معرفی تست های شخصیت شناسی معتبر و دقیق

معرفی تست های شخصیت شناسی معتبر و دقیق

یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد، داشتن سردرگمی در انتخاب یک مسیر تحصیلی یا شغلی مناسب است. برخی از افراد با پیروی از انتخاب‌های اشخاص قابل اعتماد در زندگی خود، اقدام به اتخاذ تصمیم گیری‌های شغلی و تحصیلی می‌کنند. این موضوع می‌تواند شانس داشتن انتخاب‌های اشتباه را به‌شدت افزایش دهد. یک راه‌حل ساده و کارآمد برای پایان دادن به سردرگمی شغلی یا تحصیلی، استفاده از تست نئو است.

از دیگر تست های شخصیتی در حوزه روانشناسی، می‌توان به تست دیسک، پرسشنامه شخصیت هوگان، تست شخصیت مینه سوتا و تست mbti اشاره کرد. استفاده از این تست های روانشناسی نه‌تنها به کشف تمایلات شغلی فرد کمک می کند، بلکه روشی قابل اعتماد برای پی بردن به نقاط ضعف و قوت است. در این مقاله، به معرفی تست نئو و چند تست شخصیت شناسی معتبر می‌پردازیم.

معرفی تست نئو

یکی از انواع تست های روانشناسی که برای ارزیابی شخصیت افراد مورداستفاده گسترده قرار می‌گیرد، تست شخصیت شناسی نئو است. در حقیقت از تست نئو، برای سنجش و ارزیابی 5 صفت بزرگ شخصیتی در افراد مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل به تست شخصیت نئو، تست شخصیت big five یا مدل پنج عاملی بزرگ هم گفته می‌شود.

به شکلی که هریک از این 5 عامل بزرگ شخصیتی، خود دارای 6 شاخص شخصیتی دیگر هستند. درنتیجه می‌توان گفت از تست neo، برای سنجش 30 جنبه شخصیتی مختلف در افراد استفاده می‌شود. تست نئو که برای نخستین بار در سال 1961 به‌وسیله دو پژوهشگر نیروی هوایی آمریکا طراحی شده، تاکنون در دو نسخه کوتاه و بلند ارائه شده است.

به دلیل بررسی علمی شاخص‌های مهم شخصیتی در این تست روانشناسی، معمولا از تست نئو به‌عنوان پرکاربردترین و بهترین تست شخصت شناسی در حوزه روانشناسی یاد می‌شود. در حقیقت تست شخصیت شناسی نئو، به خودشناسی و کشف استعدادهای ذاتی افراد کمک می کند.

به شکلی که فرد با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، می‌تواند مهارت های خود را تقویت نماید. از کاربردهای تست نئو می‌توان به شناسایی دقیق مسیر شغلی و تحصیلی، شناسایی ویژگی‌های فردی جهت انتخاب همسر و شناسایی توانمندی‌های افراد در محیط‌های کاری اشاره کرد. همچنین از این تست شخصیت شناسی، برای سنجش میزان سلامت روان و احتمال بروز اختلالات شخصیتی در افراد مختلف استفاده می‌شود.

به دلیل بررسی شاخص‌هایی مانند اضطراب، خشم، افسردگی، آگاهی از خویشتن و ‌آسیب‌پذیری در آزمون نئو، می‌توان این تست شخصیت شناسی را در کنار تست مینه سوتا، به‌عنوان بهترین تست برای سنجش سلامت روان معرفی نمود. در ادامه این مقاله، به معرفی تست مینه سوتا خواهیم پرداخت.

این در حالی است که تست نئو neo، برای سنجش 5 عامل بزرگ شخصیت یعنی روان رنجوری، برون‌ گرایی، سازش‌پذیری، تجربه پذیری و باوجدان بودن، طراحی شده است. به شکلی که با استفاده از مدل پنج عاملی نئو، می‌توان سبک‌های حرفه‌ای، نگرشی و عاطفی افراد را به شکل دقیقی مشخص نمود.

پرسشنامه شخصیت هوگان

یکی دیگر از تست های روانشناسی مورداستفاده در حوزه طراحی مسیر شغلی، پرسشنامه شخصیت هوگان است. پرسشنامه شخصیت هوگان (HPI) که برای اولین بار در سال 1992 به‌وسیله فردی به نام هوگان طراحی شده، برای ارزیابی مقیاس های مختلفی مانند سازگاری، جاه‌طلبی، میزان اجتماعی بودن فرد و قابل اعتماد بودن شخص، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از آزمون شخصیت هوگان، برای ارزیابی مقیاس های حساسیت بین فردی، رویکرد یادگیری و کنجکاوی، استفاده می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت پرسشنامه شخصیت هوگان برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی افراد مختلف، از 7 مقیاس اصلی مورداشاره در بالا کمک می‌گیرد.

خوب است بدانید که پرسشنامه شخصیت هوگان، دارای کاربردهای گسترده‌ای در حوزه روانشناسی سازمانی و صنعتی است. به شکلی که برخی از صاحب‌نظران از پرسشنامه شخصیت هوگان، به‌عنوان بهترین تست برای پیش‌بینی عملکرد شغلی افراد در محیط‌های کاری یاد می‌کنند.

تست mbti

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین تست های شخصیتی در جهان، تست mbti است. تست مایرز- بریگز یا تست mbti همانند تست نئو، برای سنجش شاخص برون گرایی در افراد مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت تست mbti با بررسی چهار ترجیح اصلی در افراد مختلف، فرد شرکت‌کننده در آزمون را در یکی از تیپ های شخصیتی از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهد. ترجیح افراد در نحوه دریافت انرژی (برون گرا یا درون‌گرا بودن)،‌ ترجیح افراد در شیوه جمع‌آوری اطلاعات از محیط پیرامونی (شهودی یا حسی بودن)، ترجیح افراد در شیوه تصمیم گیری (فکری یا احساسی بودن) و ترجیح افراد در شیوه اجرای تصمیمات (ساختارمند یا انعطاف‌پذیر)، 4 ترجیح اصلی موردبررسی در این تست شخصیت شناسی هستند.

به شکلی که تست mbti، هیچ‌کدام از ترجیحات فوق را برتر از سایر مقیاس های موردبررسی در این آزمون در نظر نمی‌گیرد. از نگاه طراحان این تست شخصیت شناسی، افراد در موقعیت های مختلف ترجیح می دهند به شیوه‌ موردعلاقه خود، با محیط پیرامونی ارتباط برقرار کنند.

به‌عنوان‌مثال تیپ شخصیتی ENFJ، یکی از تیپ های شخصیتی موجود در تست mbti است که بیانگر مشخصه‌های برون گرایی، شهودی، احساسی و ساختارمند در افراد دارای این تیپ شخصیتی است. چنین افرادی دارای چشم‌انداز روشن از آینده شغلی یا تحصیلی خود بوده و حضور در جمع را ترجیح می دهند. همچنین اجرای منظم و ساختارمند تصمیمات، از دیگر ویژگی‌های ذاتی این گروه شخصیتی در تست mbti است.

این در حالی است که تیپ شخصیتی ISFP، بیانگر افرادی با خصوصیات درون گرایی، حسی، احساسی و انعطاف‌پذیر است. اشخاص دارای این تیپ شخصیتی، افرادی درون‌گرا و جزئی‌نگر هستند که معمولا در تصمیم گیری‌های خود، به شکل احساسی عمل می‌کنند. این در حالی است که افراد با تیپ شخصیتی ISFP ترجیح می دهند تصمیمات خود را بدون انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و از پیش تعیین‌شده، اجرایی نمایند.

اگرچه برخی از کارشناسان بر این باور هستند که تست mbti نباید در حوزه جذب و استخدام نیروهای جدید در سازمان‌ها مورداستفاده قرار گیرد، اما معمولا یکی از تست های روانشناسی مورداستفاده در شرکت‌های مختلف، تست mbti است.

بااین‌حال می‌توان تست mbti را به‌عنوان آزمونی برای شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف در افراد مختلف، معرفی نمود. همچنین افزایش آگاهی از ترجیحات فردی در موقعیت‌ های مختلف زندگی، می‌تواند به یافتن سبک زندگی و حوزه کاری موردعلاقه فرد منجر شود. به همین دلیل تست شخصیت شناسی mbti، یکی از تست های شخصیتی مناسب برای تصمیم گیری شغلی و تحصیلی است.

