کانال فلکسیبل چیست؟ 

کانال فلکسیبل چیست؟ 

در زمینه داکت های هوارسان واژه کانال فلکسیبل در سالهای اخیر واژه ای پُرتکرار می باشد که برای شناخت هرچه بیشترِ آن، مطالعه این مقاله پیشنهاد می گردد. معادل کلمه کانال فلکسیبل که در فارسی از آن به “قابل انعطاف”، “قابل انحنا” تعبیر می شود کانال خرطومی می باشد. در واقع کانال فلکسیبل دارای انعطاف و خم شوندگی و انحنا دارد و این ویژگی برای یک داکت هوارسان در مقایسه با داکت های سنتی از قبیل داکت گالوانیزه یک قابلیت بی نظیر و مهم تلقی می شود.

از جمله ویژگی های مهم کانال فلکسیبل امکان تولید آن با مَتریال مختلف می باشد.اصولا کانال فلکسیبل بصورت های تک لایه،دولایه و سه لایه قابل تولید می باشد.کانال فلکسیبل تک لایه صرفا برای انتقال هوای معمولی بکار می رود.کانال فلکسیبل دولایه برای انتقال هوای معمولی و نیمه گرم بکار می رود.کانال فلکسیبل سه لایه که اصطلاحا از آن تحت عنوان کانال فلکسیبل عایقدار نیز نام برده می شود برای انتقال هوای سرد و گرم مثل هوای داکت اسپلیت بکار می رود.البته بنا به موضوعیت و کاربرد های خاص، کانال فلکسیبل نسوز از جنس سیلیکون هم بصورت تک لایه و سفارشی تولید می شود که صرفا برای انتقال هواهای با دمای بالا مورد کاربرد قرار می گیرد.

از جمله خصوصیات بارز کانال فلکسیبل در تمامی مدل های آن وزن سبک و قابلیت حمل آسان آن می باشد.کلیه مدل های کانال فلکسیبل دارای وزن بسیار مناسب و سبک می باشند و این موضوع به خودیِ خود به نصب آسان کانال فلکسیبل کمک شایانی می کند و باعث می شود نصاب یا مجری در کمترین زمان و به ساده ترین وضع ممکن آن را در محل مورد نیاز تعبیه نماید. موضوع وزن سبک شامل تمامی مدل های کانال فلکسیبل شده و محدودیتی به لحاظ تک لایه یا چندلایه بودنِ آن ندارد.

با توجه به فشار هوای ورودی یا خروجی از داخل کانال فلکسیبل و نیز حرارت و برودت هوای عبوری،قطر و جنس کانال فلکسیبل تعیین و به کار برده می شود.از آنجا که کانال فلکسیبل حالت داکت منعطف و مقطع گرد دارد لذا کاربردهای غیرهوابَر نیز دارد.بعنوان مثال از کانال فلکسیبل پی وی سی علاوه بر داکت هوارسان در زمینه مکنده های ذرات،گردوغبار و حتی در موارد لزوم در انتقال مایعات و روغن نیز بکار برده می شود.

کاربردهای دمپر هوا در مسیر کانال هوا

با توجه به میزان نیاز و دلخواهِ هوای عبوری در مبادی و معابر هوا در داکت های هوارسان کاربرد محصولی بنام دمپر هوا اجتناب ناپذیر می باشد. دمپر هوا می تواند در ابتدا یا اواسط و یا در پشت دهانه انشعاب هوا مورد کاربرد قرار گیرد و میزان هوای عبوری تنظیم نماید.بعنوان مثال اگر بخواهیم میزان هوای ورودی به کلیه داکت ها را در همان ابتدای لاین یعنی جلوی دستگاه هواساز کم یا زیاد کنیم از دمپر هواساز استفاده می کنیم.این دمپر هوای تولید شده از هواساز را با میزان کم یا زیاد وارد لاین هوارسان می کند.

کانال فلکسیبل چیست؟ 

دسته ی دیگرِ دمپرها،دمپر هوا ی بین کانالی می باشد.در این نمونه که در وسطِ لاین های فرعیِ کانال های هوا قرار می گیرد هوای یک مسیرِ فرعی تنظیم می گردد.دمپرهای دیگری نیز قابل ساخت و کاربرد می باشد که درست در پشت دریچه های هوا تعبیه می شوند و نقش تنظیم کننده ی نهایی را ایفا می کنند.

انواع دمپر هوا که نام های آنها ذکر شد مربوط به هوارسانی بودند.دمپرهای دیگری نیز وجود که نقش ضدآتش و ضدانفجار نیز دارند که آنها نیز دارای ساختار بسیار مشابهی با دمپر هوا دارند.شایان ذکر است دمپرهوا از انواع متریال از جمله گالوانیزه،آلومینیم و حتی استیل بنا به ضرورت کاربردی قابل تولید می باشد.جنس و ضخامت ورق یا پروفیل کاربردی در ساختار دمپر هوا بنا به فشار و نوع هوای عبوری از دمپر رابطه مستقیم دارد.

انواع دمپر هوا عبارت از دمپر هوای موازی، دمپر هوای هفت و هشت، دمپر هوای هوابُر، دمپر هوای ضدحریق، دمپر هوای بادی می باشد.ساختار دمپر هوا در تمام موارد هم بصورت چهارگوش و هم بصورت گرد قابل طراحی و تولید می باشند.کاربرد دمپر موازی بیشتر در بین کانال های هوا می باشد. دمپر هوای هوابُر بصورت برشی در مسیر جریان هوا،بصورت دفعی مسیر را مسدود و در وافع عملکردِ on و off در مسیر انسداد یا بازگذاشتنِ جریان هوا دارد.دمپر هوای ضدحریق نیز از جمله دمپرهای کاربردی با امکان انسداد جریان هوا جهت جلوگیری از انتشار حریق از طریق داکت های هوا می شود.

دمپر هفت و هشت نیز در دهانه دستگاه های هواساز بصورت یکی در میان با باز یا بسته بسته شدنِ پره ها بصورت معکوس،با تعادل کامل مسیر ورود یا خروج هوا را به دستگاه هواساز تنظیم می کند.

کلاهک پره ای چیست؟

برای پوشش و محافظت منتهی الیه داکتهای دودکش و وِنت های ساختمانی در بام های ساختمان ها از، کلاهک پره ای استفاده می گردد.ساختار پره های موازی در بدنه ی این کلاهک،وجهِ تسمیه ی این کلاهک می باشد و دقیقا به همین خاطر به این مدل کلاهک، کلاهک کلبه ای اطلاق می شود.برای روشن شدن مشخصات فنی این مدل کلاهک باید اذعان کرد که این کلاهک با مقاطع گرد و چهارگوش بنا به ضرورت و نیاز،قابل طراحی و تولید می باشد.از آنجا که کلاهک پره ای با استفاده از ورق فلزی ساخته می شود،کاربرد ورق های گالوانیزه،سیاه و حتی استیل برای ساختار این کلاهک امری رایج تلقی می گردد.

کانال فلکسیبل چیست؟ 

در مواردی که از ورق سیاه یا حتی گالوانیزه برای ساخت کلاهک پره ای استفاده شود کاربرد پوشش رنگ کوره ایِ الکتروستاتیک بر روی سطوح داخلی و بیرونیِ کلاهک پره ای برای جلوگیری از استهلاک زودرس امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.با توجه به اینکه محل تعبیه کلاهک پره ای در محل های خاص دارای ابعاد متفاوت و منحصر به فرد می باشد،لذا محدودیتی در تولید کلاهک پره ای در ابعاد یا مقطع خاص وجود ندارد و به راحتی می توان کلاهک پره ای را در ابعاد دلخواه با توجه به سفارش کاربر تولید و ارایه نمود.

در طراحی کلاهک پره ای تعداد پره ها و ارتفاع پایه کلاهک از اهمیت خاصی در تخلیه دودِ رایزر موترخانه و خروجی ونت ها،برخوردار است. در واقع امکان تجمیع دود یا آلاینده بصورت کافی در محفظه ی کلاهک پره ای و نیز امکان تخلیه دود و آلاینده های مذکور از طریق فضای خالیِ بین پره های کلاهک کلبه ای.به لحاظ آسیب های محیطی و حتی انسانی،امری حیاتی در این زمینه تلقی می گردد.اگر این محفظه یا تعداد پره ها بدون امکان تخلیه ی مناسب طراحی گردد اصطلاحا دودِ داخل دودکش از طریق کلاهک به داخل لاین دودکش پس زده می شود که این موضوع باعث عدم تخلیه دود از محیط و احتمال بروز آسیب های انسانی جبران ناپذیری می شود.

کلاهک پره ای در مواضعی چون بام خانه ها(بام های مسطح و شیبدار)،بر روی دیوارها و نیز بعنوان کلاهک دودکش برای تخلیه دودِ دودکش موتورخانه،پکیج و حتی آبگرمکن و نیز در خانه های ویلایی بر روی سطوح شیبدار به راحتی قابل استفاده می باشد.در پروژه های خاص و صنعتی همچون بیمارستان ها و کارخانجات صنعتی از ورق های ضخیم جوشی برای ساخت کلاهک پره ای استفاره می شود که پروژه بعد از زمان کوتاهی دچار نقصان نگردد.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف