تفاوت عطر و ادکلن + اطلاعات ضروری در مورد پرفیوم و دیگر محصولات خوشبوکننده

اطلاعات در مورد عطر و ادکلن و تفاوت هایشان

وقتی وارد یک فروشگاه عطر و ادکلن  فروشی می ‌شوید و از فروشنده می خواهید محصولات را معرفی کند تا انتخاب بهتری داشته باشید، متوجه خواهید شد که اصلاحات متنوعی به کار برده می شود و امکان دارد که شما را گیج نماید. به عنوان مثال فروشنده به شما می‌ گوید که این پرفیوم ماندگاری زیادی نسبت به این ادکلن دارد! ولی تفاوت پرفیوم و ادکلن چیست؟! اگر علاقه دارید این اصطلاحات را بلد باشید و بدانید که تفاوت عطر ادکلن و پرفیوم در چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ابهامات شما برطرف گردد.

عطرها از لحاظ ماندگاري، دوام و مقدار اسانسی که در آن ها به کار رفته است، به چند دسته تقسيم مي شوند:

  • Perfume:  ميزان اسانس 15 تا 25 درصد
  • Soie de Perfume:  اسانس حدود 18 درصد
  • Eau de Perfume : اسانس حدود 15 درصد
  • Eau de Toilette  :اسانس 4 تا 10 درصد
  • Eau de Cologne : اسانس 5 درصد
  • Eau de fraiche  يا Deodorant: اسانس کمتر ار 3 درصد که همان اسپري است.

پرفیوم یا عطر

اول پرفیوم ها را توضیح می دهیم. سوالی که باید جواب بدهیم این است که پرفیوم چیست؟ در جواب این سوال خوب است بدانید که پرفیوم ‌ها بیش ترین غلظت روغن ‌های معطر را دارا می باشند. این نوع عطر دارای حدود ۶ تا ۸ ساعت ماندگاری می باشد. فلذا اگر در پی عطر دارای دوام می باشید، پرفیوم‌ ها بهترین انتخاب می باشند. البته این را هم بدانید که که به دلیل غلظت بالای این نوع عطر در میان عطرها، قیمت بالا تری نیز دارند.

اگر جزو اشخاصی هستید که پوستتان‌ حساس است بهتر است هنگام خرید عطر به سراغ پرفیوم‌ ها بروید. می ‌پرسید به چه دلیل؟ به این دلیل که عطر یا همان پرفیوم نسبت به دیگر عطرها، خالص ‌تراست و با پوست‌ های حساس سازگارتر می باشد، درنتیجه پس از استفاده از پرفیوم به حساسیت‌ های پوستی  دچار نخواهید شد. در فرمولاسیون عطرها الکل کمی به کار رفته است و به همین دلیل پوست‌ را خشک نمی ‌کنند. به همین دلیل،‌ کمتر موجب به وجود آمدن حساسیت‌های پوستی می گردند.

در مورد مقدار خالص بودن پرفیوم ‌ها نیز خوب است بدانید که به طور متوسط دارای غلظت حدود ۳۰ درصد عطر روغنی می باشند و به همین دلیل نسبت به دیگر عطرهایی که در بازار وجود دارند، سنگین ‌تر و روغنی ‌تر هستند. علاوه بر این، یکی دیگر از خصوصیات پرفیوم ‌ها این می باشد که این عطر ها معمولا در شیشه‌ های خیلی زیبا در بازار وجود دارد و پس از خرید جلوه خاصی به میز آرایش شما خواهند داد.

برای این که از عطری که خریده اید بتوانید بهترین بهره را ببرید باید در اسپری نمودن آن روی پوست توجه کنید و آن را اغلب بر روی نقاط ضربان ‌دار مانند گردن و مچ دست استفاده نمایید.

از ویژگی های عطر به شکل خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای بیش ترین غلظت
  • دارای الکل کم
  • دارای ماندگاری نسبتا بالا
  • دارای قیمت بالاتر
  • مناسب جهت استفاده اشخاص دارای پوست‌ حساس

تفاوت عطر و ادکلن

ادوپرفیوم Eau de Parfum

پس از پرفیوم‌ ها به سراغ ادوپرفیوم ‌ها خواهیم رفت. خوب است بدانید که ادوپرفیوم‌ ها پس از پرفیوم ‌ها، دارای بیش ترین غلظت عطرمایه‌ روغنی می باشند. در این گروه از عطرها تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد از روغن‌ های معطر به کار رفته است.

اگر تصمیم به خرید ادوپرفیوم زنانه یا مردانه را دارید، خوب است بدانید که ادو پرفیوم را اگر با پرفیوم مورد قیاس قرار دهیم متوجه خواهیم شد در ادوپرفیوم از الکل و آب زیادی استفاده گردیده و مواد روغنی آن کمی کمتر از پرفیوم است. با این حال باز هم ادوپرفیوم ‌ها به پرفیوم ها شباهت زیادی دارند و این دو نسبت به سایر انواع عطرها، برای پوست‌ های حساس مناسب ‌تر می باشد. رایحه ادوپرفیوم‌ها نسبت به پرفیوم‌ ها مقداری ملایم تر است ولی دوام و پخش بو آن‌ به پرفیوم‌ ها نمی‌ رسند و می شود گفت که ادوپرفیوم ‌ها حدود ۵ ساعت ماندگاری دارند.

از نظر قیمت هم اگر بخواهید بدانید ادوپرفیوم‌ ها قیمت بهتری نسبت به پرفیوم‌ ها دارد، اما باز هم جزو عطرهای گران بوده و علاقه مندان بسیاری دارند.

از ویژگی های ادوپرفیوم‌ ها می شود به موارد زیر اشاره نمود:

  • حاوی غلظت بالایی از عطر مایه‌های روغنی
  • برخورداری از ۵ ساعت ماندگاری
  • مناسب برای استفاده روزانه
  • معمول ترین نوع عطر جهت استفاده روزمره

ادوتویلت Eau de Toilette

ادوتویلت مورد دیگر در دسته بندی عطرهاست که در گروه عطرهای سبک قرار می ‌گیرد چون غلظت عصاره روغنی و معطر به کار رفته در آن نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم کمتر است و دارای حدود ۵ تا ۱۵ درصد اسانس روغنی بودار می‌ باشد. در ادوتویلت ‌ها از درصد الکل نسبتا بالایی استفاده شده و به همین خاطر دوام و ماندگاری کمتری دارند. توصیه مفید و پر کاربردی که در این بخش که برای شما داریم این است که ادوتویلت از حیث زمان استفاده مناسب تر است که در طی روز استفاده گردد و پرفیوم و ادوپرفیوم در شب برای استفاده گزینه ‌های مناسب تری می باشند. از نظر قیمت هم اگر می‌ خواهید در مورد ادوتویلت‌ ها بدانید باید بگوییم با توجه به ماندگاری کمی که دارند، طبیعی است که ارزان‌ تر باشند، به همین علت ادوتویلت‌ ها از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و در دسترس ‌ترین عطرها محسوب می شوند.

اگر تصمیم خرید ادوتویلت مردانه  و زنانه را دارید بد نیست بدانید که ادوتویلت‌ های آمریکایی، دارای غلظت و ماندگاری زیادی نسبت به ادوتویلت ‌های فرانسوی هستند. به این شکل که در ادوتویلت‌ های آمریکایی، تقریبا ۱۰ درصد روغن و در ادوتویلت ‌های تولید فرانسه، فقط ۵ درصد روغن معطر استفاده شده است.

از ویژگی های ادوتویلت‌ ها می‌ شود به این موارد اشاره کرد:

  • دارای غلظت متوسط
  • دارای ماندگاری حدودا ۳ ساعت
  • مناسب جهت استفاده در فصل تابستان
  • محبوب ‌ترین عطر در بین دیگر عطرها

ادکلن Eau de Cologne

حالا که با پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت ها آشنایی پیدا کردید، وقت این است که به سراغ ادکلن‌ ها برویم تا با فرق عطر، ادکلن و پرفیوم بیشتر آشنایی پیدا کنیم. خوب است بدانید که ادکلن ها اغلب ویژه آقایان هستند و این نوع عطر در بین آقایان پر طرفدار تر است. البته این گونه نیست که ادکلن‌ زنانه اصلا وجود نداشته باشد. ادکلن زنانه نیز وجود دارد اما ادکلن مردانه زیادتر است و در بین مردان هم محبوبیت بیشتری دارد.

حالا به سراغ دیگر خصوصیات ادکلن خواهیم پرداخت. نخست از غلظت  روغن های معطر که در ادکلن ها به کار رفته است می ‌گوییم. خوب است بدانید که غلظت ادکلن کم است و به طور متوسط حدود ۲ تا ۴ درصد می باشد. این مسئله به این معنا است که از درصد الکل بیش تری در ادکلن استفاده گردیده و غلظت روغن آن کم است. همین موضوع موجب شده است تا ماندگاری ادکلن کم باشد و حدود دو ساعت بوی آن ماندگاری داشته باشد. به صورت کلی خوب است بدانید که ادکلن یک عطر خیلی رقیق و فوق ‌العاده ملایم است که قیمت مناسب تری نسبت به دیگر عطرها دارد.

از ویژگی های ادوکلن ‌ها می شود به این موارد اشاره نمود:

  • دارای درصد زیادی از الکل
  • دارای غلظت کم  عطر های روغنی
  • خیلی رقیق و فوق العاده ملایم
  • ماندگاری کم
  • دارای شیشه بزرگ و حجم زیاد
  • محبوب برای آقایان و پسران

اوفرش یا Eau Fraiche

شاید این نام را کمتر شنیده باشید و برای شما این سوال پیش بیاید که اوفرش چیست؟ اوفرش به معنی «آب تازه» می باشد. این مدل از عطرهای اوفرش دارای کمترین غلظت می باشند و فقط در ۱ تا ۳ درصد از ترکیبات خود، اسانس ‌های روغنی به کار رفته است. اوفرش ‌ها بسیار ملایم هستند و ماندگاری آن ‌ها تقریبا یک تا دو ساعت است. در مورد قیمت اوفرش ‌ها هم خوب است بدانید که قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به سایر دیگر عطرها دارند.

نکته جالب و مهمی که درباره اوفرش‌ ها باید بدانید این است که شاید تصور کنید به این دلیل که دارای غلظت روغن پایینی هستند پس الکل بالایی نیز در آن ها وجود دارد! اما باید بدانید که این گونه نیست و اوفرش برخلاف ادوکلن با وجود داشتن غلظت کمی از روغن معطر، درصد الکل زیادی ندارد و زیاد ترین ماده ای که در آن ها به کار رفته است، آب است. در اصل اوفرش ‌ها تقریبا یک آب معطر می باشند و بوییدن آن‌ها احساس خوشایندی برای شما به ارمغان می آورد. لازم است بدانید که واژه ی اوفرش اغلب برای عطر‌های زنانه استفاده می شود.

از ویژگی های اوفرش ‌ها می شود به این موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای کم ‌ترین غلظت عطر های روغنی
  • رقیق‌ ترین مدل عطر در بین دیگرعطرها
  • دارای مقدار زیادی آب به‌ جای الکل
  • دارای ماندگاری متوسط تقریبا تا دو ساعت

تفاوت عطر و ادکلن

تفاوت انواع عطر ها در چیست؟

در مورد فرق عطر، ادکلن و پرفیوم لازم است بدانید که بیش ترین و اصلی ترین تفاوت بین همه انواع عطر، تفاوت در مقدار غلظت آن ها می باشد. همان گونه که فرضا طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار طلای خالصی به حساب می آید، معیارخالص و مرغوب بودن عطر نیز ۴۰% است. یعنی در صورتی که عصاره‌ و جوهره ۴۰% عطر مرغوب باشد و باقی آن آب و الکل و … باشد، آن عطر مرغوب ترین و بهترین عطر خواهد بود. به همین شکل با بررسی مقدار خالص بودن عطر و روغن و الکل استفاده شده در آن، عطرها طبقه بندی می ‌شوند. پس تفاوت این محصولات فقط در مقدار غلظت عصاره روغنی آن ‌ها می باشد. هرچه غلظت روغن معطر در یک عطر زیاد تر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

قیمت ادوپرفیوم و ادو تویلت

تا به اینجا با انواع عطر و ادکلن آشنا گشتید و فرق عطر، ادکلن و پرفیوم را متوجه شدید. حالا تصمیم داریم این محصولات را از حیث قیمت برسی نماییم و ارزیابی کنیم که کدام یک قیمت بیش تری دارد و کدام یک مقرون به صرفه تر است؟

  • قیمت پرفیوم: بدر این مقاله متوجه شدیم که درصد خالص بودن عطر مایه‌ های روغنی استفاده شده در در پرفیوم و عطر خیلی بالا است و از غلظت زیادی نیز برخوردار هستند. پس در نتیجه پرفیوم و عطر کیفیت عالی دارند و قیمت زیادی نیز نسبت به دیگر انواع عطر و ادکلن دارند.
  • قیمت ادوپرفیوم: در باره ادوپرفیوم ‌ها خوب است بگوییم که قیمت معقولانه ‌تری نسبت به عطر و پرفیوم دارند و مقداری مقرون به صرفه تر هستند. ولی از لحاظ کیفیتی بسیار عالی هستند زیرا تقریبا هم سطح با پرفیوم و عطر می باشند.
  • قیمت ادوتویلت: ادو تویلت ‌ها دارای غلظت کمتری از روغن ‌های طبیعی و معطر هستند، به شکلی که غلظت آن ‌ها بین 10 تا 15 درصد است. پس به همین دلیل ادوتویلت قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به ادوپرفیوم و پرفیوم دارد. همان گونه که ادو تویلت غلظت زیادی ندارد ودارای قیمت بهتری است، ماندگاری کمتری نیز دارد و دوام زیادی ندارد.
  • قیمت ادوکلن: درباره ادوکلن هم خوب است بدانید که دارای غلظت عطر های روغنی کمی هستند (حدود 4 درصد) و در تهیه این محصول از الکل و آب به اندازه زیادی استفاده گردیده است. به همین علت قیمت خیلی بهتر مقرون به صرفه تری نسبت به پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت ‌ها دارد.

مطالب مشابه را ببینید!

نکات مهم و راهنمای خرید عینک آفتابی با توجه به کارکرد آن و فرم صورت راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن مدل های مختلف کاپشن؛ انتخاب کاپشن گرم با توجه به جنس و ساختار رنگساژ مو؛ نحوه ساخت با مواد طبیعی، مدت زمان گذاشتن روی مو و رنگساژ کردن انواع مو مدل لباس دخترانه شب یلدا + 40 مدل لباس بچه گانه با تم شب یلدا اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن که برای خرید این محصول باید بدانید نکات خرید کیف زنانه؛ اصول مهم انتخاب کیف شیک قوانین مهم و ناگفته انتخاب اکسسوری؛ نحوه انتخاب انواع اکسسوری شیک نکات لباس پوشیدن خانم های قد کوتاه؛ توصیه های خاص لباس پوشیدن تعاریف و اصطلاحات جالب دنیای مد و استایل که باید بدانید