پکیج حرارتی دیواری چیست؟ معرفی انواع، کارکرد و اطلاعات مورد نیاز

در این بخش اطلاعات مورد نیاز درباره پکیج حرارتی دیواری را در اختیار شما قرار داده ایم. برای تهیه و نصب آن نیاز به شناخت انواع، کارکرد و دیگر اطلاعات ضروری دارید که در ادامه به صورت کامل توضیح داده ایم.

در گذشته جهت گرم کردن خانه ها از رادیاتور، بخاری یا شوفاژ استفاده می کردند که در مورد اول و سوم نیاز به تعیین موتورخانه ای داشت و این علاوه بر ایجاد هزینه های زیاد نیازمند مکانی بود که می بایست قسمتی از ساختمان را برای آن اختصاص می دادند. امروزه به جای شوفاژ، رادیاتور یا بخاری از پکیج استفاده می شود که در اینجا قصد داریم در مورد پکیج دیواری با شما صحبت کنیم.

پکیج دیواری چیست؟

پکیج یک سیستم گرمایشی است که به طور هم زمان کار آبگرمکن و موتورخانه را انجام می دهد. این سیستم بسیار کاربردی بوده و با وجود آن دیگر نیازی به موتورخانه و آبگرمکن نخواهید داشت. این وسیله آب مصرفی و محیط را گرم می کند و جهت گرم کردن نیز از برق و گاز استفاده می کند. با این حال که با دو مدل سوخت کار می کند ولی نسبت به بخاری، کولرهای گازی، داکت اسپلیت و غیره در مقابل کاربردی که دارد کم مصرف تر می باشد.

پکیج هم کار بخاری و هم کار آبگرمکن را انجام می دهد و به اینصورت هم آب مصرفی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را انجام می دهد و هم محیط را گرم می کند. پکیج دیواری به دلیل کم جا بودن فضای کمی را اشغال می کند و مانند آبگرمکن دیواری می باشد. عملکرد آن نیز به گونه ای است که در زمان باز کردن آب داغ، با استفاده از سنسورها، آب گرم می شود.

پکیج حرارتی دیواری چیست؟

معرفی انواع پکیج دیواری

پکیج ها دارای دو مدل فن دار و بدون فن هستند که نوع فن دار را می توان در بیرون از منزل نیز استفاده کرد ولی نوع بدون فن تنها مناسب داخل منزل می باشد. در اینجا به معرفی هر یک می پردازیم.

پکیج دارای فن

از نوع پکیج های دارای دودکش است که از نظر خروجی آلاینده در نوع خاص خود قرار دارد. لذا از فضای بیرون هوای مورد نیاز برای سوخت را از طریق دودکش دو جداره به سیستم می رساند و گازهایی که بر اثر سوخت ایجاد شده را به سمت خارج از منزل هدایت می کند. این دستگاه از آلوده شدن هوای داخل منزل بر اثر گازهای مضر جلوگیری می کند.

در بین پکیج های موجود در بازار نمونه های فن دار بر اساس استانداردهای جهانی تولید شده و تاییدیه های فنی را کسب نموده است. این دستگاه علاوه بر اینکه محیط خانه را گرم می کند به صورت سریع آب مورد نیاز را گرم خواهد کرد. به علاوه در صورت ترکیب شدن با کولر گازی، در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی، گرمای مطلوب را ایجاد می کند.

پکیج فن دار اگر در قسمت اگزوز گازهای احتراق، یک فن هوادهی داشته باشد یا قابلیت استفاده در فضای باز را داشته یا در صورتی بکار رود که مسیر دودکش به شکل افقی قرار گرفته باشد. در اینصورت این سیستم به دودکشی دوجداره تعبیه شده که جداره داخلی ضخامت شش سانتیمتری و جداره بیرونی قطر ده سانتیمتری دارد و بوسیله این لوله دودها به بیرون هدایت می شوند.

پکیج بدون فن

این پکیج دارای سیستم خروجی آلاینده، بدون فن است که از داخل خانه هوای مورد نیاز برای سوخت را تامین می کند و بدون دود کش می باشد. این مدل به دلیل استفاده کمتر زیاد تولید نمی شود.

پکیج ها بسته به نوع سیستم گرمایشی به انواع تک مبدله و دو مبدله تقسیم بندی می شوند که در اینجا به معرفی هر یک می پردازیم:

پکیج تک مبدله

در آنها تنها از یک مبدل جهت گرم کردن آب استفاده شده و با همین یک مبدل هم آب گرم مصرفی و هم آب گرم شوفاژ تامین می شود. همچنین یک مخزن دارند که جهت نگهداری تمام آب گرم شده در آن ها استفاده خواهد شد.

پکیج دو مبدله

دارای دو مبدل است که یکی از آنها جهت گرم کردن آب مصرفی و دیگری جهت گرم کردن آب شوفاژ مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دو مبدله آب گرم را با حرارت یکسان تامین می کند و رسوب گیری را در آن کمتر می بینند. در صورتی که ساختمان زیر بنای بیش از ۱۲۰ متر دارد یا سختی آب منطقه زیاد است باید از این مدل استفاده نمود.

پکیج از نظر عملکرد به دو شکل تابستانی و زمستانی ارائه می شود. در تابستان که نیازی به گرم شدن محیط نیست تنها جهت گرم کردن آب مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. در فصل زمستان که هم نیاز به گرم شدن آب مصرفی و هم نیاز به گرم شدن محیط می باشد که از نوع زمستانه استفاده می کنند. در اینصورت اگر نیاز به آب گرم باشد با باز کردن شیر آب داغ مشعل پکیج به صورت خودکار روشن می شود و در صورت بستن آب گرم مشعل خاموش خواهد شد. لذا تنظیم روشن و خاموش شدن مشعل نیز بر عهده برد الکتریکی می باشد.

پکیج را بر اساس سوخت نیز به انواع مختلفی دسته بندی می کنند. مانند:

  • پکیج گازی
  • گازوئیلی
  • دوگانه سوز
  • برقی

پکیج بر اساس منطقه احتراق نیز در انواع مختلف تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

پکیج دیواری محفظه باز

این مدل پکیج از محیط هوای مورد نیاز خود جهت احتراق، سوخت را می گیرد و کاربرد آن در خانه های بزرگ و فضاهایی است که در معرض باد نیستند. دودکش آن نیز باید دارای قدرت مکش بالا با قطر زیادی باشد.

پکیج دیواری محفظه احتراق بسته

از نوع فن دار بوده که فن آن وظیفه خارج کردن احتراق را از ساختمان دارد. کاربرد آنها نیز در خانه های کوچک می باشد و در بالکن یا تراس نیز می توان آنها را نصب نمود.

پکیج دیواری بسته به ویژگی های دیگر نیز دارای انواع مختلفی است که در اینجا هر یک را معرفی می کنیم.

پکیج دیواری چگالشی

این نوع پکیج دارای سیستمی با راندمان بالای ۹۴ درصد است و در فضای کم مانند آشپزخانه استفاده می شود. جهت گرم کردن آب نیز از دمای حاصل از احتراق بهره می گیرد. همچنین دود قبل از اینکه از پکیج بیرون رود با دمای بالای خود آب را گرم می کند.

پکیج دیواری ترکیبی

در این مدل به صورت مستقیم آب از مخزن وارد پکیج می شود و سپس توسط مشعل مورد حرارت قرار گرفته و در آخر در شبکه رادیات و لوله کشی ها توزیع خواهد شد.

پکیج دیواری مخزن دار

مانند پکیج ترکیبی است ولی یک مخزن در سیستم بهره برداری آنها در آن تعبیه شده که آب گرم در آن ذخیره می شود. کاربردشان جهت استفاده در خانه های بزرگ بوده ولی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

پکیج حرارتی دیواری چیست؟

راهنمای انتخاب پکیج

در زمان خرید پکیج باید به توان آن توجه کنید. اگر پکیجی انتخاب کردید که توان کمتری داشت مشکلاتی مانند گرم نشدن محیط و یا گرم نکردن مدام آب مصرفی ایجاد می شود. علاوه بر آن اگر توان این دستگاه بالاتر باشد مسلما قیمت های بیشتری خواهد داشت. علاوه بر توان در زمان خرید باید به متراژ ساختمان نیز توجه کنید. همچنین توجه به شرایط آب و هوایی منطقه شما، متریال بکار رفته در ساخت خانه، موقعیت ساختمان از نظر ارتفاع با دریا، تعداد اتاق ها و سرویس های بهداشتی و غیره نیز می تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

پکیج های دیواری در حال حاضر در انواع مختلفی وارد بازار می شوند که هر یک بسته به مدل از قابلیت مختلفی برخوردار می باشند. این دستگاه ها با وجود حجیم بودن بسته به مدل دارای اندازه های مختلفی هستند. ابعاد آنها بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری و ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر می باشد.

در زمان خرید پکیج باید به متراژ فضای ساختمان توجه کنید و هر خانه ای بسته به متراژی که دارد به نوعی مخصوص از پکیج نیاز خواهد داشت. ،مثلا اگر مساحت داخلی ساختمان ۱۵۰ متر مربع است باید پکیجی با توان ۲۶ کیلووات را انتخاب کنید. لذا با بالا رفتن متراژ نیز باید دستگاهی با توان بالا را انتخاب کنید. همچنین باید به نوع دودکش و نوع نصب آن دستگاه نیز توجه کرد و اگر طول افقی لوله پایین تر از ۳۰ سانتی متر باشد باید نوع بدون فن را خریداری کنید.

نکات قابل توجه در زمان خرید پکیج

قبل از خرید پکیج توجه به نوع مبدل حرارتی نیز از ضروریات است؛ مثلا اگر خانه شما از کف یا از روش فن کویل گرم می شود باید از سیستم قوی انتخاب کنید. همچنین باید دقت کنید که چه مقدار آب گرم مصرفی را در طول روز نیاز دارید و اگر میزان آب مصرفی شما کم است نوع دیواری بدون مخزن مناسبتان خواهد بود. اگر مصرف آب شما بالاست باید پکیج های مخزن دار کم مصرف را مد نظر قرار دهید.

در برخی پکیج ها سیستم عیب یاب اتوماتیک تعبیه شده که در کمترین زمان مشکل موجود در دستگاه را شناسایی می کند. لذا با نشان دادن کد خطا بر روی مانیتور، به رفع مشکل کمک می کند. همیشه در زمان خرید سراغ برندهای معتبری بروید و توجه کنید که محصول مورد نظر شما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد. در اینصورت از استاندارد بودن آن اطمینان بالایی خواهید داشت.

در زمان خرید پکیج باید به هد پمپ سیر کولاسیون توجه کنید. کارایی این هد پمپ در لوله هایی با طول ۳۵ تا ۵۰ متر می باشد. به علاوه باید به نوع لوله ای که در اتصالات پکیج وجود دارد دقت کنید؛ زیرا نوع لوله بر روی کاهش فشار جریان آب تاثیر زیادی دارد. دقت کنید که اگر لوله منعطف و نرم بوده و دارای اتصالات کمی باشد باعث بالا رفتن فشار آب خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده پکیج دیواری

هر پکیج دیواری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که همگی به گرم شدن محیط و آب مصرفی کمک می کند. این اجزا عبارتند از:

شیر کنترل گاز

شیر کنترل گاز در جریان ورودی گاز شعله تغییراتی ایجاد می کند تا دستگاه تنظیم شود و اگر بنا به دلایل مختلفی با خاموشی پیلوت مواجه شدید باید بدانید که این شیر در اینجور مواقع وظیفه قطع جریان گاز را بر عهده دارد. به همین دلیل ایمنی دستگاه را فراهم می کند.

فلوسوئیچ پکیج

این قطعه در صورت قرارگرفتن در محل جریان آب سرد و در صورت باز شدن آب گرم، با حرکت کردن قطعه شناور، مشعل را روشن می کند.

مشعل پکیج

مشعل از اجزای مهم پکیج است که بدون نیاز به اکسیژن روشن می شود. لذا از محل اتصال دودکش، هوای مورد نیاز خود را تامین می کند و عملکرد بادوام و مرغوبی دارد. به همین دلیل کمتر دچار خرابی خواهد شد.

شیر سه راهی

شیر سه راهی در زمستان و در زمان کارکرد گرمایشی پکیج کار می کند. در زمستان زمانی که رادیاتور فعال است و هنگامی که شیر آب گرم باز می شود؛ ،سه راهی موقتا در جهت رادیاتور، مسیر جریان آب گرم را می بندد و مسیر آب گرم را به جهت لوله های آب انتقال می دهد. بعد از بسته شدن شیر آب گرم، شیر سه راهی نیز به حالت کارکرد ابتدایی خود باز می گردد.

پمپ پکیج

پمپ در مسیر رادیاتور آب را به حرکت در آورده و عبور می دهد و عملکرد آن مانند منشا انرژی و حرکت دهنده می باشد.

برد کنترل الکترونیک

این برد وظیفه تحت کنترل قرار دادن سه قسمت و سه قطعه پکیج را بر عهده دارد و این سه جزء شامل پمپ مدار گرم کننده، شیر سه راهی و شیر کنترل گاز می باشد.

کلید کنترل فشار آب

این کلید در دستگاه، کار تنظیم فشار آب را انجام می دهد. به جهت اینکه ایمنی دستگاه فراهم شود باید فشار آب در درون آن بالاتر از ۴۵ صدم بار باشد. در صورت پایین تر بودن این میزان، عملکرد پکیج توسط کلید کنترل فشار آب، قطع می شود.

سنسور حرارتی

سنسور حرارتی بر روی لوله آب گرم و بر روی مبدل حرارتی در بخش خارجی آن قرار دارد. این سنسور میزان برداشت آب گرم را تنظیم نموده و اگر در فشار آب گرم تغییر ایجاد شود فعال خواهد شد. در اینصورت کنترل کارکرد دستگاه را بر عهده دارد.

کلید ایمنی حرارت

کلید ایمنی حرارتی دما را در یک حد ایمن نگه می دارد. در صورتی که دما بالاتر از ۱۱۰ درجه سانتیگراد برود، با فعال شدن این کلید شعله خاموش می شود. لذا وقتی که دما به حد نرمال رسید این کلید اجازه می دهد شعله روشن شود. اصولا ۱۵ دقیقه بعد شعله مجددا روشن خواهد شد.

پمپ سیرکولاتور آب گرم

این پمپ آب گرم را به جریان می اندازد. لذا آب داغ بوسیله این قطعه، به لوله های منتقل کننده و رادیاتور انتقال پیدا می کند.

مزایای پکیج

جهت آشنایی با پکیج باید با مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

  • دمای پکیج به میزان دلخواه قابلیت تنظیم را دارد.
  • راه اندازه و نصب آن بسیار راحت است.
  • بدون آلودگی و بدون سر و صدا کار می کند.
  • از نظر مصرف انرژی برق و گاز بسیار کم مصرف است.
  • کم حجم بوده و فضای کمی را اشغال می کند. به گونه ای که نیازی به موتورخانه ندارد و تنها در داخل کابینت نیز می توان آن را جاسازی نمود.
  • به دلیل داشتن سنسور دود، سنسور آب گرم و غیره ایمنی بالایی دارد.
  • قابلیت تعمیر در داخل منزل را داشته و جهت کنترل سیستم در دسترس می باشد.
  • پکیج دیواری قابلیت تنظیم دما را دارد.

کاربرد پکیج

کاربرد پکیج در جهت گرم کردن محیط و داغ کردن آب می باشد. جهت گرم کردن محیط بدین گونه عمل می کند که بواسطه پکیج آب گرم شده و به شوفاژ انتقال پیدا می کند. گرمای موجود در شوفاژ نیز محیط را گرم می کند.

نحوه نصب پکیج

جهت نصب پکیج باید بدانید مکان آن از قبل تعیین شده و لوله کشی آب، گاز و برق نیز از قبل اجرا شده است. لذا باید به این توجه کنید که پکیج نباید در کنار سماور، اجاق گاز، فر و غیره نصب شود. جهت نصب نیز ابتدا سینی پکیج را بر روی دیوار گذاشته و با خودکار جای پیچ ها را علامت گذاری کنید. سپس باید با دریل دیوار سوراخ شود و بعد سینی با رول پلاک و پیچ و مهره بر روی دیوار نصب می شود. در مرحله بعد پکیج بر روی صفحه نصب در جای خود اجرا خواهد شد. مطابق دفترچه نیز شیر آب سرد و گرم متصل شده و بعد از نصب کامل می توانید آن را روشن کنید.

روش تعمیر پکیج

پکیج بسته به نوع خرابی آن تعمیر می شود. مثلا ممکن است آب را داغ نکند که در اینصورت باید علت گرم نشدن آب را پیدا کنید و سپس اقدام به تعمیرش کنید. لذا یکی از دلایل داغ نشدن آب آن جرم گرفتن لوله هاست که با ایجاد مشکل در ورود آب در عملکردش اختلال ایجاد می کند. راه حل رفع رسوبات لوله نیز این است که با مایع جرم گیر به خوبی لوله ها را تمیز کنید و سپس آن را شستشو دهید.

فشار آب کم نیز می تواند یکی از دلایل گرم نشدن آب باشد که در اینصورت به تعمیر نیازی نخواهد داشت. جهت تعمیر نیز باید از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

پکیج برای اینکه به درستی کار کند باید به طور مرتب سرویس شود و هر ساله باید مورد سرویس قرار گیرد؛ مناطقی که آب آن املاح زیادی دارد هر شش ماه یکبار به سرویس نیاز خواهد داشت. جهت سرویس باید لوله های آب را بررسی نمود و در صورتی که نیاز به رسوب گیری دارد این کار انجام شود. همچنین باید مرتب از اتصال لوله دودکش و عدم گرفتگی آن اطمینان حاصل کنید.

علت های بروز مشکل در پکیج و روش عیب یابی آن

پکیج امکان دارد بنا به دلایل مختلفی با عیوب و مشکلاتی روبرو شود که در اینجا این مشکلات و دلایل آنها را ذکر خواهیم کرد.

علت خاموش شدن ناگهانی پکیج

یکی از عمده ترین مشکل ایجاد شده در پکیج خاموش شدن ناگهانی آن است در این جور مواقع در هر چند دقیقه یک بار با خاموشی شعله روبرو خواهید شد. لذا علت آن نیز به دلیل وجود مشکل در سوئیچ می باشد و در صورت بروز چنین مشکلی باید جهت جلوگیری از بروز حادثه ای اقدام به قطع پکیج کنید. از دیگر دلایل خاموش شدن ناگهانی پکیج نیز افت فشار، مشکل در پمپ و ترموستات، بسته بودن شیرهای آب و قطعی گاز است.

روشن نشدن پکیج

علت روشن نشدن پکیج مسدود شدن لوله ها با رسوب یا با هوا می باشد؛ چون به دلیل تنظیم نبودن فشار پکیج، سیستم روشن نمی شود. از دیگر دلایل بروز این مشکل خرابی در شمعک، پکیج و داغ شدن بیش از حد آب به شمار می رود.

افت فشار پکیج

در صورت کاهش در فشار پکیج، در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود و از دیگر دلایل بروز این مشکل خراب شدن شیر اطمینان و گیج فشار یا مسدود شدن رادیاتور می باشد.

دلیل نشتی در پکیج

نشتی پکیج باید فورا تعمیر شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. دلیل این نشتی ترک در مبدل حرارتی، نشتی اتصالات و پمپ، مشکل در شیر اطمینان یا دیافراگم منبع انبساط خواهد بود.

شنیدن صدای ناهنجار در پکیج

شنیدن صدای ناهنجار به دلیل این است که در داخل پمپ حباب هوا وجود دارد و در اینصورت باید شیر باد پمپ را باز کرد تا باد تخلیه شود.

پکیج دیواری محیط را گرم نمی کند ولی آب را گرم می کند

علت وجود این مشکل در خرابی سوئیچ می باشد. چون سوئیچ، آب گرم را در لوله های مدار انتقال می دهد.

پکیج محیط و آب مصرفی را گرم نمی کند

علت بروز چنین مشکلی خرابی پروگرام و پمپ است و امکان دارد علت نرسیدن برق یا گاز به آن باشد.

علت سرد بودن قسمت بالای رادیاتور پکیج دیواری

بعد از نصب پکیج از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید زیرا اگر تراز نباشد آب به صورت یکسان به تمامی قسمت ها نمی رسد. در صورتی که کاملا تراز باشد بروز چنین مشکلی به علت هوا گرفتن رادیاتور خواهد بود.

سرد بودن قسمت بالایی و پایینی پکیج دیواری

اگر لوله ها به دلیل رسوب مسدود شده باشند این مشکل پیش می آید و در اینصورت باید دستگاه را رسوب گیری کرد.

علت از کار افتادن دکمه پکیج

اگر پکیج بی موقع خاموش و روشن شود نشان دهنده خراب بودن دکمه های آن است. از دیگر نشانه های خراب بودن دکمه این بوده که از آنچه ترموستات نشان می دهد دما گرم تر و سرد تر می باشد. همچنین داغ بودن بیش از حد آب از ترموستات و صدای کلیک شنیده شدن نیز از دیگر نشانه های این مشکل به شمار می روند.

مشکلات مربوط به تغذیه برق پکیج

کنترلرها، صفحه نمایش و چراغ ها را بررسی کنید. این مشکل می تواند به دلیل مشکل در جعبه تقسیم منزل و فیوز نیز باشد.

مشکلات مربوط به تغذیه گاز پکیج

اگر بوی گاز حس کردید باید لوله کشی های گاز را بررسی کنید.

سخن پایانی

پکیج دستگاهی است که هم آب مصرفی ساختمان را داغ می کند و هم فضای خانه را در زمستان ها گرم خواهد کرد. این دستگاه بسته به توان، ابعاد و قابلیت هایی که دارد دارای انواع مختلفی می باشد که باید بسته به متراژ ساختمان، شرایط اقلیمی منطقه و محل نصب آن، انتخاب شود.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس