جاهای دیدنی و سوغاتی سیرجان را بشناسید

وقتی صحبت از سفر به شهرهای ایران می‌شود، احتمالا شما هم مثل خیلی‌های دیگر یاد شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، مشهد، رشت و… می‌افتید. در زیبایی و جذابیت تاریخی و طبیعی این شهرها هیچ تردیدی نیست، اما شهرهای دیگری هم در کشور ما وجود دارند که درست به همین اندازه دیدنی هستند اما بسیاری از ما هیچ شناختی از آن‌ها نداریم. سیرجان یکی از آن شهرهاست. سیرجان شهری تاریخی و دیدنی در استان کرمان است که با توجه به پیشینه تاریخی خود، جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. در این مطلب قرار است به شما بگوییم که جاهای دیدنی سیرجان کدامند و هنگام سفر چه چیزی انتظارتان را می‌کشند. بعد از خرید بلیط و رزرو هتل های سیرجان حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

جاهای دیدنی و سوغاتی سیرجان را بشناسید

سیرجان کجاست؟

سیرجان شهری قدیمی در جنوب غربی استان کرمان است و گفته می‌شود که تاریخچه آن به دوره پادشاهان اشکانی برمی‌گردد. این شهر نزدیک به 200 هزار نفر جمعیت دارد و از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی ایران به حساب می‌آید. سیرجان نسبت به سایر شهرهای کرمان آب‌وهوای معتدل‌تری دارد و درست مثل اغلب شهرهای کویری، بهار بهترین زمان سفر به این شهر است. جالب است بدانید که دشت ابراهیم – از مرتفع‌ترین دشت‌های ایران – با ارتفاع 1710 متر از سطح دریا، در سیرجان قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی سیرجان کدامند؟

با توجه به اینکه سیرجان قدمتی تاریخی و کهن دارد، جاذبه های گردشگری فراوانی را به مسافران خود عرضه می‌کند و سراسر زیبایی و شگفتی است. در ادامه، محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی سیرجان معرفی شده‌اند:

آتشکده شاه فیروز

این آتشکده، بنایی متعلق به دوره ساسانی است و درست مثل اغلب آتشکده‌های قدیمی، شامل یک گنبد و سازه‌ای هشت‌ضلعی است. این بنا به دلیل اهمیت تاریخی و معماری دیدنی که حتی گذر زمان هم به آن آسیبی وارد نکرده، مورد توجه گردشگران قرار دارد.

خانه حاج رشید

حاج رشید، یکی از بهترین جاذبه های دیدنی سیرجان است و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این بنا شامل بادگیر، حیاط، میان‌سرا و هشتی است و یکی از عزاخانه‌های سیرجان محسوب می‌شود.

بادگیر چپقی

این بنا، از منحصربه‌فردترین سازه‌هایی است که در عمرتان از آن بازدید خواهید کرد. بادگیر چپقی، از بقایای خانه فردی به‌نام آقا سید علی اصغر رضوی است و با شبکه‌های هندسی منظم خود، در گذشته کار کولرهای امروزی را انجام می‌داد. علاوه بر کاربری خارق‌العاده خود، این بادگیر تزئینات بسیار زیبایی هم دارد که باعث محبوبیت بنا نزد مسافران سیرجان شده است.

جاهای دیدنی و سوغاتی سیرجان را بشناسید

منطقه چهار گنبد بلورد

احتمالا وجود باغ‌های سرسبز آخرین چیزی است که از یک شهر کویری انتظار داشته باشید؛ اما منطقه چهارگنبد بلورد تمام تصورات شما را به هم می‌ریزد. این ناحیه با آب‌وهوای کوهستانی خود، به یکی از بهترین مناطق ییلاقی سیرجان تبدیل شده و بهشتی در دل کویر را برای مردم این شهر ایجاد کرده است.

روستای پاریز

این روستا، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی سیرجان است و در شمال این شهر قرار دارد. این روستا که به باغ‌های میوه زیبای خود شهرت دارد، از آب‌وهوایی کاملا کوهستانی برخوردار است و از مناطق ییلاقی سیرجان در فصل تابستان محسوب می‌شود.

کفه نمک

در 27 کیلومتری جاده سیرجان، دشت سفیدی مملو از نمک وجود دارد که به آن کفه نمک می‌گویند. اگر در فصول کم‌آب به این دشت سر بزنید، نمک‌های بادکرده‌ای را مشاهده خواهید کرد که از داخل شکاف خورده و منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

باغ سنگی بلورد، باغ بیمند، منطقه شکار ممنوع گودغول، منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، آرامگاه میر زبیر، قلعه سنگ، شهر زیدآباد و… از دیگر جاهای دیدنی سیرجان هستند.

سوغاتی سیرجان چیست؟

مهم‌ترین سوغات سیرجان که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، گلیمی موسوم به شیرکی پیچ ست. این گلیم که به صورت ذهنی و بدون استفاده از نقشه از پیش تعیین‌شده بافته می‌شود، شهرتی جهانی دارد و بهترین سوغاتی است  که از سفر به سیرجان می‌توانید به خانه ببرید. پته و قالی، از دیگر صنایع دستی سیرجان هستند. قاووت (یا قوتو)، پسته، مسقطی، باقلوا، کلمپه و… نیز سوغاتی های خوشمزه و پرطرفدار سیرجان به شمار می‌روند.

جاهای دیدنی و سوغاتی سیرجان را بشناسید

فلای تودی، مرجع معتبر رزرو هتل ارزان

سیرجان شهری تاریخی و دیدنی در جنوب غربی استان کرمان است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی و سوغاتی‌های جذاب و پرطرفدار، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران سراسر جهان است. در این شهر، بناهایی وجود دارد که قدمت بعضی از آن‌ها به دوره ساسانی می‌رسد و هم از نظر تاریخی و هم از جنبه‌های معماری، بسیار دیدنی هستند. در این مطلب، تعدادی از بهترین جاهای دیدنی سیرجان را به معرفی کردیم و به شما گفتیم که بهترین سوغاتی های این شهر کدامند. برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل سیرجان، فلای تودی یکی از معتبرترین مراجع پیش روی شماست. با مراجعه به وب‌سایت فلای تودی، می‌توانید انواع هتل‌ها و بلیط‌هایی را که برای این شهر وجود دارد، مشاهده و بررسی کنید و در نهایت، بهترین گزینه را با توجه به شرایط‌ خود بخرید. فلای تودی مرجع خرید ارزانترین بلیط هواپیما و رزرو هتل است که با پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیل، تجربه متفاوتی از سفر را برای شما رقم می‌زند.

مطالب مشابه را ببینید!

کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب کاپ قاعدگی چیست ؟ ۹ علائم سکته قلبی قبل از وقوع که باید جدی بگیرید! 19 تا از بهترین دبیران فیزیک کنکور بهترین دبیران ریاضی کنکور بهترین دبیران شیمی کنکور مراحل راه اندازی قالیشویی هتل‌های قیمت مناسب پاریس بررسی کشورهای آمریکا و انگلستان از نظر هزینه تحصیل با موسسه اصطهباناتی هنوز پول ارسال میدی؟ بهترین کد تخفیف دیجی کالا برای ارسال رایگان