انشا با موضوع نیکوکاری + موضوع انشا نیکی و کمک کردن به دیگران

در این بخش روزانه چند انشا با موضوع نیکوکاری، کار خوب و نیکی در حق دیگران را آماده کرده ایم که مناسب پایه کودک و نوجوان هستند. در ادامه با ما باشید و سعی کنید کمی این انشا ها را تغییر داده و سپس تحویل کلاس دهید.

photo 2024 04 23 17 06 01

انشای کودکانه درباره کمک کردن به دیگران

کمک کردن به دیگران از کارهای بسیار پسندیده ای است که در دین اسلام هم به آن تاکید زیادی شده است.

کمک کردن انواع مختلفی دارد. یک نوع کمک کردن به نیازمندان است، خداوند به بعضی از انسان ها ثروت بیشتری بخشیده و بعضی دیگر ثروت کمتری دارند و برخی از انسان ها آن قدر فقیر هستند که برای تهیه غذای خود هم پول کافی ندارند.

این قانون زندگی است که افرادی که بیشتر دارند باید به دیگران که کمتر دارند کمک کنند. این کار دو فایده مهم دارد: اول این که افراد فقیر هم می توانند مانند دیگران زندگی بهتری داشته باشند و دوم این که خداوند در قرآن فرموده است هرکس به دیگران کمک کند خداوند هم در زمان هایی که او نیاز دارد به او کمک خواهد کرد.

اما کمک کردن نباید طوری انجام شود که باعث خجالت و شرمندگی افراد نیازمند شود یا باعث شود منتی به آن ها بگذاریم، بلکه تا آن جا که امکان دارد باید پنهان از دیگران باشد.

کمک کردن به همسایگان هم از کارهای نیکویی است که توصیه زیادی به آن شده است، مثلا ما در همسایگی خود خانم پیری داریم که هر وقت به خرید می رود من در حمل وسایلی که خرید کرده به او کمک می کنم و او همیشه برای من دعای خیر می کند.

کمک کردن از نظر علم و دانش هم نوع دیگری از کمک کردن است، مخصوصا برای ما دانش آموزان که می توانیم در یادگیری بهتر درس ها و رفع اشکالات به هم کمک کنیم تا در کنار هم نمرات خوبی کسب کنیم.

کمک کردن به همنوع، از هم محلی گرفته تا هم شهری و هم میهن نیز بسیار مهم است، ما بارها در اخبار دیده ایم که بعضی از مردم کشور ما دچار زلزله و سیل شده اند، در این شرایط خاص معمولا گروه هایی برای جمع آوری کمک های مردمی در شهرهای مختلف بسیج می شوند و هرکس می تواند به اندازه خودش و با هر توان مالی به زلزله زدگان و مردمی که دچار بلایای طبیعی شده اند کمک کند.

پدر و مادرم به من یاد داده اند که به کسانی که دست نیاز به سوی من دراز می کنند تا آن جایی که در توان دارم کمک کنم و من امیدوارم بتوانم از حالا تا زمانی که در این دنیا زندگی می کنم به دیگران کمک کرده و باری از روی دوش آن ها بردارم تا خداوند و پدر و مادرم همیشه از من راضی و خوشنود باشند.


انشا با موضوع نیکوکاری

پایه نهم انشا با موضوع انسان‌ های نیکوکار چگونه رفتار می‌کنند

مقدمه: انسان های نیکوکار همیشه نزد دیگران محبوب هستند و باعث می شوند که دنیای بهتری پیرامون خود مشاهده کنیم، آن ها همواره سعی می کنند به دیگران کمک کنند و مردم را در رسیدن به آرزوهایشان یاری کنند، حضرت علی علیه السلام مولای شیعیان، شب ها ناشناس به در منزل یتیمان می رفتند تا به آن ها غذا بدهند.

تنه انشاء: نیکوکاری می تواند دنیا را به مراتب زیبا تر کند، هر کدام از ما آرزو داریم که دیگر هیچ جنگ و دشمنی در دنیا نباشد و البته که این آرزو خیلی دور از ذهن نیست، می توانیم از خداوند بزرگ و متعال بخواهیم تا ما را در این مسیر یاری کند، سپس آسان تر خواهد شد. بخصوص این که نیت ما واقعا کمک به دیگران باشد. از جمله ویژگی های انسان های نیکوکار این است که هیچ گاه دیگران را وسیله قرار نمی دهند، برای رسیدن به خواسته های خود.

با دیگران بی دلیل دشمنی نمی کنند، نسبت به دیگران حس مهربانی دارند و همین طور اخلاق آن ها به نسبت طبقه اقتصادی دیگران متفاوت نخواهد  بود. همواره در رفتار این افراد باید ویژگی های مثبت را جستجو کرده و آن ها را بیاموزیم که خداوند بزرگ و متعال نیکوکاران را دوست دارد و همواره به پیروی از اخلاق این گونه افراد ما را سفارش می کند.

نتیجه گیری: باید بیاموزیم که نیکوکاری صرفا در قبال آشنایان نیست و ما باید بیاموزیم که این رفتار را نسبت به دیگران نیز داشته باشیم، می توانیم به هم نوعان خود کمک کنیم تا از سختی ها گرفتاری ها و مشکلات زندگی عبور کنند و این قطعا حس خوبی به ما برای ادامه این کار منتقل خواهد کرد.


انشا در مورد احسان در اسلام

در مکتب متعالی اسلام، غیر از پرستش های‌ ضروری و حتمی همانند نماز، روزه و…؛ هر کاری که با انگیزه خدایی ودر مسیر خشنودی پروردگار کریم انجام شود، پرستش است؛ هر چند از نظر صورت ظاهری بسیار کوچک باشد.

پس به این دلیل که محک اصلی پذیرش و جان مایه عبادات، نیت و انگیزه انجام دهنده آن است، گاهی یک پرستشِ به ظاهر کوچک، بدلیل همراه بودن با نیتی عظیم که همانا خشنودی خداوند است، از بسیاری عبادات برتر معرفی شده است و احسان و نیکوکاری و سعی در برآوردن حاجات دیگران ازآن جمله میباشد.

مصادیق نیکوکاری

انچه از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود، این است که احسان و نیکوکاری، مصادیق فراوانی دارد، بعنوان نمونه:

ایمان به خدا، ایمان به پیامبر صلوات الله علیه و آله، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، عفو و گذشت، محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام، خیرخواهی و اصلاح، اجتناب از فساد، فحشا و گناهان کبیره، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، پرداخت کالا و هدیه مناسب برای زن مطلقه، انفاق و بخشش در راه خدا، تأمین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و… از مصادیق احسان و نیکوکاری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

انشا درباره نیکوکاری و احسان

مقدمه : احسان و نیکوکاری از جمله اعمال شایسته ای است که بزرگان دین ما همواره بر ان تاکید داشته اند و مردم را به نیکی و کار پسندیده دعوت کرده اند. گاهی گرفتن دستی برای عبور از خیابان، آب دادن به پرنده ای و نجات یک گنجشک زخمی هم نیکوکاری محسوب می گردد.

بدنه : نیکو کاری یک فرهنگ غنی در اسلام است که موجب افزایش حس نوع دوستی و مهربانی در میان مردم می گردد. گاهی پاک کردن اشکی و خوش کردن دلی می تواند نیکوکاری باشد، رد کردن پیر زنی از خیابان و گرفتن دارویی برای یک بیمار، پانسمان زخم یک حیوان و سر زدن به خانه سالمندان و دیدار با بیماران ذهنی که هیچ کس ندارند و منتظر دیدار با کسی هستند.

نشان دادن راه به یک درمانده و دادن یک آدرس و بردن و رساندن یک مهمان ، می تواند در زمره نیکوکاری باشد. گاهی در فصل سرد سال که پرندگان غذایی برای زنده ماندن ندارند، بهتر است که برای این درماندگان کاری کنیم و از گرسنگی نجاتشان دهیم. دادن هزینه درمان یک بیمار و کمک به حال خانواده ی یک بیمار می تواند کاری نیک محسوب شود. دادن یک لیوان آب به کارگری که زیر آفتاب داغ مشغول کار است.

یاد دادن درسی و مطلبی به یک دانش آموز ضعیف و کم توان می تواند کاری خوب محسوب شود. کمک به کارگر شهرداری هم کاری خوب است. گاهی نریختن زباله، سد معبری را گشودن و کمک به یک کارگر می تواند کاری پسندیده و شایسته باشد. همه این اعمال در نزد خداوند ثبت و ضبط می شود و روزی که در جایی نیاز داشته باشیم، نیرویی غیبی دستمان را می گیرد.

نتیجه گیری : هیچ وقت از انجام کار نیک پشیمان نشوید و بدانید که روزی هر کار خوب و شایسته شما را از شر مشکلات احتمالی نجات خواهد داد. کار نیک شاید یک ذخیره برای ما باشد که در جایی که اصلا انتظار نداریم، فرجی در کارمان رخ می دهد.

انشاء با موضوع کمک کردن به دیگران و فواید آن

مقدمه : هر بار که سخت غمگین می شوم به سراغ پرندگان می روم و آبی و دانه ای می دهیم. دست یک فقیری می گیریم و برای بیماری از صمیم قلب دعا می کنیم. کودکی در راه مانده را به خانه می بریم و ظرف آب حیوانی را پر می کنیم. نوبت نانوایی و مطب خود را به افراد دیگر می دهیم و حال دلمان خوب می شود.

بدنه : روزی که این شعر را شنیدم خیلی فکر کردم که چرا باید نیکی کنم و در دجله اندازم، چرا چنین چای غیرقابل دسترسی، تا اینکه یک روز از معلم فارسی خود پرسیدم که این شعر یعنی چه؟ و او چه قدر خوب و کامل و واضح برایم توضیح داد که یعنی خیلی سریع منتظر جواب نیکی خودت مباش، ممکن است مدتها بعد روزی و زمانی که خیلی گرفتار بودی و محتاج خدا از دری وارد شود و کمکت کند.

خدای خوب هیچ وقت نیکی و اعمال خوب ما را فراموش نمی کند و همیشه در لحظاتی که بنده قطع امید کرده است، به سبب یک نیکی دست بنده را به گرمی می فشارد و حالش را خوب می کند. نیکوکاری فقط در نماز و روزه و حج نیست که کمک به جوانی برای رفتن خانه بخت کمتر از حج نیست. شاید خرید جهاز برای نو عروسی نزد خداوند با بعضی از اعمال برابری کند. گاهی رسانیدن پیری به منزلش و خرید کردن برایش، یا حتی گرفتن شماره فرزندش، سلامی گرم به پدر و مادر همه از نمونه های بارز نیکوکاری است که برای ما ثواب ثبت می گردد.

خنده بر طفلی بی پدر و یتیم ، نگاه کردن به چهره پدر و مادر، گاهی آب دادن به تک درختی تنها در دل کویر می تواند کاری نیک باشد. کار نیک در نماز فراوان نیست و چه نمازها که از سر ریا خوانده می شود و چه صدقه ها و خیرات از سر خودنمایی انجام می گردد ولی گاهی نجات پرنده ای می تواند مصداق نیکوکاری باشد. فقیری را در ماه رمضان بی صدا غذا دادن و خرید آذوقه برای یک بیمار صعب‌العلاج همگی از مصادیق اعمال نیک است.

نتیجه گیری : هر بار که خواستی به خدا نزدیک شوی، دست بنده‌اش را بگیر و لبخند بر لبش بنشان، یدان که هیچ کار خیری در محضر خداوند تمام نمی شود همیشه در گنجینه اسرار الهی برایت محفوظ مانده و روزی و سالی و ماهی به یاری‌ات می آید.

انشا درباره نیکوکاری

مقدمه:
سلام بچه‌ها!
امروز می‌خوام باهاتون در مورد نیکوکاری صحبت کنم. نیکوکاری، یعنی کار خوب انجام دادن. نیکوکاری، می‌تونه به شکل‌های مختلف باشه. مثلاً، می‌تونیم به نیازمندان کمک کنیم، به محیط زیست کمک کنیم، یا از حیوانات مهربانانه مراقبت کنیم.

بدنه:
نیکوکاری، کار خیلی خوبیه. وقتی نیکوکاری می‌کنیم، به دیگران کمک می‌کنیم و دنیا رو به جای بهتری تبدیل می‌کنیم. نیکوکاری، باعث می‌شه که احساس خوبی داشته باشیم و از زندگی لذت ببریم.

چند تا مثال از نیکوکاری:
1.کمک کردن به نیازمندان: مثلاً، می‌تونیم به افراد بی‌خانمان غذا یا لباس بدیم، یا به کودکان کار کمک کنیم تا به مدرسه بروند.
2.کمک کردن به محیط زیست: مثلاً، می‌تونیم از پلاستیک کمتر استفاده کنیم، یا زباله‌ها رو درست جمع کنیم.
3.مراقبت از حیوانات: مثلاً، می‌تونیم به حیوانات بی‌سرپرست کمک کنیم، یا به حیوانات خانگی خودمون محبت کنیم.

چند تا داستان درباره نیکوکاری:

داستان اول:
روزی روزگاری، پسری به اسم علی بود که خیلی نیکوکار بود. همیشه به نیازمندان کمک می‌کرد. یک روز، علی داشت از کنار خیابان رد می‌شد که دید یک مرد بی‌خانمان کنار خیابان نشسته و گریه می‌کنه. علی به مرد نزدیک شد و از او پرسید که چرا گریه می‌کنه. مرد گفت که گرسنه و تشنه است. علی به مرد غذا و آب داد و به او کمک کرد تا به یک پناهگاه بی‌خانمان‌ها برود. مرد از علی خیلی تشکر کرد و گفت که علی روزش رو نجات داده.

داستان دوم:
روزی روزگاری، دختری به اسم سارا بود که خیلی عاشق حیوانات بود. همیشه به حیوانات بی‌سرپرست کمک می‌کرد. یک روز، سارا داشت از پارک رد می‌شد که دید یک بچه گربه کوچولو زیر ماشین گیر کرده. سارا با کمک یکی از نگهبانان پارک، بچه گربه رو از زیر ماشین بیرون آورد. سارا بچه گربه رو به خانه برد و از او مراقبت کرد. بچه گربه خیلی زود حالش خوب شد و سارا از خوشحالی به پرواز در اومد.

نتیجه‌گیری:
نیکوکاری، کار خیلی خوبیه. همه ما باید سعی کنیم که نیکوکار باشیم و به دیگران کمک کنیم. با نیکوکاری، می‌تونیم دنیا رو به جای بهتری تبدیل کنیم و از زندگی لذت ببریم.
شما هم می‌تونید نیکوکار باشید به فکر دیگران باشید و به آنها کمک کنید. حتی کارهای کوچک هم می‌تونن دنیا رو تغییر بدن.

چرا باید به دیگران کمک کنیم؟

انسان ها موجودات اجتماعی هستند و این با هم زیستن برای ما یک مزیت محسوب می شود.

هر انسان در طول دوره ی زندگی خود ممکن است بارها دچار مشکلات فراوان شود که به تنهایی نتواند از پس آن ها برآید.

خانواده، دوستان، همسایگان و حتی در برخی موارد غریبه ها می توانند برای حل مشکلات آن فرد به او کمک کنند.

این که فکر کنیم ما هیچ وقت دچار مشکل نمی شویم و به کمک دیگران احتیاج پیدا نمی کنیم فکر اشتباهی است چون ما انسان ها آن قدر توانمند نیستیم که بتوانیم تمام مسائل پیش آمده را به تنهایی بر طرف کنیم.

کمک کردن به نیازمندان در واقع بیشتر کمک به خودمان است زیرا ما نتیجه اعمال خوب و بد خود را خواهیم دید و کمک ما باعث به وجود آمدن احساس رضایت قلبی و خوشنودی خداوند از ما می شود و به زندگی ما برکت می بخشد.

این موضوع از اهمیت ویژه ای در نزد ما ایرانیان و دین اسلام برخوردار است. آیات و احادیثی زیادی وجود دارد که ما را تشویق به کمک به دیگران می کند.

پیامبر اسلام می فرماید: آن که سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند، در حالی که در میان آنان گرسنه ای باشد، خدا در قیامت به آن ها نظر رحمت نمی کند؛ نیز فرمود: هرکس لوازم مورد نیاز زندگی را از همسایه اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.

سعدی شعری دارد که بیان می کند کمک به دیگران تا چه حد در میان ما ایرانیان مهم بوده است.

بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

افراد زیادی در جامعه وجود دارند که نیاز به کمک های ما دارند مثل: کودکان بی سرپرست، کودکان کار، زلزله زدگان، آواره های جنگ زده، سالمندان، افراد بیکار، زندانیان و…. و همیشه این کمک ها به صورت نقدی نیست. مثلا سالمندان نیاز به توجه بیشتر دارند و توجه ما به آن ها نوعی کمک محسوب می شود، یا پیدا کردن کار برای کسی که بیکار است باعث نجات یک خانواده می شود.

توجه داشته باشیم که کمک های ما نباید با منت باشد و باعث از بین رفتن آبروی شخص نیازمند شود و عزت نفس آن فرد را خدشه دار کند.

ممکن است افراد نیازمندی در اطرافمان داشته باشیم اما آن ها از ترس آبرویشان نتوانند از دیگران کمک بخواهند. پس به همان اندازه که کمک به دیگران اهمیت دارد حفظ آبرو و عزت نفس فرد نیازمند نیز مهم است.

مطالب مشابه را ببینید!

انشا آدم فضایی (موضوع انشا علمی و تخیلی در مورد آدم فضایی برای دبستان و دبیرستان) انشا در مورد فداکاری + 4 در مورد ایثار و فداکاری با سوال و جواب برای پایه های مختلف تحصیلی