تست دیسک

در کنار تست های روانشناسی مانند تست نئو، تست mbti و پرسشنامه شخصیت هوگان، تست شخصیت شناسی دیسک را می‌توان یکی دیگر از تست‌های پرکاربرد و معتبر دانست. همچنین تست دیسک (تست DISC) را می‌توان بهترین تست شخصیت شناسی برای ارتقای روابط بین فردی در موقعیت های مختلف زندگی و کاری دانست.

تست دیسک که برای اولین بار در دهه 1920 به‌وسیله روانشناسی به نام ویلیام مالتون مارستون (William Moulton Marston) طراحی شده، به بررسی 4 ویژگی اصلی در افراد مختلف می‌پردازد. به شکلی که با بررسی این مقیاس‌ های غالب در افراد، تیپ های شخصیتی سلطه‌گر، تأثیرگذار، وظیفه‌شناس و باثبات، معرفی می‌شوند.

اگر تمایل دارید از مشخصه‌های رفتاری خود در موقعیت های مختلف زندگی آگاهی پیدا کنید، استفاده از تست دیسک را به شما توصیه می‌کنیم. با استفاده از تست دیسک نه‌تنها می‌توانید رفتار احتمالی خود را در محیط‌های کاری و موقعیت های مختلف پیش‌بینی کنید، بلکه می‌توانید از این تست شخصیت شناسی برای شناسایی سبک‌رفتاری همکاران، دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرید.

تست مینه سوتا

یکی از تست های روانشناسی که برای اندازه گیری میزان سلامت روان و شناسایی اختلالات روانی در افراد مختلف مورداستفاده روانشناسان قرار می‌گیرد، تست مینه سوتا (MMPI) است. تست مینه سوتا که برای نخستین بار در دهه 1930 میلادی در دانشگاه مینه سوتا طراحی شده، هم‌اکنون به‌عنوان بهترین تست روانشناسی در محیط‌های درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به شکلی که می‌توان تست مینه سوتا را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی، برای شناسایی و درمان بیماری‌های ذهنی در افراد دانست. در حقیقت سوال‌های موجود در تست مینه سوتا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقیاس های اصلی موردتوجه در سلامت روان را موردبررسی قرار می‌دهند.

به شکلی که با کسب نمرات بالا از تست مینه سوتا که به بررسی 10 مقیاس مرتبط با سلامت روان می‌پردازد، احتمال وجود یک اختلال در سلامت روان فرد وجود خواهد داشت. از مقیاس های بالینی موردتوجه در تست مینه سوتا، می‌توان به مقیاس های خودبیمارانگاری، افسردگی، بدگمانی و درون گرایی اجتماعی اشاره کرد.

جمع‌بندی

هریک از تست های روانشناسی با پرداختن به بخشی از جنبه‌های روانشناسی در انسان، موضوعاتی مشخص را موردبررسی قرار می‌دهند. به شکلی که استفاده از این تست های شخصیتی، به شناسایی و ارزیابی مواردی مانند درون‌گرا یا برون گرایی و میزان افسردگی در افراد کمک می کند.

در این مقاله به معرفی چند تست شخصیت شناسی معتبر پرداختیم. آزمون‌هایی مانند تست نئو، تست مینه سوتا، تست دیسک و تست mbti، جزء محبوب‌ترین و معتبرترین تست های شخصیتی در جهان هستند. با استفاده از این تست های روانشناسی، می‌توانید نقاط ضعف و نقاط قوت خود را شناسایی کرده و در مسیر تحصیلی و شغلی مناسب گام بردارید.

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بی ضررترین شوینده صورت ایرانی و خارجی کفش چرم طبی ولی شیک را از کجا بخریم؟ سه کتاب پرطرفدار در زمینه روانشناسی موفقیت بهترین اسپیکر سقفی موجود در بازار برترین روش های سرمایه گذاری در آلمان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی چطوری به ایران گل بفرستیم؟ هتل‌های پاریس نزدیک مرکز شهر فولاد st52 از کجا بخریم؟ برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب