اطلاعات کامل در مورد انواع کولر گازی و نحوه کارکرد این دستگاه خنک کننده

نحوه کار کولرهای گازی (معرفی انواع کولر و اجزای آن)

همیشه برای کسانی که کولرهای گازی را در فصل تابستان فعال می کنند این سوال مطرح می شود که نحوه کار کولرهای گازی و یا به بیان ساده تر، سیستم های خنک کننده دما که به واسطه گازهای سرد کار می کنند و از طریق اتصال جریان برق تغذیه می شوند چیست؟

در 17 جولای 1902، ویلیس کریر اولین سیستم تهویه مطبوع مدرن البته متفاوت با چیزی که در حال حاضر می بینید را اختراع کرد. اختراع کریر به عنوان یک شاخص جهانی، به ایجاد صنایع متعددی کمک کرد که امروزه به قدرت اقتصاد ما ادامه می دهند. در سال های اولیه، تهویه مطبوع به تقویت تولید همه چیز، از کالاهای پخته گرفته تا لوازم زمان جنگ کمک کرد. این به طور مستقیم به فیلم های پرفروش تابستانی منجر شد زیرا مردم برای فرار از گرما به سالن های سینمای خنک هجوم می آوردند.

برای نگه داشتن محیط در دمای مطلوب خود، سیستم تهویه مطبوع دستگاهی است که به ما در رسیدن به آن کمک می کند. این سیستم به قدری رایج است که در هر جایی که وارد می شویم می توان تأثیر آن را تجربه کرد. می توان آن را در خانه، اداره، ماشین های ما نصب کرد، حتی یک مرکز مذهبی مدرن اکنون آن را دارد. به طور خلاصه، می توان از آن در هر دو محیط خانگی و تجاری استفاده کرد

این دستگاه دارای یک فن است که می تواند جریان هوا را از موتور اصلی با سرعت بیشتری منتقل کند. البته شما می توانید فن را بنا به نیاز خودتان خاموش و یا فعال کنید. واحدهای تهویه مطبوع با حذف هوای گرم از داخل خانه و پمپاژ آن به بیرون کار می کنند، در حالی که هوای خنک را به داخل اتاق آزاد می کنند و دما را کاهش می دهند. وقتی مایع تبدیل به گاز می شود، گرما را جذب می کند و اصولاً عملکرد آنها اینگونه است.

نحوه کار کرد کولرهای گازی

سیستم های تهویه مطبوع بسیار شبیه به یخچال استاندارد شما عمل می کنند، به این ترتیب که گرما در داخل سیستم جذب شده و سپس از اتاق خارج می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد کولرهای گازی بدانید این است که عملکرد آن با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته می تواند در نهایت کمی متفاوت باشد، اما به طبع به گاز مبرد نیاز خواهد داشت.

چگونه تهویه مطبوع شما هوای گرم را از بین می برد و هوای سرد را وارد می کند؟

این سیال عامل به صورت گاز داغ و پرفشار از کمپرسور خارج می شود و به سمت کندانسور حرکت می کند. واحد بیرونی یک سیستم تهویه مطبوع دارای پره های فلزی در اطراف محفظه است. این باله ها مانند رادیاتور روی خودرو عمل می کنند و به دفع سریعتر گرما کمک می کنند.

هنگامی که سیال از کندانسور خارج می شود، بسیار خنک تر می شود. همچنین به دلیل فشار زیاد از گاز به مایع تبدیل شده است. سیال از طریق یک سوراخ کوچک و باریک به اواپراتور راه می یابد و هنگامی که مایع به طرف دیگر این گذرگاه می رسد، فشار آن کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایع شروع به تبخیر به گاز می کند. همانطور که این اتفاق می افتد، گرما از هوای اطراف خارج می شود. این گرما برای جداسازی مولکول های مایع به گاز مورد نیاز است. پره های فلزی روی اواپراتور نیز به تبادل انرژی حرارتی با هوای اطراف کمک می کند.

هنگامی که مبرد از اواپراتور خارج می شود، یک بار دیگر یک گاز کم فشار و سرد است. هنگامی که به کمپرسور باز می گردد، این فرآیند از اول شروع می شود. یک فن وجود دارد که به اواپراتور متصل است و هوا را در اطراف داخل قسمت و در سراسر پره های اواپراتور به گردش در می آورد. کولر گازی از طریق یک دریچه هوا را به داخل کانال ها می مکد. این هوا برای خنک کردن گاز در اواپراتور استفاده می شود و با حذف گرما از هوا خنک می شود. سپس کانال ها هوا را به داخل خانه برمی گرداند.

این روند تا زمانی ادامه می یابد که هوای داخل منزل یا محل کار شما به دمای مطلوب برسد. هنگامی که ترموستات حس می کند که دمای داخل در حد مطلوب است، کولر گازی را خاموش می کند. هنگامی که اتاق دوباره گرم می شود، ترموستات دستگاه تهویه مطبوع را دوباره روشن می کند تا دمای محیط مطلوب دوباره به دست آید.

انواع کولرهای گازی و خنک کننده در بازار

کولرهای گازی بر اساس طرح ها و مدل های مختلفی در بازار عرضه می شوند، مشخصات فنی، ویژگی ها، قابلیت ها، امکانات، میزان مصرف، اندازه، ابعاد و نوع سرما سازی آن ها و به طبع نحوه کارکرد کولرهای گازی کمی با هم متفاوت است. در نهایت یکی از مهم ترین نکات در مورد کولرهای گازی این است که مکانیزم سرماسازی مشابه هم دارند.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

تهویه مطبوع مرکزی در صورتی ترجیح داده می شود که فضای بزرگی دارید یا می خواهید چندین اتاق را همزمان خنک کنید، مطمئناً این نوع سیستم های تهویه مطبوع می توانند بهترین گزینه را برای شما داشته باشند. این واحدهای AC با استفاده از یک سیستم اسپلیت کار می کنند که هوا را از طریق مجاری نصب شده در خانه شما تنظیم می کند. این سیستم را سیستم کانالی نیز می نامند.

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت

مدل های اسپیلت در حال حاضر پیشرفته ترین و متداول ترین گزینه موجود هستند، فضای کمی می گیرند و همین طور نصب و راه اندازی آن ها آسان است.

اگر ترجیح می دهید از ایجاد یک فضای بزرگ به عنوان مجرای کانال مصون بمانید و همچنان می خواهید راندمان خنک کننده بهتری داشته باشید، انتخاب تهویه مطبوع اسپلیت می تواند بهترین انتخاب باشد. سیستم های بدون کانال برای خانه ها یا ساختمان های امروزی بهترین گزینه هستند. این نوع تهویه مطبوع شامل یک کمپرسور و یک کندانسور است که با یک یا چند واحد داخلی همراه است.

یونیت های داخلی این گونه سیستم ها بیشتر بر روی دیوار نصب می شوند و مجهز به دمنده هوا هستند. اتصال بین واحدهای داخلی و خارجی از طریق لوله ای انجام می شود که در آن مبرد بسته به نوع استفاده از آنها در گردش است. از آنجایی که واحدهای داخلی بسیار کوچک و جمع و جور هستند، فضایی که معمولاً واحد را در آن نصب می کند، می تواند برای مقاصد گرمایش یا سرمایش استفاده شود.

این نوع از تهویه مطبوع از نظر مصرف انرژی در مقایسه با سایر کولر گازی های موجود بسیار کارآمد در نظر گرفته می شوند که اگر قصد دارید در هر فضا یک دستگاه را نصب کنید تا کل خانه را پوشش دهد این مدل مورد نیاز شما است.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای

سیستم های تهویه مطبوع پنجره ای در اندازه های مختلف موجود هستند که بسته به نیاز و اندازه اتاق قابل انتخاب هستند. تهویه مطبوع پنجره ای بزرگتر را می توان ترجیح داد که حتی می تواند فضای کوچکتر مجاور را خنک کند. دلیل ترجیح کولرهای پنجره ای به دلیل ظرفیت خنک کنندگی فوق العاده آن است و از این رو به عنوان رایج ترین نوع کولر گازی در نظر گرفته می شود. این کولرها البته مصرف فوق العاده بالایی دارند و به طور کلی با وجود مدل های اینورتر دیگر منسوخ شده اند.

کولر گازی پنجره ای از یک واحد تشکیل شده است که تمام اجزای آن در داخل خود محصور شده است. گرما را از قسمت بیرونی خود حذف می کند و هوای خنک را از فن خود که در جلو در قسمت داخلی نصب شده به داخل اتاق می دمد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل

مدل های پرتابل نیز با امکان نصب در لحظه و یا راه اندازی درست شبیه به یک دستگاه برقی طراحی شده اند.

کولر گازی های قابل حمل را می توان مشابه سایر واحدهای ac مانند کولر گازی پنجره ای در نظر گرفت زیرا اینها نیز سیستم تک واحدی هستند که تمام اجزای آن در داخل آن قرار دارد. تفاوت این است که این یک واحد مستقل است و بنابراین با توجه به راحتی می تواند متحرک باشد. برای روشن کردن آن و دسترسی به پنجره ای که هوای خروجی از آن خارج می شود، به هیچ چیز دیگری به جز پریز برق نیاز نیست.

از این نوع کولر گازی های پرتابل می توان در فضای موقت سرمایش و یا در مکان هایی که امکان نصب کولر گازی پنجره ای یا اسپلیت وجود ندارد استفاده کرد.

تهویه مطبوع زمینی

تهویه مطبوع زمینی

اگر به دنبال چیزی شبیه به مینی اسپلیت هستید، اما فاقد فضای مورد نیاز برای یک دستگاه دیواری است، کولرهای زمینی آنهایی هستند که برای راحتی طراحی شده اند. یونیت داخلی این نوع AC بر روی زمین نگه داشته می شود که در نتیجه یونیت بیرونی را می توان بدون تهیه کانال کشی نصب کرد.

این نوع واحدهای AC می توانند برای فضاهایی که دارای دیوارهای کج شده هستند، مانند ساختمان هایی که با استفاده از مواد شکننده مانند شیشه ساخته شده اند، مناسب باشند. ارتفاعی که می توان دستگاه را در آن نصب کرد تا 6 اینچ بالاتر از کف با ایجاد یک سوراخ کوچک در دیوار از محل اتصال آن به یونیت خارجی است.

مزیت قرار دادن چنین واحدهای AC این است که به شما امکان می دهد به راحتی فیلترهای هوا را بررسی کنید، به این معنی که دسترسی آسان به فیلترهای هوا را می دهد که برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی یا افرادی که علاقه مند به حفظ هوای داخل خانه هستند ایده آل است.

سیستم های نصب شده روی زمین در مقایسه با هر سیستم نصب دیگری برای خنک یا گرم کردن سریع اتاق استفاده می شود زیرا فن هوا را مستقیماً در سطح شما می دمد.

کولر گازی هوشمند

کولر گازی هوشمند

تهویه مطبوع هوشمند به نوعی از AC شبیه به کولر گازی مینی اسپلیت، پنجره ای یا قابل حملی گفته می شود که دارای IOT فعال است. این واحدها به Wi-Fi متصل هستند و با یک برنامه از پیش نصب شده که کنترل جهانی را از طریق هر تلفن هوشمندی فراهم می کند، عرضه می شود. این نوع واحدها دارای عملکردهای متعددی هستند که می توانند از طریق تلفن های هوشمند کار کنند.

سیستم تهویه مطبوع زمین گرمایی

واحدهای AC زمین گرمایی واحدهایی هستند که هم امکانات گرمایشی و هم سرمایشی را ارائه می دهند و به عنوان یک روش جدید در نظر گرفته می شوند. با استفاده از خواص عایق بودن زمین کار می کند. از آنجایی که دمای زیر 4 تا 6 فوتی زمین بدون توجه به شرایط آب و هوایی در تمام سال ثابت می ماند، فناوری زمین گرمایی از مزیت خود برای گرم کردن و خنک کردن فضای مورد نیاز با راندمان بالاتر استفاده می کند.

کولر گازی هیبریدی

یک واحد AC هیبریدی واحدی است که کوره گازی را با پمپ حرارتی منبع هوای الکتریکی ترکیب می کند تا عملکردی مقرون به صرفه و همچنین کارآمد از نظر گرمایش و سرمایش ارائه دهد. بسته به دمای بیرونی، سیستم به طور خودکار بین سوختن سوخت های فسیلی و استفاده از برق تغییر می کند. دمایی که در آن سیستم از پمپ حرارتی به کوره تغییر می کند، می تواند برنامه ریزی شود یا به صورت دستی تغییر کند.

کولر گازی کاست

این نوع نیز یکی از متداول ترین کولرهای گازی است که البته در ایران کم تر دیده می شود آن را می توان روی سقف نصب کرد و یا ممکن است دارای یک کانال ورودی باشد. در حال حاضر این مدل در بازار جهانی نیز رو به منسوخ شدن می رود و عملا در خانه ها و ساختمان های جدید از آن استفاده نخواهد شد.

اجزای مهم یک کولر گازی

در هر کولر گازی، یک سری اجزا و قطعات و بخش های مهم وجود دارد که باید حتما با آن ها آشنا باشید. این درصورتی نیست که قصد دارید وارد حوزه تعمیر این دستگاه ها شوید، گاهی ضروری است که شما در مورد مهم ترین قطعات و کارکرد کولرهای گازی بدانید تا بتوانید جلوی مشکلات احتمالی این سیستم ها را بگیرید. بخصوص اگر نقصی در کارکرد آن ها وجود دارد.

ترموستات

احتمالا اکثر شما با ترموستات آشنایی دارید. ترموستات دستگاه یا سیستم کنترلی است که معمولاً برای تنظیم هوا به دمای دلخواه شما استفاده می شود.

داکت کولرگازی

مجرای هوا به صورت استراتژیک در سرتاسر ساختمان ها قرار می گیرند تا به عنوان تونل عمل کنند و حداکثر گردش را فراهم کنند. هوای گرم از داخل خانه شما توسط یک فن موتوری به کانال های هوا رانده می شود.

اواپراتور

اواپراتور سیم پیچی است که وظیفه جمع آوری و پردازش گرما را بر عهده دارد. داخل اواپراتور یک مبرد مایع وجود دارد که هوای گرم را جذب می کند. این مبرد که با برق کار می کند، افت فشار را تجربه می کند و باعث می شود مایع پخش شود و دوباره به گاز تبدیل شود. سپس یک فن هوای خنک را روی کویل های سردتر می دمد و وارد اتاق می شود.

مبرد

در دنیای علم و البته الکترونیک، توضیحات و آموزش های زیادی در مورد نحوه کارکرد مبرد وجود دارد. اما وقتی در مورد کولرهای گازی و کارکرد آن ها صحبت می کنیم، یکی از کلیدی ترین مواردی که باید با آن آشنایی پیدا کنید گاز مبرد است. مبرد ماده ای است که در داخل خطوط تبرید در سراسر واحد داخلی و خارجی جریان دارد. مبردهای مایع اغلب شامل هیدروفلوئوروکربن ها (یا HFC) و هیدروکربن ها هستند. این هیدروکربن ها وظیفه جذب گرما و سپس انتقال آن به کمپرسور را بر عهده دارند.

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یک پمپ الکتریکی بزرگ است که وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارد. آن در بخشی از یک واحد تهویه مطبوع قابل دسترسی از خارج از خانه قرار دارد. گاز مبرد را تحت فشار قرار می دهد تا بتوان آن را به کندانسور منتقل کرد.

کندانسور

یک کندانسور در یک واحد بیرونی در انواع کولرهای گازی قرار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، کندانسورها گاز مبرد را متراکم کرده و دوباره به مایع تبدیل می کنند. سپس هوای گرم بیرون را دفع می کند.

سوپاپ انبساط

یک شیر انبساط که بین کویل های سرد اواپراتور و کویل های درز کن کندانسور قرار دارد، مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل می کند.

مزایای کولرهای گازی چیست؟

کولرهای گازی به عنوان یک دستگاه پیش نیاز در خانه های امروزی، در گذشته وجود نداشته و البته که گرمای شدید و بی حد و وصف موجب مشکلات زیادی در زندگی انسان ها می شد. به همین منوال این دستگاه ها در حال حاضر یک پیش نیاز حیاتی در زندگی انسان ها هستند.

بسیاری از مرگ و میرها در گرما رخ می دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، خنک نگه داشتن با یک تهویه مطبوع کارآمد بهترین وسیله برای جلوگیری از مرگ و میر و بیماری های ناشی از گرما است.

کیفیت هوای بهتر

دستگاه های تهویه مطبوع هوا را به گردش در می آورند و هوا را فیلتر می کنند و آلاینده ها و کپک ها را از هوا حذف می کنند. این امر به ویژه برای افرادی که از آلرژی و آسم رنج می برند بسیار مهم است زیرا محرک هایی که باعث حمله می شوند را به حداقل می رساند. با این حال، این تنها در صورتی صادق است که سیستم شما تمیز نگه داشته شود و فیلترها مرتباً تعویض شوند. در غیر این صورت، AC واقعا می تواند به آلودگی هوای داخل خانه کمک کند.

حشرات و انگل کمتر

این فیلترها (کولرهای گازی) همچنین حشرات را دور نگه می دارند و بسیار مؤثرتر از صفحه نمایش در یک پنجره باز هستند. حشرات آزاردهنده هستند اما می توانند برای افراد مبتلا به آلرژی نیز خطرناک باشند. یکی از مزایای سیستم تهویه مطبوع خوب این است که به حفظ کک و کنه حیوانات خانگی در داخل خانه کمک می کند.

همچنین:

بهره وری نیروی کار بهبود یافته است

همه ما سستی ذهنی ناشی از یک روز خیلی گرم را تجربه کرده ایم. در واقع یک مبنای علمی برای این وجود دارد. طبق مقاله ای معتبر از یک جامعه پزشکی، انرژی ای که بدن صرف تلاش برای خنک کردن خود می کند، توانایی تفکر و استدلال ما را از بین می برد. وقتی دفاتر دارای تهویه مطبوع هستند، مردم می توانند بهتر کار کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

نرخ دمای خشک و سردتر

این فقط مغز ما نیست که از گرما رنج می برد. هنگامی که جیوه بالا می رود، مزاج ها نیز افزایش می یابد، در حالی که سرعت مغز ما کاهش می یابد، بدن ما با افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون، سرعت خود را افزایش می دهد. همه اینها منجر به رفتار تهاجمی تر می شود و یک محیط خنک را کلید حفظ آرامش در خانه، محل کار و مکان های عمومی می کند.

خواب راحت تر

همان تغییرات فیزیکی، ضربان قلب و فشار خون بالاتر که ما را عصبانی می کند، می تواند خواب راحت شبانه را نیز غیرممکن کند. دمای مرکزی بدن فرد نیز عامل مهمی برای به خواب رفتن و ماندن است. یک اتاق خیلی گرم (یا خیلی سرد) با تنظیم دمای طبیعی که به گفته پزشکان بهترین عملکرد را بین 65 تا 75 فارنهایت درجه دارد که لازم است بدن در همین حالت فیکس بماند.

از مبلمان محافظت می کند

گرما، و به خصوص رطوبتی که اغلب با آن همراه است، می تواند انواع مبلمان را خراب کند. چوب با هوای اطراف خود رطوبت را به دست می آورد و از دست می دهد که به مرور زمان منجر به تاب برداشتن می شود. چرم همچنین رطوبت را جذب می کند که در نهایت می تواند باعث پوسیدگی آن کاناپه شیک شود. و هر پارچه ای مستعد ابتلا به کپکی است که به طور گسترده در محیط های مرطوب رشد می کند.

از گرم شدن بیش از حد وسایل الکترونیکی جلوگیری می کند

تقریباً به همان اندازه که تأثیر گرما و رطوبت بر بدن ما ترسناک است، آسیبی است که آنها می توانند به وسایل الکترونیکی ما وارد کنند. تلفن ها و رایانه هایی که روزانه به آن ها وابسته ایم ممکن است با بالا رفتن دما و از دست رفتن داده ها و طول عمر کوتاه تر، دچار خرابی های جدی شوند. اگر محل کار شما شامل سرورهای کامپیوتری باشد، اگر به اندازه کافی خنک نباشند، ممکن است به طور کامل از بین بروند یا حداقل آسیب جدی ببینند.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری؛ لیست بروز برترین ها بازار فارکس یا ارزدیجیتال؟ مقایسه کریپتو و بازارهای مالی پرسپولیس و رونمایی از اسپانسر جدید! اطلاعات درباره مالیات بر درآمد اتفاقی و نحوه محاسبه آن لیست بهترین موسسه های زبان در پایتخت چند دلیل مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ها نوسان گیری بورس؛ راهنمای نوسان گیری حرفه ای در بازار بورس فارکس چیست؟ چگونه در فارکس معامله کنیم؟ اطلاعات صفر تا صد Forex فروشگاه ساز آنلاین چیست؟ بررسی بهترین ها و امکانات سیستم های ساخت فروشگاه اینترنتی همه چیز در مورد جوملا برای ساخت سایت؛ مزایا و معایب و مقایسه با وردپرس