نرم افزار صندوق قرض الحسنه و انواع آن

صندوق های قرض الحسنه، که امروزه همچون بانک ها در حال بیشتر شدن هستند، از جمله موسساتی به شمار می روند که علاوه بر داشتن جایگاه در سیستم بانکداری اسلامی، نرم افزار های مخصوص به خود را دارند. و اما در این مقاله چه خواهیم خواند؟ ما در این مقاله به ارائه توضیحی در مورد اینکه صندوق قرض الحسنه چیست و چه تفاوتی با سایر بانک ها دارند، پرداخته ایم.

نرم افزار صندوق قرض الحسنه و انواع آن

تاریخچه قرض الحسنه

عبارت قرض الحسنه برگرفته شده از کلمات “قرض” و “حسنا” در قرآن است. فعل قرض دادن همواره یکی از اعمال نیک و صالح نزد خداوند محسوب شده است که در قرآن نیز این دو کلمه زمانی که صحبت از صدقه و کار نیک بوده است، با هم همراه شده اند.

حساب قرض الحسنه چیست؟

حساب قرض الحسنه در واقع نوعی حساب پس انداز است و کسانی که قصد خیرخواهی و کمک به نیازمندان را داشته باشند، اقدام به باز کردن حساب پس انداز قرض الحسنه می کنند. بر طبق قرارداد مشخص شده هنگام افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه نیز، افراد می توانند هر زمانی که بخواهند با مراجعه به صندوق قرض الحسنه تمام یا قسمتی از موجودی موردنظر خود را از حساب برداشت کنند یا به کمک سامانه های مختلف و نرم افزار قرض الحسنه به حساب دیگری منتقل کنند.

همچنین افراد با باز کردن این حساب در بانک ها و یا قرض الحسنه ها می توانند از آن ها وامی بدون بهره بگیرند. به این ترتیب که به شخص وام گیرنده، مقدار مشخصی پول قرض داده می شود، بدون آن که از شخص سودی باز پس گرفته شود. تمامی این اقدامات می تواند هم به صورت حضوری و هم به کمک نرم افزار صندوق قرض الحسنه انجام پذیرد.

در بانکداری جهانی، چنین حسابی با نام اعتبارات خرد یا تامین مالی خرد شناخته شده اند. ولی به طور کلی این نوع حساب بانکی در کشورهای جهان سوم برای کمک به افراد نیازمند تشکیل شده است.

آنچه مسلم است این است که کلیه مدیران صندوق قرض الحسنه بایستی به فکر تدارک نرم افزاری برای مدیریت آسان و بهتر حساب های قرض الحسنه باشد تا کلیه اقدامات با دسترسی های لازم انجام گیرد.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، با طراحی و تولید نرم افزار تعاونی اعتبار و همچنین نرم افزار مدیریت قرض الحسنه، می تواند به تمامی قرض الحسنه ها در مدیریت سهام ها کمک کرده و راهنمایی های لازم را در تعیین وام گیرنده منتخب به مخاطب و برنامه قرض الحسنه ارائه دهد.

هدف از تشکیل موسسات قرض الحسنه

حساب های صندوق قرض الحسنه، در واقع واسطه بین شخص نیازمند وام بدون بهره و شخص صاحب سرمایه ای است که قصد دارد به افراد نیازمند وام دهد. آنچه وام قرض الحسنه را از وام سایر بانک ها متمایز ساخته، موضوع سود یا بهره وام است که در وام قرض الحسنه سودی از شخص وام گیرنده باز پس گرفته نمی شود و اساسا همین ویژگی است که توانسته است برای افراد نیازمند یاری رسان باشد و از مزایای حساب پس انداز قرض الحسنه محسوب شود.

نرم افزار صندوق قرض الحسنه و انواع آن

انواع حساب قرض الحسنه

در صندوق های قرض الحسنه انواع مختلف حساب وجود دارد که هر کدام در حوزه های مختلف تجارت فعالیت می کنند و هرروزه در حال توسعه قابلیت های خود هستند. از جمله این حساب ها عبارتند از:

  • حساب قرض الحسنه حقیقی
  • حساب قرض الحسنه حقوقی
  • صندوق قرض الحسنه معاونت
  • صندوق قرض الحسنه تعاون
  • صندوق قرض الحسنه بزرگ

تفاوت صندوق قرض الحسنه با سایر بانک ها

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم؛ آنچه حساب قرض الحسنه را از دیگر بانک ها متمایز ساخته همان مزیت اصلی وام قرض الحسنه نسبت به وام سایر بانک هاست. به گونه ای که در موسسات و صندوق های قرض الحسنه از شخص نیازمند وام در ازای اعطای وام به وی، هیچ بهره ای بازپس گرفته نخواهد شد، در حالی که در بانک ها، این چنین نیست و بر  اساس قوانین و مقرارت مصوب برای آن ها تعیین بهره می شود.

همچنین منابع مالی صندوق های قرض الحسنه از خود مردم برای استفاده مردم نیازمند تامین می شود. در حالی که در دیگر نهادهای مالی سپرده پذیر، از منابع دیگری غیر از مردم تامین می شود. به طور کلی بانک مرکزی به دلیل عضو بودن صندوق های قرض الحسنه در نهادهای مالی سپرده پذیر، نظارت بسیار دقیقی بر روی آن ها دارد.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف