خواص روغن گردو؛ تمام خواص روغن گردو برای زیبایی پوست و مو و سلامت

خواص روغن گردو برای سلامت بدن، خاصیت روغن گردو برای پوست و مو، اطلاعاتی در مورد روغن گردو، قسمت روغن گردو

روغن گردو باعث رفع چین و چروک پوست، رفع سیاهی زیر چشم، درمان شوره سر، افزایش رشد موها، درمان قند خون و درمان عفونت های قارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب بیشتر در مورد خواص گردو تویح می دهیم.

گردو دارای انواع مواد مغذی مانند ویتامین ها، امگا 3، آنتی اکسیدان، منیزیم، مس و … می باشد. روغن گردو از گردو خارج می شود و می توان آن را به صورت موضعی و خوراکی هم استفاده کرد. در صورت تمایل خوراکی روغن گردو بهتر است آن را به صورت خام به سالاد اضافه نمایید. در این مطلب تمام خواص روغن گردو را بررسی می کنیم.

خواص روغن گردو

خواص روغن گردو برای پوست

۱. درمان چین و چروک

روغن گردو حاوی ویتامین B است که استرس را کاهش می‌دهد، با کاهش استرس رادیکال‌های آزاد که منجر به پیری زودرس می‌شوند هم کاهش می‌یابند. همچنین روغن گردو غنی از ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به سلامت و جوانی پوست کمک می‌کند. برای رفع چین و چروک صورت با روغن گردو آن را روی پوست بمالید یا روغن گردو را با ماست، عسل و پودر بلغور جو دو سر مخلوط کنید. استفاده‌ی هفتگی از این ماسک نه تنها به درمان پیری زودرس کمک می کند بلکه پوست را نرم و درخشان می‌کند.

۲. درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث پوسته پوسته شدن غیر طبیعی پوست می‌شود. این بیماری در اکثر مواقع ژنتیکی است، اما عواملی مانند سرما، عفونت و استرس آن را تشدید می‌کنند. پسوریازیس یا صدفک ممکن است به سه شکل پسوریازیس ناخن، پسوریازیس پوست و پسوریازیس پوست سر ظاهر شود و با علائمی مانند خارش و قرمزی همراه است. یکی از خواص روغن گردو کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس است. برای کاهش خارش و التهاب پسوریازیس می‌توانید روغن گردو را مستقیما بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و یا در هنگام حمام کردن آن را به آب گرم درون وان اضافه کنید.

۳. رفع سیاهی زیر چشم

کم خوابی، استرس، ژنتیک، آلرژی و اگزما باعث ایجاد پف و سیاهی در اطراف چشم می‌شوند. یکی از عالی‌ترین خواص روغن گردو رفع سیاهی و پف زیر چشم است. ماساژ منظم زیر چشم با روغن گردو پوست دور چشم را مرطوب و روشن می‌کند و شما را از شر سیاهی و پف زیر چشم خلاص می‌کند.

۴. مرطوب کننده پوست

حفظ رطوبت پوست برای داشتن پوستی سالم و زیبا ضروری است. بعضی از مردم پوست خشکی دارند، خشکی پوست می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس شود. روغن گردو یک مرطوب کننده ایده آل است که به حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک می‌کند. در اغلب اوقات افراد از خشکی بیش از حد آرنج و زانو رنج می‌برند، استفاده از روغن گردو یک روش مطمئن برای ریشه کن کردن این مشکل است.

۵. درمان اگزما

از دیگر خواص روغن گردو می‌توان به درمان اگزما اشاره کرد. روغن گردو منبع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ است که به درمان اگزما کمک می‌کند. برای درمان خانگی اگزما کافی است روغن گردو را با آب سیر مخلوط کنید و بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید، بعد از ۱۰ روز نتیجه اینکار را خواهید دید.

خواص روغن گردو برای مو و ابرو

۱. رشد مو

مو یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های زیبایی است. داشتن مو‌های خشک و خشن و یا مو‌های بسیار نازک جذاب نیست و از زیبایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از روغن گردو یک روش آسان برای افزایش رشد موهاست. روغن گردو حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که به تقویت مو‌ها کمک می‌کند. برای تقویت مو‌ها با روغن گردو، بهتر است این روغن را با زرده‌ی تخم مرغ ترکیب کنید و روی مو‌ها بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه با آب و شامپو بشویید.

۲. تقویت ریش

یکی دیگر از خواص روغن گردو تقویت ریش است. روغن گردو حاوی ویتامین E. است که به تقویت مو و ریش کمک می‌کند. شب قبل از خواب نصف فنجان روغن جوجوبا، نصف فنجان روغن گردو و نصف فنجان روغن نارگیل را با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی ریش‌ها بمالید. صبح روز بعد با آب گرم بشویید.

۳. شوره سر

ریختن شوره ی سر بر روی لباس ها، به خصوص زمانیکه لباس تیره است، واقعا آزار دهنده است. برخی از افراد حتی بعد از مصرف شامپو‌های ضدشوره، به طور کامل از شوره‌ی سر خلاص نمی‌شوند. روغن گردو یکی از موثرترینروش‌های خانگی برای درمان شوره سر است، اما باید به صورت منظم استفاده شود تا کاملا شوره‌ی سر برطرف شود.

۴. تقویت ابرو

همانطور که ذکر شد روغن گردو حاوی ویتامین E. است که به تقویت مو‌ها کمک میکند، ابرو‌ها از این امر مستثنی نیستند، برای داشتن ابرو‌های پرپشت کافی است مقداری روغن گردو را به صورت دورانی روی ابرو‌ها ماساژ دهید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب گرم بشویید.

خواص روغن گردو برای سلامت بدن

۱. درمان عفونت قارچی

یکی دیگر از خواص روغن گردو درمان عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیازیس و پای ورزشکار (یک بیماری پوستی که باعث خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن کف پا و بین انگشتان پا می‌شود.) است. برای درمان عفونت‌های قارچی می‌توانید روغن گردو را به صورت مستقیم روی ناحیه‌ی که دچار عفونت شده است اعمال کنید. همچنین ترکیب روغن گردو با پیاز و سیر نتایج بهتری برای درمان عفونت قارچی به دنبال دارد.

۲. لاغری شکم

بسیاری از افراد از مشکل چاقی‌ موضعی به خصوص در ناحیه‌ی شکم رنج می‌برند. روش‌های بسیاری برای لاغری شکم وجود دارد. استفاده از روغن گردو به جای دیگر روغن‌ها در رژیم غذایی یک روش عالی برای لاغری شکم است. همچنین شما می‌توانید برای تهیه‌ی سالاد از روغن گردو استفاده کنید.

۳. درمان زخم

استفاده از روغن گردو روش فوق العاده‌ای برای بهبود زخم به صورت طبیعی است. شما می‌توانید روغن گردو را به تنهایی بر روی زخم بمالید و یا برای بهبودی سریعتر با سیر و روغن درخت چای مخلوط کنید. از آنجاییکه این روش، یک درمان طبیعی است فرآیند بهبودی معمولا طولانی می‌شود، اما عوارض جانبی ندارد.

۴. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

امروزه بسیاری از افراد از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، یکی از خواص روغن گردو پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. گردو حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ است و مصرف منظم روغن گردو در رژیم غذایی به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

۵. درمان دیابت

یکی دیگر از خواص روغن گردو درمان دیابت نوع ۲ است. مصرف مقدار کمی روغن گردو بعد از هر وعده‌ی غذایی، باعث افزایش ترشح انسولین می‌شود و با کاهش انتشار گلوکز دریافت شده از مواد غذایی به جریان خون، به درمان دیابت کمک می‌کند.

۶. تقویت سیستم ایمنی

روغن گردو به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۷. ضد سرطان

یکی از دلایل ابتلا به سرطان اکسیداتیو رادیکال آزاد است، روغن گردو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، همچنین روغن گردو با غیر فعال کردن ژن‌هایی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند برای پیشگیری از سرطان مفید است.

۸. درمان ناباروری مردان

استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسب که غنی از مواد غذایی فرآوری شده است باعث کاهش عملکرد اسپرم می‌شود. یک روش طبیعی برای بهبود عملکرد اسپرم و افزایش تعداد آن مصرف روغن گردو است. همچنین روغن گردو با افزایش جریان خون در آلت تناسلی و درمان اختلال نعوظ برای درمان ناباروری در مردان مفید است.

۹. درمان بی خوابی

یکی دیگر از خواص روغن گردو تنظیم چرخه‌ی خواب و درمان بی خوابی‌های شبانه است. روغن گردو حاوی ملاتونین است، ملاتونین هورمونی است که در غده‌ی صنوبری مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه‌ی خواب کمک می‌کند، مقدار این هورمون با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین گنجاندن روغن گردو در رژیم غذایی برای رفع بی خوابی‌های شبانه به ویژه برای افراد مسن مفید است.

۱۰. بهبود حافظه

مواد مغذی موجود در روغن گردو از جمله چربی‌های غیر اشباع، پلی فنل‌ها و ویتامین E. التهاب مغز را کاهش می‌دهد و به بهبود جریان خون در مغز کمک می‌کند. مصرف گردو و روغن گردو برای بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر به خصوص برای افراد مسن مفید است.

عوارض جانبی روغن گردو

در صورت مصرف روغن گردو در حد اعتدال احتمال بروز عوارض جانبی نادر است، با این وجود در برخی افراد مصرف روغن گردو ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.
  • مشکلات دستگاه گوارش: مصرف روغن گردو به صورت خوراکی می‌تواند باعث التهاب روده شود و مشکلاتی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ و اسهال را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است روغن گردو را به صورت موضعی استفاده شود.
  • تداخل با دارو‌های کاهش فشار خون و قند خون: همانطور که ذکر شد مصرف روغن گردو در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند، اما مصرف همزمان این روغن با برخی دارو‌ها می‌تواند سطح قند خون را به شدت کاهش دهد و خطرناک باشد. همچنین مصرف این روغن همزمان با دارو‌های کاهش دهنده‌ی فشار خون خطرناک است.
  • آلرژی پوستی: اگرچه به ندرت مصرف موضعی روغن گردو باعث بروز حساسیت می‌شود، اما قبل از مصرف آن بهتر است مقدار کمی از روغن گردو را بر روی سطح کوچکی از پوست بمالید و چند ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید.

ارزش غذایی روغن گردو

  • کالری: ۸۸۴
  • چربی: ۱۰۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰
  • فیبر: ۰

طرز تهیه روغن گردو

روغن گردو را می‌توان در خانه تهیه کرد و به مدت ۲ الی ۳ ماه در یخچال قابل نگه داری کرد. برای تهیه‌ی روغن گردوی خانگی مطابق دستور العمل زیر عمل کنید.
  • مغز گردو‌ها را با یک غذاساز چرخ کنید. مغز گردو نباید بعد از چرخ کردن حالت خمیری پیدا کند. برای پیشگیری از خمیری شدن باید آن‌ها را کم کم داخل غذا ساز ریخته و دستگاه را متناوبا خاموش و روشن کنید تا تیغه‌های آن خنک باقی بمانند.
  • کمی آب روی پودر گردو‌ها بریزید به طوریکه کاملا آن‌ها را بپوشاند، سپس ۴۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید و هم بزنید.
  • مواد بدست آمده از مرحله‌ی قبل را داخل یک روغن گیر بریزید و بعد از تهیه روغن آن را با استفاده از یک پارچه‌ی نازک صاف کرده و داخل شیشه بریزید.

در این مطلب به تمام خواص روغن گردو اشاره کردیم امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن انواع مواد غذایی حاوی کلسیم؛ دلایل اهمیت دادن به کلسیم و عوارض کمبود آن