رونق گردشگری در اصفهان

image 1640702083 e1640850216814

شهر پرنقش ونگار اصفهان، واقع در مرکز ایران، شهری گردشگری و تاریخی است. همه ما اصفهان را با صنایع دستی هنرمندانه و اماکن و بناهای تاریخی مشهورش می‌شناسیم.

شهر بزرگ اصفهان، سومین شهر پرجمعیت ایران پس از شهر تهران و مشهد است. مکانهای تاریخی آن بسیار معروف بوده و هرساله مقصد توریستهای بسیاری است. همچنین علاوه‌بر توریستها، مسافران بسیاری از دیگر شهرهای ایران همه ساله برای گردشگری و دیدن آثار فاخر تاریخی و لمس صنایع زیبای دستی از نزدیک، برای رزرو هتل در اصفهان اقدام می‌کنند. همچنین اجاره روزانه خانه در اصفهان، از موارد رایجی است که مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

همه ما نام اماکن تاریخی این شهر پرجاذبه را شنیده‌ایم اما هرچه بیشتر از دیدنی‌های شهر اصفهان بدانید، طبیعتا تمایل شما به سفر به این شهر بیشتر می‌شود.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان از بناهای بسیار زیبایی است که در مرکز مجموعه نقش جهان قرار گرفته است. به این شکل که از چهار طرف توسط مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه (مسجد امام)، عالی قاپو و سردر قیصریه محاصره شده است.

از دیگر ویژگی‌های این مکان زیبا، وجود دو صد حجره در پیرامون آن است که به‌طور عمومی در آنها به عرضه صنایع بی‌نظیر دستی اصفهان پرداخته می‌شود.

پل خواجو اصفهان

پل خواجو، پلی است که بر روی زاینده رود واقع شده‌است. این بنا در سال 1060 هجری بنا شد. همچنین پل خواجو ساخته در دوره شاه عباس دوم صفوی است. اگر به شهر اصفهان سفر کرده باشید و زاینده رود و پل زیبای خواجو را از نزدیک دیده باشید، می‌دانید که در میانه این پل عظیم، ساختمانی ساخته شده است.

image 1640702106 e1640850223223

این ساختمان که با نام بیگلربیگی شهرت یافته است، درحقیقت به دلیل اقامت موقتی شاه عباس صفوی به‌همراه خوانواده بنا شده بود. با اینکه پل خواجو تنها پلی نیست که بر دهانه زاینده رود قد علم کرده است، اما به علت معماری چشم‌نواز و کاشی‌کاری‌های بینظیر و خوش‌طرحش، معروف‌ترین آنها است.

منار جنبان اصفهان

منار جنبان شهر اصفهان از دیدنی‌هایی است که یحتمل نام آن زیاد به گوشتان خورده است. چیزی که بیش از هر موضوع دیگری در این بنا مورد توجه قرار می‌گیرد این است که با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر هم به حرکت درمی‌آید. این همان ویژگی‌ای است که دلیل نام ‌گذاری آن نیز هست.

مناره جنبان بجز اینکه خود، یک سازه تاریخی و عجیب است، محل دفن عارفی با نام عمو عبدالله کارلادانی نیز است. این اثر تاریخی در سال 716 قمری و در دوره سلطنت محمد خدا بنده الجایتو بنا شده است.

حمام شیخ بهایی در اصفهان

حمام شیخ بهایی از آثار معروف تاریخی است که در دوره حکومت صفویه ساخته شده است. این اثر فوق العاده در سال 1377 به‌عنوان آثاری ملی ایران به ثبت رسید.

نام این گرمابه از سازنده‌اش یعنی شیخ بهایی برداشته شده است. شیخ بهایی در دوره شاه عباس یکم اقدام به طراحی و سپس ساخت این حمام کرد که امروزه سازه‌ای تاریخی است. گرمابه شیخ بهایی مشهورترین حمام در شهر اصفهان است.

این چند مکان نام برده، فقط تعداد بسیار اندک و کوچکی از تمام اماکن تاریخی شهر فرهنگی اصفهان هستند. بخش بسیار بسیار کوچکی که با بی‌توجهی و عدم ارزش گزاری، لطمه دیده و ازبین می‌روند.

داشتن آگاهی حدودی پیرامون مکانهای مختلف و سازه‌ها و جاهای تاریخی شهر بزرگ اصفهان، نقش بسزایی در انتخاب این شهر به‌عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای جهان برای بازدید و گشت وگزار دارد.

image 1640702094 e1640850232691

نمونه اقداماتی که می‌توان برای گسترش گردشگری شهر اصفهان عملی کرد

یکی از مواردی که ذهن مسوولین و مردم دغدغه‌مند را درمورد این شهر غنی مشغول خود می‌کند، بحث توسعه گردشگری آن است.

همانطور که گفته شد، هرساله عده بسیار زیادی از داخل و خارج از کشور به کلان شهر محبوب اصفهان سفر می‌کند. این را می‌توان از تعدادهای رزرو بلیط اصفهان و همچنین اجاره روزانه خانه در اصفهان متوجه شد.

همه این موارد نشان می‌دهند که شهر اصفهان چه از نظر فرهنگی و هنری و چه از لحاظ تاریخی ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد. همچنین با اقدامهایی می‌توان به افزایش این طرفیت کمک کرد.

یکی از این اقدام‌ها می‌تواند افزایش هتل‌ها و اماکن اقامتی باشد. تا شرایط برای پذیرش بیشتر مسافران فراهم شود و حتی افراد بیشتری بتوانند به صورت همزمان به اجاره روزانه خانه در اصفهان بپردازند.

توسعه بوم گردی از مواردی است که موجب افزایش رونق گردشگری می‌شود. همچنین مسولان می‌توانند با احیای خانه‌های قدیمی و متروکه‌ها، شرایط مناسب‌تری برای بوم گردی به وجود آورند.

برخی اقدام‌ها ممکن است کوچک به نظر برسند اما اجرای آنها نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف، در حوضه زونق گردشگری شهر اصفهان می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بهترین هتل های اصفهان برای خانواده

راه اندازی خطوط قطار سریع السیر از جمله اقدام‌های مورد توجه است که عملی شدن آن نقش به‌سزایی در افزایش گردشگران خواهد داشت. یا اقدامی دیگر در همین زمینه که موجب توسعه و گسترش باند فرودگاه و خطوط هوایی فرودگاه بین المللی شهر اصفهان شود.

قطعا ایده‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که درصورت عملی شدنشان، اتفاقات درخشانی رخ می‌دهد.

مطالب مشابه را ببینید!

جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی بازدید از این نقاط خاطراتی تازه و جدید را در ذهنتان به ثبت می‌ رساند