اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

در این بخش اطلاعات جالب درباره زیورآلات، انواع آن و نحوه انتخاب انواع زیورآلات طلا و نقره با توجه به تیپ و ظاهر را ارائه کرده ایم.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

درباره زیورآلات بیشتر بدانید  (انواع و نحوه انتخاب)

یکی از چیزهایی که استفاده از آن در بین خانم ها اهمیت دارد و در زیبا شدن استایل تاثیر زیادی داشته زیورآلات می باشد. این وسیله تزئینی در همه زمان ها و در هر دوره ای مد بوده و هم اکنون نیز محبوبیت زیادی دارد. با توجه به اینکه هر کشوری نیز آن را با توجه به فرهنگ خود طراحی می کند می توان گفت طرح آن مانند سمبلی در فرهنگ هر کشوری می باشد.

فهرست موضوعات این مطلبفهرست موضوعات این مطلب

تاریخچه استفاده از زیورآلات

از دورانی که انسان با طبیعت پیرامون آشنا شد و برای رفع نیاز خود از جمله خوراک، پوشاک و مسکن در طبیعت دخل و تصرفات کرد. او همراه با تجربیات روزمره متوجه زیبا شناسی شد. انسان های اولیه برای اینکه خود را آراسته کنند از طبیعت و نشانه های آن الگوبرداری می کردند. مثلا دندان ها و پنجه های حیوانات اولین زیورآلاتی بود که با آن خود را آراسته می کردند. آنها با استفاده از الیاف طبیعی قطعه های دندان و پنجه های حیوانات را به یکدیگر متصل کرده و زیورآلات زیبا درست می کردند.

در ابتدای خلقت مردان به فکر آراستن خود بودند و بدین منظور از زیورآلات استفاده می کردند. آنها برای اینکه جلب توجه کنند بدن خود را رنگ نموده و خود را مجروح می کردند. با توجه به نقاشی های روی دیوارهای غارها که مربوط به ده ها هزار سال پیش بود و متوجه استفاده مردها از زیورآلات می شوید. در این نقاشی ها مردها خود را با دستبند و گردنبند می آراستند.

در دوران باستان نیز مردان از انگشتر استفاده می کردند و در آن دوران مردان ثروتمند برای اینکه ثروت و قدرت خود را به رخ دیگران بکشانند از اکسسوری ها استفاده می کردند. در روم باستان افراد اشرافی حق داشتند که از طلا استفاده کنند و سایر افراد با آهن آلات برای ساخت زیورآلات استفاده می کردند. قدیمی ترین زیورآلاتی که گذشته بوسیله انسان ها استفاده می شد صدف هایی بود که آنها را سوراخ می کردند و از آنها بهره می گرفتند.

تاثیر زیورآلات در مد و فشن

بر اساس باور طراحان مد و فشن لباس اگر ساده و تکراری هم باشد در صورتی که از زیورآلات استفاده شود زیبایی شما را کامل می کند. لذا اثری که این وسیله در زیبایی استایل شما دارد یک لباس فاخر نخواهد داشت. زیرا یک انگشتر، النگو، سینه ریز، گوشواره و غیره چنان درخششی دارد که درخشش آن در بین همگان چشم ها را خیره می کند.

زیورآلات در تاریخ نیز اهمیت زیادی داشته به گونه ای که با مطالعه تاریخ متوجه خواهید شد که غنیمت جنگ ها همان جواهرات ارزشمند به شمار می رفت. درست است که این وسیله در بین خانواده های ثروتمند استفاده می شود ولی اگر دیده باشید کمتر مجلس عروسی دیده شده که از جواهرات و زیورآلات به عروس هدیه داده نشود.

در سالهای گذشته زیورآلات در بین خانواده پادشاهان و اشرافیان اهمیت زیادی داشت و امروزه نیز همه خانم ها از این وسیله استقبال می کنند. جواهرات به طور کلی اعتماد نفس را بالا برده و چشم ها را به خود خیره می کند؛ همچنین شما را زیبا نشان می دهد.

آیا آقایان می توانند از زیورآلات استفاده کنند؟

در دنیای مدرن صنعت مد و فشن حرف اول را میزند و در این صنعت برابری جنسی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این صنعت از تفکرات قدیمی دور بوده و می بینید که آقایان نیز می توانند از جواهرات استفاده کنند. در گذشته در ابتدا در بین آقایان از جواهرات استفاده می شد تا آنها مورد توجه بیشتری قرار گیرند تا اینکه با مرور این فرهنگ کمی عجیب به نظر می رسید و تا سال ها آقایان فقط از ساعت و حلقه ازدواج استفاده می کردند.

در حال حاضر علاقه آقایان به زیورآلات بیشتر شده و در صورتی که قصد خرید هدیه ای برای همسر خود را دارید خرید زیورآلات می تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد.

در چه مواقعی می توانیم از زیورآلات استفاده کنیم؟

بیشتر افراد در مواقع خاصی از زیورآلات استفاده می کنند و در اینجا مناسبت استفاده از این وسایل را به شما شرح می دهیم.

استفاده روزمره از زیورآلات

بعضی از زیورآلات به دلیل کاربردی بودن جهت شیک کردن استایل بکار نمی روند. مثلا حلقه ازدواج و ساعت مچی از زیورآلات روزمره گی است که زوجین در زمان ازدواج آن را انتخاب نموده و همیشه آن را استفاده می کنند. لذا برخی خانم ها همیشه از برخی جواهرات مانند گوشواره، انگشتر، النگو و غیره بهره می برند۔

استفاده زیورآلات در محل کار یا قرارهای رسمی

در محل کار یا قرارهای رسمی می توانید با استفاده از زیورآلات خاص استایل خود را رسمی تر کنید. در صورتی که شغل شما غیر اداری و غیر دولتی است گوشواره میخی یا ظریف با رنگ هایی که زیاد جلب توجه نکند مناسب استایل تان خواهد بود. اگر لباستان غیر رسمی و اسپرت است دستبد غیر درخشان انتخاب خوبی برایتان می باشد. در محل کار باید از زیورآلات بسیار کم استفاده کنید تا کمتر جلب توجه قرار گیرید و نمونه های ساده و سبک نیز مناسب تر خواهد بود.

زیورآلات استفاده شده در مراسم و میهمانی های رسمی

اگر در مراسمات رسمی استفاده از زیورآلات در استایل شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این وسایل مانند جادو عمل می کنند به گونه ای که حتی با پوشیدن لباس ساده نیز مورد توجه همگان قرار خواهید گرفت. مثلا در مراسمات مختلفی میبینیم که هنرمندان با جواهرات سلطنتی جلوه خاصی به استایل خود داده اند. ولی با این حال باید توجه کنید که استفاده از این وسایل باید در اندازه خود باشد و نباید بیش از اندازه استفاده شود.

استفاده از یک ست و نیم ست زیبا در مراسمات به جذاب شدن استایل شما کمک می کند و بهتر است این زیورآلات کاملا مرتبط با هم، یکدست و کوچک و سبک باشند. مثلا همگی از نوع مروارید، یا طلای سفید یا طلای زرد و غیره باشد.

زیورآلات استفاده شده در میهمانی غیر رسمی

در میهمانی های دوستانه و غیر رسمی شما می توانید آزادانه هر زیورآلاتی را که دوست دارید استفاده کنید. مثلا یک گوشواره یا النگو هم رنگ لباس می تواند استایل شما را جذاب کند. یک پابند یا خلخال نیز انتخاب ایده آلی می باشد. قدرت این جواهرات در مراسمات مختلف چنان زیاد بوده که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اگر دوست دارید استایل متنوع و شیک داشته باشید باید استفاده از جواهرات را مد نظر قرار دهید.

انواع زیورآلات

زیورآلات دارای مدل های مختلفی هستند که هر یک از آن ها را در قسمتی از بدن استفاده می کنند. در اینجا هر یک را معرفی خواهیم کرد.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

گردنبند و زنجیر

گردنبند متداولترین زیورآلات بوده که استفاده زیادی در بین خانم ها دارد و حتی آقایان از پلاک های کوچک نیز استفاده می کنند. زنجیر و گردنبند ها در اندازه های کوچک و بزرگ وجود دارند. چوگر نیز از خاص ترین گردنبندها است که حالت چرم و پارچه ای دارد و به شکل ثابت بر روی گردن قرار می گیرد و امکان دارد آویزی از جواهرات دیگر نیز در آن بکار رفته باشد.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

گوشواره و گل گوش

گوشواره و گل گوش به دو شکل ثابت و آویز هستند که از جنس های مختلفی و از نوع نگین دار می باشند. دارای تنوع در طرح ها بوده به همین دلیل خریدار حق انتخاب بالایی خواهد داشت. فرق گل گوش با گوشواره در این است که گوشواره بر روی گوش آویزان می شود ولی گل گوش با اتصال یافتن به گوش شکل ثابتی دارد.

مکدام زیورآلات برای رنگ پوست شما مناسب است؟ (topnaz.com)

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

دستبند و النگو

دستبند با یک گیره باز و بسته شده و امکان دارد شکل فنری نیز داشته باشد. ولی النگو مانند حلقه ای بزرگ در داخل دست قرار می گیرد. دستبند ممکن است با نگین و طرح های مختلف تزئین شود.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

انگشتر و حلقه

این زیورآلات استفاده بیشتری دارند و حلقه نیز به عنوان نشان در دست زوجین دیده می شود. آنها ممکن است با نگین هایی مانند عقیق، فیروزه، زمرد، یاقوت، الماس و غیره تزئین شوند. آقایان از این مدل زیورآلات بیشتر استفاده می کنند.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

پابند و خلخال

پابند و خلخال در گذشته های دور بیشتر ترویج داشته و در طلاهای هندی زیاد مشاهده می شود. نمونه های هندی اندازه های بزرگتری دارند و مدل های انگشتردار و زنجیردار آنها نیز وجود دارد. در کشور ما بیشتر پابند ظریف و زنجیری محبوبیت دارد.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

زیورآلات استفاده شده در موها

تیکا یا فرق بند و سربند از دیگر زیورآلات هندی هستند که در طرح های مختلفی موجود هستند. در صورتی که بر روی موها قرار بگیرند سربند نامیده می شوند. اگر به شکل زنجیر نگین دار یا طرح دار به شکل آویزانی از فرق سر تا قسمت پیشانی قرار گیرند فرق بند نامیده می شوند.

سنجاق موی هندی نیز بر روی موها بکار می رود که بیشتر توسط هندی ها استفاده دارد.

اطلاعات جالب درباره زیورآلات و انواع آن (نحوه استفاده و انتخاب)

پیرسینگ یا زیورآلات بینی

پیرسینگ با قرار گرفتن بر روی بینی یا در روی سوراخ بینی، به زیبایی صورت می افزاید. جهت استفاده از این زیورآلات در غضروف بینی یا حفره داخل بینی سوراخی ایجاد شده و داخل آن قرار می گیرد.

جنس انواع زیورآلات چیست؟

جنس زیورآلات مختلف است و جنس آن در قیمتش تاثیرگذار می باشد که در اینجا به معرفی جنس ها و خواص این جواهرات می پردازیم.

طلا و خواص آن

طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار گرانبهاترین فلزی بوده که در ساخت زیورآلات بکار می رود. این فلز از واکنش پذیری کم، بالاترین چکش خواری، دوام در برابر فرسودگی، انرژی بخش، درخشندگی و جلا برخوردار است. به دلیل نرم و چکش خوار بودن نیز در طرح های متنوعی ساخته می شود. طلا رنگ های زرد و طلایی را به خود اختصاص داده ولی اصلی ترین رنگ آن زرد بوده ولی با فلز رادیوم پوشش می گیرد تا رنگش سفید شود. این جواهر عنصری انرژی بخش است که در زنان سرزندگی را بالا می برد.

مطلب مشابه: نکاتی مهم برای خرید ساعت مچی مردانه و زنانه قبل از خرید

نقره و خواص آن در زیورآلات

فلز نقره رنگ نقره ای و زیبا، جلای خیره کننده و درخشندگی، رسانای الکتریکی بالا، قابلیت ترکیب شدن با دیگر فلزات و چکش خواری از خواصش است. حالتی نرم داشته به همین دلیل جهت شکل گیری و نقش گرفتن باید با دیگر فلزات ترکیب شود. اگر نقره با نیکل ترکیب شود به عنوان نقره آلمانی شناخته می شود. اگر ۹۲۵ واحد نقره با ۷۵ واحد مس ترکیب شود نقره استرلینگ به عنوان مرغوب ترین نقره شناخته خواهد شد.

چکش خواری نقره از مشخصات قابل توجه آن است که سبب شده در ساخت انواع زیورآلات استفاده شود. این فلز خواص ضد میکروبی، ضد عفونی کنندگی، ترمیم کنندگی پوست و آرام بخشی دارد. لذا این فلز را از معدن طلا، نیکل، قلع و مس خارج می کنند و به دلیل کمیاب بودن قیمت های بالایی دارد.

استیل و فولاد و خواص آن

استیل از نیکل، آهن و کروم تشکیل شده که به دلیل داشتن آهن استحکام بالایی دارد. همچنین کروم موجود در آن با بوجود آوردن لایه ای بیرونی بر روی آن، باعث ثابت شدن رنگش شده است. از خواص این فلز سبک، بادوام در برابر خط و خش، زیبا، درخشنده، چکش خوار، منعکس کننده نور، رنگ ثابت و ارزان بودن می باشد.

برنج و خواص آن در زیورآلات

برنج از مس و روی تشکیل شده که در رنگ های طلایی، قرمز و نقره ای دیده می شود. استحکام، درخشندگی و زیبایی از خواصش است و انعطاف خوبی دارد. بسته به روی بکار رفته در آن دارای رنگ و استحکام متفاوتی خواهد بود. در صورتی داشتن روی زیاد چکش خواری و انعطاف پذیری پایین تری خواهد داشت.

پلاتین و خواص آن در زیورآلات

از سه هزار سال قبل از پلاتین در زیورآلات استفاده می شد و در گذشته از فلزات شاهانه و فاخر بود. از خواص این فلز رنگ ثابت، درخشندگی همیشگی، دوام بالا در مقابل خط و خش، جلای بالا، سبک وزن و رنگ نقره ای می باشد. همچنین به دلیل داشتن ساختار مولکولی فشرده، در برابر آسیب ها مقاومت بالایی دارد. این زیورآلات به سبب مقاومت بالا از عمر بالایی برخوردار هستند.

برنز و خواص آن

برنز با ترکیب روی، قلع و مس ایجاد شده و رنگ طلایی مایل به قهوای دارد. آلیاژی سختی است ولی باید بدور از مواد شیمیایی و رطوبت نگهداری شود.

تنگستن و خواص آن در زیورآلات

تنگستن استحکام و چگالی بسیار بالایی داشته و از آلیاژهای سنگین به شمار می رود. در مقابل خط و خش مقاوم بوده و رنگ ثابتی دارد. همچنین به دلیل در دسترس بودن قیمت های مناسبی دارد. رنگ آن نیز شیری، کرمی، سفید و نقره ای می باشد.

سنگ، مروارید و نگین

سنگ، مروارید و نگین در لایه بیرونی زیورآلات بکار می رود و کمیاب نیز می باشد. وجود این سنگ ها در زیورآلات باعث زیبایی دوچندان آنها می شود. این سنگ ها شامل الماس، فیروزه، زمرد، آمیتیست و الکساندرایت می باشد.

نکات مهم قبل از خرید بدلیجات

قبل از خرید بدلیجات باید به نکات زیر توجه کنید.

  • در هنگام خرید زیورآلات به رنگ پوست خود توجه کنید و اگر رنگ پوست شما سفید یخی بوده جواهرت نقره ای رنگ مناسب شما است. اگر رنگ پوستتان گندمگون بوده زیورآلات طلایی ورز گلد بهتر است از انتخاب های شما باشد. اگر پوست سبزه ای دارید رنگ مخلوط طلایی و نقره ای مناسب شما خواهد بود.
  • توجه به فرم بدن و قد نیز در زمان خرید زیورآلات مهم است در اینصورت اگر هیکل درشت و قد بلندی دارید گردنبند ۴۵ سانتی مناسبتان خواهد بود و اگر ریزنقش و کوتاه قد هستید گردنبند هفتی شکل انتخابی بجا برای شماست. اگر قدی متوسط دارید گردنبند در هر مدلی را می توانید برگزینید.
  • برای انتخاب گوشواره توجه کنید اگر قد بلند هستید گوشواره کشیده برایتان انتخاب ایده آلی بوده و اگر صورت بیضی شکلی دارید گوشواره دکمه ای، مستطیلی، حلقه ای، آویزدار و گرد را انتخاب کنید. اگر دارای صورت گرد هستید گوشواره دوکی، گرد، آویزدار و متوسط مناسب شما می باشد. افرادی که دارای قد متوسطی هستند می توانند هر نوع گوشواره ای را برگزینند و کسی که ریز نقش بوده باید گوشواره هندسی شکل را انتخاب کند.
  • ·        اگر گردن شما کشیده است گوشواره پهن و بلند مناسبتان خواهد بود. در صورتی که گوش های کوچکی دارید گوشواره چسبان را انتخاب کنید.
  • در صورت داشتن انگشت های بلند هر نوع انگشتری استایل شما را زیبا می کند و اگر انگشت شما تپل بود انگشتر ضخیم و بزرگ را برگزینید. اگر انگشت های کوتاه دارید انگشتر بند انگشتی که روی بند اول قرار می گیرد را انتخاب کنید.

ویژگی های زیورآلات باکیفیت چیست؟

زیورآلات باکیفیت دارای ویژگی هایی است که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم.

  • رنگ ثابت: زیورآلات بسته به نوع روکشی که دارند از نظر ثبات رنگ کیفیت مختلفی دارند. اگر دوست دارید بدلیجاتی که انتخاب می کنید رنگ ثابتی داشته باشند باید نوع استیل و رادیوم را انتخاب کنید. آنها بسیار بادوام هستند و هرگز رنگ خود را از دست نخواهند داد. ولی اگر این وسایل تزئینی با آب طلا یا آب نقره پوشش داده شده باشند بعد از مدتی رنگ خود را از دست خواهند داد. اگر لاک مخصوص بر روی روکش آب طلا کشیده شود رنگ ثابتی خواهد داشت چون این لایه لاک مانند از پوشش نقره یا طلا محافظت می کند.
  • ضد حساسیت بودن: اگر شما پوست حساسی دارید و برخی مواقع بر اثر برخورد با موادی در پوست شما آلرژی مانند خارش، قرمزی یا زخم های ریز ایجاد می شود. بدلیجات ارزان قیمت که در ترکیباتشان نیکل وجود دارند ممکن است در پوست شما ایجاد آلرژی کنند در اینصورت باید توجه کنید از آنها استفاده نکنید. لذا در زمان خرید باید از نوع روکش بکار رفته در آن ها آگاهی پیدا کنید. طلا و استیل از جمله زیورآلاتی هستند که ایجاد حساسیت نخواهند کرد. جهت شناخت کیفیت فلز بکار رفته در این وسایل و درصد آنها می توانید از کیت های شناساگر استفاده کنید.
  • درخشندگی و جلا: درخشندگی و جلا تاثیر زیادی بر زیبایی زیورآلات دارد و اگر پوشش محصول از آب طلا باشد بسیار درخشان خواهد بود. یکی از مزایای آب طلا این است که جلوگیری از اکسید شدن نقره خواهد کرد و باعث بالا رفتن درخشش آن نیز می شود. از پوشش رودیوم نیز به جای آب طلا بکار می رود که در این مورد روکش آب طلای سفید نامیده شده و درخشش محصول را بالا می برد.

سنگ های بکار رفته در زیورآلات

زیورآلات از انواع سنگ های تزئینی نیز تولید می شوند و یا این سنگ در نگین آنها بکار می رود که در اینجا به معرفی این سنگ ها خواهیم پرداخت.

سنگ توپاز آبی

سنگ توپاز آبی از کشور برزیل، روسیه و استرالیا وارد می شود. این سنگ بسیار شفاف و قیمتی است که عاری از ناخالصی می باشد. در رنگ های سفید، نارنجی، صورتی و قرمز موجود بوده که آهن و کرومیوم علت بوجود آمدن رنگ در آن خواهد بود. نوع سلطنتی آن قرمز و زرد است که خاص و نایاب به شمار می رود.

سنگ امتیست

از سنگ های بنفش به شمار رفته که از ترکیب آهن و آلومینیوم تشکیل شده است. نمونه های درجه یک آن شفافیت بالایی داشته و نمونه های گرد منعکس کننده نور می باشد.

مروارید

مروارید در سه نوع مصنوعی، پرورشی و طبیعی موجود بوده که رنگ ها، شکل و اندازه های مختلفی را به خود اختصاص داده است. نمونه های طبیعی به علت کمیاب بودن ارزش بالایی دارند و در دریاها به شکل طبیعی تولید می شوند. امروزه به دلیل اینکه صدف ها را به شکل بی رویه ای صید کرده اند تولید طبیعی مروارید بسیار کاهش داشته و این باعث گران بودنش شده است.

سنگ فیروزه

سنگ فیروزه در بین ایرانیان محبوبیت زیادی داشته و در رنگ های آبی، سبز و بنفش موجود است که نوع آبی سیر بدون رگه ارزش بالاتری دارد. رگه های تیره ای نیز در این سنگ وجود دارد که اگر رنگ این رگه طلایی باشد ارزش آن بالاتر خواهد بود. فیروزه علاوه بر ظاهری زیبا دارای خواص بالایی برای روح و روان انسان می باشد.

سنگ عقیق

عقیق سنگی چند لایه است که بلورهای کوارتز و نوارهای کلسدونی در هر لایه ای از آن وجود دارد. عقیق یمنی رنگ قرمزی داشته و قیمت بالایی دارد.

سخن پایانی

زیورآلات از جمله شامل انگشتر، گردنبند، سینه ریز، النگو، دستبند، گوشواره و غیره هستند که از جنس های مختلف طلا، نقره، تیتانیوم، استیل و غیره ساخته می شوند. آنها بسته به جنس از قیمت های مختلفی برخوردار هستند. در این زیورآلات امکان دارد نگین نیز استفاده شود که نگین آنها از جنس انواع سنگ های تزئینی باارزش می باشد.

مطالب مشابه را ببینید!

راهنمای انتخاب اکسسوری های ضروری مردانه؛ از کیف گرفته تا انگشتر و ساعت انتخاب گوشواره زیبا؛ راهنمای خرید گوشواره بر اساس نیاز شما راهنمای انتخاب و خرید ساعت مچی؛ چطور هوشمندانه ساعت بخریم؟ نکاتی مهم برای خرید ساعت مچی مردانه و زنانه قبل از خرید راهنمای خرید هدیه انگشتر طلا برای خانم‌ها گردنبند اسم و نکاتی که قبل از خرید آن باید بدانید انواع طرح های زیورآلات 2021 (انگشتر،گوشواره، دستبند) گردنبند اسم(پلاک اسم) هدیه ای به یادماندنی برای عزیزان خود مدل پابند زنانه و دخترانه بسیار شیک با مدل های متنوع