درمان خانگی اسهال به­ کمک چند ماده غذایی ساده

میزان تاثیرگذاری روش­های درمان خانگی اسهال به عوامل زیادی از جمله شدت این عارضه و سن بیمار بستگی دارد. به همین دلیل مراحل رفع این مشکل در 4 حالت تشخیص نوع اسهال، اقدام به درمان خانگی، ایجاد تغییرات در تغذیه و در نهایت مراجعه به پزشک متخصص ختم می­شود.

از این رو در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با علت­های بروز اسهال در کودکان و بزرگسالان آشنا کنیم. همچنین راهکارهایی را جهت درمان اسهال خانگی در اختیارتان بگذاریم.

درمان خانگی اسهال به­ کمک چند ماده غذایی ساده

علت­های بروز اسهال را بشناسید

علل بروز اسهال مربوط به خوردن برخی مواد خوراکی، سوء تغذیه و مسمومیت می­شود که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک می­پردازیم.

مصرف چه خوراکی­هایی باعث اسهال می­شود؟

گاهی علت اسهال ناگهانی مربوط به خوردن برخی مواد غذایی می­شود که این خوراکی­ها عبارت­اند از:

  • شیر و لبنیات: با توجه به اینکه شیر حاوی لاکتوز است و معده برخی افراد توانایی جذب آن را ندارد، بدن فرد به­وسیله اسهال اقدام به دفع آن می­کند. به همین دلیل توصیه می­شود که چنین اشخاصی از شیر سویا، شیر بادام یا انواع شیرهای فاقد لاکتوز مصرف کنند. باید اضافه کنیم که بیشتر کودکان توانایی هضم لاکتوز را ندارند. از این رو خوردن شیر می­تواند به­عنوان علت اسهال در کودکان نیز شناخته شود.
  • قهوه و کافئین: علاوه بر قهوه هر ماده دیگری که حاوی کافئین است، موجب بروز اسهال می­شود. شکلات و نوشابه­های گازدار نیز در این دسته قرار می­گیرند.
  • ادویه: خوردنغذاهایی که از ادویه زیادی در تهیه آن­ها استفاده شده، موجب بروز اسهال می­شود. زیرا این ادویه­ها خصوصا فلفل چیلی فرآیند هضم غذا را عقب انداخته و موجب سوزش روده، حالت تهوع و مشکلات گوارشی می­شوند.
  • خوراکی­هایی که فروکتوز دارند: فروکتوز ماده­ای است که در دسته­بندی قندها قرار می­گیرد. این ماده معمولا در میوه­ها و مواد غذایی که حاوی نگهدارنده هستند، یافت می­شود. باید بگوییم که اگر بدن مقدار زیادی از این ماده را جذب کند، دستگاه گوارش از طریق اسهال اقدام به دفع آن خواهد کرد.
  • سیزیجات: شاید تعجب کنید اگر بگوییم که خوردن برخی سبزیجات از جمله سیر و پیاز منجر به بروز اسهال در افراد می­شود. اما باید گفت که این موضوع حقیقت داشته و مصرف زیاد مواد گفته­شده، موجب ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که سبزیجات آلوده به انواع باکتری نیز باعث ایجاد اسهال خواهند شد.
  • چربی اشباع­شده: فست­فودها، غذاهای سرخ­کردنی و چربی­های ترانس از جمله مواردی هستند که بدن توانایی تجزیه آن­ها را ندارد. این اتفاق مربوط به ارزش غذایی پایین این دسته از خوراکی­ها می­شود. چراکه روده به­دلیل نبودن مواد مغذی در آن­ها، در اسرع وقت اقدام به دفع­شان می­کند.

سوء تغذیه چیست و چه ارتباطی به بروز اسهال دارد؟

سوء تغذیه معمولا به­عنوان عامل تشدید اسهال شناخته می­شود و روش­های درمان خانگی اسهال تاثیر زیادی روی آن نداشته و فرد مجبور است مراجعه به پزشک متخصص را انتخاب کند.

با این حال باید بدانید که سوء تغذیه زمانی به­وجود می­آید که بدن فرد حتی با وجود داشتن یک رژیم غذایی سالم و صحیح، توانایی جذب ویتامین­ها و مواد مغذی را ندارد.

در چنین حالتی، فردی که به عارضه اسهال دچار شده به­خودی خود توانایی جذب ویتامین­ها و مواد معدنی را از دست داده است. حال تصور کنید که سوء تغذیه تا چه حد می­تواند وضعیت به­وجود آمده را تشدید کند؟

بروز اسهال با مسمومیت ارتباط مستقیمی دارد

مسمومیت معمولا به­دلیل خوردن خوراکی­هایی که حاوی ویروس، باکتری یا حتی انگل هستند رخ می­دهد. باید بگوییم که این موضوع با درمان­های خانگی حل نخواهد شد و نیاز به پزشک متخصص امری ضروری است.

درمان خانگی اسهال به­ کمک چند ماده غذایی ساده

روش­های درمان اسهال در خانه

به بیان دکتر مهران بابایی درمان اسهال خانگی برای گروه­های سنی مختلف، متفاوت است. به همین دلیل در ادامه به بررسی درمان­های خانگی برای کودکان و بزرگسالان می­پردازیم.

راهکارهای درمان خانگی اسهال برای کودکان

اسهال عارضه­ای است که موجب کاهش آب بدن می­شود. پس با توجه به اینکه تحمل این بیماری برای کودکان دشواری بیشتری دارد، حتما مصرف مایعات در کودکان را افزایش دهید. انجام این کار می­تواند به­کمک آماده­کردن غذاهای آبکی از جمله انواع سوپ صورت گیرد.

همچنین باید اضافه کنیم که مصرف غذاهای مقوی و سالم در این شرایط بسیار مفید است. زیرا بدن کودک نباید ویتامین­ها، مواد معدنی و املاح مورد نیازش را از دست بدهد. چون همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، این موضوع موجب تشدید اسهال خواهد شد.

چه راهکارهایی برای درمان اسهال بزرگسالان در منزل وجود دارد؟

با توجه به اینکه بزرگسالان محدودیت خاصی در مصرف انواع مواد خوراکی ندارند، باید بگوییم در شرایطی که وضعیت اسهال خیلی حاد نباشد، می­توانند از روش­های درمان خانگی اسهال کمک بگیرند. این روش­ها عبارت­اند از:

  • مصرف مایعات مانند آب و انواع آبمیوه را افزایش دهید.
  • میوه­هایی مانند سیب و موز بخورید.
  • ترکیب ماست و پونه می­تواند کمک­کننده باشد.
  • پوره سیب­زمینی بخورید زیرا این خوراکی دارای مقدار زیادی پتاسیم است.
  • از دمنوش­های گیاهی نظیر پونه، آویشن، گل گاوزبان و هر دمنوشی که طبع گرمی دارد استفاده کنید.
  • سوپ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • تحت هیچ شرایطی فست­فود، سرخ­کردنی یا غذای چرب نخورید.
  • خوردن کته به­همراه ماست می­تواند تاثیر خوبی در بهبود اسهال داشته باشد.

توجه داشته باشید در شرایطی که روش­های گفته­شده پاسخگو نبود و علت اسهال شما مربوط به مسمومیت و ورود باکتری به بدن می­شد، مراجعه به پزشک را جایگزین این راهکارها کنید.

پاسخ به سوالات متداول

حال که به علت­های بروز اسهال و روش­های درمان خانگی آن در کودکان و بزرگسالان آشنا شدید، نوبت به پاسخ سوالات متداول می­رسد.

آیا مصرف میوه و دم نوش­های خانگی برای کودکان بلامانع است؟

اگر مسئله مربوط به خوردن سیب، موز و سایر میوه­ها جهت رفع اسهال باشد، هیچ مشکلی در مصرف آن­ها برای کودکان وجود ندارد. اما نوشیدن انواع دمنوش­های خانگی برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی­شود.

آیا می­توان انواع اسهال خونی، عفونی یا بلغمی را در خانه درمان کرد؟

انواع اسهال­های گفته­شده از شدت و خطر بیشتری برخوردار هستند. بنابراین حتی با وجود اینکه یک سری درمان خانگی برای آن­ها پیشنهاد شده، بهتر است تا در صورت ابتلا به آن­ها به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان اسهال چه داروهایی تجویز می­شود؟

داروها در انواع قرص و شربت وجود دارند که در میان قرص­ها دیفنوکسیلات و هیوسین شهرت بیشتری را دارا هستند. در رابطه با شربت­ها هم باید بگوییم که داروی دیاستاپ مناسب اسهال معمولی و کوتریموکسازول مختص انواع اسهال­های عفونی است.

درمان خانگی اسهال دارای روش­های متعددی است که با استفاده از مواد خوراکی ساده امکان­پذیر است. اما این درمان مربوط به زمانی می­شود که ابتدا نوع اسهال، شدت آن، عامل ایجاد این عارضه و سن فردی که به این بیماری دچار شده­است را مشخص کنید.

دلیل این است که علت اسهال در بزرگسالان امکان دارد با کودکان تفاوت­هایی داشته باشد و روش­های درمانی که روی افراد در سنین بالا پاسخگو است، برای کودکان برعکس عمل کند.

از این رو توجه داشته باشید که باید اقدام به شناخت نوع اسهال کنید. بعد از آن به­دنبال علت بروز این عارضه بگردید. به این ترتیب تشخیص اینکه استفاده از روش­های خانگی بهتر است یا مراجعه به پزشک متخصص، برایتان ساده­ تر خواهد شد.

مطالب مشابه را ببینید!

همه چیز درباره بیماری ام اس؛ علائم و نحوه درمان و راهکارهای کنترل MS دلیل ابتلا به سرطان پروستات؛ انواع این بیماری و روش های درمان آن همه چیز درباره بیماری فیستول؛ علت و تشخیص تا روش درمان مگس پرانی چشم چیست؟ دلایل ایجاد نقاط متحرک در چشم و روش های درمان کم خونی داسی شکل کودک؛ علائم و روش های درمان این نوع کم خونی از بین بردن جرم گوش؛ روش های رفع جرم گوش و تمیز کردن گوش با روش درست درمان خروپف شبانه؛ دلایل خرناس، عوارض آن و روش های درمان مختلف درمان واریس؛ روش های تشخیص، کنترل و درمان رگ های واریسی درمان رفلاکس معده؛ علائم، دلایل ایجاد و روش های درمان خانگی و گیاهی کاهش فشار خون؛ دلایل و عوارض فشار خون بالا و روش های خانگی درمان