خواص چای سیاه برای سلامت، زیبایی و ریزش مو

تمام خواص چای سیاه برای زیبایی و سلامت

چای سیاه معروف ترین نوشیدنی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است و چنانچه از خواص چای سیاه اطلاعات کامل داشته باشید، حتما این نوشیدنی برای شما دلچسب تر نیز خواهد شد.

چای سیاه که اين روزها طرفداران خیلی زیادی دارد، نوشیدنی مطلوبی است که از گیاهی به نام کامیلا سیننسیس به دست می‌ آید. واژه چای چینی بوده که در زمان گذشته در چین و شمال هند به کار برده می ‌شد و ما ایرانیان دقيقا همان کلمه را به زبان فارسی وارد کرده‌ایم. تحقیقات نشان می ‌دهد، بوته چای برای اولین بار تقریبا 5000 سال پیش در کشور پهناور چین کشف شد. این ماده جادویی دارای خواص زیادی است. از خواص چای سیاه می توان به خاصیت درمانی، برای مصرف رنگ آمیزی، افزایش انرژی بدن و سلامت و غیره اشاره کرد.

چای سیاه که در کشور چین به صورت خودرو طبیعی، یافت می شود، بعد از گذشت زمانی وارد دربار شاهان شد و به صورت دم کرده و با دمای ملایم خورده می شد. به طوری که حتی تا اواخر قرن گذشته، چای سیاه و سبز از نوشیدنی های گران قیمت بوده است. این نوع چای حاوی ترکیبات چون آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. در کنار خواص چای سیاه و مفید بودن آن بایستی در نظر داشت که این نوشیدنی اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مضراتی را به دنبال خواهد داشت. هنگام استفاده از این نوشیدنی به نکاتی همچون نوع چای، نوع دم کشیدن، زمان دم، انتخاب قوری، زمان مصرف و میزان مصرف آن توجه داشت.

خواص چای سیاه

انواع چای سیاه

چای سیاه یک محصول اروپایی است که دارای انواع متفاوت می‌ باشد،در قسمت زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌ کنیم. اسم اغلب آنها از منطقه کشت آنها گرفته شده است.

  • چای اسام که خاستگاه آن در شمال شرقی هند است از بزرگترین مناطق تولید چای در دنیا است.  
  • چای سیلان در کشور سریلانکا کشت می شود، مرغوبترین چای سیلان در ارتفاعات بالاتر از 6000 متر کاشته می شود. هر چه این چای در ارتفاعات پایین تر کشت شود چای از مرغوبیت کم‌تری برخوردار است.
  • چای دارجلینگ از منطقه ای بسیار مرتفع در هندوستان گرفته شده که به عنوان شامپاین دنیای چای شناخته می شود.
  • چای سیاه کیمون در چین به عمل می آید که دارای طعمی تند و قوی است.
  • چای کنیا از کشور کنیا است و در بازار ایران به صورت کله مورچه ای یافت می‌ شود.
  • چای سیاه نیلگری در کشور هندوستان کشت می شود و مقرون به صرفه ترین چای دنیا به شمار می آید.
  • چای سیاه یونان، نام آن از استان یونان واقع در کشور چین گرفته شده است. این چای مانند چای سیلان در ارتفاعات بالا کشت می شود، به لطف ارتفاعات بالا و اب و هوای خوب، صد در صد دور از آلودگی است و آن را گواه ارگانیک بودن این نوع چای، می دانند.
خواص چای سیاه

تأثیر چاي سیاه بر روی تحریک ،رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

چای سیاه برای تقویت مویک ماده عالی و مفید است. این ماده جادویی حاوي مقادیر کمی مواد معدنی مغذی مانند سدیم، منیزیم و فسفر است، که در تقویت مو تاثیر دارند. چای سیاه غنی از اسید تانیک یا تانن و کافیین است. تانن نوعی آنتی اکسیدان پلي فنول است که ترکیبات رادیکال‌ های آزاد را خنثی ساخته و به سلامت مو کمک می کند.

این اسید با گذشت زمان موهای شما را تیره رنگ می کند. چای سیاه مثل رنگ طبیعی عمل می‌ کند. همچنین سبب درخشندگی مو می ‌شود، که خود بيانگر سلامت و مرطوب بودن ساقه مو است. علاوه بر آن چای سياه حاوی تافلاوین و تیاروبیگین است که از رنگدانه ‌ها حمایت می‌ کند و مانع سفید‌ی زودرس مو می شود. درست است که این نوشیدنی گوارا و دوست داشتنی، برای مو تاثیرات خوبی دارد اما باید به این نکته‌ توجه کرد که افراط در استفاده از آن برای شستشوی مو باعث خشکی آن می ‌شود. این مشکل در افرادی که موی با تخلخل کم دارند و یا به عبارتی موی آن ها به سادگی رطوبت را جذب نمی کند، ديده مي شود. بهتراست که این افراد بعد از شستشوی مو با چای از یک نرم کننده استفاده کنند.

مطلب مشابه: تمام خواص “چای سبز” برای کاهش وزن، پوست، سلامت و پیشگیری و درمان بیماری ها

تأثیر چاي سیاه بر روی پوست و بیماری‌های آن

پوست بزرگترین عضو بدن است وسلولهای آن مدام در حال فعالیت و جایگزینی هستند، در عین حال آسیب پذیر ونیاز به مراقبت مداوم دارد. این نوشیدنی تلخ و گوارا برای بدن فوایدی دارد که توجه به آن به ما در بهبودی و نگهداری سلامت پوست کمک می کند. یکی از خواص چای سیاه جلوگیری از پیری زودرس پوست است وآن را به عنوان یک عامل ضد چروک می شناسند. نوشیدن چای سیاه باعث کم شدن لکه ‌ها و جوش‌‌ های روی پوست می‌ گردد. این ماده از طریق دفع سموم ناشی از لکه‌‌‌ها به‌عنوان پاک کننده پوست معروف است. همانطور که قبلا گفتیم در چاي ماده‌ای به نام تانن وجود دارد که علت درخشندگی و یکنواختی رنگ پوست است.

پوست یکی از محیط های رشد ونمو میکروب‌ها است. در چای سیاه دو ماده کاتچین و فلاونوئید وجود دارد و نوشیدن چای به دلیل داشتن این دو ماده، مانع از رشد میکروب ‌ها بر روی پوست می ‌شود و عفونت ‌های پوستی را از بين مي برد.

خواص چای سیاه

تأثیر چاي سیاه در بهبود سلامت قلب و کاهش فشار خون

یکی دیگر از خواص چای سیاه بر قلب و بیماری هاي قلبی می باشد. تحقیقات نشان داده که مصرف منظم این نوشیدنی به کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سطح گلیسریدها و چاقی کمک می کند.

یکی ‌از ترکیبات موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها می باشد که دلیل گردش خون بالا در تمام قسمت های بدن می باشدواز ایجاد کلسترول بالا در خون جلوگیری می کند.

نوشیدن سه فنجان چای در روز سبب کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. فشار خون بالا باعث گرفتگی رگها، نارسایی قلبی ونارسایی کلیه وغیره می شود. بنابراین تنظیم فشار خون از امین زیادی برخوردار است و اقدامات لازم راباید انجام داد. گرفتگی رگ ها بر اثر تجمع پلاک در دیواره سرخرگ ها است که با نوشیدن چای سیاه یا سبز می توان تا حدودی از آن پیشگیری کرد.

مطلب مشابه: خواص چای سفید؛ اطلاعات مفید درباره مصرف چای سفید و فواید عالی این چای

تأثیر چاي سیاه برای مقابله با سرطان

تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سرطان نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین مصرف چای سیاه و کاهش رشد تومور سرطانی است. ازخواص چای سیاه می‌‌ توان به تاثیر مثبت آن برروی سرطان هایی همچون سرطان مثانه، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان تخمدان وسرطان سینه اشاره کرد.

چای سیاه و سبز باتنظیم رشد سلول‌های سرطانی وکاهش رشد سلول‌های جدید نقش خود را ایفا می کنند. این دمنوش توانایی غلبه برگسترش تومورهای سینه وابسته به هورمون را دارد. چای سیاه حاوي آنتی اکسیدان هايي مانند پلی فنول و کاتچین است که باعث پیشگیری از برخی سرطان ها می شود.

خواص چای سیاه

تأثیر چاي سیاه برروی تنظیم قند خون و بیماری دیابت

تحقیقات زیاد بر روی خواص چای سیاه بيانگر این است که در آن ترکیبات زیادی مخصوصا یک کاتچین به نام اپی گالو کاتچین گالات وجود دارد. این ماده با تاثیر بر روی بیماران دیابتی نوع 2نشان داد که توانایی کاهش این بیماری را دارد. این طلای سیاه با افزایش استفاده ماده انسولین در بدن کمک می کند قند خون تنظیم شود، چای سیاه فعالیت انسولین را 5 برابر افزایش می ‌دهد. چای سیاه یک نوشیدنی شیرین نیست و خوردن آن بعد از خوردن یک نوشیدنی قندی خوب است.

تأثیر چاي سیاه بر روی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن

سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین سیستم های بدن است که برخی مواقع باکتری ‌ها و ویروس های مضر به آن حمله کرده و باعث انواع متفاوت بیماری ها می شود. برخی از این بیماری ها، خطرناک و سرطان زا هستند. ماده تانن موجود در این ماده جادویی به مبارزه با ویروس هایی مانند آنفلانزا، اسهال خونی و هپاتیت کمک می کند. علاوه بر آن درچای سیاه آنتی ژن هایی است که تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. با خوردن چاي سیاه به سلامتی خود کمک کنید.

خواص چای سیاه

تأثیر چاي سیاه بر روی کاهش پف چشم

زیبایی صورت یکی از موارد یاست که افراد به آن اهمیت زیادی می دهند و چشمهای پف کرده بر روي آن تأثیر منفی می ‌گذارد. از خواص چای سیاه به کاهش تورم و پف چشم می ‌توان اشاره کرد. قرار دادن چای کیسه ای روی چشم ها به دلیل کافئین موجود در آن به سفت نگه داشتن پوست اطراف کمک می کند. کافئین رگ های خونی این بافت ‌های حساس را منقبض می ‌کند و به آن آرامش می دهد.

مطلب مشابه: 10 چای لاغری + معرفی بهترین چای های لاغری برای چربی سوزی

چای سیاه و سلامت مغز پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی در مغز مسدود یا پاره شود. دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. با پیشرفت علم پزشکی 80 درصد سکته‌ های مغزی قابل پیشگیری هستند. از خواص چای سیاه بهبود عملکرد رگ های خونی است که جریان خون را در مغز افزایش می دهد. نوشیدن چای خطر اختلالات مغزی را کاهش می‌ دهد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که درصد ابتلا به این بیماری در سن 60 سالگی به بعد افزایش می ‌یابد. استفاده از این نوشیدنی دلچسب، باعث می شود آنزیم های خاص مغز مرتبط با این بیماری مهار شوند.

پارکینسون یکی دیگر از بیماری های سنین بالا است. مطالعه 12ساله روی افرادی که‌ در یک هفته 6 فنجان از این طلای سیاه میل می کردند نشان داد که این افراد  71 درصد کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می ‌شوند. چای سیاه، هوشیاری و تمرکز شخص را بالا می برد.

خواص چای سیاه

تأثیر چاي سیاه در بهبود دستگاه گوارش بدن

دستگاه گوارش ازدهان شروع می‌شود وشامل معده، روده کوچک وروده بزرگ است. چای بر روی هر یک از این قسمت ها تاثیر می گذارد. در دهان با از بین بردن و جلوگیری از رشد باکتری ‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان نقش مهم خود را ایفا می کند. همچنین فلورید موجود در چای سیاه از آسیب دندانی جلوگیری می کند.

در روده تعداد زیادی باکتری وجود دارد که دو گروه هستند. گروه اول برای حفاظت از سیستم ایمنی ضروری هستند، اما گروه دوم برای روده مضر هستند وایجاد بیماری التهابی روده می شوند. در چای سیاه پلی فنول هایی وجود دارد که باعث تقویت و رشد باکتری‌ های مفید و مهار رشد باکتری‌های مضر می گردد.

چای سیاه دارای خواص آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. علاوه بر آن تانن موجود در چای، در درمان بیماری های معده و روده موثر است. از میان آنها می توان به اسهال، زخم معده و روده بزرگ، سرطان های معده و سوء هاضمه اشاره کرد، در ضمن این ماده گرانبها مانند یک پروبیوتیک عمل می‌ کند و در هضم غذا کمک کننده است.

تأثیر چاي بر روی افزایش انرژی

قهوه یک نوشیدنی انرژی زا است، اگر به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن هستید به شما چای سیاه را پیشنهاد می کنیم. از خواص چای سیاه می ‌توان به بدون قند و بدون چربی و به عبارتی کم کالری بودن آن اشاره کرد.

تأثیر چاي سیاه برروی سلامتی به عنوان دارو

چای سیاه را به‌عنوان یک داروی گیاهی معرفی مي ‌کنند و دلیل آن این است که در این نوشیدنی گروه های قوی پلی فنولیک از جمله اپی گالوکاتچین، تافلاوین ها، تیاروبیگین ها، اسید آمینه ال تیانین و چند کاتچین یا فلاونوئید دیگر در آن موجود است.

تأثیر چاي سیاه بر روی مشکلات روانی

از خواص چای سیاه می ‌توان به اثر آن بر روی افرادی که روان آنها پریشان است اشاره کرد، خوردن آن باعث ایجاد آرامش و مفرح و باز آورنده سلامتی است.

تأثیر خوب چای سیاه در روزهای زمستانی

یکی از خواص چای سیاه طبیعت گرم آن است که برای روزهای سرد زمستان یک نوشیدنی عالی است، زیرا می تواند سردی بدن را از بین ببرد. اما برای روزهای گرم مناسب نیست چون باعث بالا رفتن دمای بدن می ‌شود.

تأثیر چاي سیاه بر روی استخوان

یکی دیگر از خواص چای سیاه افزایش تراکم استخوان ها است این ماده مانند قرص کلسیم عمل کرده و از شکستگی ها جلوگیری می کند. احتمال آرتروز در این افراد نسبت به افرادی که از این نوشیدنی میل نمی کنند کمتر است.

تأثیر چاي سیاه برای تسکین استرس و ایجاد آرامش

کاهش استرس و ایجاد آرامش از دغدغه های انسان امروزی است. این ماده با کاهش هورمون های استرس زا و افزایش هورمون های آرام بخش باعث آرام شدن اعصاب می گردد.

تأثیر چاي سیاه برای کمک به کاهش وزن

چاقی یک معضل بزرگ برای بسیاری از افراد هست و علت اصلی بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی، کلسترول، کلسترول بالا و دیابت است. یکی از خواص چای سیاه کاهش ژن چاقی است. این نوشیدنی با کاهش التهاب این ژن و کاهش چربی تا حدودی باعث کاهش وزن می شود.

از خواص چای سیاه می ‌توان به تاثیر آن بر روی بیماری آسم، کاهش خطر سنگ کلیه و کاهش رفع خستگی اشاره کرد.

مضرات نوشیدن چای سیاه

در قسمت بالا با فواید و خواص چای سیاه آشنا شدید، اما زیاده‌ روی در خوردن هر چیزی عواقبی در پیش خواهد داشت که در قسمت  زیر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

درون این نوشیدنی ترکیباتی قرار دارد که تا حدودی با آن ها آشنا شدید، استفاده بیش از حد آنها به بدن آسیب می رساند. کافئین موجود در چای سیاه سبب بی خوابی، سرگیجه، بالا رفتن فشار خون و سردردهای شدید می شود.کودکان و خانم‌ های باردار نیز به همین دلیل نباید در خوردن این نوشیدنی زیاده ‌روی کنند چون می تواند سبب ضعیف شدن ذهن و هوشیاری کودکان شود، و زنان باردار کودکانی با وزن کم به دنیا می آورند. تانن موجود در آن مانع جذب آهن می شود، این مسئله در مورد افرادی که از کم خونی رنج می برند صدق می‌ کند و نباید به مقدار زیاد در روز میل کنند.

نوشیدن چای سیاه پر رنگ بامعده خالی سبب ایجاد تهوع، سوزش در معده‌، افزایش دفع ادرار، کم‌ آبی در بدن، پیری زودرس و غیره می ‌شود.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن