خواص تره فرنگی ؛ 21 خاصیت ترفه فرنگی برای پوست، مو و سلامتی بدن

21 خاصیت تره فرنگی برای سلامت، پوست و مو

تره فرنگی نوعی سبزی بسیار پر خواص است. تره فرنگی از خانواده موسیر و تره است. ظاهر این سبزی شبیه به پیازچه است. در این مطلب 21 خاصیت تره فرنگی را گردآوری کرده ایم.

انداه تره فرنگی بزرگتر از پیازچه است. این سبزی یک کلاهک سفید و ریشه هایی سبز دارد. اکثر افراد از قسمت سفید آن استفاده می کنند و قسمت سبز آن را درو می اندازند. تره فرتگی بومی کشورهای مدیترانه می باشد و در بخش هایی از خاورمیانه و آسیا هم یافت می شود.

تره فرنگی سبزی بسیار قدیمی است و در پخت غذاهایی در هزاران سال قبل مورد استفاده قرار می گرفت.

این سبزی را می توانید به صورت خام و مانند پیاز بخورید و یا به صورت پخته استفاده کنید. حتی برای تهیه برخی از سالادها مانند سالاد شیرازی، جایگزین خوبی برای پیاز است.

عطر و طعم این سبزی کمتر از پیاز است اما برای افرادی که مزه پیاز را دوست ندارد مانند کودکان، جایگزین خوبی برای مزه دار کردن سوپ و گوشت است. اگر تا به حال از تره فرنگی استفاده نمی کردید به شما پیشنهاد می کنیم از این سبزی استفاده کنید. تره فرنگی، مانند سایر گونه های خانواده خود مثل سیر و پیاز، خواص درمانی متعددی دارد.

خواص و فواید تره فرنگی چیست؟

در ادامه 20 تا از فواید دارویی و درمانی تره فرنگی را برای شما آورده ایم.

حاوی آنتی‌اکسیدان‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها است. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.

توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود. باید بدانید که پخت و پز طولانی‌مدت، حدود 20 درصد از ترکیبات مغذی تره‌فرنگی را از بین می‌برد.

سرشار از ساپونین‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیباتی به‌نام ساپونین‌ها و ساپوژنین است که هر دو قادرند کلسترول خون را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین خواص ضدسرطانی و ضدقارچی دارند. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتر در این خصوص هستند.

حاوی ترکیبات گوگردی‌

تره‌فرنگی نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش بوی خاصی دارد که ناشی از ترکیبات گوگردی آن است. این ترکیبات با خرد شدن سبزیجات آزاد می‌شوند. بیشتر این ترکیبات گوگردی به کاهش خطر ابتلا به سرطان در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کنند.

کاهش کلسترول خون

محققان معتقدند که عصاره تره‌فرنگی باعث کاهش کلسترول خون داوطلب‌های شرکت‌کننده در پژوهش‌هایشان شده است. فلاوونوئیدها و ساپونین‌های موجود در این سبزی نقش موثری در کاهش چربی خون دارد.نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سیر نیز تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد. خوشبختانه تره‌فرنگی نیز همین خاصیت را دارد و شما می‌توانید از آن برای کنترل کلسترول خونتان استفاده کنید.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

تره‌فرنگی سرشار از آب(حدود 90 درصد) و کم کالری است. برای همین یک ماده غذایی مناسب برای گنجاندن در برنامه رژیم لاغری محسوب می‌شود. این سبزی به اصطلاح از فرنگ آمده سرشار از ویتامین A، ویتامین C و مقداری ویتامین Bاست. تره‌فرنگی از وجود مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم (دوستدار قلب)، سیلیس (دوستدار پوست و استخوان‌ها)بی‌نصیب نیست.

سلامت قلب

مطالعات متعدد نشان داده اند که سبزیجات متعلق به خانواده سیرها می توانند تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد. کاهش فشار خون، برای کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی، حمله قلبی و تصلب شرایین بسیار مهم است.

دلیل دیگری که می توان برای خاصیت تره فرنگی جهت سلامت قلب بیان کرد این است که تره فرنگی سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد.

خواص تره فرنگی

ضد سرطان

به عنوان یک عضو از خانواده آلیوم (سیرها)، تره فرنگی یک منبع بزرگ از آلیل سولفید است. تحقیقات نشان داده است که آلیل سولفید از بدن در برابر انواع مختلفی از سرطان محافظت می کند. سرطان هایی که آلیل سولفید می تواند به پیشگیری از آن ها کمک کنند عبارتند از:

  • سرطان پروستات
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان معده

آنتی باکتریال

سیر و پیاز خواص ضد باکتری خود را در تحقیقات ثابت کرده اند. تره فرنگی نیز حاوی همان ترکیباتی است که خانواده آلیوم دارند. به همین دلیل تره فرنگی برای مبارزه با عفونت باکتریایی بسیار مفید است.

سلامت جهاز هاضمه

تره فرنگی در واقع یک منبع طبیعی از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها نوع خوبی از باکتری هایی هستند که در دستگاه گوارش رشد می کنند. این باکتری های مفید، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند و نقش مهمی در جذب مواد مغذی دارند.

خوردن تره فرنگی می تواند به حفظ تعادل باکتری معده کمک کرده، مواد سمی را از آن دفع کند و مایعات گوارشی را تحریک کند. همه این عوامل سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد و می تواند به سلامت عمومی بدن منجر شوند.

سلامت استخوان

تره فرنگی می تواند به سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند پوکی استخوان کمک کند. آنها حاوی مقدار خوبی از کلسیم و منیزیم هستند. هر دو این مواد، برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند.

تقویت کننده خون

تره فرنگی حاوی مقدار خوبی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و شرایط مشابه منجر می شود. علائم کم خونی ناشی از فقر آهن عبارتند از خستگی، سردرد و ضعف عمومی. تره فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C است که کمک می کند که بدن، بهتر آهن جذب کند.

برای زنان باردار

زنان باردار و جنین آن ها می توانند با خوردن مقدار زیادی تره فرنگی، از خواص آن بهره مند شوند. سطح بالایی از اسید فولات و همچنین بسیاری از دیگر ترکیبات غذایی مثل نیاسین و تیامین از جمله دلایلی است که خوردن آن را برای زنان باردار توجیح پذیر می کند. فولات به طور خاص می تواند خطر نقص های عصبی خاص را در نوزاد کاهش دهد.

پوست شما را سم‌زدایی می‌کند

تره فرنگی یک دیورتیک طبیعی است و با خارج کردن مواد مضر و سمی از بدن شما پوست‌تان را سم‌زدایی می‌کند. این گیاه خوراکی بدن شما را پاکسازی می‌کند و سبب می‌شود که پوستی درخشان داشته باشید.

در برابر خورشید از پوست‌تان حفاظت می‌کند

بتا کاروتن موجود در برگ‌های سبز تره فرنگی ۱۰۰ بار و ویتامین C  موجود در آن‌ها دو بار بیش‌تر از قسمت‌های سفید است. این ترکیبِ ویتامین A، C و E و همچنین سایر آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در تره فرنگی از پوست شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و اشعه‌ی ماوراء بنفش مضر خورشید محافظت می‌کند.

رشد مو را افزایش می‌دهد

تره‌ فرنگی منبع مهمی از آهن است که به رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند. این گیاه خوراکی همچنین دارای ویتامین C است که باعث جذب آهن توسط بدن می‌شود. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود، اختلالی که یکی از دلایل ریزش مو است.

خطر بروز بیماری‌های التهابی مزمن را کاهش می‌دهد

التهاب مزمن برای سلامت قلب مضر است. خواص ضد التهابی ویتامین k می‌تواند با بیماری‌های التهابی مزمن مبارزه کند،‌ بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و آرتریت روماتوئید. فراوانی ویتامین K در تره فرنگی مانع بروز بیماری‌های مزمن التهابی وکلسیفیکاسیون ناخواسته‌ی عروق می‌شود. علاوه بر ویتامین K، ویتامین B6 موجود در تره فرنگی نیز مزایای ضد التهابی زیادی را فراهم می‌کند.

به کاهش وزن کمک می‌کند

تره فرنگی به کاهش وزن و مبارزه با چاقی کمک می‌کند، زیرا کالری کمی دارد و بدون چربی است. این گیاه یک مهارکننده‌ی طبیعی اشتها است. فیبر فراوان موجود در آن‌ها گرسنگی شما را با ایجاد احساس سیری سرکوب می‌کند. هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول موجود در تره فرنگی، فعالیت روده را تنظیم می‌کنند و نفخ و گاز را کاهش می‌دهند. تره فرنگی را همچنین می‌توانید به رسپی‌ها اضافه کنید تا بدون اضافه کردن کالری بیش‌تر طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشند و برای کسانی که مایل به کاهش دادن وزن خود هستند نیز سودمند باشند.

قوه‌ی بینایی را بهبود می‌دهد

تره فرنگی منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین است. این ترکیبات برای داشتن چشم‌هایی سالم حیاتی هستند. آن‌ها از بافت چشم شما در برابر اکسیداسیون مضر DNA و غشاهای سلولی محافظت می‌کنند، به این ترتیب که اشعه‌ی نور مضر را در حین این‌که وارد چشم شما می‌شوند، فیلتر می‌کنند. مصرف تره فرنگی در مقادیر کافی از چشم شما در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن محافظت می‌کند.

فعالیت سیستم عصبی را بهبود می‌دهد

منیزیم، فسفر و فولات مواد مغذی مهمی برای فعالیت درست سیستم عصبی هستند. از آن‌جایی که تره فرنگی غنی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی است به افزایش تمرکز، حافظه و توانایی مغز برای پردازش اطلاعات کمک می‌کند.

تاثیر آرامش‌بخش دارد

آب تره فرنگی با توجه به داشتن روغن‌های فرار، تاثیر آرام‌بخشی بر روی دستگاه تنفسی دارد. بنابراین، می‌تواند نشانه‌های مرتبط با بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی و تب یونجه را از بین ببرد.

قوای جنسی را تقویت می‌کند

تره فرنگی، سیر و کرفس به مدت قرن‌ها به دلیل تاثیر مثبتی که روی قوای جنسی دارند، شناخته شده هستند. با ترکیبی از تره فرنگی و کرفس یک نوشیدنی آماده کنید و آن را مصرف کنید. با دیدن تاثیری که روی قوی جنسی‌تان دارد قطعا شگفت‌زده خواهید شد.

خواص تره فرنگی

ارزش تغذیه‌ای تره فرنگی:

تره فرنگی حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای از فلاونوئیدها، به ویژه کائمفرول و مقدار قابل‌توجهی گوگرد است. به علاوه، این ماده‌ی خوراکی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است و کالری کمی دارد. نمودار تغذیه‌ای تره فرنگی در زیر توضیح داده شده‌است:

ارزش غذایی تره فرنگی به ازای هر ۱۰۰ گرم:

مقدار ماده‌ی مغذی

درصد میزان توصیه‌شده‌ی روزانه

انرژی۶۱ کیلوکالری۲٪
کربوهیدرات۱۴.۱۵ گرم۱۱٪
پروتئین۱.۵۰ گرم۳٪
چربی کل۰.۳۰ گرم۱٪
کلسترول۰ میلی‌گرم۰٪
فیبر غذایی۱.۸ گرم۵٪

ویتامین‌ها:

فولات۶۴ میکروگرم۱۶٪
نیاسین۰.۴۰۰ میلی‌گرم۲۵٪
اسید پانتوتنیک۰.۱۴۰ میلی‌گرم۳٪
پیریدوکسین۰.۲۳۳ میلی‌گرم۱۸٪
ریبوفلاوین۰.۰۳۰ میلی‌گرم۲٪
تیامین۰.۰۶۰ میلی‌گرم۵٪
ویتامین A۱۶۶ واحد بین‌المللی۵۵٪
ویتامین  C۱۲ میلی‌گرم۲۰٪
ویتامین E۰.۹۲ میلی‌گرم۶٪
ویتامین K۴۷میکروگرم۳۹٪

الکترولیت‌ها:

سدیم۲۰ میلی‌گرم۱٪
پتاسیم۱۸۰ میلی‌گرم۴٪

مواد معدنی:

کلسیم۵۹ میلی‌گرم۶٪
مس۰.۱۲۰ میلی‌گرم۱۳٪
آهن۲۱۰ میلی‌گرم۲۶٪
منیزیوم۲۸ میلی‌گرم۷٪
منگنز۰.۴۸۱ میلی‌گرم۲٪
فسفر۳۵ میلی‌گرم۵٪
سلنیوم۱ میکروگرم۲٪
روی۱۲ میلی‌گرم۱۱٪

فیتونوترینت‌ها:

بتاکاروتن۱۰۰۰ میکروگرم
کریپتوزانتین۰ میکروگرم
لوتئین- زآگزانتین۱۹۰۰ میکروگرم

* کربوهیدرات:

کربوهیدرات‌ها یکی از فراوان‌ترین مواد مغذی موجود در تره فرنگی هستند. هر تره فرنگی متوسط در حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم کربوهیدرات برای ما فراهم می‌کند. از این کربوهدرات‌ها ۳ گرم قند است و باقی آن کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که به آرامی هضم می‌شوند. تره فرنگی همچنین منبع خوبی از فیبر است که یک فرم غیر قابل هضم از کربوهیدرات محسوب می‌شود. این فیبر به هضم کمک می‌کند و مانع از  بروز برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

* ویتامین‌‌ها:

تره فرنگی حاوی مقدار زیادی فولات و ویتامین C است. این گیاه به صورت خام دو برابر تره فرنگی پخته به شما ویتامین می‌رساند. تره فرنگی خوراکی همچنین منبع عالی ویتامین‌های K و B6 است. فولات موجود در تره فرنگی تا حدی به شکل زیست فعال لوومفولیک اسید موجود است.

* مواد معدنی:

تره فرنگی غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر است. پتاسیم برای عملکرد عصب‌ها و تولید انرژی حیاتی است در حالی که کلسیم و فسفات باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌های شما می‌شوند. تره فرنگی همچنین حاوی آهن است که برای سنتز هموگلوبین و واکنش‌های آنزیمی مرتبط با تولید انرژی ضرورت دارد.

* پروتئین:

تره فرنگی پروتئین نسبتا کمی دارد. ۱۰۰ گرم از این گیاه خوراکی، همراه با شفت و برگ‌های پایینی، حدود ۱ گرم پروتئین را برای بدن فراهم می‌کند.

* چربی:

تره فرنگی دارای چربی بسیار کمی است به این ترتیب که یک تره فرنگی متوسط ​​ کم‌تر از نیم گرم چربی به بدن‌تان می‌رساند. علاوه بر این، همین چربی اندکی که تره فرنگی دارد غالبا چربی چند غیر اشباع است که برای قلب شما فایده دارد و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

تره فرنگی سرشار از فیبر غذایی، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌ C است. این گیاه خوراکی در مقایسه با پیاز به راحتی قابل هضم است. حال بیایید نگاهی به مزایای تره فرنگی داشته باشیم.

روش‌های سریع و آسان برای گنجاندن تره فرنگی در رژیم غذایی روزانه‌تان:

– آن را به صورت نوارهای باریک برش بزنید و به انواع سالاد اضافه کنید.

–  آب ساقه، ریشه و برگ‌های آن را بگیرید و بنوشید.

– با استفاده از آن سوپ، آش، سوپ رقیق، املت و سس آماده کنید.

– ساقه‌های تره فرنگی را می‌توانید بخار بدهید و همراه با سبزیجات دیگر در رسپی‌های تفت در روغن داغ طبخ کنید.

اوضاع سلامتی‌تان را همین امروز با مصرف تره فرنگی بهبود بدهید!

برای به دست آوردن حداکثر مزایای تره فرنگی، در این‌جا یک دستور سریع می‌بینید که می‌توانید آن را در خانه امتحان کنید.

سوپ سیب‌زمینی و تره فرنگی

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این سوپ:

برای آماده کردن این سوپ، به تره‌ فرنگی، سیب‌زمینی، کره، روغن زیتون، پودر فلفل سفید، نمک، خامه و برگ بو نیاز دارید.

چگونه می‌توان این سوپ را آماده کرد؟

– ۱ تا ۲ تره فرنگی (از جمله ساقه و برگ آن) را به صورت برش‌های نازک خرد کنید و سپس آن‌ها را به طور کامل شستشو دهید تا خاک و آلودگی‌ها پاک شوند.

– همچنین ۲ تا ۳ سیب‌زمینی متوسط ​​را به صورت مکعب‌های کوچک برش بزنید.

– مقداری کره و روغن زیتون را در یک تابه حرارت بدهید و تره فرنگی خرد شده را به آن اضافه کنید.

– بنا به ذائقه‌ی خودتان مقداری نمک به آن اضافه کنید.

– هنگامی که تره فرنگی نرم شد، سیب‌زمینی را اضافه کنید و آن‌ها را به مدت یک دقیقه هم بزنید.

– سپس، مقداری آب مرغ یا سبزیجات خانگی به آن اضافه کنید.

– شما می‌توانید یک برگ بو و نصف قاشق چایخوری پودر فلفل سفید را نیز به سوپ اضافه کنید.

– هنگامی که سوپ به جوش آمد، شعله را کمی پایین بیاورید و سپس درب ظرف را بگذارید تا آرام بجوشد.

– اجازه دهید به مدت حدود ۴۵ دقیقه بجوشد تا سیب‌زمینی نرم شود.

– سپس سوپ را با میکسر یکدست کنید و کمی خامه به آن اضافه کنید تا طعم و مزه‌اش بهبود بیابد.

سوپ خوشمزه و سالم شما برای خوردن آماده است! برای به دست آوردن بهترین مزایای سلامتی تره فرنگی، این پیش‌غذای عالی را امتحان کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن