اعتماد به نفس شغلی | نشانه های کم شدن اعتماد به نفس در محل کار | بالا بردن و تقویت آن

یکی ازدلایل موفقیت و پیشرفت، وجود اعتماد به نفس بالا و خودباوری است. شخصی که اعتماد به نفس نداشته باشند نمی‌ تواند از استعدادها و معلومات علمی خود کمال استفاده را ببرد. در برخی موارد افراد صلاحیت فعالیت در یک زمینه‌ ی شغلی را دارند اما به دلیل کمبود اعتماد به نفس و خودباوری در محیط کار خود پیشرفت چندانی نمی‌ کنند. پس در کنار صلاحیت علمی، اعتماد به نفس نیز لازمه‌ی پیشرفت در موقعیت شغلی است. اما چگونه در محیط کاری خود در برخورد با سایر همکاران و دیگر افراد اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم؟ در این  مقاله بررسی می‌کنیم چگونه در محیط شغلی خود اعتمادبه نفستان را افزایش دهید.

اهمیت اعتماد به‌ نفس در تمام مراحل زندگیبه ویژه شغل

اعتماد به‌ نفس به معنای ایمان به توانمندی خود است. اعتماد به نفس یک ویژگی ذاتی نیست بلکه براساس محیط تربیتی، افراد ممکن است اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و یا دچار کمبود اعتمادبه‌نفس باشند. معمولا انسان در سال‌ های اولیه‌ی زندگی خود براساس رفتار والدین و اطرافیان می‌ آموزد چه نظری در مورد خود داشته باشد. همچنین اعتماد به نفس یک مفهوم ثابت نیست به این معنا که ممکن است فردی در یک محیط اعتماد به نفس بالایی داشته باشد اما همین شخص در محیط دیگری دچار کمبود اعتماد به نفس باشد.

داشتن اعتماد به نفس لازمه‌ی مقابله با مشکلات است. همه‌ ی انسان‌ها در تمامی مراحل زندگی خود ممکن است با مشکلات و شکست‌ هایی مواجه شوند، در این مواقع افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، نقاط ضعف خود را می‌ پذیرند و با بروز این مشکلات خود را سرزنش نمی‌ کنند بلکه دوباره در مسیر درست گام برمی‌ دارند. اما اگر دچار کمبود اعتماد به نفس باشید پس از هر شکست دچار ناامیدی خواهید شد و در خود توان حرکت در مسیر درست را نمی‌ بینید. اگر نشانه و علائم زیر را در خود مشاهده می‌ کنید در ادامه برای آگاهی از چند تمرین افزایش اعتمادبه نفس‌شغلی با ما همراه شوید.

اعتماد به نفس شغلی

نشانه های کمبود اعتماد به نفس شغلی(در محیط کار)

کمبود اعتماد به نفس و خودباوری در تمامی مراحل زندگی و در محیط شغلی و حرفه ای هر شخص باعث بروز مشکلات و افت کیفیت زندگی او می شود. نبود اعتماد به نفس در بسیاری از امور زندگی وفقه ایجاد می‌ کند.

افرادی که در اعتماد به نفس شغلی خود دچار ضعف هستند علائم خاصی در رفتار خود دارند. در گام اول لازم است مدتی به رفتارتان در محیط شغلی خود دقت کنید و اگر در خود بروز این رفتار ها را احساس کردید سعی کنید با روش های افزایش اعتماد بنفس، اعتماد به نفس شغلی خود را افزایش دهید. برخی از نشانه‌ های کمبود اعتماد به نفس در محیط شغلی را مرور می‌کنیم.

دائما خود را مشغول نشان می‌دهند

هنگاهی‌ که فرد، اعتمادبه نفس کافی نداشته باشد از ارتباط با دیگران پرهیز و دوری می‌ کنید. اگر شما نیز در محیط کاری دائما خود را مشغول نشان می‌ دهید تا ارتباط با اطرافیانتان را به حداقل برسانید، دچار کمبود اعتمادبه نفس هستید.

اعتماد به نفس شغلی

در حال نارضایتی، ابراز رضایت می‌کنند

اگر فردی باشید که اعتماد به نفس نداشته باشید در بحث‌های گروهی حتی اگر حق با دیگران نباشد و با نظر آنها موافق نباشید نسبت به صحبت هایشان ابراز موافقت می‌ کنید. در این شرایط به خود یادآوری کنید که هرکس نظری دارد و شما نیز این حق را داریدکه با احترام و مودبانه، نظرات، افکار و انتقادات خود را بیان کنید.

پذیرای انتقاد نیستند

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند معمولا پذیرای انتفاد از طرف دیگران نیستند. فراموش نکنید که انتقاد سازنده اگر با روشی درست بیان شود به بهبود عملکرد شما قطعا کمک فراوانی می کند.

تعریف و تمجید دیگران را نمی‌پذیرند

از نشانه‌ های دیگر کمبود اعتماد به نفس نپذیرفتن ویژگی‌ های مثبت خودتان است. پس هرگاه شخصی به نکات مثبت شما توجه کند با جملاتی مثل “نه اینطور نیست یا من لایق این تعریف ها نیستم” نظرات مثبت را از خود دفع کنید. در این مواقع به یاد آورید که شاید شما کامل‌ ترین فرد در محیط کاریتان نباشید اما قطعا نکات مثبتی در شما وجود دارد، پس انژری مثبت را از سمت دیگران پذیرا باشید.

اعتماد به نفس شغلی

تمرین اعتمادبه نفس در محیط شغلی

اگر فردی هستید که نشانه‌های بالا را در رفتار خود در محیط شغلیتان احساس می‌ کنید، تمرین‌ های زیر را مورد توجه قرار دهید.

 خروج از منطقه‌ی امن خود

اولین قدم در افزایش اعتماد به نفس در هر زمینه‌ ای ازجمله افزایش اعتمادبه نفس شغلی،خروج از منطقه‌ ی امنی است که برای خود ساخته اید. خروج از منطقه امن به این معنی است که خود را به چالش بکشید. به عنوان مثال هرگاه در محیط شغلیتان نیاز به داوطلب برای انجام پروژه های جدید بود حتما در این پروژه ها شرکت کنید تا به خودتان ثابت شود صلاحیت علمی و عملی انجام فعالیت‌های شغلیتان را دارید.

آرزو هایتان را تصور کنید 

هرگاه پس ازخروج از منطقه‌ی امن خود و قدم گذاشتن در مسیر جدید دچار اضطراب یا کمبود اعتماد به‌ نفس شدید، در ذهنتان تصویری از اهداف و آرزو های شغلیتان داشته باشید و آگاه باشید که راه رسیدن به این اهداف قدم گذاشتن در مسیر و مواجه شدن با ترس هایتان است. پس با قدرت ادامه دهید.

اعتماد به نفس شغلی

نقاط قوت خود را پرورش دهید

در فرایند خودباوری و افزایش اعتماد به نفس شغلی توجه داشته باشیدکه دچار اعتماد به نفس‌ کاذب و خودشیفتگی نشوید. پس هرگاه احساس کردید که حقیقتا در قسمتی از مهارت‌ های شغلی خود دچار ضعف و کمبود هستید، تمام تلاشتان را برای ارتقای توانایی و مهارت‌های خود به‌کار بگیرید.

توجه داشته باشید که هرچه توانایی‌ های خود را بالا ببرید در عمل به موفقیت‌های بیشتری در محیط‌ شغلی خود دست پیدا کرده و به دنبال آن اعتماد به نفستان نیز افزایش پیدا می کند.

برای افزایش مهارت‌ های شغلی خود در قدم اول ضروری است که در زمینه‌ی مورد نظر، کتاب و مقاله بخوانید و یا از کتاب‌ های صوتی استفاده کنید. درگام بعدی می توانید در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کنید.

با همکاران خود ارتباط مثبت برقرار کنید 

برای افزایش اعتماد به نفس شغلی بسیار مهم است که در محل کارتان رابطه‌ ی خوب و مثبتی با همکارانتان برقرار کنید. برای ایجاد این رابطه ی مثبت سعی کنید از همکارانی که در انجام وظایفتان همراه شما هستند قدردانی کنید و اگر نیاز به کمکی از جانب شما دارند سعی کنید برای همراهی آنها حاضر شوید.

از الگوهای خود پیروی کنید

اگر در محیط‌ کاری یا در زمینه‌ی شغلی خود شخصی برای شما الگو است، سعی کنید از نکات مثبت رفتاری آن فرد پیروی کنید و اگر در دو راهی اتخاد تصمیمی قرار گرفتید تصور کنید که اگر الگوی شما در آن موقعیت قرارداشت چه تصمیمی میگرفت و شما هم به آن نحو عمل کنید.

اعتماد به نفس شغلی

از شکست نترسید 

در موقعیت‌ های حساس که دچار کمبود اعتماد به نفس می شوید به خاطر بیاوریدکه حتی اگر تصمیم شما به شکست منجر شود در آخر تجربه‌ ای کسب خواهید کرد که در تصمیم گیری‌های آینده به شما کمک خواهد کرد.

فراموش نکنید که همه‌ ی انسان‌ ها ممکن است در تجربیات اولیه خود دچار شکست شوند پس شما نیز به خود اجازه ی آزمون و خطا را بدهید.

سعی کنید با اعتماد به نفس صحبت کنید

برای اینکه با اعتماد به نفس بیشتری با همکاران و دیگر افراد حاضر در محیط شغلی خود صحبت کنید در قدم اول سعی کنید شنونده‌ ی خوبی باشید. اگر به صحبت‌ های طرف مقابلتان با آرامش و دقت گوش دهید بهتر می توانید با افراد صحبت کنید و درنتیجه ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد و این بهبود روابط، در اعتماد به نفس شما موثر خواهد بود.

سوال پرسیدن برای بهبود عملکردتان

ندانستن عیب نیست بلکه نپرسیدن عیب است. هرگاه در فرایند انجام وظایف شغلی تان دچار ابهام و سوال شدید از همکاران و الگو‌های خود با آرامش سوال بپرسید تا به فهم کامل‌تری از نحوه‌ ی انجام وظایف خود برسید.

اعتماد به نفس شغلی

سرگرمی و اوقات فراغت داشته باشید 

گاهی فشار کاری در ساعات طولانی باعث پایین آمدن کارایی شخص میشود و این منجر به کاهش اعتماد به نفس شغلی می‌ شود. در صورت بروز این شرایط به خود مسلط باشید و اگر زمان مناسبی در اختیار دارید، مدت کوتاهی را به یک فعالیت انرژی بخش اختصاص دهید تا انرژی و اعتماد به نفس شما بازگردد.

به افکار منفی خود توجه نکنید

همه ی افراد هنگام انجام چالش‌ های جدید یا حضور در یک جلسه‌ی کاری مهم دچار اضطراب و کمبود اعتماد به نفس می‌ شود. این اضطراب در برخی کمتر و در برخی افراد بیشتر حس می شود. در این گونه موقعیت‌ ها سعی کنید با کشیدن چند نفس عمیق بر افکار خود مسلط شوید و فراموش نکنید شما تنها فردی نیستیدکه دچار این ندای سرزنشگر درونی می شود.

به وضعیت ظاهری و جسمانی خود توجه کنید

هرزمان که دچار افکار منفی در مورد خود شدید و احساس کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی سراغ شما آمد به یادآورید که اشخاص دیگر و همکارانتان قادر نیستند ذهن شما را بخوانند پس وضعیت ظاهری خود را حفظ کنید. سعی کنید مرتب لباس بپوشید، محکم بایستید، شانه‌های خود را صاف نگه دارید و لبخند بزنیدتا از اضطراب خود عبور کنید.

با توجه به نکات ذکر شده در مطالب بالا حتما به اهمیت اعتماد به نفس در تمامی مراحل زندگی و اعتماد به نفس شغلی پی برده اید، پس برای ارتقای اعتماد به نفس و افزایش کیفیت زندگی خود نکات ذکر شده برای افزایش اعتماد به نفس را مورد توجه قرار دهید چرا که در صورت عدم توجه به این ضعف شخصیتی به آنچه صلاحیت علمی آن را دارید دست پیدا نخواهید کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف