طرز تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی + مواد لازم و نکاتی برای خوشمزه تر شدن غذا

در این بخش روزانه طرز تهیه مرصع پلو با مرغ یا غذای خوشمزه پلو نگین کار با مرغ را قرار داده ایم که البته کمی زمان گیر است ولی به نتیجه اش می ارزد. مرصع پلو یک غذای مجلسی بسیار خوشمزه است که در استان هایی مانند خراسان، فارس و قزوین بیشتر طبخ می شود و در این غذا انواع ادویه و مواد را می ریزند که باعث طعم بی نظیر آن می شود.

مرصع پلو یا جواهر پلو از غذاهای خوشمزه ایرانی است و حتما از طعم آن لذت خواهید برد. البته در قسمت هایی از ایران از گوشت قرمز و گوشت ماهی هم در این غذا استفاده می کنند. مرصع در زبان عربی به معنی نگین و جواهر است و دلیل ادویه ها و مواد خوش رنگی مانند زرشک، خلال پسته، خلال بادام و … است که در این غذا می ریزند.

مواد لازم برای تهیه غذای خوشمزه مرصع پلو

در ادامه مواد مورد نیاز برای تعداد 10 نفر را می توانید آماده کنید و اگر تعداد کمتر است می توانید به همان تناسب مواد را کم و یا زیاد کنید.

برنجیک و نیم کیلوگرم
مرغیک و نیم کیلوگرم
پیاز۳ عدد متوسط
کشمش پلویی۱۵۰ گرم
زرشک۱۵۰ گرم
شکر۳ قاشق غذاخوری
خلال بادام۱۵۰ گرم
خلال پسته۱۵۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
گلاب۲ و نیم استکان
خلال پرتقال۷۵ گرم
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
کره و شکربه مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ در منزل

در ادامه این مطلب روزانه، طرز تهیه و دستورالعمل پخت مرصع پلو با مرغ در منزل را به صورت تفکیک شده توضیح داده ایم.

آماده کردن برنج، پیاز سرخ کرده و مرغ

در نخستین مرحله برای تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی، برنج را پاک کنید و سپس دو تا 3 ساعت آن را در آب نمک قرار دهید تا خیس بخورد. پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. برای تف دادن پیاز، مقداری روغن یا کره را در ماهیتابه بریزید و داغ کنید. پیاز را ضافه کنید و سپس تفت دهید تا رنگ پیاز طلایی شود و نرم شود. مرغ را خوب بشویید و تمیز کنید. سپس آن را به صورت درسته یا به صورت نگینی خرد کنید و سپس به پیاز داغ اضافه کنید و سپس این غذا را تفت دهید.

تفت دادن مواد

برای سرو مرصع پلو هم می توانید مرغ را به صورت تکه تکه و نگینی سرو کنید که می تواند به صورت کامل و درسته باشد. کمی زردچوبه را برای خوش رنگ شدن به مرغ اضافه کنید و سپس خوب هم بزنید و سپس تفت دهید. پس از اینکه مواد را خوب تفت دادید به مقدار لازم آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ خوب مغز پخت و نرم شود. این کار در حدود ربع ساعت طول می کشد.

برای خوش طعم تر کردن مرغ، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را روی مرغ ها بریزید تا عطر و طعم آن بی نظیر شود.

مرصع پلو با مرغ مجلسی

آماده کردن کشمش و زرشک و دیگر مواد تزیینی

در یک ماهیتابه بزرگ کمی روغن سرخ کردنی یا کره بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و سپس کشمش و زرشک را تفت دهید. شکر را هم به ماهیتابه اضافه کنید تا طعم شیرینی پیدا کند. باید دقت کنید مدت زمان تفت دادن زرشک نباید زیاد شود زیرا باعث سوختن و طعم تلخ زرشک می شود. خلال بادام و پسته را به صورت جداگانه چند ساعت در گلاب خیس کنید که می توانید از شب قبل این کار را انجام دهید و سپس با کمی کره تفت دهید ولی باید مراقب باشید که نسوزند.

خلال پوست پرتقال را که تلخی آن را گرفته اید به این مواد اضافه کنید و سپس تفت دهید.

آماده کردن برنج مرصع پلو

برای آماده کردن برنج مرصع پلو، برنج را درون آب جوش بریزید، بجوشانید و آبکش کنید. با مشاهده اولیت ترک روی دانه های برنج می توانید برنج را از روی شعله گاز بردارید و سپس آبکش کنید. در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود.  برای درست کردن ته دیگ، نان یا سیب زمینی و یا هر نوع ته دیگری که دوست دارید کف قابلمه بچینید و سپس یک لایه برنج بر روی آن بریزید.

برنج را به صورت ساده دم کنید و برای دم کردن برنج در ابتدا حرارت را افزایش دهید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم کنید تا برنج خیلی آرام دم بکشد، همچنین درب قابلمه را با دستمال دم کنی بپیچید.

سرو غذا

برای سرو کردن مرصع پلو، غذای خوشمزه ایرانی را در دیس بکشید و از تمام موادی که دارید برای تزیین این غذا استفاده کنید.

برای تزیین مرصع پلوی مجلسی می توانید روی برنج مقداری زعفران بریزید و روی آن را با خلال پسته و بادام، کشمش، زرشک و خلال پوست پرتقال به روش دلخواهتان تزیین نمایید.

مرصع پلو با مرغ مجلسی

نکاتی برای خوشمزه تر شدن مزرصع پلو

  • باید به کیفیت برنج بسیار دقت کنید. برای پخت مرصع پلو با کیفیت باید برنج با کیفیت ایرانی تهیه کنید تا غذای شما بی نظیر شود.
  • مرصع پلو را نباید با شیرین پلو اشتباه گرفت. در شیرین پلو هویج وجود دارد و مواد را با شکر شیرین می کنند ولی در مرصع پلو نیاز به اضافه کردن شکر اضافه نیست.
  • مرصع پلو را با گوشت هم می توانید بپزید. برای تهیه این غذا با گوشت می توانید از گوشت ماهیچه استفاده کنید و در کنار برنج آن را سرو کنید.
  • می توانید به جای مرغ از بوقلمون و یا ماهی استفاده کنید که هر کدام روش تهیه جداگانه ای دارند.
  • به جای استفاده از پوست پرتقال می توانید از پوست نارنج هم استفاده کنید که البته پوست نارنج هم باید تلخی اش گرفته شود تا طعم غذا را بد نکند.
  • خلال بادام و پوست پرتقال را برای اینکه تلخی نداشته باشند از شب قبل درون آب شکر قرار دهید.

مطالب مشابه را ببینید!

طرز تهیه انواع غذا با کنسرو ماهی؛ انواع سالاد، ساندویچ، پاستا و کوکو با کنسرو ماهی ناهار امروز چی بپزم؟ پیشنهاد خوشمزه ترین غذاها برای وعده ظهر طرز تهیه سبزی پلو و ماهی خوشمزه (آموزش مرحله به مرحله) + فواید این غذا لیست غذاهای ویژه شب یلدا و طرز تهیه آن (شب یلدا چی بپزم؟) طرز تهیه انار پلو شیرازی؛ انار پلو خوشمزه برای شب یلدا طرز تهیه خورش قیمه؛ نکات ویژه برای درست کردن خورش جا افتاده و مجلسی معرفی بریانی و خورش ماست اصفهان طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله طرز تهیه کباب مرغ مغزدار؛ 2 روش تهیه کباب مجلسی و رستورانی طرز تهیه غذاهای نونی؛ دستور تهیه 10 غذای نونی خوشمزه