این منظور نیاز است معاینه دقیقی از وضعیت ورم دست و پاها به خصوص مچ آن‌ ها انجام گیرد تا مشخص گردد که این پف به علت تجمع مایع در تمام بدن رخ داده است یا نه. در صورت وجود مشکلات کبدی، گاهی اوقات امکان دارد علاوه بر پر زیر چشم، دچار تورم در دور لب ‌ها نیز شوید. بیماری ‌های کبدی موجب بروز مشکلات دیگری نیز می ‌شوند؛ از جمله تجمع سنگ ‌های صفراوی در کبد و کیسه صفرا که با زرد شدن بدن همراه می باشد. این مسئله نشانه خیلی اساسی است که به پیگیری پزشکی احتیاج دارد.

کم خونی و رابطه آن با پف زیر چشم

برخی اوقات پف کردگی زیر چشم با تشکیل حلقه‌های تیره در زیر آن همراه می باشد. گرچه این عارضه در خیلی از مواقع یک روند طبیعی از پیری پوست است، اما برخی اوقات می ‌تواند ناشی از کم خونی بدن به خصوص در زنان باشد. بعید نیست کم خونی با کم شدن گردش خون نامناسب در بدن به ایجاد پف در زیر چشم منتج شود؛ اما این یک علت قطعی جهت ایجاد آن نمی باشد. در اغلب مواقع کمبود آهن با تیرگی زیر چشم همراه می باشد نه پف کردگی آن.

وجود پف در زیر چشم و کم خونی امکان دارد دلیل مشترکی داشته باشند، اما به هم وابسته نیستند. به عنوان مثال مشکلات کبدی می‌توانند به کاهش ذخیره آهن در بدن منتج شوند. یکی از عوارض این بیماری پف کردگی زیر چشم می باشد. اما نمی شود به طور قطع گفت آنچه موجب پف در زیر چشم در چنین فردی می ‌شود کم خونی می باشد یا مشکلات کبدی. برای این هدف فرد باید توسط پزشک معاینه شود و وضعیت سلامتی اش مورد آزمایش قرار گیرد تا تشخیص داده شود که دلیل این عارضه چیست.

 پف زیر چشم

 

ورم زیر چشم

پف ‌های زیر چشم به علل مختلفی روی می ‌دهند و اصولا موقتی هستند. اما برخی اوقات شخص دچار کیسه‌های متورمی در ناحیه زیر چشم خود می‌ شود که برای مدت طولانی ‌تری باقی می ‌مانند و می ‌توانند علامتی از وجود یک عارضه جدی باشند. این تورم اغلب ناشی از جمع شدن مایع در دور چشم است که ممکن است در اثر احتباس مایعات در کل بدن باشد یا خیر. گرچه این نوع ورم و پف ‌های زیر چشم مثل هم هستند ولی ممکن است به علل متفاوتی ایجاد شوند. برخی اوقات این تورم ناشی از بیماری ‌های چشمی مثل گل مژه و یا استفاده از مواد آرایشی غیر استاندارد است که قادر است چشم را دچار آسیب موقت و تورم نماید. چنین تورمی بعد از رفع مشکل برطرف می شود. جهت شناسایی دلایل ایجاد ورم زیر چشم حتما باید از پزشک کمک بگیرید.

 پف زیر چشم

دلیل ورم زیر چشم

تورم دور چشم به وجود مایعات اضافی در بافت ‌های اطراف چشم به خصوص پلک ‌ها مرتبط است. این عارضه اصولا به دلایل زیر رخ می ‌دهد:

  • ضربه به سر یا دور چشم
  • عفونت
  • تولید فراوان اشک در چشم و گریه طولانی و…

تقریبا هر علتی که موجب التهاب چشم شود می ‌تواند به شکل ورم اطراف آن نمایان گردد. واکنش‌ های آلرژیک رایج ترین دلایل ایجاد آن هستند. در چنین شرایطی این تورم با خارش و قرمزی چشم نیز همراه می باشد. اگر این تورم علاوه بر زیر چشم، در دیگر نقاط بدن مثل دست‌ها و پا ها نیز مشاهده شود، امکان دارد به علت احتباس مایعات در بدن ناشی از یک بیماری یا عوامل محیطی باشد.

 

آنتی اکسیدان‌ ها و کافئین موجود در چای موجب انقباض عروق و کاهش تورم زیر چشم می‌ شود.

 پف زیر چشم

آیا پف زیر چشم خطرناک است؟

پف زیر چشم اغلب به خودی خود خطرناک نیست و نگرانی جدی ایجاد نمی ‌کند و بیشتر از نظر زیبایی برای افراد نگران کننده می باشد. اما این عارضه در صورتی که با نشانه های زیر همراه باشد، نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد:

  • تورم طولانی مدت چشم و نواحی دور آن
  • درد، تحریک و تورم درون چشم
  • قرمز شدن چشم
  • التهاب پلک‌
  • افتادگی پلک‌
  • درماتیت یا خارش و التهاب

اگر این نشانه های بیش از چند ساعت ادامه داشته باشد حتما باید با پزشک تماس بگیرید تا بررسی نمودن و درمان‌ های مورد احتیاج به سرعت اعمال شود. این کار از شدید شدن آسیب و بروز مشکلات جدی ‌تر اجتناب می ‌کند.

رفع پف زیر چشم

روش ‌های فراوانی جهت کاهش پف کردگی زیر چشم وجود دارد. عالی ترین کار این است که دلیلد دقیق مسئله را یافته و سپس نسبت به درمان مناسب اقدام شود. برخی از این روش ‌های درمانی بسیار ساده و شامل نوشیدن مقدار کافی آب هستند؛ اما در برخی افراد به درمان جدی‌تری مانند انجام عمل جراحی نیاز است. در ادامه به روش‌ های مختلف جهت رفع پف زیر چشم اشاره می‌ کنیم:

داشتن خواب کافی

خواب کافی و منظم در شبانه روز به شما کمک می ‌کند تا پف چشم خود را کم کنید. داشتن 8 تا ۹ ساعت خواب کافی همراه با یک برنامه منظم برای آن خیلی اثرگذار است. جهت داشتن خواب بهتر می‌ توانید برای آن برنامه ریزی نمایید و متناسب برنامه خود پیش روید. برای این کار نیاز است:

  • به برنامه تان پایبند باشید.
  • از حدود 7 ساعت قبل از خواب هیچ ماده کافئین ‌داری مصرف نکنید.
  • قبل از خواب الکل مصرف نکنید.
  • میان شام و ساعت خواب شما حدود 4 ساعت فاصله وجود داشته باشد.
  • در ساعات پایانی شب ورزشی انجام ندهید.
  • یک تا دو ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی فاصله گیری کنید.
  • درمان آلرژی

در صورت آلرژی فصلی داشتن یا آلرژی‌ های خاص مثل حساسیت به یک ماده غذایی، موی حیوانات و… امکان دارد دچار التهاب و پف در زیر چشم بگردید. برخی اوقات خارش چشم ‌ها هم موجب می ‌شود آن ‌ها را بمالید که این موضوع به پف و ورم چشم منتج می‌ شود. جهت رفع این وضعیت نیاز است که با یک پزشک مشورت نمایید تا با درمان آلرژی، عوارض ناشی از آن نیز رفع شود. گاهی جهت درمان این عارضه می شود از داروهای ضد آلرژی یا قطره ‌های چشمی استفاده نمود.

 پف زیر چشم

کم کردن مصرف نمک

مصرف فراوان نمک ممکن است باعث احتباس مایعات در بدن و ایجاد تورم در نقاط مختلف آن شود. این کار هم‌ چنین به مشکلات  اساسی تری مانند بالا رفتن فشار خون و احتمال سکته و… نیز منجر می ‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می ‌کند که جهت پیشگیری از مشکلات ناشی از استفاده زیاد نمک، کمتر از ۱۵۰۰ میلی ‌گرم از آن را در طول روز مصرف کنید. برای این منظور بهتر است که مصرف غذا های فرآوری شده را که سرشار از نمک می باشند کم داده و به مصرف بیشتر میوه و سبزی روی بیاورید. قبل از خرید هم برچسب ترکیبات روی محصولات را مطالعه کنید تا از مقدار نمک به کار رفته در مواد غذایی مصرفی خود آگاه گردید.

جهت رفع عوارض چشمی ناشی از آلرژی می ‌توان از قطره ‌های چشمی استفاده نمود.

افزایش مصرف پتاسیم

پتاسیم می ‌تواند مایعات انباشته شده در بدن را دفع نموده است و مانع از تجمع مایعات در بدن گردد. استفاده روزانه موز، ماست، لوبیا و سبزیجات برگدار یک راه آسان جهت افزودن پتاسیم بیشتر به برنامه غذایی است. جهت اطمینان از این که میزان پتاسیم بدن شما با رژیم غذایی فعلی خوب است یا نه می ‌توانید از یک پزشک کمک بگیرید. در صورت کمبود آن، پزشک قادر است از طریق تجویز مکمل پتاسیم این مشکل را رفع نماید.

استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن یک دستمال مرطوب خنک به مدت 15 دقیقه در زیر پلک قادر است پف آن را با سرعت زیاد تری برطرف کند. این کار به تخلیه مایعات اضافی در زیر چشم کمک می کند و به این فرآیند سرعت می‌ بخشد. چای کیسه ‌ای سبز یا سیاه نیز همچین اثری دارد. کافئین و آنتی اکسیدان‌ های موجود در این چای موجب کم شدن التهاب و انقباض رگ‌ های خونی زیر چشم و برطرف پف آن می‌ شود.

 پف زیر چشم

کرم دور چشم

کرم‌ های متعددی جهت رفع پف یا تیرگی دور چشم وجود دارند. بعضی از ترکیبات به کار رفته در این کرم ‌ها شامل بابونه، خیار و آرنیکا می باشد. این مواد طبیعی موجب کاهش التهاب نواحی زیر چشم و سفت شدن پوست آن می گردند. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای کافئین جهت زیر چشم هم به کم شدن پف آن کمک می ‌کند. با توجه به حساس بودن پوست زیر چشم، بهتر است جهت انتخاب کرم مناسب با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

انجام جراحی زیبایی

برخی اوقات پف در زیر چشم به قدری زیاد است که امکان دارد موجب احساس ناراحتی شده و یا عملکرد طبیعی چشم‌ ها را با اختلال روبرو کند. در این مواقع و بعد از امتحان روش ‌های درمانی متعدد، امکان دارد پزشک به بیمار پیشنهاد نماید که از جراحی برای بر طرف کردن آن کمک بگیرد. بلفاروپلاستی یک نوع جراحی پلک است که در طول آن پزشک، چربی، عضله و پوست اضافی پلک را جا به جا می کند و یا از بین می ‌برد. البته استفاده از لیزر درمانی، لایه بردارهای شیمیایی یا داروهای خاص تجویزی هم قادر هستند در رفع این مسئله اثرگذار باشند.

حرف آخر

امکان دارد اشخاص به دلایلی مثل افزایش سن یا علل موقتی مانند کمبود خواب، آلرژی‌های فصلی و… با پف زیر چشم روبرو شوند. استفاده از عادات و سبک زندگی سالم می ‌تواند در مدت زمان کوتاهی به درمان این پف کمک نماید. در صورتی دچار پف چشم مزمن هستید، بهتر است در مورد دلیل اصلی آن با یک پزشک مشورت نمایید. گاهی این عارضه به عنوان علامتی از یک بیماری جدی تلقی می گردد که احتیاج به پیگیری و درمان جدی دارد.

 پف زیر چشم

سوالات متداول در مورد پف زیر چشم

پف زیر چشم نشانه چیست؟

پف کردگی چشم ‌ها بیش تر نگران کننده نمی باشد اما در بعضی موارد امکان دارد علامتی از بروز مشکل یا بیماری در کبد، کلیه یا قلب و یا نشانه ‌ای از اختلال در عملکرد غده تیروئید باشد.

چه عواملی موجب پف زیر چشم می گردد؟

کمبود خواب و مایعات، استفاده زیاد نمک، آلرژی، عفونت ‌های چشمی، گریه طولانی، کم کاری تیروئید، استرس و اضطراب زیاد و ژنتیک از اصلی ترین دلایل ایجاد پف در زیر چشم ‌ها می باشند.

دلیل پف زیر چشم در صبح چه می باشد؟

پف صبحگاهی زیر چشم غیر عادی نیست؛ زیرا دراز کشیدن موجب تجمع مایع در زیر چشم می گردد. ولی تورم صورت و بدن همراه آن امکان دارد به اختلال در عملکرد غده تیروئید مربوط باشد.

چطور پف زیر چشم را از بین ببریم؟

برای رفع پف زیر چشم می ‌توان از تکنیک های مختلفی مثل تغییر عادات غذایی مانند کاهش مصرف نمک، استفاده از کمپرس سرد، خواب کافی، بکار بردن کرم دور چشم و در آخر عمل جراحی استفاده نمود.

مطالب مشابه را ببینید!

روش های بوتاکس خانگی دور چشم با مواد طبیعی و درباره مزایا و معایب آن دلایل تیرگی دور و زیر چشم + روش های درمان ویژه و طبیعی آن لیفت چشم بدون جراحی با روش های مختلف + مزایا و هزینه ها ماسک های رفع سیاهی دور چشم (با مواد طبیعی، میوه، ادویه و …) تزریق فیلر زیر چشم چیست؟ هدف، مراحل، شرایط و مزایای انجام این روش رفع سیاهی زیر چشم با مواد طبیعی (درمان سیاهی زیر چشم با عسل، قهوه و …) تزریق فیلر زیر چشم | مزایا، عوارض، هزینه ها و نحوه انجام آن سیاهی دور چشم؛ علل سیاهی دور چشم، درمان های مختلف برای رفع سیاهی دور چشم تیرگی زیر چشم و راه ها و روش های موثر درمان آن درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن