پروژه‌ها و توسعه‌های جدید در جامعه اتریوم: اخبار و اطلاعیه‌ها

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که به خاطر ارز دیجیتال بومی خود، اتر (ETH) شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، نقشه راه اتریوم یا رودمپ آن دستخوش پیشرفت‌ها و ارتقاهای قابل توجهی برای افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری آن شده است.

در سال 2024 نیز تکامل اتریوم با یک سری ارتقاهای برنامه‌ریزی‌شده و پروژه‌های جدید ادامه می‌یابد. هدف این پروژه‌ها و توسعه‌های جدید، تثبیت موقعیت اتریوم به عنوان یک پلتفرم پیشرو برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند است.

image 66

نقشه راه اتریوم

نقشه راه اتریوم بسیار جاه‌طلبانه است و بر سفری 6 مرحله‌ای تمرکز دارد؛ سفری که توسط بنیان‌گذار اتریوم “ویتالیک بوترین” پیشنهاد شده است. این مراحل برای رسیدگی به حوزه‌های کلیدی بهبود شبکه و همچنین افزایش تقاضا برای خرید اتریوم طراحی شده‌اند.

image 67

1. مرج (The Merge)

مرحله مرج در سپتامبر 2022 تکمیل شد. این مرحله، روش اجماع اتریوم را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) ارتقا داد، شبکه را از نظر انرژی کارآمدتر ساخت و پاداش‌های استیکینگ را معرفی کرد.

2. سرج (The Surge)

هدف سرج این است که اتریوم را برای انجام بیش از 100.000 تراکنش در ثانیه مقیاس‌بندی کند. این کار با استفاده از راه‌حل‌های L2، به‌ویژه مقیاس بندی رول آپ صورت می‌گیرد. یک گام مهم در این مرحله، پروتو-دانکشارینگ (proto-danksharding) نام دارد که توسط پیشنهاد EIP-4844 معرفی شد.

3. اسکورج (The Scourge)

تمرکز این مرحله از نقشه راه اتریوم بر نگرانی‌های تمرکززدایی در طراحی PoS، مبارزه با تمرکز اقتصادی در بازارهای کوچک مانند حداکثر ارزش قابل‌استخراج (MEV) و استیکینگ لیکویید است.

4. ورج (The Verge)

مرحله ورج به دنبال پیاده‌سازی پروتکل Verkle برای بهبود ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها، کارایی و امنیت در اتریوم است. همچنین هدف آن، استفاده از روش اثبات SNARK برای ساده‌تر کردن محاسبات و آسان‌تر کردن عملیات گره‌های اعتبارسنج است.

5. پرج (The Purge)

مرحله پرج روی ساده‌سازی اتریوم با حذف بدهی‌های فنی و کاهش هزینه مشارکت در شبکه، ساده کردن عملکرد و کارایی شبکه تمرکز دارد.

6. اسپلرج (The Splurge)

این مرحله تکمیل‌کننده تمام پیشرفت‌ها و بهینه‌سازی‌هایی است که اتریوم پس از تمام ارتقاهای اصلی خود دریافت خواهد کرد.

پروژه های جدید در اتریوم

علاوه بر نقشه راه اتریوم چندین پروژه جدید هم در این پلتفرم در حال ظهور هستند؛ پروژه‌هایی که از قابلیت‌های بهبود یافته آن بهره می‌برند.

  • هونک (HONK): یک پروژه با هدف دسترسی جهانی و پشتیبانی قوی از روش تبلیغاتی key opinion leader.
  • پروژه De.Fi (DEFI): هدف این پروژه، دموکراتیزه کردن حوزه DeFi با در دسترس قرار دادن آن برای عموم کاربران است.
  • ادوم (EDUM): یک پلتفرم آموزشی برای شکستن موانع مالی با مشارکت JINHAK.
  • اترپتز (EPETS): مجموعه‌های NFT دیجیتالی را در شبکه اتریوم ارائه می‌دهد و با فعالیت بلاک چین تکامل می‌یابد.

علیرغم افزایش حجم معاملات در شبکه‌هایی مانند Solana، علاقه توسعه‌دهندگان به اتریوم کماکان قابل توجه است. همچنین تلاش‌های اتریوم برای جذب پروتکل‌های بلاک چین با تمرکز بر عدم تمرکز و اصول طراحی برای مقیاس بندی شبکه‌ها ادامه دارد.

image 68

مزایای نقشه راه اتریوم

نقشه راه اتریوم و توسعه آن یک طرح جامع با هدف افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری شبکه اتریوم است. در اینجا، برخی از مزایای کلیدی ذکرشده در این نقشه راه آمده است.

  • تراکنش‌های ارزان‌تر
  • امنیت اضافی
  • تجربه کاربری بهبودیافته
  • آینده روشن

این ارتقا، بخشی از تکامل مداوم اتریوم برای تبدیل شدن به یک پلتفرم قدرتمندتر جهانی و حفظ ارزش اصلی خود یعنی عدم تمرکز است. برای نگاهی دقیق به بهبودهای ویژه برنامه‌ریزی‌شده برای پروتکل اتریوم، می‌توانید به صفحه رودمپ اتریوم در وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید.

جمع بندی

ارتقای مداوم اتریوم و هجوم پروژه‌های جدید به آن، نشان‌دهنده سازگاری و تعهد این پلتفرم به رفع نیازهای توسعه‌دهندگان و کاربران است. این شبکه با نقشه راه اتریوم می‌تواند بر چالش‌های مقیاس‌پذیری خود غلبه کند و جایگاه خود را به عنوان سنگ بنای اکوسیستم بلاک چین حفظ کند.

منابع

  1. https://ethereum.org/en/roadmap/
  2. https://blog.thirdweb.com/ethereum-roadmap/
  3. https://cryptonews.com/news/crypto-launches.htm

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بازی های کامپیوتری اکشن و محبوب تاریخ! 20 بازی معروف راهنمای خرید بهترین سشوار بر اساس مو و نیاز در بازار رفرش ریت تلویزیون؛ همه چیز در مورد Refresh Rate یا نرخ تازه سازی 3 ویژگی رد نشدنی برای انتخاب یک گوشی گیمینگ + یک پیشنهاد برای هیجان بیشتر تکنولوژی 5G چیست؟ از تاریخچه پیدایش تا کاربرد و مزایا تکنولوژی فیبر نوری چیست؟ Optical Fiber چگونه کار می کند؟ چرا کسب و کارها سرور hp را انتخاب می کنند؟ (آمارهای واقعی) مشخصات فنی گوشی رنو 10 فایوجی اوپو؛ بخرم یا نه؟ معرفی انواع موتورکولر و مقایسه برترین برند های دینام کولر راهنمای انتخاب دستگاه تصفیه هوا؛ نکات مهم خرید و مقایسه