چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم

یکی از هزینه های عمده در رابطه با سفر، مربوط حمل و نقل می باشد. شما می توانید از خودروی شخصی و یا قطار برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنید. با این وجود برای مسیرهای طولانی استفاده از هواپیما گزینه مناسب تری می باشد ولی قیمت بالای بلیط این هواپیماها باعث شده است که مسافران کم تری برای سفر از هواپیما استفاده کنند. در این مقاله چندین روش برای تهیه بلیط با قیمتی ارزان از سایت خرید بلیط هواپیما را ذکر می کنیم.

قبل از هر چیزی برای تهیه بلیط هواپیمای ارزان باید زمان سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که سفرهای کمتری در آن تاریخ انجام شود. معمولا در ایام عادی سال هزینه بلیط ها پایین تر بوده و در زمان تعطیلات مانند عید نوروز، قیمت آن ها افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از روش های تهیه بلیط ارزان تر و تجربه سفری با هزینه کمتر، تهیه بلیط های چارتری و بلیط لحظه آخری می باشد.

بلیط هواپیما

عواملی که بر قیمت بلیط های هواپیما تاثیرگذار است

بطور کلی عوامل متعددی مانند زمان سفر، نوع شرکت هواپیمایی، روش تهیه بلیط، خدمات پرواز و نوع کلاس پروازی بر قیمت بلیط ها تاثیرگذار است. ایرلاین های داخلی متعددی در ایران فعال بوده که برخی از آن ها شامل ماهان، ایران ایر، آتا، ایران ایرتور، فلای پرشیا و غیره است. ایرلاین های ماهان و ایران ایر به دلیل داشتن ناوگان هوایی به روز تر و تنوع بالا، معمولا قیمت بلیط های آن ها بیشتر می باشد.

علاوه بر این، نوع کلاس پروازی نیز بر قمیت بلیط ها تاثیر گذار می باشد. کلاس اکونومی نسبت به بیزینس کلاس قیمت پایین تری داشته و گزینه مناسبی برای سفر ارزان می باشد. پروازهای بیزینس کلاس توسط ایرلاین های ماهان و ایران ایر و چندین ایرلاین دیگر ارائه می شود و قیمت بالاتری نسبت به پروازهای اکونومی دارد.

کلاس پروازی

زمان مناسب برای تهیه بلیط ارزان هواپیما چه زمانی است؟

زمان مناسب برای تهیه بلیط ارزان برای هواپیما به مبدا و مقصد شما بستگی دارد. بطور مثال به دلیل بالا بودن تعداد پروازها در مسیر تهران به مشهد به ویژه در ایام شلوغ سال، باید زودتر بلیط خود را خریداری نمائید. برای مسیرهایی که معمولا مسافر کمتری دارد، زمان مناسب برای تهیه بلیط، معمولا ساعاتی قبل از پرواز می باشد. زیرا ظرفیت صندلی های هواپیما تکمیل نشده و ایرلاین مربوطه قیمت بلیط را کاهش می دهد تا هواپیما با ظرفیت پرواز کند. بطور کلی به دلیل تقاضای بالا برای بلیط در تعطیلات، به ویژه در نوروز، معمولا قیمت بلیط ها افزایش بیشتری دارد پس بهتر است در ایام دیگر سفر کنید تا هزینه شما کاهش یابد.

انواع بلیط های هواپیما

بطور کلی بلیط های هواپیما به دو صورت سیستمی و چارتری ارائه می شود. این بلیط ها در فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت و شرایط کنسلی با یکدیگر تفاوت دارند.

بلیط هواپیما ارزان

بلیط های سیستمی چیست؟

بلیط های سیستمی همان بلیط هایی هستند که توسط ایرلاین مربوطه ارائه شده و قیمت آن را بر اساس نرخ مصوب تعیین می کنند. این بلیط ها از چندین روز قبلف قابل رزرو بوده و حتی امکان کنسل کردن آن نیز وجود دارد. البته قوانین مربوط به کنسل کردن و استرداد بلیط، به نوع ایرلاین بستگی دارد که معمولا بعد از کنسل کردن تنها بخشی از هزینه آن به شما عودت داده می شود. بطور کلی هرچه فرآیند کنسل کردن بلیط را در زمان های نزدیک به پرواز انجام دهید، مسلما جریمه بیشتری را باید پرداخت کنید.

بلیط های چارتری چیست؟

این بلیط ها در حقیقت همان بلیط های سیستمی می باشند که توسط شرکت های چارتر کننده و آژانس های هواپیمایی خریداری شده و توسط آن ها به فروش می رسد. این شرکت ها بخشی از صندلی های هواپیما یا همه صندلی های یک پرواز را خریداری کرده و با قیمتی متفاوت آن را در اختیار مسافران قرار می دهند. شاید در نگاه اول، بلیط چارتر به معنی بلیط ارزان باشد، اما همیشه اینگونه نیست و در بعضی موارد قیمت آن از بلیط های سیستمی بیشتر است.

سایت خرید بلیط هواپیما

با توجه به اینکه این بلیط ها توسط شرکت های چارتر کننده خریداری شده است، این شرکت ها به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، سعی می کنند با قیمت های پایین آن ها را به فروش برسانند. البته این قاعده مربوط به ایامی است که سفر های کمتری صورت می گیرد. در ایام تعطیلات که تقاضای زیادی برای سفر است، قیمت این بلیط ها حتی از بلیط های سیستمی نیز بیشتر می شود. البته باید توجه داشته باشید که این بلیط ها تنها در مسیرهای پرتردد مثل تهران به مشهد، کیش، اصفهان  و بالعکس وجود دارد.

همانطور که گفته شد، بلیط های سیستمی علاوه بر قیمت، در شرایط کنسلی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. گاهی اوقات اگر بلیط چارتری را کنسل کنید هیچی مبلغی به شما عودت داده نمی شود. با این وجود، این شرایط به نوع آژانس هواپیمایی یا شرکت چارتر کننده بستگی دارد. علاوه بر این خدمات پروازی که با تهیه بلیط سیستمی و چارتی ارائه می شوند، تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها قیمت و زمان خرید آن ها تفاوت دارد.

بلیط لحظه آخری چیست؟

  این بلیط ها درواقع همان بلیط های چارتری می باشند که در آخرین لحظات قبل از پرواز، قیمت آن ها کاهش بیشتری پیدا می کند. در واقع شرکت های چارتر کننده برای تکمیل هرچه بیشتر ظرفیت هواپیما، ناچار هستند که صندلی های خالی را هر طور شده بفروشند، به همین دلیل این بلیط ها با قیمت خیلی پایین تری به فروش می رسند. البته این بلیط ها برای مسیرهای کم تردد که معمولا ظرفیت هواپیما تکمیل نمی شود صدق می کند. گاهی اوقات در زمان هایی که مسافرت کمی صورت می گیرد، این بلیط ها را می توان در مسیرهای پرتردد نیز رزرو کرد. البته باید از قبل برای سفر آماده باشید و بلیط ها را رصد کنید تا به محض کاهش قیمت آن را رزرو کنید.

عوامل مختلفی نیز بر قیمت بلیط های لحظه آخری تاثیرگذار است که کم بودن فاصله زمانی نسبت به پرواز و همچنین تکمیل نشدن صندلی های هواپیما، جزء این عوامل می باشد. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که همیشه این بلیط ها ارزان نیستند و گاهی اوقات ممکن است از بلیط های سیستمی قیمت بیشتری داشته باشد.

خرید ارزان بلیط هواپیما

در این مقاله، عوامل تعیین کننده بر قیمت بلیط هواپیما و همچنین انواع آن ها توضیح داده شد. انواع مختلفی از بلیط هواپیما مانند بلیط سیستمی، چارتری و لحظه آخری وجود دارند که تفاوت آن ها در قیمت و زمان رزرو می باشد. بطور کلی بلیط های چارتری نسبت به سیستمی قیمت پایین تری دارند، با این وجود این قاعده در برخی زمان ها تغییر می کند. یکی از مزیت های بلیط سیستمی، شرایط مناسب برای استرداد می باشد که در صورت کنسلی، بخشی از هزینه بلیط به شما عودت داده می شود که در بلیط های چارتری اینگونه نیست.

مطالب مشابه را ببینید!

لوازم مورد نیاز سفر؛ هرآنچه برای مسافرت نیاز دارید کوهنوردی در زمستان؛ اصول کوهنوردی، نکات ایمنی و لباس مناسب در فصل سرد مهم ترین نکات بهداشتی در هواپیما برای پیشگیری از بیماری ها جلوگیری از یخ زدن ماشین در زمستان؛ قسمت هایی از خودرو که یخ میزنند و پیشگیری از آن تجهیزات مورد نیاز دوچرخه سواری از کلاه ایمنی و عینک گرفته تا لباس مناسب سایت خارجی راهنمای سفر مناطق دیدنی اسکاندیناوی؛ راهنما و نکات سفر به مناطق گردشگری اسکاندیناوی لیست تجهیزات اسکی؛ از عینک تا چوب اسکی و اطلاعات درباره فواید اسکی کردن هتل 5 ستاره قصر طلایی مشهد اصول کمپ زدن و نکات کمپینگ؛ تجهیزات مورد نیاز و نکات ضروری