طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه

طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه

بدون شک یکی از بهترین خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع دسر در دنیا شیرینی تیرامیسو یا Tiramisu است. دسری که اصالت آن به ایتالیا برگشته و ترکیبات اصلی آن شامل قهوه، نان تیرامیسو، زرده تخم مرغ، ماسکارپونه و کائوئوست. در این مطلب به سراغ داستان ورود تیرامیسو به دنیای شیرینی پرداخته‌ و با طرز تهیه آن آشنا خواهیم شد.

ورود شیرینی تیرامیسو به دنیای دسرهای جهان

طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه

در دهه 60 میلادی دستورالعمل پخت تیرامیسو برای اولین بار در شهری به نام تیرمیسوی ایتالیا ابداع شد. در رستورانی به نام لی بچری یک شیرینی پز کار می‌کرد، که دختری به نام تیرامیسو داشت. نزدیک به دو سال بود که این فرد با کمک مدیر رستوران به دنبال طرز تهیه یک دسر متفاوت و جذاب بودند و در نهایت توانستند طعمی فوق‌العاده و متفاوت را ایجاد کنند و نام آن را به افتخار دختر شیرینی پز، تیرامیسو گذاشتند.

در برخی از داستان‌ها، گفته شده که فردی از قبل تیرامیسو را تهیه کرده و به این رستوران برده است. در برخی مراجع نیز، قدمت این دسر را مربوط به قرن 17 می‌دانند که به افتخار دوک بزرگ کازیموی سوم در شهر سیه نام، تهیه شده و به وسیله او به فلورانس رفته است.

در هر صورت با گذشت سال‌ها از اولین روزی که تیرامیسو ابداع شد، تا به حال دستخوش تغییرات زیادی شده که انواع مختلفی از این شیرینی را ایجاد کرده است. برخی از معروفترین آنها عبارتند از:

  • تیرامیسوی موزی که در ترکیبات اولیه آن دو عدد موز نیز قرار گرفته و طعمی عالی را خواهد داشت.
  • تیرامیسوی شکلاتی مخصوص علاقه‌مندان به طعم شکلات است. در ترکیبات آن خبری از تخم مرغ نیست و در میان لایه‌هایش، از شکلات داغ و گاناش شکلات استفاده می‌شود.
  • تیرامیسوی رژیمی، مخصوص ورزشکاران و افرادی است که در رژیم‌های لاغری به سر می‌برند. در ترکیبات این مدل، نشاسته، آرد، شیر، زرده تخم مرغ، پنیر و بیسکوییت است.

در هر صورت داستان‌های مختلفی که در مورد این شیرینی وجود دارد، چیزی از ارزش‌هایش کم نمی‌کند و هم اکنون نیز در بسیاری از شیرینی‌فروشی‌‌ها، کافه‌ها، منازل و … این دسر تهیه و سرو می‌شود. در ادامه روش طرز تهیه تیرامیسو را با هم یاد خواهیم گرفت.

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه ترامیسو

برای درست کردن تیرامیسو باید تمام ترکیبات مورد نیازتان را به اندازه‌ای مشخص آماده کنید. جدول زیر این مواد را به شما معرفی کرده است:

میزان لازممواد اولیه
1 فنجاناسپرسو سرد شده
6 عددتخم مرغ
به مقدار لازمبیسکوییت لیدی فینگر یا ساویاردی
2 بستهماسکارپونه
60 گرمکاکائو
1 پیمانهشیر
به مقدار لازمخامه زده شده
200 گرمشکر

مراحل تهیه تیرامیسو

با آماده کردن مواد مورد نیاز، اکنون باید مراحل زیر را برای تهیه یک تیرامیسو انجام دهید:

  • مرحله اول: درون یک تابه زرده تخم مرغ و شکر را بریزید و حرارت دهید.
  • مرحله دوم: پنیر ماسکارپونه را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در ظرف دیگری خامه را با همزن، بزنید.
  • مرحله چهارم: خامه هم زده را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بیسکوییت لیدی فینگر را درون اسپرسوی خنک خیس کنید.
  • مرحله ششم: بیسکوییت خیس شده را در کف یک ظرف بچینید.
  • مرحله ششم: یک لایه از مواد درون قابلمه را روی بیسکوییت‌ها بریزید.
  • مرحله هفتم: دوباره یک لایه بیسکوییت بچینید و این کار را تا جایی که مواد شما تمام شود، انجام دهید.
  • مرحله هشتم: دقت داشته باشید که لایه آخر باید مواد شما باشد.
  • مرحله نهم: ظرف تیرامیسو را درون یخچال و به مدت 4 ساعت قرار دهید.
  • مرحله دهم: تیرامیسوی سرد را از یخچال خارج کرده و روی آن را با پودر کاکائو تزئین کنید.

طرز تهیه تیرامیسو بدون تخم مرغ

طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه

روش دیگری که می‌توانید تیرامیسو را تهیه کنید، بدون تخم مرغ است. در این روش باید آب و شکر را در قابلمه روی حرارت قرار داده و پس از 10 دقیقه قهوه را اضافه کنید و اجازه دهید تا خنک شود. خامه و پنیر را در ظرفی دیگر بزنید و با هم ترکیب کنید. سپس یکی یکی بیسکوییت‌ها را درون قهوه بزنید و ته ظرف مورد نظرتان بچینید. اکنون باید لایه خامه و پنیری که تهیه کرده‌اید را به صورت لایه لایه روی بیسکوییت‌ها قرار دهید و دقیقا مشابه روش قبلی بچینید.

پس از درست کردن این مدل باید اجازه دهید، برای مدت زمان 24 ساعت درون یخچال باقی بماند تا کاملا خودش ار بگیرد. در نهایت نیز برای سرو روی آن را با پودر کاکائو تزئین کرده و نوش جان کنید.

چند نکته مهم در هنگام درست کردن تیرامیسو

طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه
  • ترکیباتی که در جدول بالا عنوان شده، مربوط به 9 نفر است. برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر این مواد را تغییر دهید.
  • می‌توانید به جای بیسکوییت لیدی فینگر از پتی بور یا کیک اسفنجی استفاده کنید.
  • می‌توانید از پنیر خامه‌ای به جای ماسکارپونه استفاده کنید.
  • قهوه درست کرده باید غلیظ و کاملا یخ باشد.

خرید بهترین تیرامیسو

طرز تهیه تیرامیسو و تاریخچه

اگرچه درست کردن تیرامیسو در منزل بسیار آسان است، اما شیرینی فروشی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این دسر خوشمزه را به صورت آماده از آنها تهیه کنید. در این میان شیرینی شهرزاد و شیرینی پراگ، می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند. به خصوص اینکه امکان تهیه آنلاین از سرویس اسنپ فود نیز از این شیرینی فروشی‌ها وجود دارد.

با وجود تاریخچه‌های متفاوتی که از دسر تیرامیسو عنوان شده، به نظر می‌رسد، افراد مختلف داستان‌های متفاوتی را از آن داشته باشند. شما هم اگر تاریخچه متفاوتی را شنیده یا طعم متفاوتی از آن را چشیده‌اید، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!

برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب کاپ قاعدگی چیست ؟ ۹ علائم سکته قلبی قبل از وقوع که باید جدی بگیرید! 19 تا از بهترین دبیران فیزیک کنکور بهترین دبیران ریاضی کنکور بهترین دبیران شیمی کنکور مراحل راه اندازی قالیشویی هتل‌های قیمت مناسب پاریس بررسی کشورهای آمریکا و انگلستان از نظر هزینه تحصیل با موسسه اصطهباناتی