جوش بعد از لیزر موهای زائد (نکاتی برای پیشگیری و درمان جوش پس از لیزر کردن)

پس از لیزر موهای زائد ممکن است دچار جوش های ریزی در سطح پوست شوید و به همان دلیل با دانستن نکاتی که در ادامه توضیح داده ایم، می توانید از جوش بعد از لیزر موهای زائد خلاص شوید و پوستی سالم داشته باشید.

لیزر روشی نوین برای از بین بردن موهای زائد است، که با استفاده از روش های مدرن و با به کار گیری از تکنولوژی های به روز به یکی از پر طرفدار ترین تکنیک های زیبایی و درمانی تبدیل شده است. با لیزر کردن دیگر نیازی به روش های سنتی برای از بین بردن موهای زائد مانند شیو کردن و اپیلاسیون نیازی نیست .همچنین لیزر روی هر بیمار اثر متفاوتی دارد .

بسیاری از افرادی که لیزر می‌ کنند شاکی از این هستند که پس از لیزر محل مورد نظر دچار جوش و آکنه میشود، جوش زدن پس از لیزر دلایل متفاوتی دارد. جوش زدن پس از لیزر کاملا موقتی است و در عرض ۳ الی ۱۰ روز کاملا برطرف می‌ شود و اگر بیش از ابن ادامه داشت فرد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند .

دلیل جوش بعد از لیزر

بسیاری از افراد دارای پوست هوی حساسی هستند بنابر این بسته به میزان حساسیت پوستی و فراوانی موهای زائد در فرد ،ممکن است عوارض جانبی متفاوتی روی پوست فرد ایجاد کند .یکی از عوارض جانبی پس از لیزر جوش زدن است که افراد ممکن است پس از لیزر به آن دچار شوند..

برخی از عوارض جانبی که ممکن است افراد به آنها دچار شوند عبارت اند از:

  • التهاب
  • تورم
  • سوزش
  • خارش
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • تغییر رنگ دانه های پوست
  • تیره _روشن شدن قسمت هایی از پوست که در معرض لیزر بوده اند.

جوش بعد از لیزر موهای زائد (نکاتی برای پیشگیری و درمان جوش پس از لیزر کردن)

همه این عوارض کوتاه مدت هستند و نهایتا بعد از چند ساعت یا چند روز برطرف می‌ شوند. اگر بعد از انجام لیزر دچار جوش میشوید ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد بهتر است برخی از عوامل را بشناسید تا پس از مبتلا شدن به این جوش ها آنها را درمان کنید زیرا اگر جوش ها درمان نشود و یا توسط فرد دستکاری شود ممکن است اثرات ماندگاری داشته باشد.

برخی از عواملی که باعث می‌ شود پوست شما پس از لیزر موهای زائد دچار جوش شود:

استفاده از دارو های ضد التهاب به میزان بالا

بعد از انجام لیزر پوست ،نسبت به نور لیزر حساس میشود .زیرا ،گرمای زیاد آن باعث بالا رفتن دمای پوست و سپس التهاب آن میشود بنا بر این پزشکان در این شرایط روش های مختلفی را به بیماران توصیه می‌ کنند که یکی از این روش ها استفاده از کرم زینک اکساید است. این روش، روش متداولی است که که اغلب پزشکان آن را تجویز می‌کنند. این کرم قرمزی و التهاب پوست را درمان می‌ کند و باید به اندازه مناسب مصرف شود .پس از لیزر فولیکول های مو باز تر از حالت عادی می‌ شوند و به راحتی مواد و چربی ها را جذب می‌ کنند به همین دلیل پوست شما دچار جوش و آکنه میشود  .استفاده بیش از حد از این کرم ها نظیر زینک اکساید باعث می‌ شود فولیکول های باز مو از این مواد پر شوند و تبدیل به جوش شوند . استفاده از این کرم در ساعات اولیه التهاب پوست را برطرف می‌ کند اما باید به اندازه مصرف شود و پس از رفع التهاب آن را از روی پوست پاک کنید.

عدم رعایت بهداشت توسط اپراتور دستگاه لیزر

اکثر دستگاه های لیزر دارای هندپیسی هستند که مستقیما با پوست افراد تماس دارد و ممکن است بیماری های پوستی و باکتری ها را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.و یا حتی این باکتری ها را از محیط جذب کند و به فرد منتقل کند و سبب جوش و آکنه شود به همین دلیل هنگام استفاده ه از دستگاه های لیزر دقت کافی را داشته باشید و یا از دستگاه هایی استفاده کنید که داروی هندپیس جداگانه هستند.

داشتن پوست حساس و مستعد به جوش

افرادی که دارای پوست حساس هستند حتما قبل از انجام لیزر با پزشک متخصص مشورت کنند زیرا پوست این افراد ممکن است حساسیت های مختلفی از خود نشان دهد از جمله تبخال ،سوختگی ،کهیر و…داشتن پوست حساس ربطی به رنگ پوست ندارد .البته بهتر است این نکته را در نظر داشته باشیم که افرادی که پوست روشن دارند حساسیت بیشتری نسبت به نور لیزر از خود نشان می‌ دهند. البته این بدان معنا نیست که افرادی که پوست تیره دارند دچار حساسیت نمی‌شوند بنابراین برای انجام لیزر حتما به مراکز معتبر  مراجعه کنید .

عدم رعایت بهداشت فردی

قبل از هر چیزی برای جلوگیری از جوش و آکنه بهتر است بهداشت فردی خود را رعایت کنید زیرا این امر می‌ت واند از هر عارضه ای جلوگیری کند از جمله جوش ،و درمان شما را در مسیر درستی قرار دهد. بعد از انجام لیزر پوست خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید و آن محل را با آب داغ شست و شو ندهید .

جوش بعد از لیزر موهای زائد (نکاتی برای پیشگیری و درمان جوش پس از لیزر کردن)

دستگاه نامناسب لیزر

دستگاه های مختلفی برای حذف موهای زائد وجود دارد که هر یک ممکن‌ است عارضه ای یه دنبال داشته باشد .،دستگاه هایی که طول موج بیشتری دارند ممکن است پوست شما را بیشتر در معرض جوش و آکنه قرار دهند.

داشتن بیماری های خاص

اشخاصی که دارای بیماری های خاص بر روی پوست و بدن خود هستند بعد از انجام لیزر بیشتر امکان زدن جوش و آکنه را دارند بنا بر این افرادی که دارای همچون بیماری هایی هستند قبل از انجام لیزر رو پزشک متخصص مشورت کنند.

پوست های چرب

منافذ پوست در افرادی که پوست های چرب دارند مسدود است و پس از لیزر موهای زائد زمانی که پوست تحریک می‌ شود غدد چربی زیر پوست شروع به ترشح چربی می‌ کنند و در نتیجه جوش های ریزی روس سطح پوست ظاهر می‌ شود بنا بر این افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دچار این عارضه می‌ شوند.

دیگر نکات

جوش هایی که بر اثر چربی زیاد پوست و یا انجام لیزر یا هر دلیل دیگری ایجاد می‌ شوند قابل درمان هستند و جای آنها نیز با استفاده از درمان های مختلف از بین میرود .بهتر است به محض مشاهده جوش به پزشک مراجعه کنید .

در صورتی که موهای زائد شما روی جوش ها رشد کند احتمال ملتهب شدن پوست و تحریک بیش از حد آن‌ها وجود دارد حتی ممکن است پس از لیزر جوش زدن شما بیش از حد معمول باشد اما بعد از ۲تا ۳ جلسه از لیزر به دلیل از بین رفتن فولیکول های مو جوش هتی شما نیز از بین می‌ روند.

برخی از جوش هایی که به دلیل روش سنتی اصلاح مانند استفاده از ژیلت به وجود آماده  اند نیز با انجام لیزر از بین می‌ روند و تمام موهای زیر پوستی شما نیز از بین خواهد رفت .و پوست شما نسبتا روشن تر خواهد شد .

درمان جوش ها پس از لیزر

همانطور که ذکر شد جوش هو بعد از ۳تا ۱۰ روز از بین می‌روند  و بهتر است بگذارید خودشان بهبود پیدا کنند اما در صورتی که دچار سوزش و خارش شدید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید تا پوست خود را تسکین دهید.

  • گذاشتن کیسه آب یخ بر روی محل ملتهب به مدت ۲ الی ۳ دقیقه.
  • از پماد و یا کرم های ضد جوش مانند زینک اکساید و یا آلفا هیدروکسی روی به میزان یک لایه نازک استفاده شود.
  • اگر پوست چربی دارید و دچار عارضه جوش بعد از لیزر شده اید می‌توانید محل مورد نظر را بخور رزماری و بابونه دهید ،این بخور پوست را ضد عفونی کرده و منافذ پوست را باز می‌کند تا چربی های اضافه تخلیه شوند.
  • از ژله آلوئه ورا استفاده کنید زیرا بهترین تسکین دهنده التهاب است .

راهکار هایی که پس از انجام لیزر می‌توان انجام داد

  • بلافاصله بعد از انجام لیزر از مواد آرایشی و شیمیایی استفاده نکنید (حداقل ۲۴ ساعت).
  • در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • دوش آب گرم و داغ نگیرید .
  • از تماس مواد شیمیایی تحریک کننده به سطح پوست جلوگیری کنید
  • استخر هایی که حاوی کلر هستند اکیدا نروید
  • تا ۲۴ ساعت پس از انجام لیزر از صابون و مواد شوینده استفاده نکنید.

بنا بر گفته های بالا بروز جوش  پس از لیزر کاملا طبیعی است و بهتر است بگذارید تا خودشان بهبود پیدا کنند اما اگر طولانی تر از ۱۰ روز شد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید .

 

مطالب مشابه را ببینید!

انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان درمان ریزش موهای جلوی سر؛ دلایل ریزش این ناحیه از سر و جلوگیری از آن مراقبت از پوست در فصل زمستان برای حفظ سلامتی و زیبایی اطلاعات در مورد کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن با توجه به پوست مراقبت از ناخن؛ روش های خانگی تقویت ناخن و مراقبت از ناخن ها ماسک مو بعد از حمام؛ دلیل استفاده از ماسک و نکات خرید سفید کردن آرنج؛ دلایل تیره شدن آرنج و 17 روش سفید کردن این ناحیه رفع سفیدی مو؛ روش های کنترل و درمان سفید شدن موها در زنان و مردان روتین پوستی انواع پوست؛ مراحل مراقبت از پوست از پاکسازی تا تقویت خواص روغن کندش؛ 20 فایده این روغن از تقویت مو تا درمان جوش و نحوه استفاده آن