سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده جامعه شناس و روان کاو آمریکایی

در این مطلب سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده این روان کاو و جامعه شناس معروف آمریکایی_آلمانی تبار را گردآوری کرده ایم.

سخنان اریک فروم روان کاو

اریک فروم کیست؟

اریش فروم (به آلمانی: Erich Fromm) (زادهٔ ۲۳ مارس ۱۹۰۰ – درگذشته ۱۸ مارس ۱۹۸۰) روان‌کاو، جامعه‌شناس آمریکایی-آلمانی‌تبار، روان‌شناس اجتماعی بلندآوازهٔ مکتب فرانکفورت و همچنین یک سوسیال دموکرات و از برجسته‌ترین فیلسوفان مکتب اومانیستی است. او در آثارش کوشید تا ارتباط متقابل روان‌شناسی و جامعه را شرح دهد و معتقد بود که با به‌کار بستن اصول روانکاوی، به عنوان علاج مشکلات و بیماری‌های فرهنگیِ بشر، راهی به سوی تحقّق یک «جامعهٔ معقول» و متعادل از لحاظ روانی خواهد یافت.

سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده جامعه شناس و روان کاو آمریکایی

تنها معنای زندگی،

معنایی است که انسان،

با شکوفا ساختن

نیروهای نهفته در درونش

به زندگی می­دهد.

راه مناسب به جای تسليم برای پرهيز از تنهايی و نگرانی ارتباط خودانگيخته‌ی انسان با آدميان ديگر و طبيعت است.. ارتباطی كه فرد را با دنيا پيوند می دهد. بدون آنكه فرديت وی را از ميان ببرد. «همبستگی فعال فرد با همه‌ی آدميان و فعاليت خودانگيخته وی با عشق ورزيدن و كار است كه انسان را نه با علايق نخستين بلكه به عنوان فردی مستقل و آزاد با دنيا اتحاد می دهد.

مطلب مشابه: سخنان کارل مارکس فیلسوف معروف با جملات ناب از وی

سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده جامعه شناس و روان کاو آمریکایی

“وظیفه اصلی انسان در زندگی این است که خودش را متولد کند، به چیزی تبدیل شود که به طور بالقوه هست.
مهمترین محصول تلاش انسان شخصیت خودش است”

سخنان تاثیرگذار اریک فروم

تا زمانی که رفتار ما و تصمیم‌های ما به کسی آسیبی نمیزند ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم؛ چقدر زندگی ها که با این توضیح خواستن‌ها و تلاشهای بیهوده برای قانع کردن دیگران بر باد رفته اند.

کسی که به داشتن می‌اندیشد گل مورد علاقه‌اش را می‌چیند تا نگه دارد و از آن استفاده کند، اما کسی که به بودن می‌اندیشد به گل آب می‌دهد و از رشد و حضور در کنار گل لذت می‌برد که نمونه اولی شامل عشق‌های بیمارگون جوامع سرمایه‌داری نیز هست و تعریف دومی تعریفی شبیه به عشق اصیل.

مطلب مشابه: سخنان مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی با جملات فلسفی آموزنده

سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده جامعه شناس و روان کاو آمریکایی

انسان امروز با خودش، با همنوعانش و با طبیعت بیگانه شده است. او به کالا مبدل گشته است، نیروی زندگی خود را نوعی سرمایه گذاری می داند که باید، تحت شرایط بازار، حداکثر سود را برایش تحصیل کند.

روابط انسان ها اساساً همانند روابط آدمک های مصنوعی از خود بیگانه است و هرکس ایمنی خود را در نزدیکی به جمع و همرنگ شدن با آن، در عقیده و عمل و احساس، مبتنی می سازد.

هدف زندگی چيزی نيست جز آنكه مجموعه زندگی بتواند از انسان موجودی با هويت و والا و مفيد بیافريند و او را « مركز ثقل» همه تحولات و تغييرات و دگر گونيها قرار دهد.

پوچی زندگی چيزی نيست جز آنكه مجموعه زندگی انسان را به موجودی غير فعال مبدل كند و در عبور خود در سرزمين خاكی ، حياتی غريزی چون حياط حيوانات داشته باشد.

متن آموزنده اریک فروم

ضعف بیولوژیکی انسان، وضعیت فرهنگ انسانی است.

مطلب مشابه: جملات ارزشمند حکیمانه و سخنان مفید بزرگان

سخنان اریک فروم و جملات تاثیرگذار و آموزنده جامعه شناس و روان کاو آمریکایی

از مهارت در عشق ورزیدن، عشق متولد میشود.
اما اگر عشق در دام ناعاشق یا نابلدِ عشق، به بند کشیده شود، افسرده میشود.

نام دیگر عشق افسرده، نفرت است.
کسانی که در عشق ورزی نابلد هستند، عشق را افسرده می‌کنند و دل را پژمرده.

اگر انسان باید به ارزش‌ها ایمان داشته باشد، باید به خود و ظرفیت طبع خود برای خوبی و بهره‌وری آشنا باشد.

جملات عمیق و تاثیرگذار

«باید مؤکدا متذکر شویم که این‌که می‌گویند عشق به خود مغایر عشق به دیگران است، سفسطه‌ای بیش نیست. اگر این فضیلت است که همسایه‌ام را مانند یک انسان دوست بدارم، این هم باید فضیلت باشد —نه زشت‌کاری— که خود را دوست داشته باشم، چرا که من هم انسانم. هیچ مفهومی درباره‌ی انسان وجود ندارد که شامل خود من هم نشود.»

باید منابع هنجارهای اخلاقی را در سرشت آدمی یافت؛ هنجارهای اخلاقی بر کیفیت‌های ذاتی انسان استوار بوده و تخلف از آن هنجارها سبب پریشانی فکری و احساسی می‌گردد.

ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم. بگذار بگویند غیرمنطقی یا غير اجتماعی هستیم؛ اما به این می ارزد که خودمان باشیم.
تا زمانی که رفتار ما وتصميم های ما به کسی آسیبی نمیزند ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم؛
چقدر زندگی ها که با این توضیح خواستن ها و تلاشهای بیهوده برای قانع کردن دیگران بر باد رفته اند.

مطلب مشابه: سخنان باب پراکتور و متن های زیبا برای تغییر زندگی

مطالب مشابه را ببینید!

سخنان مارلون براندو + سخنان آموزنده از اسطوره بازیگری جملاتی از آرتور میلر نویسنده و نمایش نامه نویس؛ 50 سخنان ارزنده جملات کوروش درباره ایران، عشق، زن؛ سخنان ارزشمند پادشاه ایرانی عکس نوشته سخنان حضرت علی (ع) + سخنان و جملات ناب آموزنده از امام علی (ع) متن درباره جایگاه و مقام + جملات و سخنان بزرگان در مورد مقاوم افراد متن در مورد قدرت + جملات و سخنان فلسفی بزرگان در مورد توان و قدرت متن در مورد شرمساری + جملات و سخنان زیبا در مورد شرمندگی و شرمسار شدن متن در مورد دنیا + جملات و سخنان فلسفی بزرگان در مورد جهان متن در مورد مردم + سخنان و جملات با مفهومی بزرگان در مورد مردم متن در مورد زیبایی + جملات و سخنان بزرگان در مورد زیبایی درون و ظاهری