چرا با کم‌ کاری تیروئید دچار چاقی و اضافه وزن می‌ شویم؟

چرا با کم‌کاری تیروئید دچار چاقی و اضافه وزن می‌شویم؟

چرا با کم‌کاری تیروئید دچار چاقی و اضافه وزن می‌شویم؟ چاقی یکی از مشکلات بسیار رایج در دنیای امروز است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. چاقی یا همان اضافه‌ وزن می‌تواند به دلایل مختلفی نظی…

چاقی یکی از مشکلات بسیار رایج در دنیای امروز است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. چاقی یا همان اضافه‌ وزن می‌ تواند به دلایل مختلفی نظیر پر خوری، اختلالات ژنتیکی، بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند کم‌ کاری تیروئید و… ایجاد شود. کم‌ کاری تیروئید به معنای اختلال در عملکرد غده تیروئید است که می‌ تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و تنظیم انرژی فرد شود. احساس خستگی، خواب‌آلودگی، کاهش انرژی بدن و… از دیگر علائم افرادی است که دارای تیروئید کم‌ کار هستند. با توجه به بررسی‌ های انجام ‌شده در افرادی که دچار کم‌ کاری تیروئید می‌ باشند، اکثر این افراد از چاقی نیز رنج می‌ برند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با رابطه میان کم‌ کاری تیروئید و چاقی بیشتر آشنا کنیم.

ارتباط میان کم‌ کاری تیروئید و چاقی

تیروئید کم‌ کار موجب کاهش ترشح هورمون تیروئید می‌ شود که می‌ تواند عملکرد سیستم متابولیسم بدن را دچار اختلال کند. یکی از مهم‌ ترین عوارض ناشی از کم‌ کاری تیروئید، چاقی و اضافه‌ وزن افراد است؛ اما برای اینکه بدانید آیا کم‌ کاری تیروئید دلیل اضافه‌ وزن شما است یا خیر؟ بهتر است سایر علائم این بیماری را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی‌ که علاوه بر چاقی با علائم زیر نیز مواجه هستید، بنابراین دلیل اضافه‌ وزن شما می‌ تواند کم‌ کاری تیروئید باشد.

 

علائم کم‌ کاری تیروئید

  • خستگی: یکی از شایع‌ ترین علائم تیروئید کم‌ کار احساس خستگی مداوم است؛ بنابراین در صورتی‌ که دائماً احساس خواب‌ آلودگی دارید، بهتر است برای بررسی‌ های دقیق‌ تر به پزشک مراجعه کنید.
  • درد عضلانی: در صورتی‌که فعالیت‌ های سنگین انجام نداده‌ اید، اما دچار بدن‌ درد و دردهای عضلانی هستید، ممکن است تیروئید شما کم‌ کار باشد.
  • افسردگی: از آنجایی‌ که کاهش ترشح هورمون تیروئید موجب اختلال در بسیاری از عملکردهای بدن می‌ شود. احساسات غیرمنطقی و بدون دلیلی را تجربه خواهید کرد که یکی از شایع‌ ترین آن‌ ها احساس افسردگی و ناراحتی است.
  • اختلال در هضم: اختلال در عملکرد روده و یبوست از دیگر مشکلاتی است که افراد دارای تیروئید کم‌ کار با آن مواجه می‌ شوند. سیستم گوارش از دیگر بخش‌ های بدن است که کاهش ترشح غده تیروئید می‌ تواند موجب اختلال در عملکرد آن شود.
  • خشکی پوست: در صورتی‌ که پوست شما خشک‌ شده و با وجود استفاده از کرم نرم‌ کننده بازهم خشکی خود را حفظ کرده، ممکن است دچار این بیماری شده باشید. به همین دلیل اگر این مشکل پوستی را هم‌ زمان با افزایش وزن تجربه می‌ کنید، بهتر است برای بررسی غده تیروئید خود آزمایش انجام دهید.
  • افزایش سطح کلسترول خون: اگر میزان کلسترول خون شما افزایش پیدا کرده و احساس می‌ کنید دچار اضافه‌ وزن و چاقی نیز شده‌ اید، بهتر است برای اطمینان بیشتر آزمایش تیروئید انجام دهید.
  • اختلال در حافظه: فراموش‌ کاری از دیگر نشانه‌ های افرادی است که دارای تیروئید کم‌ کار هستند؛ زیرا کاهش هورمون تیروئید می‌ تواند سیستم عصبی بدن را مختل کرده و موجب مشکلاتی نظیر کاهش حافظه شود.

چگونگی تأثیر کم‌کاری تیروئید بر چاقی

از آنجایی‌ که با کاهش تولید هورمون تیروکسین و تیروئید تنظیم سوخت‌ و ساز بدن دچار اختلال می‌ شود، کم‌ کاری تیروئید می‌تواند موجب چاقی و اضافه‌وزن فرد شود؛ اما نکته قابل‌توجه این است که تیروئید کم‌کار معمولاً موجب افزایش وزن چند کیلویی می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند یک فرد 50 کیلویی را به فردی 80 کیلویی تبدیل کند. با این وجود بررسی‌های پزشکی انجام ‌شده روی افراد مختلف، مشخص‌شده که هرچقدر شدت کم‌کاری غده تیروئید افراد بیشتر باشد، BMR آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند که درنهایت موجب کاهش سوخت‌وساز بدن و افزایش وزن خواهد شد.

شاخص BMR یا «میزان متابولیسم پایه» کل میزان کالری است که بدن شما به آن نیاز دارد که در حالت استراحت، عملکرد طبیعی و پایه‌ای خود را انجام دهد. این عملکرد پایه شامل گردش خون، تنفس، تقسیم سلولی، سنتز پروتئین، انتقال یون، استفاده از انرژی توسط ماهیچه‌ها، اعصاب و سلول‌هاست.

هر چه میزان این شاخص افزایش پیدا کند، وزن فرد نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در صورت کاهش این شاخص، وزن نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرفی هورمون تیروئید یکی از عناصر مهم در تنظیم میزان انرژی بدن است که اختلال در میزان آن می‌تواند منجر به اختلال در وزن افراد شود.

تأثیر درمان کم‌کاری تیروئید در کاهش وزن و چاقی

با توجه به اینکه ثابت‌شده که کم‌کاری غده تیروئید در افزایش وزن و چاقی مؤثر است. درمان آن و افزایش ترشح هورمون تیروئید نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ زیرا اضافه‌وزن ناشی از تیروئید کم‌کار معمولاً به دلیل تجمع آب و نمک در بدن است. البته هنگام درمان بیماری کم‌کاری غده تیروئید، نباید توقع داشته باشید که به‌یک‌باره وزن زیادی را کاهش دهید. معمولاً حداکثر کاهش وزن پس از درمان تیروئید کم‌کار، کمتر از 10‌درصد وزن کل بدن است. اما با بررسی‌های انجام‌شده، ثابت ‌شده است که درمان و بهبود عملکرد غده تیروئید، موجب کاهش وزن خواهد شد. توجه داشته باشید اگر پس از درمان کم‌کاری غده تیروئید بازهم دچار اضافه‌وزن و چاقی بودید، دلیل اضافه‌وزن شما مشکل دیگری به‌جز کم‌کاری تیروئید نیز است. به همین دلیل باید به دنبال دلیل اصلی اضافه‌وزن خود باشید.

برای اینکه از اضافه‌وزن و چاقی به دلیل کم‌کاری تیروئید جلوگیری کنید، بهتر است بلافاصله پس از مشخص شدن بیماری تیروئید، برای درمان آن اقدام کنید. همچنین از پزشک خود بخواهید با استفاده از هورمون درمانی، میزان هورمون تیروئید را در بدن شما تنظیم کند. این‌گونه می‌توانید احتمال اضافه‌وزن به دلیل این بیماری را تا حد ممکن کاهش دهید. از طرفی با توجه به این موضوع که کم‌کاری تیروئید در بسیاری از مواقع یک بیماری طولانی‌مدت است، کنترل وزن و پیشگیری از اضافه‌وزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل رژیم غذایی، نحوه درمان و سبک زندگی افرادی که دچار کم‌کاری غده تیروئید هستند، در میزان اضافه‌وزن آن‌ها پس از بیماری بسیار مؤثر است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دارای تیروئید کم‌کار هستید، بهتر است برای پیشگیری از اضافه‌وزن از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید. یکی از راهکارهایی که بیماران مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌توانند برای تسریع فرایند درمان‌شان از آن بهره‌مند شوند، استفاده از رژیم‌های غذایی لیمومی است. این رژیم به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارد، فرایند بهبود سلامتی افراد را سرعت بیشتری می‌بخشد.

لیمومی چطور با رژیم لاغری به بهبود سلامت شما کمک می‌کند؟

اغلب بیماری‌ها به‌دلیل تغذیه نامناسب و عادت‌های غلط غذایی به وجود آمده یا تشدید می‌شوند. یکی از راهکار‌های پیشگیری از بیماری‌ها، توجه به رژیم غذایی و حفظ تناسب‌اندام است. لیمومی به‌عنوان یکی از برترین مراجع ارائه رژیم غذایی آنلاین در کشور، به شما کمک می‌کند با تنظیم مزاج و متابولیسم، ساده‌ و سریع‌تر از هر زمانی بتوانید سلامتی‌تان را بهبود بخشید.

رژیم لاغری لیمومی به ‌غیر از اینکه می‌تواند شما را به تناسب‌اندام دلخواهتان برساند، در بهبود سلامتی به‌ویژه در کسانی که به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستند نیز کمک می‌کند.

مزیت اصلی رژیم‌های لیمومی در این است که به شما می‌گوید چگونه لاغر بمانید و تناسب‌اندام خود را حفظ کنید. برای رساندن شما به این هدف با ارائه برنامه غذایی مبتنی بر مزاج و متابولیسم، علوم تغذیه سنتی و مدرن را نیز آموزش می‌دهد تا به راز حفظ تناسب‌اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل دست یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ورود به لینک زیر، از نظر متخصصان تغذیه و لاغری لیمومی بهره‌مند شوید.

https://limoo.me/getdietplan

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره بیماری ام اس؛ علائم و نحوه درمان و راهکارهای کنترل MS دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان