نکات مهم درباره اسپری برنزه کننده پوست و استفاده از آن

همه چیز درباره اسپری برنزه کننده پوست

استفاده از اسپری برنزه کننده روشی جدیدتر نسبت به روش آفتاب گرفتن می باشد.

هر انسانی دارای پوستی با رنگ خاصی است. برخی از انسان ها دارای پوست تیره، برخی گندمی و برخی دیگر سفید هستند. هر کدام از این رنگ پوست ها بر دیگری برتری ندارند و زیباتر نیستند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

با این حال، افراد زیادی هستند که می خواهند، رنگ پوست خود را تغییر دهند برخی از افراد سفید پوست دوست دارند، رنگ پوست خود را تیره کنند و برخی از افرادی که رنگ پوست آن ها تیره است، علاقمند هستند، رنگ پوست خود را سفید کنند.

یکی از رایج ترین روش های که می توان رنگ پوست را تغییر دارد، برنزه کردن است. برای برنزه کردن رنگ پوست می توانید از اسپری برنز کننده یا آفتاب گرفتن در ساحل استفاده کنید.

اسپری برنزه کننده چیست؟

بشر برای رسیدن به اهداف خود همواره به دنبال راه های سریع تر، ایمن تر و آسان تر است از این رو لازم نیست برای برنزه شدن پوست خود در زیر نور خورشید ساعت ها دراز بکشید و زمان خود را هدر دهید.

اسپری برنزه کننده نسبت به روش آفتاب گرفتن روشی ایمن تر محسوب می شود و شما می توانید به راحتی پوست خود را برنزه کنید.

استفاده از اسپری برنزه کننده نسبت به روش ماندن در زیر نور آفتاب محبوبیت بیشتری دارد در این روش شما روی بدن خود ماده موجود در این محصول را اسپری می کنید.

این محصول رنگ ندارد به بیان دیگر شما روی پوست خود را با استفاده از اسپری  برنزه کننده، رنگ نمی کنید در واقع اساس کار این نوع محصول واکنش شیمیایی روی سطح پوست است.

یک روش موقت برای برنزه کردن پوست، استفاده از اسپری برنزه کننده است که درخشش برنزه‌ ای را تقدیم پوست شما می کند و به شدت نور خورشید و فصل سال هیچ توجه ای نمی کند.

بسیاری از افراد برای این که پوست خود را تیره کنند، روش برنزه کردن با اسپری را انتخاب می نمایند؛ چون همانند زمانی که زیر نور آفتاب هستید به پوست آسیب نمی رساند.

به جای برنزه کردن با نور آفتاب از این روش استفاده می شود. نوعی ماده شیمیایی به نام دی هیدروکسی استون یا DHAدر اسپری برنزه کننده وجود دارد. اسیدهای آمینه که در لایه بالایی سلول های پوست وجود دارند با DHA  واکنش نشان می دهند و باعث تیره شدن پوست می شوند.

برخی از محلول های اسپری برنزه کننده شفاف و برخی دیگر برنزه هستند. مدل های شفاف آن ها رنگ پوست را سریع تغییر نمی دهند و برای این که ظاهر شوند، چند ساعت طول خواهد کشید.

نکات مهم درباره اسپری برنزه کننده پوست و استفاده از آن

ترکیبات اسپری برنزه کننده

از اسپری برنزه کننده غبار یا ماده برنزه کننده ای که خارج می شود حاوی ماده DHA  یا همان دی هیدروکسی استون است.

این ماده با ترکیبات شیمیایی موجود در پوست واکنش نشان می دهد و باعث تیره شدن رنگ پوست خواهد شد.

واکنشی که در هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده روی پوست ایجاد می شود همانند واکنشی بوده که هنگام برشته شدن سیب زمینی و نان ایجاد می شود.

DHA یک کربوهیدرات ساده بوده که از طرق مختلفی به دست می آید به عنوان نمونه از منابع گیاهی مانند چغندر قند یا نیشکر حاصل می شود.

یکی از راه های تولید DHA تخمیر گلیسرول است. هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده، ممکن است به روی پوست خود ماده دیگری هم اسپری نمایید به طور مثال در ساختار برخی از اسپری های برنزه کننده، اریترولوز وجود دارد از تمشک قرمز ماده ای اریترولوز به دست می آید.

مزایای زیادی در هنگام استفاده از اریترولوز و دی هیدروکسی استون وجود دارد. این دو ماده در کنار هم باعث می شوند برای مدت زمان بیشتری، پوست شما برنزه بماند.

ماده ای اریترولوز باعث زیباتر شدن رنگ پوست و محو شدن رنگ پوست برنزه شما می شود.

مطلب مشابه: جوانسازی پوست چیست؟ + انواع روش های خاص برای داشتن پوست جوان و زیبا

میزان ماندگاری اسپری برنز کننده پوست 

اسپری برنزه کننده در هنگام استفاده باعث می شود که دی هیدروکسی استون موجود در آن با اسیدهای آمینه روی سطح پوست واکنش نشان دهد که این واکنش در نهایت می تواند، موجب برنزه شدن پوست شود. میلارد، نام این واکنش است. شایان ذکر است که عوامل مختلفی مانند نحوه استفاده از اسپری برنزه کننده روی ماندگاری این روش موثر است. علاوه بر این، برنزه ای که با این روش ایجاد شده ماندگاری آن به میزان تیره شدن پوست وابسته است.  

در بهترین حالت، پس از این که با استفاده از اسپری برنزه کننده، پوست شما برنزه شد، می تواند به مدت 10روز دوام بیاورد. سایه های روشن تر آن به مدت 5 روز و سایه های متوسط برنزه آن به مدت 7 تا 8 روز دوام دارند.

میزان ماندگاری برنزه در کمترین حالت 3 روز است. افزون بر این، ماندگاری رنگ برنزه ای که اسپری برنزه کننده روی پوست ایجاد می کند به میزان استفاده از اسپری برنزه کننده و مقدار ماده دی هیدروکسی استون بستگی دارد.

هر چه ماده دی هیدروکسی استون موجود در اسپری برنزه کننده بیشتر باشد روی پوست شما رنگ برنزه ای بیشتری ایجاد خواهد شد به طوری که می توان امیدوار بود که 10 روز برنزه روی پوست شما می تواند، دوام بیاورد.

نکات مهم درباره اسپری برنزه کننده پوست و استفاده از آن

آیا استفاده از اسپری برنزه کننده خطری ایجاد می کند؟

بسیاری از افراد علاقمند هستند، بدانند که استفاده از اسپری برنزه کننده برای بدن خطری ایجاد می کند یا نه. سازمان غذا و دارو اعلام کرده ماده DHA موجود در نوع محصول برای بدن هیچ خطری ایجاد نمی کند و سرطان زا و سمی نیست.

استفاده از ماده ای DHA برای تولید لوازم آرایشی هیچ مانعی ندارد؛ ولی در مورد مضر بودن استنشاق این ماده، سازمان غذا و دارو هنوز بیانیه ای را صادر نکرده؛ لذا توصیه می شود تا اعلام نتیجه مضر بودن یا نبودن تنفس DHA از استنشاق این ماده خودداری کنید.

نحوه استفاده از اسپری برنزه کننده پوست

همان طور که گفته شد در رابطه با بی خطر بودن و مضر بودن استنشاق اسپری برنزه کننده، اطلاعات موثقی وجود ندارد.

برای این که هنگام استفاده از این محصول به میزان کمتری ماده ای DHA  وارد دستگاه تنفسی شود باید یک سری نکات را رعایت نمایید.

برای استفاده از اسپری برنزه کننده از روش های مانند تفنگ بادی و اتاقک های اسپری برنزه کننده می توانید، استفاده کنید.

دوش هایی در اتاقک های اسپری برنزه کننده خودکار وجود دارند که به بدن شما ماده برنزه کننده را اسپری می کنند. غبار اسپری برنزه کننده درون این اتاقک ها پر است که این موجب شده ماده برنزه کننده به مقدار زیادی داخل دستگاه تنفسی شود.

برای بهره مندی از اسپری برنزه کننده، می توانید از روش تفنگ بادی استفاده کنید این دستگاه به میزان زیادی از دهان و سر ماده برنزه کننده را دور نگاه می دارد.

برای این که به میزان اندکی ماده برنزه کننده را استنشاق کنید. دماغ گیر و گوش گیر در هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده باید به کار برده شوند.

برای این که رنگ پوست لب شما با ماده برنزه کننده، تغییر پیدا نکند باید یک بالن لب مناسب، روی لب های خود بمالید.

هنگامی که می خواهید صورت خود را به وسیله اسپری برنزه کننده، برنزه کنید باید تا جای ممکن لب های خود را به هم فشار دهید و چشم های خود را ببندید. فراموش نکنید که نفس خود را در زمان اسپری کردن برنزه کننده، حبس نمایید.

مطلب مشابه: چگونه لکه های پوستی را با روش های خانگی درمان کنیم؟؛ درمان فوری لکه های پوستی

استفاده از اسپری برنزه کننده برای اولین بار

هنگامی که برای نخستین بار برنزه کردن پوست خود را می خواهید، انجام دهید در ذهن شما سوال های زیادی خطور پیدا کند. همچنین برای حفظ سلامتی خود در هنگام اسپری برنزه کننده باید یک سری نکات رعایت شود.

قبل، حین و بعد از استفاده از اسپری برنزه کننده باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه محتوا آن ها را بیان کرده ایم.

قبل از برنزه کردن با اسپری برنزه کننده به چه نکاتی باید توجه نمود؟

اگر قصد دارید دیگران برنزه کردن پوست شما به وسیله اسپری برنزه کننده را انجام دهند باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

قبل از برنزه کردن از لایه برداری منظم پوست بپرهیزید هر چند که این کار باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود؛ ولی با پوسته پوسته شدن پوست و ایجاد رگه بر روی پوست همراه است.

لایه برداری منظم پوست، مانع می شود تا شما به نتیجه دلخواه خود دست یابید. اپیلاسیون کردن پوست قبل از استفاده از اسپری برنزه کننده، موجب خواهد شد به بهترین نحوه شما بتوانید، پوست خود را برنزه کنید در واقع این کار موجب می شود برای مدت طولانی تری برنزه شدن پوست شما را حفظ شود.   

گاهی اوقات اصلاح کردن پوست قبل از برنزه کردن باعث تحریک پوست می شود که این می تواند کدر شدن درخشش برنزه را به همراه داشته باشد و آن را تا حدودی از بین ببرد؛ لذا پیش از برنزه کردن پوست از اصلاح کردن خودداری کنید.

افرادی که پوست آن ها حساس است از درماتیت تماسی خود برنزه کننده می توانند، استفاده کنند. در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که پیش از استفاده از درماتیت تماسی خود برنزه کننده یا اسپری برنزه کننده باید آن ها را تست کنید.

برای انجام این کار روی قسمتی از پوست جلوی پای خود باید درماتیت یا اسپری برنزه کننده را بزنید و اگر حساسیتی یا واکنشی روی پوست شما ایجاد شد استفاده از اسپری برنزه کننده پوست را متوقف کنید.

چگونه از اسپری برنزه کننده پوست استفاده شود و در حین استفاده از آن چه نکاتی باید رعایت گردد؟

هنگامی که می خواهید، پوست خود را برنزه کنید باید اطلاعاتی را در مورد نحوه صحیح انجام آن کسب کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

به منظور این که پوشش کاملی، اسپری برنزه کننده ارائه دهد تمام لباس های خود را بهتر است، بیرون بیاورید؛ چون لباس پوشیدن مانع می شود تا روی پوست شما ماده برنز کننده بنشیند؛ بنابراین قسمتی که به وسیله لباس پوشیده شده، برنزه نخواهد شد.

البته اگر قسمت هایی از بدن خود را که نمی خواهید برنزه کنید، نباید لباس های قسمت مورد نظر را بیرون بیاورید.

قسمت های از بدن خود را که می خواهید، برنزه نشود در هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده با لباس های یکبار مصرف بپوشانید تا لباس اصلی شما آغشته به ماده برنزه کننده، نشود.

با کلاه های یک بار مصرف موهای خود را باید بپوشانید برای پنهان کردن گوش های خود از گوش گیر باید استفاده کنید. علاوه بر این ها پیش از برنزه کردن تمام جواهرات خود را بیرون بیاورید.

برای این که پوست شما به صورت طبیعی و یک دست برنزه شود باید یکنواخت و با دقت تمام از اسپری برنزه کننده، استفاده نمایید.

اگر از یک تفنگ برای انجام این کار استفاده کنید، مطمئن خواهید شد که به صورت یکنواخت اسپری روی بدن شما پخش می شود.

مطلب مشابه: آبرسانی به پوست (روش های مختلف آبرسانی به پوست)

پس از برنزه کردن برای مراقبت از پوست چه نکاتی باید رعایت شود؟

بعد از برنزه کردن پوست با استفاده از  اسپری برنزه کننده اگر به خوبی از پوست مراقبت شود نه تنها باعث حفظ سلامت پوست می شود؛ بلکه باعث بالا رفتن ماندگاری رنگ برنزه پوست خواهد شد.

در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که تا 24 ساعت بعد از برنزه کردن، پوست آسیب پذیر است.

از این رو، سعی کنید بعد از استفاده از اسپری برنزه کننده، پوست خود را در معرض رادیکال های آزاد و نور خورشید قرار ندهید؛ بنابراین از خانه خارج نشوید و روی پوست خود PF بمالید.

برخی از دوستان ممکن است به شما توصیه کنند از عینک محافظ بعد از برنزه کردن استفاده کنید؛ ولی این کاری کاملا غلط بوده و باعث می شود روی صورت شما خطوط عینک باقی بماند و از زیبایی صورت شما بکاهد.

برخی از افراد بر این عقیده هستند که پوست برنزه شده در برابر نور آفتاب دچار آسیب نمی شود این موضوع از نظر علمی ثابت نشده و در برابر اشعه ماورای بنفش هیچ محافظتی، اسپری برنزه کننده از پوست نمی کند از این رو از کرم ضد آفتاب باید برای محافظت از پوست استفاده شود.

با اسپری برنزه کننده هر چند وقت یکبار می توانید، صورت خود را برنزه نمایید؟

بدیهی است که مراقبت بیشتر از پوست برنزه باعث می شود نیاز به برنزه کردن مجدد کمتر شود و در زمان دیرتری می توانید، برنزه کردن پوست خود را انجام دهید.  به طور کلی با استفاده از اسپری برنزه کننده 2 تا 3 بار در ماه می توانید، پوست خود را برنزه کنید؛ ولی بهتر است هنگامی که پوست رنگ طبیعی خود را کاملا به دست آورد، برنزه کردن مجدد پوست را انجام دهید در غیر این صورت اگر روی برنزه قبلی، اسپری برنزه کننده استفاده شود، رنگ ناهموار و لکه روی پوست ایجاد خواهد شد.

طبق توصیه متخصصان زیبایی یک هفته  باید بین برنزه کردن مجدد و محو شدن اولین برنزه به طور کامل فاصله وجود داشته باشد.

اسپری برنزه کننده بر خلاف نظر عموم رنگ نیست. ماده ای به نام دی هیدروکسی استون در این نوع محصول وجود دارد که برنزه کردن پوست را انجام می دهد. هنگام استفاده از اسپری برنزه کننده با اسیدهای آمینه های موجود در پوست دی هیدروکسی استون واکنش نشان داده و باعث تیره شدن پوست می شود.

از آنجایی که دی هیدروکسی استون سرعت پایینی دارد ماده دیگری به نام اریترولوز در اغلب اسپری ها وجود دارد این ماده باعث افزایش ماندگاری و سرعت تاثیر دی هیدروکسی استون می شود.  

مطلب مشابه: باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست کدامند؟

نکاتی برای ماندگاری بیشتر

برای این که برای مدت زمان بیشتری به خوبی پوست شما برنزه شود و به این صورت باقی بماند، نکاتی را قبل، حین و بعد از برنزه کردن باید رعایت کنید.

  • برای انجام برنزه کردن باید پوست خود را آماده کنید هر چیزی که مانع می شود پوست به اسپری آغشته نشود باید در زمان استفاده از اسپری برنزه کننده از خود دور نمایید.
  • همچنین به طور یکنواخت باید به پوست خود ماده برنزه کننده را اسپری کنید در آخر به خوبی از پوست برنزه شده خود مراقبت نمایید.

اسپری برنزه کننده به سراسر بدن شما فرمول اسپری برنزه را به صورت یک غبار نازک اسپری می کند. این نوع محصول روی پوست لایه نازکی از دی هیدروکسی استون را اسپری می کند و باعث تیره شدن رنگ پوست می شود که دوام برنزه پوست تا دو هفته افزایش یابد.

آیا اسپری برنزه کننده همانند برنزه کردن به وسیله نور آفتاب، طبیعی است؟

اسپری برنزه کننده رنگ نارنجی نباید داشته باشد، تکه تکه نباشد و بدون رگه باشد؛ بنابراین اگر اسپری برنزه کننده طبیعی نباشد رنگ پوست را نارنجی نشان می دهد.

برای این که اطمینان داشته باشید که پوست برنزه شده شما توسط اسپری برنزه کننده، طبیعی به نظر می رسد باید یک برنزه کننده ای حرفه ای را خریداری کنید تا پوست شما خشک و رگه رگه نشود.

روش های مختلف برنزه کردن با اسپری برنزه کننده

برای برنزه کردن با اسپری دو روش اصلی وجود دارد که در این جا مزایا و معایب این روش ها را می خواهیم برای شما عزیزان شرح دهیم:

  • برنزه کردن با ایربراش: محبوب ترین روش است که بیشتر افراد معمولا از آن استفاده می کنند در این روش برای پوست شما فرمول مناسبی توسط تکنسین برنزه کننده حرفه ای انتخاب می شود.

در مرحله دوم با استفاده از ایربراش و یک تفنگ برنزه کننده هوا روی پوست شما به طور یکنواخت فرمول برنزه کننده اعمال می شود.  

اگر به درستی این کار انجام شود اسپری برنزه کننده با ایربراش بدون رگه، یکنواخت و طبیعی خواهد بود.

  • غرفه برنزه کننده: برای استفاده از این روش فرد داخل غرفه ای برنزه کننده اسپری خودکار می ایستد که در سطوح مختلف این غرفه نازل هایی وجود دارد که توسط آن ها روی پوست به صورت یکنواخت محلول برنزه کننده، اسپری می شود.

در این روش باید اطمینان داشته باشید که به درستی بدن شما در غرفه یا اتاقک اسپری برنزه قرار گرفته تا روی پوست به صورت یکنواخت فرمول برنزه پخش شود. 

مطلب مشابه: جذاب شدن خانم ها؛ ترفندهایی که باعث می شود خانم ها جذاب و زیبا شوند

ماندگاری اسپری برنزه کننده

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که ماندگاری اسپری برنزه کننده، موقت بوده و باید به طور مرتب از آن استفاده کنید تا پوست شما رنگ برنزه ای تیره پیدا کند.

مدت زمان ماندگاری این محصول به تیره بودن آن بستگی دارد. معمولا دوام آن حدود 10 روزه بوده و با روشن تر شدن رنگ اسپری برنزه کننده، ماندگاری آن کمتر می شود.

حدود 5 روز ماندگاری اسپری برنزه کننده منصفانه است تا یک هفته و بیشتر مدت دوام اسپری های برنزه با رنگ متوسط می باشد. میزان استفاده از اسپری برنزه کننده و مقدار محلولی که روی پوست اعمال می شود روی دوام و ماندگاری اسپری برنزه تاثیر گذار هستند.

قبل از برنزه کردن با اسپری آماده سازی پوست شامل گزینه های زیر می شوند:

  • لایه برداری: در صورتی که قصد انجام برنزه کردن پوست خود را دارید باید یک روز قبل از انجام این کار، پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین بروند.

لایه برداری باعث می شود مدت زمان برنزه شدن افزایش یابد.

  • اصلاح یا موم: سعی کنید، قسمت های از پوست خود را که می خواهید برنزه نمایید را اپیلاسیون و اصلاح نمایید. برای این که منافذ پوست برای بسته شدن زمان کافی داشته باشند قبل از انجام برنزه کردن باید این کار را انجام دهید در غیر این صورت لکه های تیره ای روی پوست ایجاد خواهد شد.
  • مرطوب کنید: تا زمان استفاده از اسپری برنزه کننده باید پوست خود را مرطوب نگاه دارید؛ چون اگر پوست خشک باشد در نواحی مانند آرنج، زانو و مچ پا رنگ تیره تری ایجاد می شود و رنگ پوست تکه تکه خواهد شد. 

پوست مرطوب و هیدراته شده خیلی بهتر رنگ پوست را نگه می دارد و باعث افزایش ماندگاری آن می شود.

از مرطوب کننده های روغنی حتما در روز برنزه کردن روی پوست خود استفاده کنید.

از یک لوسیون بدن مبتنی بر آب بعد از برنزه شدن پوست خود استفاده کنید.

چگونه از اسپری برنزه باید مراقبت کنید؟

برای این که پوست بعد از برنزه کردن حالت طبیعی، یکنواخت و ماندگاری داشته باشد باید به خوبی از آن مراقبت شود.

مراقبت های پس از برنزه کردن تا 12 ساعت بعد از انجام برنزه باید رعایت شود. بین 10 تا 12 ساعت پس از اسپری برنزه از خیس کردن یا دوش گرفتن پوست باید جلوگیری شود.

نه تنها نباید دوش بگیرید؛ بلکه هنگام راه رفتن زیر باران، شستن ظروف و مسواک زدن باید مواظب باشید تا روی پوست برنزه شما کمترین مقدار آب ریخته نشود.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین مارک لوازم آرایشی با کیفیت و ارزان (معرفی برندهای معروف) لیست لوازم آرایشی مهم و اساسی؛ پک کامل لوازم آرایشی چیست؟ مراقبت از موهای رنگ شده؛ نکات مهم و ضروری قبل و بعد از رنگ کردن مو لیست اصطلاحات کاشت ناخن به ترکی استانبولی با ترجمه فارسی! ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست انتخاب بهترین رنگ برای تاتو لب مناسب هر پوست مدل های آرایش شب یلدا دخترانه با تم های رنگی و متد حرفه ای مدل آرایش چشم شب یلدا؛ 5 نکته که برای آرایش چشم ها باید بدانید آرایش و مدل لباس شب یلدا بچگانه دخترانه شیک با تم خاص راهنمای انتخاب کرم پودر برای پوست های مختلف؛ انواع کرم پودر برای پوست صورت