اطلاعاتی در مورد تلویزیون های 120 هرتز (رفرش ریت 120Hz) + راهنمای خرید

در این بخش اطلاعات در مورد تلویزیون های 120 هرتز و راهنمای خرید این نوع از تلویزیون ها را ارائه کرده ایم و قبل از خرید، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تلویزیون های 120 هرتز بازار ایران

هرتز یکی از امکانات مهم در تلویزیون بوده که در بالا بردن کیفیت تصویر نقش بسزایی دارد. این قابلیت بسته به مدل تلویزیون می تواند بین ۵۰ تا ۱۲۰ و حتی ۱۴۴ باشد. تا سال ۲۰۲۱ حداکثر هرتز در تلویزیون ها ۱۲۰ بود؛ ولی در حال حاضر فرکانس ۱۴۴ نیز وارد بازار شده است. مانند سامسونگ ۲۰۲۲.  در دامه قصد داریم راجب تلویزیون های 120هرتز بازار ایران اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

چرا خرید تلویزیون های 120هرتز بازار ایران

واحد اندازه گیری سیگنال هرتز است؛ مثلا اگر در هر ثانیه یک ولتاژ یک مرتبه از صفر به مثبت حداکثر برسد و سپس صفر شده و دومرتبه به منفی حداکثر برسد و سپس به حالت صفر برگردد؛ به این سیگنال یک هرتز می گویند. در صورت تکرار این مرحله به هرتز ولتاژ بالا خواهد رفت. این تلویزیون نیز مرتبا در هر ثانیه خود را رفرش یا بروزرسانی می کند.

بهترین تلویزیون ۱۲۰ هرتز این امکان را برای شما فراهم می کند تا ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵ را در مطلوب ترین شکل بکار ببرید. هم اکنون این تلویزیون ها در تعداد کمی در بازار وجود دارند که از این فناوری پشتییانی می کنند. قبل از پرداختن به موضوع تلویزیون ۱۲۰ هرتز پرداختن به موضوع رفرش ریت تلویزیون الزامی است.

اطلاعاتی در مورد تلویزیون های 120 هرتز (رفرش ریت 120Hz) + راهنمای خرید

نمایش ویدئو در نرخ ۱۲۰ هرتز فریم بر ثانیه

در مورد هرتز نقش زمان پاسگویی نیز مهم است؛ چون مدت پاسخگویی تعیین می کند که میزان شفاف بودن تصویر چه اندازه می باشد. در صورتی که تمام تصویر فرکانس یکسانی ندارد؛ PV جهت نمایش صحیح باید خود را با آن ها تطبیق دهد تا نویز وارد آن نشود.

یکی از امکانات این تلویزیون ها این است که به پی سی های قدرتمند متصل می شوند. اگر آنها بتوانند این میزان خروجی را تامین کنند در اینصورت عملکرد فوق العاده ای خواهند داشت. لذا ویدیوئی با این نرخ رفرش به سختی دیده می شود ولی بازی هایی دیده شده که رفرش ۱۲۰ هرتزی را بدون محدودیت نرخ فریم در اختیار کاربران می گذارد.

در اجرای بازی ها فرق عملکرد تلویزیون های ۶۰ هرتزی و ۱۲۰ هرتزی به هیچ عنوان قابل گذشت نیست. در هر ثانیه یک ویدئو با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی کاملا نصف زمان یک ویدئو ۶۰ هرتزی بر روی صفحه خواهد ماند. زمانی که یک جسم متحرک را بر روی صفحه نمایش می دهید باید در کنار هم دو فریم را با هم ترکیب کنید.

با وجود اینکه در هر ثانیه ویدئوهای ۱۲۰ هرتزی تعداد فریم بیشتری دارند نیازی نیست این دو فریم با هم ترکیب شوند. بنابراین در هنگام نمایش میزان اثرات مخرب Motion Blur در زمان نمایش زیاد نیست و تصاویر مطلوبی از آن دیده می شود.

آیا تلویزیون های 120هرتز همیشه مطلوب تر است؟

در صورتی که قصد خرید پیشرفته ترین فناوری تلویزیون را دارید نوع ۱۲۰ هرتز از نوع ۶۰ هرتز برتری دارد. مدل ۱۲۰ هرتز فیلم های ۲۴اف پی اس را بدون ایست کردن به نمایش می گذارد و بدون کاهش سرعت یا تقسیم فریم محتوای فیلم ۲۴ پیکسلی کلاسیک را نشان می دهد.

بازی رایانه ای یا کنسولی یا تلویزیون 120 هرتز

اگر قصد لذت از بازی کنسولی در خانه را دارید هم از تلویزیون ۶۰ هرتزی و هم ۱۲۰ هرتزی می توانید استفاده کنید. اگر گیمرهای پی سی  هستید با تلویزیون ۱۲۰ هرتزی از بازی واضح ترین پاسخ گویی را خواهید گرفت. لذا در این بازی های رایانه ای تفاوت های زیادی دیده می شود بالاخص بازی های رقابتی رایانه ای که در بالاتر از ۶۰ فریم در ثانیه را در مورد آنها خواهید دید. بسیاری از صفحه های بازی جدید تصاویر ۱۴۴ هرتزی را جهت کسب بهترین بازی در اختیار بینندگان قرار می دهند. در حالی که یک تلویزیون ۱۲۰ هرتزی جهت جفت شدن با یک رایانه بازی نمایشگر مناسبی بوده و بهترین گزینه نسبت به نوع ۶۰ هرتزی می باشد.

اطلاعاتی در مورد تلویزیون های 120 هرتز (رفرش ریت 120Hz) + راهنمای خرید

نرخ بروزرسانی تلویزیون 120 هرتز در قیاس یا 60 هرتز؟

نمایش تصویر با دو برابر نرخ بالاتر رفرش باعث می شود که واضحی تصویر بالاتر رود و باید دقت کرد که این واضحی زمانی رخ دهد که تصویر اخذ شده بوسیله تلویزیون نیز از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی برخوردار باشد.

تلویزیون های 120 هرتز بازار ایران برای چه کسانی مناسب است؟

تلویزیون های 120 هرتز بازار ایران برای سه گروه مناسب بوده که در اینجا هر یک را معرفی خواهیم کرد.

  • کسانی که علاقه مند به فیلم های ابر قهرمانی و ژانرهای اکشن هستند در بهترین شکل می توانند فیلم مورد نظر خود را ببینند. همچنین در زمان خرید باید مشخصاتی مانند کنتراست و سیستم صوتی به درستی بررسی شود.
  • اگر علاقه مند به فوتبال هستید بهتر است از این محصول استفاده کنید.
  • گیمرها نیز باید از این مدل تلویزیون استفاده کنند.

نمایش تصاویر با نرخ فریم ۶۰ و ۳۰ در تلویزیون با فرکانس تصویر ۱۲۰

در این مدل تصویر تلویزیون دارای فرکانس زیادی بوده و در تصویر اصلی، تصویر منبع فریم هایی را اخذ می کند که اکثرا این فریم ها از فریم های قبل و بعد کپی شده است؛ به همین دلیل تصویر واضح تر می باشد. لذا در صورتی که از منبعی یک تصویر را در این تلویزیون در معرض دید قرار می دهید شفافیت زیادی در آن وجود دارد. در نتیجه وقتی منبع تصویر ۳۰ یا ۶۰ هرتز باشد فرقی ندارد در تلویزیون ۶۰ هرتزی یا ۱۲۰ هرتزی آن را تماشا کنید.

نمایش تصویر با نرخ فریم ۲۴ فریم در ثانیه با تلویزیون ۱۲۰ هرتز یا ۶۰ هرتز

تصویر با فرکانس ۱۲۰ هرتز امکان دارد برتی قابل توجهی داشته باشد. همانگونه که قبلا گفتیم تلویزیون باید منبع خود را با نرخ فریم تطابق دهد. در تصویر با نرخ فریم منبع و فرکانس ۱۲۰ هرتز ممکن است تلویزیون ۵ برابر فریم را در بین فریم ها ایجاد کند. به این معنی که به شکل ۵*۲۴ خواهد بود.

 برای تصویر با فرکانس ۶۰ هرتز، تلویزیون در بین فریم های دیگر، فریم را ۲ یا ۳ برابر ایجاد می کند. به گونه ای که از ۲۴ فریم ۱۲ فریم را دو برابر و ۱۲ فریم دیگر را نیز ۳ برابر خواهد کرد تا همسان سازی آن با فرکانس تصویر ۶۰ هرتزی انجام شود. در اینجا به دلیل اینکه به شکل دو دسته پنل ها به تصویر کشیده می شود در تلویزیون مقداری بلور دیده شده که شما نمی توانید آن را ببینید؛ این دلیل بر برتری فرکانس ۱۲۰ هرتزی بر نوع ۶۰ هرتزی می باشد.

تصاویر نمایش داده شده ۱۲۹ فریم در تلویزیون ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز به چه شکل است؟

تصویر ۱۲۰ فریم در ثانیه که منبع ارسال آن دستگاه بلوری یا کنسول بازی بوده و بوسیله تلویزیون در معرض نمایش قرار می گیرد به چه شکل است؟

تصویر در تلویزیون با نرخ نوسازی، تصویر ۶۰ هرتز با بلور و نویز دیده می شود؛ اما تلویزیون ۱۲۰ هرتز آن را واضح تر در معرض دید قرار می دهد. البته به جهت اینکه در تلویزیون ۱۲۰ هرتز تصویر ۱۲۰ فریم در ثانیه به شکل واضح نمایش داده شود، نیاز به پورت HDMI ورژن ۱/۲ می باشد. اگر این پورت در تلویزیون وجود ندارد اندازه فریم ۶۰ عدد در ثانیه به صفحه نمایشگر می رسد و کاملا شباهت به این دارد که با تلویزیون ۶۰ هرتز تصویر ۶۰ فریم به نمایش گذاشته می شود.

مطلب پیشنهادی: مایکروفر چی بخرم سامسونگ یا ال جی؟ راهنمای خرید بهترین مارک مایکروفر

Tv 2 e1674731102215

نظر سازندگان تلویزیون های 120 هرتز

زمانی که قصد دارید در تلویزیون تصاویر پرسرعت بازی را تماشا کنید باید به فرکانس تلویزیون و دیگر قابلیت های آن توجه نمود. در مشخصات فنی آن ویژگی هایی وجود دارد که اکثرا نسبت ۲ برابری با نوسازی تصویر دارد. این نمایانگر این است که فرکانس تصویر بالا در تلویزیون وجود دارد. لذا تلویزیون ۱۲۰ هرتز با نرخ نوسازی تصویر باید با Motion Rate ۲۴۰ فریم در ثانیه برابر باشد.

هرتز تصویر و Motion Interpolation

در تلویزیون به جهت شفاف سازی از امکانات دیگری به نام Motion Interpolation استفاده می شود. TV با فرکانس ۶۰ هرتز قابلیت بازکردن محتوای ۳۰ فریم در ثانیه را دارد. ولی TV با فرکانس ۱۲۰ هرتز قابلیت باز کردن محتوای با نرخ ۶۰ و ۳۰ فریم را خواهد داشت و این باعث واضح تر شدن تصویر خواهد شد.

اتخاذ فریم مشکی جهت خوانی متون متحرک یا BFI  در تلویزیون

تلویزیون های جدید هوشمند دارای قابلیت فریم مشکی رنگ هستند که با وجود آن کاربران تصاویر و متن واضح تری را می بینند. لذا صفحه نمایشگر در مدت کمتری هر فریم از تصاویر را در معرض دید قرار می دهد. در حالی در تلویزیون معمولی در صفحه نمایشگر تا مدت معینی هر فریم جهت نمایش فریم بعدی باقی خواهد ماند.

در قابلیت ایجاد فریم مشکی هر فریم با توجه به نیاز ذهن به مشاهده، در زمان کوتاهی در معرض دید قرار می گیرد. این ویژگی باعث بهتر شدن خوانایی شده و در تلویزیون های ال ای دی در زمان خاموش شدن لامپ های آن، این فریم نمایش داده می شود. ولی در TV های اولد که فاقد نور پس زمینه بوده در فریم های ارسالی از فریم مشکی فاقد نور بهره گرفته خواهد شد. فرکانس تصویر ۱۲۰ هرتز نسبت به ۶۰ هرتز از پشتییانی بهتری، در مورد این قابلیت برخوردار می باشد؛ چون زمان کمتری دارد. به طور مثال ۱۲۰ فریم در یک ثانیه، در معرض تصویر قرار می گیرد و این بیشتر از زمانی است که در یک ثانیه ۶۰ فریم نمایش داده شود.

نرخ فرکانس متغیر چیست؟

بعضی از محتواها در زمانی که به تلویزیون ارسال می شوند دارای نرخ ثابتی نیستند؛ مثلا میزان فرکانس در زمان بازی با کنسول کم و زیاد می شود. تلویزیونی که قابلیت پشتیبانی از VRR را دارد فرکانس کنسول را با فرکانس تلویزیون هماهنگ می کند. لذا وقت هایی که نرخ فریم فرستاده شده از کنسول به تلویزیون پایین است آنگاه فرکانس TV کم خواهد شد و برعکس آن نیز صحیح خواهد بود. فرکانس متغیر در انواع مختلفی وجود دارد که در تلویزیون هایی با فرکانس تصویر ۱۲۰ هرتز و با پورت HDMI 2.1 رشد VRR را می بینیم.

تفاوت تلویزیون ۱۲۰ هرتز با ۶۰ هرتز

به طور کل هرتز به معنی نوسان بوده و درباره تلویزیون، معنی فرکانس تصویر و هرتز یکسان می باشد. اصولا یک TV ۱۲۰ هرتزی قابلیت پشتییانی محتوای بیشتری را دارد و به علاوه جهت نمایش تصاویر یا بازی سریع مناسب خواهد بود. نوع ۶۰ هرتز به شکل استاندارد در تلویزیون بکار رفته؛ ولی نوع ۱۲۰ هرتز از بالاترین فرکانس ها به شمار نمی رود؛ بلکه نوع ۱۴۴ هرتزی نیز وارد بازار شده است که سرعت فوق العاده بالایی دارد.

سخن پایانی

یک تلویزیون ۱۲۰ هرتزی را کاربرانی خریداری می کنند که تصمیم دارند از امکان Motion Interpolation استفاده کنند یا چشمانشان به تصویر عادی فریم ها حساس می باشد. اگر با گیمینت به شکل ماهرانه کار می کنید یا یک سیستم قدرتمند خانگی با امکانات خروجی ۱۲۰ هرتز با شفافیت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی دارید. استفاده از PV با ۱۲۰ هرتز برای این افراد مفید بوده و مناسب اجرای بسیاری از بازی های ویدیوئی می باشد. همانگونه که قبلا گفتیم این تلویزیون عملکرد درستی جهت به تصویر کشیدن ویدئویی با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ فریم بر ثانیه دارد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید میز تلویزیون مناسب و زیبا و نکات مهم برای انتخاب

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بازی های کامپیوتری اکشن و محبوب تاریخ! 20 بازی معروف راهنمای خرید بهترین سشوار بر اساس مو و نیاز در بازار رفرش ریت تلویزیون؛ همه چیز در مورد Refresh Rate یا نرخ تازه سازی پروژه‌ها و توسعه‌های جدید در جامعه اتریوم: اخبار و اطلاعیه‌ها 3 ویژگی رد نشدنی برای انتخاب یک گوشی گیمینگ + یک پیشنهاد برای هیجان بیشتر تکنولوژی 5G چیست؟ از تاریخچه پیدایش تا کاربرد و مزایا تکنولوژی فیبر نوری چیست؟ Optical Fiber چگونه کار می کند؟ چرا کسب و کارها سرور hp را انتخاب می کنند؟ (آمارهای واقعی) مشخصات فنی گوشی رنو 10 فایوجی اوپو؛ بخرم یا نه؟ معرفی انواع موتورکولر و مقایسه برترین برند های دینام کولر