وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد

وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد

وزوز گوش که یک صدای بدون منشاء خارجی است و در هر نقطه ‌ای از گوش شنیده می ‌شود. راه های درمانی زیادی برای وزوز گوش وجود دارد که با کمک گرفتن از دکتر گوش و حلق و بینی می توانید در ابتدا دلایل آن را پیدا کرده و سپس به درمان تخصصی بپردازید.

وزوز گوش چیست

وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد

وزوز گوش به صدای زنگ زدن گوش گفته می شود که این حالت آزار دهنده بوده و در برخی از شرایط افزایش پیدا می ‌کند. نکته مهم این که وزوز گوش یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه ای از برخی اختلالات مزمن در داخل بدن و سیستم گردش خون است. وزوز گوش همیشه با صدای آرام وزوز نیست؛ بلکه گاهی اوقات این صداها به غرش و صوت نیز تبدیل می شود، بدون آنکه منبع خارجی برای صدا در اطراف شما باشد. در چنین شرایطی این مشکلات اختلالاتی را در افراد بیمار از جمله اضطراب و افسردگی به وجود می ‌آورد.

وزوز ممکن است به صورت یکطرفه یا دوطرفه باشد و برای افراد در هر سنی به وجود می آید؛ اما اغلب در سنین بالاتر این مشکلات شایع تر هستند. برای اینکه از مشکلات مختلف وزوز گوش که برای بیمار به وجود می آورد، در امان بمانید، بهتر است با بروز طولانی مدت این مشکل از دکتر گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد

علائم وزوز گوش

وزوز گوش معمولا آزار دهنده است؛ اما مشکل جدی به دنبال ندارد و در طی افزایش سن نیز تشدید می گردد. اما بسیاری از افراد با انجام درمان های مختلف این مشکل را تا حد زیادی بهبود می دهند. علائم وزوز گوش زیاد هستند و زمانی که هیچ صدای خارجی در اطراف فرد وجود ندارد و دیگران آن صدا را احساس نمی کنند، افراد در گوش خود صداهای مختلفی را می شنوند که این صداها کاملاً کاذب است.

از مهمترین علائم وزوز گوش می توان به شنیدن صداهایی مختلف اشاره نمود.

  • صدای زنگ زدن در گوش
  • صدای شبیه ویبره
  • صدای غرش
  • صدای کلیک
  • صدای فش فش
  • صداهای زمزمه مانند

درجه صداهای خیالی با صدای بسیار آرام تا صداهای بلند تغییر پیدا می‌ کند و ممکن است برخی افراد در هر دو گوش یا در یک گوشی صداها را بشنوند. اذیت و آزار این صداها گاهی اوقات موجب از دست رفتن تمرکز فرد در شنیدن صداهای بیرونی می گردد.

وزوز گوش در دو نوع شایع تر است:

وزوز ذهنی

وزوز ذهنی را فقط فرد می تواند بشنود و در اثر بروز مشکل در گوش خارجی، میانی و داخلی رخ می دهد.

وزوز عینی

وزوز عینی مشکلی است که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی نیز پس از معاینه این صدا را می شنود. این نوع بسیار نادر بوده و ریشه در اختلال عروق و مشکلات استخوان میانی دارد.

دلایل وزوز گوش

به وجود آمدن وزوز گوش دلایل زیادی داشته که با بروز برخی از بیماری ‌ها و مشکلات این مشکل نیز تشدید می شود در مسیر رسیدن صدا به گوش داخلی ممکن است که مشکلاتی برای این مسیر به وجود بیایند و با ایجاد سیگنال های اشتباه به مغز صدای وزوز می ‌شنوید.

اما علل شایع زیادی وجود دارد که موجب به وجود آمدن وزوز گوش می ‌گردد که عبارتند از:

بالا رفتن سن

از دست دادن شنوایی با بالا رفتن سن می ‌تواند وزوز گوش را ایجاد کند و در اصطلاح پزشکی به آن ناشنوایی پیرگوشی می گویند.

صدای بلند

قرار گرفتن در معرض صدای بلند مانند صدای تجهیزات سنگین مانند اره برقی، سلاح های گرم و موارد دیگر موجب بروز ناشنوایی و ایجاد وزوز در گوش می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از ام پی تری پلیر ممکن است که موجب از دست رفتن شنوایی شود.

انسداد گوش با جرم زیاد

جرم گوش با گیر انداختن گرد و خاک و کند شدن رشد باکتری ها، از مجرای گوش محافظت می کند. اگر مقدار زیادی از جرم در گوش جمع شود و تمیز کردن آن به حالت طبیعی ممکن نباشد، اختلالاتی مانند وزوز و ناشنوایی را به وجود می آورد.

تغییرات استخوان گوش

خشک شدن استخوان های گوش میانی بر روی شنوایی تأثیر مستقیم داشته و منجر به وزوز گوش می گردد.

جراحت سر یا گردن

ایجاد جراحات در سر یا گردن می تواند به گوش میانی و اعصاب شنوایی هم آسیب وارد کند.

 

درمان وزوز گوش

پس از اینکه پزشک نوع مشکل و بیماری گوش را تشخیص داد، لازم است که برای این مشکل راه حل هایی را ارائه دهد. پزشک بر اساس نوع بیماری و سابقه این افراد از لحاظ ژنتیک و بسیاری از موارد دیگر برای وزوز گوش درمان های مختلفی را در نظر می ‌گیرد.

برخی از مهمترین اقدامات درمانی عبارتند از:

درمان بیماری زمینه‌ ای

معمولاً پزشک با مشخص کردن بیماری زمینه ‌ای با توجه به علائم بیمار، برخی از اقدامات را جهت کاهش وزوز انجام می دهد:

  1. جرم گیری گوش
  2. درمان بیماری عروق
  3. ایجاد تغییر در داروها

سرکوب صدا

گاهی اوقات ایجاد یک صدای سفید کمک می کند تا سر و صداهای آزار دهنده کمتر شود، پزشکان در چنین شرایطی از دستگاه الکترونیکی برای درمان استفاده کرده که برخی از دستگاه ها شامل موارد ذیل می گردد:

  1. ماشین آلات صدای سفید: این دستگاه ها صداهای طبیعی مانند باران و موج دریا را بازسازی کرده و می تواند صدای وزوز را پوشش دهند.
  2. سمعک: برای افرادی که هم دچار وزوز بوده و هم ناشنوایی دارند، گزینه مناسبی است.
  3. بازآموزی وزوز گوش: این دستگاه بسته به سلیقه اشخاص موزیک پخش می ‌کند، تا صدای وزوز را تحت پوشش قرار داده و به مرور با عادت کردن به این صدا حواستان از صدای وزوز پرت می شود.

 

وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد

دارو درمانی

معمولاً داروها موجب درمان وزوز گوش نمی گردند، اما می توانند شدت علائم را کاهش دهند. برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند که باید حتماً با تجویز متخصص گوش و حلق و بینی استفاده شود.

وزوز گوش را چگونه می توان تشخیص داد

وزوز گوش یکی از مشکلات شایع است که افراد زیادی را درگیر کرده و در صورت شدید بودن آرامش فرد را از بین می برد.

تشخیص وزوز گوش و بررسی های دقیق آن باید توسط دکتر گوش حلق بینی انجام شود، تا بتواند راه حل های مناسبی هم ارائه کند.

اما پزشک از چند روش تشخیصی متناسب با شرایط هر فرد استفاده کرده، تا بتواند به بهترین شکل ممکن علت را پیدا نماید که این روش ها عبارتند از:

گوش سنجی

یک روش بسیار خوب برای تشخیص نوع وزوز است.

عکس برداری

بسته به علت بروز وزوز گوش به سی تی اسکن یا ام آر آی احتیاج پیدا می شود.

حرکت

پزشک از بیمار می خواهد که فک، چشم، گردن، دست یا پا را مطابق نظر او حرکت را فشار دهد و با تغیرات وزوز در گوش اختلالات را تشخیص می دهد.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره بیماری ام اس؛ علائم و نحوه درمان و راهکارهای کنترل MS دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان