برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ (سرمایه گذاری با پول کم و زیاد)

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ اینکه شما چه شغلی دارید و چقدر درآمد کسب می کنید برای بهبود وضعیت اقتصادی شما بسیار مهم است. مهم است که شما کسب و کار و استارت آپ مخصوص خود را دارید یا کارمند و استخدام شده شخص دیگری هستید؛ اما مهم تر از همه این است که با درآمد نقدی خود چه کاری انجام می دهید.

آیا دریافت حقوق و نگهداری از آن در یک حساب بانکی راکد کار درستی به نظر می رسد؟ این پول ثابت در گذر زمان و با توجه به سود اندکی که بانک ها برای استفاده از آن به شما می پردازند تا چه مقدار ارزش خود را حفظ می کند؟ اصلا درست است که با این میزان تورم سرکش و مهار نشدنی موجود در اقتصاد کشور دست به سرمایه گذاری در هیچ حوزه ای نزنید؟

در ادامه این مقاله کالاها و اقلام برتری که می توانید بخرید و سرمایه نقدی خود را روی آنها سرمایه گذاری کنید را برای شما لیست کرده ایم و درباره سرمایه گذاری کردن و خرید و فروش هر مورد هم توضیحاتی برای شما عزیزان ارائه داده ایم. با ما همراه باشید…

88

سرمایه گذاری چگونه؟

پاسخ دادن به سوال های بالا اصلا سخت نیست. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد جامعه ما، ثابت نگهداشتن پول نقد بزرگترین کار اشتباهی است که هر شخصی می تواند در حوزه اقتصادی انجام دهد. اگر شما از پول و سرمایه خود استفاده نکنید، با هر اندازه و حجمی که می خواهد باشد، این پول نقد به سرعت ارزش و قدرت خود را از دست داده و شما را دچار یک ضرر مالی بزرگ می کند.

با توجه به این نکات می توان گفت که برای حفظ ارزش پول باید آن را در جایی خرج کنیم که برای ما سود و بازدهی بیشتر از سرمایه اولیه خرج شده به ارمغان بیاورد. زمانی که گرانی ها باعث بالا رفتن قیمت کالاها و اقلام مختلف در بازار می شوند، پول شما هم با توجه به چیزی که در آن سرمایه گذاری کرده اید و به نسبت افزایش قیمت آن کالا، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین سرمایه گذاری کردن تنها راه فرار کردن از تورم در کشوری مثل کشور ماست!

البته برخی از افراد به محض شنیدن عبارت “سرمایه گذاری” نسبت به آن حالت دفاعی گرفته و این تصور را در ذهن خود دارند که سرمایه گذاری کردن فقط برای افراد بسیار ثروتمند امکان پذیر بوده و برای این کار به سرمایه کلانی نیاز است که افراد عادی هرگز به این پول دست پیدا نخواهند کرد. بر خلاف تصور این افراد، پول نقد شما با هر اندازه ای که باشد امکان استفاده شدن برای سرمایه گذاری را دارد و برای کسب سود بیشتر فقط باید بدانید که پول کم یا زیاد خود را چه زمانی و در چه حوزه ای سرمایه گذاری کنید.

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ کدام نوع سرمایه  گذاری برای من مناسب تر است؟

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ اگر می خواهید یک سرمایه گذاری مفید، پر سود و مطمئن داشته باشید قبل از هر چیزی باید به میزان پولی که برای سرمایه گذاری کردن در نظر دارید توجه کنید. قبل از شروع کار باید محاسبه کنید که با آن مقدار پولی که در دسترس شما است چه چیزهایی را می توانید خریداری کنید. از این خرید و فروش دنبال چه چیزی هستید و در کل سودهای پر نوسان کوتاه مدت را به سودهای ثابت بلند مدت ترجیح می دهید یا خیر.

در نتیجه برای ضرر نکردن در بازار و کسب سود بیشتر باید متوجه این باشیم که کدام کالا برای خریداری کردن بهتر است. یعنی باید بدانیم که در چه زمانی ملک و زمین بخریم، چه زمانی سهام خود را در بازار بورس بفروشیم و…

هدف خود یعنی نقد شوندگی

در ادامه باید به ویژگی دیگری از بازار هدف خود یعنی نقد شوندگی هم توجه لازم را داشته باشیم. نقد شوندگی یک سرمایه مشخص به این معنا است که اگر همین حالا تصمیم به فروختن سرمایه خود و تبدیل آن به پول نقد را بگیریم چه مدت طول می کشد تا این سرمایه به فروش رفته و پول مورد نظر به دست ما برسد. طبیعی است که نقد شوندگی بالا یک مزیت بسیار مهم برای انتخاب نوع سرمایه گذاری است و کسانی که می خواهند در کوتاه مدت این اتفاق را تجربه کنند باید سراغ سرمایه گذاری هایی با میزان نقد شوندگی بالا بروند.

برای مثال ملک یا زمین جزو سرمایه هایی با نقدینگی بسیار پایین هستند و اگر بخواهید زمین یا خانه خود را به فروش بگذارید باید مدت زمان زیادی را صرف کنید تا یک مشتری با قیمت مناسب و مورد نظر شما برای معامله پیدا شود. در طرف مقابل اگر در طلا، ارز یا سهام بورس سرمایه گذاری کرده باشید می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن همه یا بخشی از سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل و از آن استفاده کنید.

دقت به صفات درونی و روحیات خود

در ادامه کار، برای انتخاب نوع سرمایه گذاری باید به صفات درونی و روحیات خود هم توجه کنید. اگر شخصی هستید که از نظر روحی آمادگی روبرو شدن با ضررهای اقتصادی نسبتا بزرگ را نداشته و در این صورت امکان آسیب دیدن شما وجود دارد، بهتر است روی سرمایه گذاری های بلند مدت که با سود کم اما ثابت برای شما همراه هستند حساب ویژه ای باز کنید. در طرف مقابل، اگر ریسک پذیر هستید و توانایی خطر کردن را در خود می بینید بهتر است سراغ بازارهای سریع و پر نوسان رفته تا سود بیشتری را در کوتاه مدت کسب کنید.

مرحله آخر

در مرحله آخر وقتی درباره تمامی موارد بالا به خوبی فکر و تحقیق کرده و به انتخاب نهایی خود در مورد حوزه سرمایه گذاری رسیدید، زمان آموزش دیدن و افزایش دانش شما فرا رسیده است! برای انجام دادن هر کاری باید اطلاعات لازم را داشته باشید و بازارهای اقتصادی هم به شدت از این قاعده کلی پیروی می کنند. پس بهتر است بعد از انتخاب حوزه فعالیت، هر چه سریع تر درباره آن بیاموزید تا ورودی پر قدرت و ایمن به بازارهای معاملاتی را تجربه کنید. بهترین راه برای سرمایه گذاری کردن همین است و ربطی به کم یا زیاد بودن مقدار سرمایه اولیه شما نخواهد داشت.

مطلب مشابه: مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

بهترین روش های سرمایه گذاری با سرمایه کم

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ با توجه به وضعیت فعلی معیشت و اقتصاد خانواده ها در کشور، قشر بزرگی از مردم توانایی جمع آوری پول های کلان را نداشته و نهایت پس انداز آنها در یک بازه چند ماهه به چند ده میلیون تومان خواهد رسید. به همین علت برخی از آنها تصور می کنند که توانایی ورود به هیچکدام از بازارهای سرمایه گذاری را نداشته و مجبور هستند پول با ارزش خود را در بانک های متعدد بخوابانند! این در حالی است که پول هر چقدر هم کم باشد ارزشمند است و می توان از آن برای سرمایه گذاری کردن استفاده کرد. موارد زیر جزو بهترین چیزهایی هستند که با پول کم می توانید بخرید و روی آنها سرمایه گذاری های کوتاه یا طولانی مدت کنید:

545

1. خرید طلا و سکه

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ خرید طلا و سکه جزو بهترین نوع از انواع سرمایه گذاری های سبک و آسان محسوب می شود. شما با چند میلیون تومان هم می توانید مقداری از این کالای ارزشمند را خریداری کرده و در جایی مطمئن در خانه خود از آن نگهداری کنید. البته اگر طلا را برای سرمایه گذاری خریداری می کنید نه به عنوان جواهر و زیورآلات، بهتر است که از طلای آب شده یا شمش طلا استفاده کنید نه طلای زینتی و ساخته شده. چرا که در غیر این صورت اجرت ساخت این نوع طلاها ممکن است برای شما بار اقتصادی منفی به همراه داشته باشد که این در خلاف جهت خواسته یک سرمایه گذار است!

ویژگی های مثبت سرمایه گذاری در طلا قابل توجه هستند و آنها را برای شما ذکر می کنیم. در مرحله اول خوب است بدانید که این بازار نقدشوندگی بسیار خوبی داشته و به راحتی می توانید در مواقع مورد نیاز و اضطراری، هر مقدار طلا که بخواهید را به بازار برده و بفروشید. نقدینگی در این بازار نسبت به مواردی مثل زمین یا مسکن چندین برابر بیشتر است.

در ادامه باید بدانید که این نوع سرمایه گذاری با توجه به مبلغی که برای خرید طلا و سکه خرج می کنید، می تواند در سه نوع مخلف از سرمایه گذاری های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صرف شود. در حالت کلی طلا و سکه جزو کالاهای مطمئن و همیشه ارزشمند هستند که معمولا در طولانی مدت سود مطمئن و ثابت شده ای را برای شما خواهند داشت.

2. خرید ارزهای مختلف

راه دیگر سرمایه گذاری کردن در مواقعی که پول زیادی در اختیار ندارید، خرید ارزهای فیات مانند دلار، یورو و امثال آنهاست. برای شروع کار در این بازار شما حتی به سرمایه ای کمتر از سرمایه مورد نظر برای شروع در بازار طلا خواهید داشت. با مبالغ بسیار کم می توانید چند واحد از ارزهای بین المللی را خریداری کرده و بعد با توجه به نیاز خود و البته نوسانات قیمت بازار، آن را به فروش برسانید.

سرمایه گذاری کردن در بازارهای ارز در طولانی مدت تقریبا تضمین شده است و ریسک چندانی ندارد. تنها عامل خطر آفرین در این حوزه دلالانی هستند که با ورود و دخالت آنها در بازار، قیمت ها دستخوش تغییر خارج از برنامه خواهند شد و این اتفاق ممکن است به ضرر برخی از سرمایه گذاران تمام شود. همان طور که گفتیم سرمایه گذاری در طلا و سکه در بلند مدت کم خطر بوده و در کوتاه مدت هم اگر دانش و اطلاعات کافی درباره نوسانات بازار داشته باشید خواهید توانست که در بازه های زمانی کوچک سودهای خوبی از این تغییر قیمت ها به دست بیاورید.

در هر صورت با توجه میزان نقدینگی بالا، امنیت نسبی درباره حفظ ارزش پول در طولانی مدت و همچنین سرمایه مورد نیاز بسیار اندک برای شروع کار در این بازار، بازار ارزهایی مانند دلار و یورو بسیار داغ و پر رونق خواهد بود.

مطلب مشابه: تمام اطلاعات درباره سرمایه گذاری در طلا (طلای کارکرده و شمش) مزایا و معایب

kscul0myuoos

3. ورود به بازار بورس

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ اگر سرمایه شما برای شروع سرمایه گذاری کردن پایین است و توانایی شرکت در پروژه های عظیم و بزرگ را ندارید، وارد شدن به بازار بورس و انجام معاملات مربوط به سهام بورس به شما پیشتهاد می شود. بازار بین الملی بورس تعداد بسیار زیادی از سهام شرکت های مختلف را برای انجام معاملات مختلف در اختیار شما قرار داده و شما می‌توانید با سرمایه ای اندک هم کار خود را در این بازار شروع کنید.

برای موفقیت در این بازار لازم است که سهام های مختلف را به خوبی بشناسید و با کسب اطلاعات درباره آنها در زمان مناسب نسبت به خرید و فروش سهام مورد نظر خود اقدام کنید. تحلیل کردن بازار برای مدت طولانی به طور پیوسته و افزایش دانش سرمایه گذاری مهم ترین چیزی است که یک معامله گر بازار بورس باید در نظر داشته باشد.

اما اگر هیچ اطلاعاتی نداشته و بدون دانش وارد این حوزه شوید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبیعی است که برای یک معامله گر بدون دانش همواره ریسک از دست دادن کل سرمایه و ضرر اقتصادی جبران ناپذیر وجود دارد. بنابراین بازار سرمایه یا همان بورس برای افراد تازه کار، بازاری با ریسک بالا به حساب آمده و از این نظر گزینه خوبی نیست. با این حال اگر پیش از شروع کار، دانش و مهارت خود را با مطالعه و تمرین بالا ببرید این بازار و تنش های آن می تواند سود بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

قابلیت نقدشوندگی بازار بورس

بازار بورس و خرید و فروش سهام موجود در بورس دارای قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی بوده و از این نگاه جزو سرمایه گذاری های پرچم دار محسوب می شود. در هر زمانی که بخواهید سهام خود را بفروشید می توانید به راحتی این کار را انجام داده و زمان زیادی را برای پیدا کردن مشتری از دست نخواهید داد! همانطور که گفته شد بازار بورس نوسانات و ریسک بالایی داشته و برای افرادی که روحیه ریسک پذیری ندارند تبدیل به یک حوزه پر استرس خواهد شد.

بسیاری از افراد درباره بازار بورس این سوال را دارند که آیا این بازار واقعا سوددهی چشمگیری دارد و می تواند انسان را در زمان کوتاه به بالاترین سود برساند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان سوددهی این بازار به میزان دانش شما درباره معاملات، اهداف شما و البته زمانی که برای کار در بورس می گذارید بستگی خواهد داشت. بازار بورس به طور کلی سودده بوده و در مورد اهداف بلند مدت و سرمایه گذاری های طولانی مدت هم سود بسیار خوبی را برای شما خواهد داشت.

4. دنیای ارزهای دیجیتال

احتمالا نام بازار ارز دیجیتال یا به زبانی دیگر کریپتوکارنسی در سال های اخیر به گوش شما رسیده است. البته امروزه افراد زیادی در این حوزه به فعالیت پرداخته و در جامعه ما نیز تا حدودی شناخته شده است. این بازار اقتصادی جدید و این نوآوری جذاب حدود ده سال است که در مرکز توجه سرمایه گذاران ریز و درشت در کل جهان قرار گرفته است. برای دسترسی داشتن به این بازار به مواردی از قبیل یک وسیله هوشمند مانند کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مخصوص ترید و صرافی آنلاین و البته مقدار زیادی دانش و اطلاعات احتیاج دارید.

این بازار هم درست شبیه به بازار بورس بوده و اگر دانش و تجربه کافی و تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال را نداشته باشید ورود به این بازار می تواند به معنای ورشکسته شدن شما در آینده ای نزدیک باشد. البته این نکته برای ترساندن شما و دور نگهداشتن افراد از بازار ارزهای دیجیتال مطرح نشده است؛ بلکه این واقعیت را مطرح می کند که با وقت گذاشتن و مطالعه منابع مفید و اصولی مربوط به ارزهای دیجیتال می توانید تجربه بسیار شیرینی از این بنگاه معاملاتی مجازی کسب کنید.

مطلب مشابه: برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

Untitled

میزان خاصیت نقدشوندگی بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و زمینه خوبی هم برای پیشرفت و بزرگ تر شدن سرمایه گذاری دارد. در نتیجه مهم نیست که فقط چند میلیون سرمایه اولیه دارید یا چندین میلیارد تومان! در نهایت این بازار می تواند جای خوبی برای هر سرمایه گذاری با هر اندازه پول اولیه ای باشد. این بازار پر از تنش و استرس است و روحیه بسیار ریسک پذیری برای فعالیت در آن احتیاج خواهید داشت. از طرف دیگر این تنش و استرس موجود در بازار باعث می شود که افراد با تدبیر و دانا نسبت به شرایط بازار در مدت زمان معین شده به سوددهی بسیار خوبی برسند.

درباره میزان خاصیت نقدشوندگی بازار ارزهای دیجیتال هم باید گفت که سهام این بازار درست مثل سهام بازار بورس به راحتی به فروش رسیده و بعد از گرفتن تصمیم جهت فروش سهام، فقط چند دقیقه و چند کلیک با دریافت پول نقد در حساب خود فاصله خواهید داشت. این بازار به خاطر تنوع بسیار زیاد خود و داشتن ترکیبی از ارزهای گران و ارزان می تواند برای سرمایه گذاری های ریز و درشت و مختلف گزینه ای بسیار مناسب باشد.

بهترین روش های سرمایه گذاری با سرمایه زیاد

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ در قسمت قبل مواردی را معرفی کردیم که با پس اندازهای ماهیانه خود توانایی خرید و سرمایه گذاری روی آنها را خواهید داشت. اما اگر سرمایه شما بیشتر از این حرف هاست دو راه برای سرمایه گذاری وجود دارد. اول اینکه می توانید به راحتی و بدون هیچ محدودیتی همین سرمایه گذاری های خرد را در اندازه های بزرگ انجام دهید. برای مثال به جای خرید چند سهام کوچک یا چند سکه طلا می توانید بخش بزرگی از سهام یک شرکت یا چند ده سکه طلا خریداری کنید و در این مورد هیچ عامل محدود کننده ای هم وجود نخواهد داشت. راه دوم این است که در چیزهایی سرمایه گذاری کنید که ذاتا ارزش بالایی داشته و با سرمایه های خرد قابل خریداری نیستند. در ادامه به توضیح و معرفی دو مورد از آنها برای شما خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

1. بازار خودرو

به طور کلی در دنیا و به خصوص در کشورهای پیشرفته خرید و فروش خودرو به عنوان یک بازار سرمایه گذاری و عامل افزایش سرمایه در نظر گرفته نمی شود. چرا که در این کشورها خودروها با گذشت زمان به دلیل فرسوده شدن دچار افت قیمت و ارزش مادی می شوند. این در حالی است که در کشور ما به دلایل مختلفی چون تورم های سنگین و افزایش قیمت های پی در پی بازار خودرو، با افزایش سن خودرو ارزش آن بالاتر از قیمت اولیه هم خواهد رفت. در نتیجه می توانیم به خودرو هم به عنوان نوعی سرمایه گذاری با سوددهی قابل قبول نگاه کنیم.

برای موفقیت در این بازار باید در مرحله اول بدانید که هیچ چیزی مهم تر از زمان وآگاهی نسبت به ارزش زمان نیست. شما باید بدانید که چه زمانی موقع مناسب برای فروش خودرو خریداری شده است و چه زمانی این کار اشتباه است و به ضرر شما خواهد بود. تشخیص درست این زمان بیشتر به تجربیات شما در مورد بازارهای خودرو وابسته است و البته همین مورد ریسک این بازار را چند برابر خواهد کرد.

با توجه به قیمت بسیار بالای خودروها در بازار ایران، بدیهی است که این بازار اصلا برای سرمایه گذاری با سرمایه اندک مناسب نیست و اگر می خواهید پول زیادی برای این بازار صرف کنید باید مراقب باشید که در صورت از دست رفتن پول، کل سرمایه زندگی خود را ضرر نکرده باشید! به طور خلاصه، اگر پول بسیار زیادی دارید سراغ بازار خودرو بروید!

سرمایه گذاری در بازار خودرو حوصله و صبر زیادی نیاز داشته و مدت زمان تبدیل شدن سرمایه به پول نقد در این بازار هم نسبتا طولانی خواهد بود. در کل این بازار یک بازار بلند مدت است و برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت پیشنهاد نمی شود.

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟ کدام نوع سرمایه گذاری برای من مناسب تر است؟

2. خرید زمین و مسکن

همانطور که احتمالا می دانید ملک و زمین جزو با ارزش ترین و گران ترین سرمایه های هر شخصی محسوب شده و اگر ملک و زمین زیادی داشته باشید در بین مردم به عنوان فردی سرمایه دار شناخته خواهید شد! طبیعی است که با پول های خرد نتوانید به این بازار حتی فکر کنید و تنها در وضعیت بسیار خوب اقتصادی سراغ این گزینه بروید. خرید یک خانه یا زمین این تضمین را به شما می دهد که ارزش سرمایه شما به هیچ وجه کم نخواهد شد. اما  در عوض شما نمی توانید به راحتی این سرمایه را به پول نقد تبدیل کنید و برای پیدا کردن یک مشتری خوب باید چند هفته یا حتی چند ماه وقت و انرژی صرف کنید.

 سوددهی این بازار در طولانی مدت خود را نشان داده و نباید انتظار چند برابر شدن سرمایه اولیه در چند ماه را داشته باشید؛ پس اگر می خواهید خیلی زود سود سرمایه گذاری خود را ببینید دور این بازار را خط بکشید! در طرف مقابل حتما شنیده اید که در بین اطرافیان و آشنایان شما شخصی در گذشته دور زمین یا خانه ای را با قیمتی خریده و حالا ارزش این دارایی صدها و حتی هزاران برابر شده است. در واقع بازار املاک یک گزینه ایده آل برای سرمایه گذاری های طولانی مدت است. در نهایت حتی بعد از اینکه یک خانه را خریداری کردید می توانید آن را به اجاره گذاشته و از این راه هم درآمدی ماهیانه برای امورات شخصی خود کسب کنید.

سرمایه گذاری چگونه؟

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در پاسخ به این سوال که ” برای سرمایه گذاری چی بخریم؟” چند مورد از بهترین کالاها و اقلام ارزشمند که برای سرمایه گذاری کردن مناسب هستند را به شما معرفی کنیم. بسته به اینکه سرمایه اولیه شما برای سرمایه گذاری اندک است یا زیاد می توانید در دو نوع از سرمایه گذاری ها شرکت کنید. در مورد اول که مربوط به سرمایه گذاری های خرد است شما می توانید به خرید و فروش طلا و سکه، ارزهای دیجیتال و بین المللی و البته سهام شرکت های مختلف بازار سرمایه بپردازید. در نوع دوم سرمایه گذاری هم سراغ گزینه هایی می روید که ارزش مادی بسیار بالایی داشته و طبیعتا سود آنها در طولانی مدت هم چشمگیر خواهد بود. مواردی مثل خانه، زمین و خودرو جزو حوزه های سرمایه گذاری کلان محسوب شده و علاوه بر سرمایه اولیه ، صبر و حوصله زیادی هم برای سوددهی نیاز خواهند داشت.

امیدواریم حالا که شناخت کلی و سطحی درباره انواع بازارهای سرمایه گذاری دارید بتوانید مورد متناسب با شرایط خود را انتخاب کرده و هر چه زودتر مسیر خود به سمت پیشرفت اقتصادی را آغاز کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف