معرفی زنان موفق ایرانی در تمامی حوزه ها (از قدیم تا به حال)

آشنایی با زنان موفق ایرانی: از تمامی حوزه ها

زنان موفق ایرانی کم تعداد نیستند، اما در این مقاله قصد داریم برجسته ترین، موفق ترین و شناخته شده ترین آن ها را در حوزه های مختلف از قدیم تا به حال به شما معرفی کنیم. دامنه وسیعی از علم، هنر و تکنولوژی و یا حتی پزشکی وجود دارد که خانم ها توانسته اند در طول دوران، در آن نقش های مهمی ایفا کنند. بخش مهمی از این پیش نیازها، برای ورود به سالن مشاهیر توسط زنان موفق ایرانی پاس شده است و به هر حال، در سراسر دنیا نیز نام و آوازه آن ها شنیده می شود. با تمامی این تفاسیر، بیش از این تفصیل نخواهیم کرد و در ادامه به بررسی و آشنایی با زندگی و کلیت حضور زنان موفق ایرانی در این عرصه می پردازیم.

اگر می خواهید در مورد بانوانی که تاثیر زیادی روی تاریخ علمی، هنری و موضوعی این کشور داشته اند بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

تماشای ویدیوی معرفی زنان موفق و قدرتمند ایرانی در یوتیوب

عالمتاج یا ژاله قائم مقامی (شاعر و نویسنده)

عالمتاج یا ژاله قائم مقامی (شاعر و نویسنده)

علمتاج یا ژاله قائم مقامی شاعر و نویسنده به جرئت یکی از مهم ترین کاراکترهای هنری و ادبیاتی است که در ایران شناخته شده و او در 30 بهمن 1363 در فراهان به دنیا آمده و خیلی زود توانست تمامی مدارج علمی را در جریان وجود محدودیت های گسترده در آن دوران طی کند و در 7 شهریور 1346 در سن 63 سالگی در تهران چشم از جهان فرو بست.

ژاله قائم مقامی البته جریان فعالیتی متفاوتی با سایر اشخاص هنری داشت و  از پنج سالگی شروع به تحصیل کرد و خواندن و نوشتن به فارسی و عربی را به سرعت و به بهترین شکل ممکن آموخت. او به مطالعه آثار ادبی که در آن زمان، کمی ورود به آن ها برای خانم ها پیچیدگی های زمانی داشت و اشعار شاعران مشهور ایرانی پرداخت و توانسته بود خیلی زود اشعاری را به هر دو زبان سرود

هنگامی که ژاله تنها 16 سال داشت اتفاقات سختی در زندگی خود دید و ، مشکلات بزرگ و کوچک زیادی برای او رخ داد: در جریان زندگی شخصی اش، او مجبور شد با مردی 40 ساله نیمه بی سواد به نام علی مراد میرپنج ازدواج کرده و زندگی مشترکش را شروع کند. این ازدواج بیشتر یک ازدواج سیاسی و نتیجه بدبختی های مالی پدر ژاله، که بدهکاری های بزرگی ایجاد کرده بود، یعنی آقای فتح الله قائم مقامی بود که در نهایت به نقطه مثبتی هم نرسید. مهم ترین مسئله این بود که آن ها تفاوت های زیادی از نظر شخصیتی با هم داشتند و این عدم تفاهم، موجب بروز مشکلات زیادی برای آن ها شد.

سیمین دانشور (داستان نویس و مترجم)

سیمین دانشور (داستان نویس و مترجم)

سیمین دانشور رمان نویس، دانشگاهی، مترجم و داستان نویس ایرانی بود که در طول دوران حضور در عرصه هنر، توانسته موفقیت های برجسته و مهمی را کسب کند. در سال 1948 او اولین زن ایرانی بود که مجموعه داستان کوتاه فارسی را منتشر کرد. سیمین دانشور همچنین اولین زن ایرانی بود که با انتشار اثر ساوشون در سال 1966 رمانی منتشر کرد. ساوشون به یک پرفروش تبدیل شد. او در لیست زنان موفق ایرانی، یکی از موثر ترین و شناخته شده ترین کاراکترهایی است که به دلیل داستان فوق العاده ای که در ساوشون خلق کرده، امتیازات هنری زیادی را کسب نموده است.

او در تاریخ 28 آپریل 1921 در فسا به دنیا آمد و در سال 2012 میلادی چشم از جهان فرو بست. به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهم ترین کاراکترهای هنری این سرزمین، آثار او در کتب ادبیات و فارسی ایرانی درج شده است و هرساله، به صدها هزار دانش آموز در سراسر ایران و البته دنیا تدریس می شود.

مطلب پیشنهادی: جملات زیبا در مورد زن + نقل قول ها و سخنان جالب بزرگان در مورد زنان

پروین اعتصامی (شاعر)

پروین اعتصامی (شاعر)

پروین اعتصامی یکی از مهم ترین کاراکترهای هنری تاریخ ایران محسوب شده و در دسته بندی برجسته ترین ها و زنان موفق ایرانی قرار می گیرد. او در سال 1306 در تبریز به دنیا آمد، مادرش فرهیخته و اهل علم و دختر شاعری از عصر قاجاریه بود. پدر پروین نیز علمی برجسته بود که در زمینه های مختلف ادبیات عرب، زبان های رانسه و ترکی تبحر ویژه ای داشت. تربیت پروین اعتصامی به گونه ای بود که او را خیلی زود تبدیل به یکی از مهم ترین اشخاص در دامنه هنر ایران کرد.

او در کودکی به لطف پدرش، توانست زبان های عربی و انگلیسی را به صورت کامل بیاموزد. علاوه بر آن، در سن 14 سالگی، حرفه خود را به بهترین شکل ارتقا داد و شعرهای معناداری را سرود که خیلی زود به نسخه های چاپی رسیدند. او در این خانواده، نقش مهمی را در ارتقا شعر پرداخت و توانست نزد شاعران بزرگ، آرایه و همین طور مفاهیم کلی ادبیات فارسی را بیاموزد. یکی از مهم ترین نکات در مورد پروین اعتصامی این است که اشعار او، بسیار شیرین، شیوا و برای همگان قابل درک است. در کتب فارسی نیز اشعار او در مدارس تدریس می شود و هر کدام از آن ها، بارهای پر از معنا را در بر می گیرند.

مریم میرزاخانی (ریاضی دان و استاد دانشگاه)

مریم میرزاخانی (ریاضی دان و استاد دانشگاه)

به جرئت یکی از مهم ترین چهره ها در لیست زنان موفق ایرانی، مریم میرزاخانی خواهد بود. البته تا پیش از این فوت ایشان، اطلاعات زیادی به گوش نمی رسید و شاید کم تر به موضوعات و حواشی مرتبط با او در زمینه های علمی پرداخته می شد. در سال 1356 متولد شد. در دبیرستان فرزانگان تحصیل نمود و توانست خیلی زود مدال طلای المپیاد کشوری در رشته ریاضی را کسب کند. او با اعتماد مربیانش، بار دیگر توانست این مدارج را طی کند. مریم از کسانی بود که در تصادف اتوبوس دانشجویان حضور داشت. او برای تحصیل راهی کشور امریکا شد و در آنجا، توانست مدال فیدلرز pHd را دریافت کرده و در نهایتف جایزه تحقیقاتی سال 2014 میلادی و جایزه آکادمی علوم سال 2016 را اخذ کند.

خبر تلخ در زندگی مریم میرزاخانی آنجا بود که او در سال 1392 به سرطان مبتلا شد و با بیماری دست و پنجه نرم کرد. اتحادیه بین المللی انجمن ریاضی جهان، روز 22 اردیبهشت را به یاد ایشان، روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کرد.

گلشیفته فراهانی (بازیگر)

گلشیفته فراهانی (بازیگر)

بازیگران همیشه نقش مهمی در هنر و فرهنگ یک کشور دارند و می توانند در مورد موفقیت های یک سرزمین در یک عرصه بین المللی، تصمیمات مهمی بگیرند. این در مورد گلشیفته فراهانی نیز صدق می کند. او کاراکتری مهم است.

در تاریخ 10 جولای سال 1983 در ایران و تهران به دنیا آمد و در کشورمان، با فیلم ها و سریال هایی که در آن ها ایفای نقش کرده بود شناخته شد؛ او خیلی زود در فیلم های موفق قرار گرفت و به عنوان یکی از کاراکترهای تاثیرگذار و پرفروش سینما شناخته شد. درباره الی یکی از شاخص ترین آثاری است که او در کنار سنتوری در آن ها ایفای نقش کرد و این بازیگر، پتانسیل حضور در عرصه های بین المللی را نیز خیلی زود پیدا کرد.

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی است که به خاطر موفقیت هایش در عرصه بین المللی شناخته شده است. موضوع مهمی که گلشیفته فراهانی را از هم متمایز کرد این بود که او واقعا در مسیر کار خود، از هیچ ریسکی دریغ نکرد و حتی بسیاری از کارها را برخلاف تصور به خوبی انجام داد. او یکی از معدود بازیگران زن ایرانی است که در فیلم‌های هالیوودی کار کرده و بسیاری از فیلم‌های او شهرت بین‌المللی دریافت کرده‌اند. او توانست خیلی زود در کنار بازیگران مطرح، برجسته، بزرگ و شناخته شده در دنیا قرار بگیرد. فراهانی همچنین از ریشه کنی سل در کشور خود حمایت کرده است و اغلب درگیر عوامل محیطی نیز می شود.

مطلب مشابه: متن در مورد ارزش زن + سخنان بزرگان در مورد جایگاه زن در اجتماع و خانواده

زهرا نعمتی (ورزشکار)

زهرا نعمتی (ورزشکار)

در تاریخ 30 آپریل 1985 در کرمان چشم به جهان گشود و در حال حاضر نیز یکی از موفق ترین و برجسته ترین کاراکترهای ورزشی در دنیا محسوب می شود. زهرا نعمتی به لطف پشتکار خود، خیلی زود توانست موفقیت های گسترده و مهمی را در دنیای المپیک به دست آورد. اگرچه زندگی او یک تراژدی محسوب می شود، اما به خوبی توانست خودش را از این مهلکه که ممکن است هر کسی درگیر آن شود نجات دهد.

زهرا نعمتی یک کماندار المپیکی و پارالمپیک ایرانی است که بیشتر به خاطر کسب مدال های طلا برای ایران در مسابقات بزرگی مانند بازی های پارالمپیک و مسابقات جهانی پارا تیراندازی با کمان شناخته شده است. نعمتی پیش از سانحه رانندگی که باعث فلج شدنش شد، در رشته تکواندو شرکت کرد. زهرا نعمتی پرچمدار کشورش در المپیک تابستانی 2016 بود.

مرجان ساتراپی (کارگردان و انیماتور)

مرجان ساتراپی (کارگردان و انیماتور)

او در رشت به دنیال آمده و به عنوان یک کارگردان، فعال حقوق بشر و انیماتور شناخته می شود. او اصلی ترین شهرت خود را به دلیل ساخت رشته داستان های مصور در باب پرسپولیس به دست آورد. کاراکتر سازی او یکی از مهم ترین و شاخص ترین وجوه تمایزش با تمامی نام هایی است که در این عرصه شناخته می شوند؛ در لیست آشنایی با زنان موفق ایرانی، او به دلیل حضور در یک سبک زندگی متفاوت، یکی از مهم ترین کاراکترهایی است که در طول تاریخ، توانست جامعه را دستخوش تغییرات مهمی در مورد نگرش های مردسالارانه کند.

مرجان ساتراپی رمان نویس، تصویرگر، کاریکاتوریست، نویسنده کتاب کودک و کارگردان سینما است. ساتراپی در اوایل دهه 2000 پس از انتشار رمان های گرافیکی تحسین شده خود به شهرت بین المللی دست یافت. او بیشتر به خاطر نویسندگی و کارگردانی یک انیمیشن درام بیوگرافیک با عنوان پرسپولیس که در مراسم اهدای جوایز معتبری مانند جوایز اسکار، جوایز بافتا و گلدن گلوب نامزد دریافت کرد، شناخته شده است.

لیلا عراقیان (معمار و طراح پل طبیعت)

لیلا عراقیان (معمار و طراح پل طبیعت)

معماری و عمران، همواره از جمله مهم ترین علومی بودند که در ایران، اهمیت ویژه ای به آن ها داده می شد. در لیست زنان موفق ایرانی، نام لیلا عراقیان، به دلیل درخشش در حوزه های مختلف معماری شنیده می شد. او توانست خیلی زود شاخصه های مهمی از هنر و علم را با صنعت پیوند بزند و در دنیا، تحت عنوان یکی از دریافت کنندگان جایزه الدر معماری UBC شناخته می شد. شاخصه مهم در مورد طراحی های او، یونیک و خاص بودن می باشد که می تواند توجه هر سخت گیری در دنیای هنر و معماری را به خودش جلب کند.

لیلا عراقیان نیز یکی دیگر از کاراکترها و چهره های موفق در عرصه معماری است که شاید بتوان گفت شاخص ترین اثری که در ایران خلق کرده است تحت عنوان پل طبیعت در تهران شناخته می شود. او در رشته معماری در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل نمود و در سال 2005 در شرکت معماری کششی دیبا حضور داشت. او معمار اصلی پل طبیعت شناخته می شود و از جمله جوایزی که کسب کرده است می توان به جایزه معماری آقاخان در سال 2016 و جایزه مهم A+ Architizer 2015 اشاره کرد.

مطلب مشابه: تبریک روز جهانی زنان + متن، جملات و عکس نوشته تبریک روز 8 مارس روز جهانی زن

رکسانا ورزا (مدیر استارتاپ های موفق)

رکسانا ورزا (مدیر استارتاپ های موفق)

دنیای استارتاپ ها نیز به هر حال بخش مهمی از جامعه خود را به زنان موفق ایرانی اختصاص داده است و وقتی در مورد موفقیت صحبت می کنیم، یکی از برجسته ترین این اشخاص، به جرئت رکسانا وزرا است.

در معرفی زنان موفق ایرانی، به سراغ یک کاراکتر دیگر خواهیم رفت که مدیر بزرگ یک استارتاپ موفق به نام استیشن آف است. او همین طور از اعضای هیئت مدیره خبرگزاری AFP نیز بوده و در خانواده ای تماما تحصیل کرده به دنیا آمده است. او البته پیش از 1979 از ایران مهاجرت کرد و پدرش نیز فارغ التحصیل یکی از معبتر ترین دانشگاه های دنیا یعنی استنفورد است. مادرش نیز معلم زبان بود و علاقه فوق العاده ای به علم داشت. او در سال های حضور خود در عرصه های استارتاپی، توانست موفقیت های مهم و برجسته ای را به دست آورد.

ترانه رضوی (استاد دانشگاه)

ترانه رضوی (استاد دانشگاه)

شخصیت های فعال در سراسر جهان، همواره بر اساس موقعیت های خود نسبت به گذشته، از یکدیگر تخیصیص داده می شوند و این در مورد زنان موفق ایرانی نیز صدق می کند. آن ها بخش مهمی از جامعه های علمی و پزشکی و یا هنر در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند و لازم خواهد بود مدام در مورد آن ها صحبت شود.

از جمله مهم ترین اشخاصی که در گوگل حضور دارد و در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده است. در واقع سلامتی جسمانی و روانی تمامی کسانی که در گوگل کار می کنند، باید به تایید این شخص برسد. او از بین تعداد زیادی رزومه که سالان برای گوگل ارائه می شود، افراد را دستچین و انتخاب می کند و در حال حاضر یکی از شناخته شده ترین و مهم ترین کاراکترهای زن و جز زنان موفق ایرانی است.

از طرفی او در وبلاگستان فارسی گفته است که همیشه هوشمندی ایرانیان را در دنیا تحسین می کنند. همین طور گفته است که اجازه ارائه پاسخ های بیشتری به این سوال را ندارد. مسئله مهم در مورد این شخص این است که در دانشگاه های معتبر از جمله جورج واشنگتون و استنفورد تحصیل کرده است.

ماریا خرسند (مخترع و مدیر تولید)

ماریا خرسند (مخترع و مدیر تولید)
پ

ماریا خرسند یکی از مهم ترین پروژه های اجرایی را در اریکسون را رقم زد و او به عنوان مدیر پروژه اختراع بلوتوث شناخته می شود. در سال 2001 میلادی ریاست بخش لایسنس در اریکسون را بر عهده داشت و در کمپانی OMX نیز به عنوان مدیرعامل حضور داشت. در نهایت هم به عنوان مدیریت تولید سخت افزار شرکت دل در سوئد حضور یافته و جز اشخاصی است که تدریس خود را در کشر امریکا به پایان رساند.

او در شهر ساری متولد شد و در 15 سالگی همراه با خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد. خرسند به جرئت یکی از شناخته شده ترین، کلیدی ترین و مهم ترین اختراعات تاریخ بشر در حوزه تکنولوژی را به نام خود رقم زده است و در مورد او، مدام در پروژه های بزرگ که از بلوتوث استفاده می شود یاد خواهد شد. هنوز هم وجود بلوتوث در تکنولوژی، یک اتفاق حیاتی و مهم است.

مطلب مشابه: متن در مورد توانایی و قدرت زن با جملات سنگین در مورد خانم های قوی

سیمین بهبهانی (شاعر)

سیمین بهبهانی (شاعر)

او نیز در سال 1927 در شهر تهران چشم به جهان گشود و در سال 2014 میلاید از دنیا رفت، به عنوان یکی از موفق ترین شاعران ایراین شناختته می شود. مهم ترین شاخصه ای که در مورد سیمین بهبهانی ذکر می شود این است که توانست دیدگاه های جامعه نسبت به شعر را تا حد زیادی تغییر دهد. مضمون اصلی اشعار او، یکی از موفقیت های کلیدی ایران در جوایز جهانی برای ادیات را ذکر می کند. به هر حال او توانسته نقش آفرینی مهمی در این حوزه داشته باشد.

سیمین بهبهانی غزلسرای برجسته، شاعر و فعال معاصر ایرانی بود. بهبهانی که نماد شعر امروز فارسی است، دو بار نامزد دریافت جایزه معتبر نوبل ادبیات شد. سیمین بهبهانی جوایز برجسته دیگری مانند جایزه شعر ژانوس پانونیوس و مدال کارل فون اوسیتسکی را نیز دریافت کرد.

ثریا دارابی (فعال حوزه اینترنت)

ثریا دارابی (فعال حوزه اینترنت)

دارابی در هیئت مدیره دیجیتال جنرال الکتریک به عنوان یکی از موفق ترین ها حضور داشت و توانست در حوزه های استراتژی دیجیتال، موبایل و اجتماعی، به موفقیت های بزرگی رسیده و به مشاوره های تخصصی خود به مدیران در این حوزه معروف است.

در بین زنان موفق ایرانی، ثریا دارابی نیز متولد 1362 در اهواز و از موسسن وب سایت Zady محسوب می شود که در حوزه های مختلف از جمله بازاریابی و مد و فشن فعالیت می کند. او در سال 2009 یک اپلیکیشن را راه اندازی کرد که به عنوان راهنمای محلی آشپزی فعالیت می کرد. او همین طور توانست در مجلسه Inc نیز به عنوان یکی از 30 مدیر برتر زیر 30 سال قرار بگیرد.

پریسا تبریز (شاهزده امنیت سایبری جهان)

پریسا تبریز (شاهزده امنیت سایبری جهان)

اینترنت و فضای مجازی، چند سالی است که بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد و همه ما وابستگی های زیادی به آن داریم. وقتی در مورد امنیت صحبت می کنیم، شاید اولین وجهی که از اینترنت در ذهنمان تداعی شود، حضور در گروه های هکری باشد که مشخص نیست در طول روز چه کارهایی انجام می دهند و مدام پشت کامپیوتر هستند.

شاید فکر کنید که افراد فعال در حوزه های امنیت سایبری، هکرهایی عمدتا مرد هستند که لباس ها و ظاهر عجیب و ماسک سفیدی بر صورت دارند. اما باید بگوییم که این اساسا یک تصور غلط و رایج بین عموم مردم است.

پریسا تبریز در سال 1983 چشم به جهان گشود و در حال حاضر به عنوان شاهزاده امنیت گوگل، یک تیم متخصص را در این شرکت گرد هم آورده است. مادر او لهستانی و پدرش ایرانی است. او در چهره های 30 شخص برجسته در حوزه فناوری قرا گرفته بود. جالب است بدانید که برای فعالیت های خود بیش از 300 هکر موفق و برجسته در سراسر دنیا را گرد هم آورده تا بتواند بخش مهمی از مشکلات امنیتی و رخنه های سرور در گوگل و مرورگر گوگل کروم را حل کند.

از این رو، او یکی از شاخص ترین کاراکترهای علمی و حوزه کامپیوتر و جز زنان موفق ایرانی در سراسر تاریخ شناخته می شود که توانسته بخش مهمی از دانش خود را صرف ارتقا یکی از مهم ترین موضوعات در علوم کامپیوتر کند.

ندا شهسواری (ورزشکار)

ندا شهسواری (ورزشکار)

در معرفی زنان موفق ایرانی، به سراغ یکی دیگر از ورزشکاران این لیست خواهیم رفت که در سال 1986 در کرمانشاه به دنیا آمد و خیلی زود توانست با فعالیت های ورزشی، موفقیت های مهمی را در شناسنامه اش ثبت کند. البته پیشرفت او به یکباره نبود، بلکه به مرور توانست مدارج و موفقیت ها را کنار هم بچیند و در نهایت به عنوان اولین خانم ایرانی در رشته تنس روی میز بود که توانست اثبات کند که جامعه ایرانی نیز اهمیت ویژه ای به حضور فعال خانم ها در ورزش می دهد.

ندا شهسواری، تنیس روی میز ایرانی، زمانی که در المپیک 2012 لندن، اولین زن ایرانی بود که نماینده کشورش در رشته تنیس روی میز در المپیک بود، تاریخ نگاری کرد. او اغلب تنها بازیکنی است که با حجاب بازی می کند و یک بار بیان کرد که دوست ندارد به خاطر لباسش مورد توجه قرار گیرد.

نیلوفر اردلان (ورزشکار)

نیلوفر اردلان (ورزشکار)

نیلوفر اردلان نیز در تاریخ دو ژوئن سال 1985 در اصفهان به دنیا آمد و توانست خیلی زود موقفیت های کلیدی را در عرصه ورزش به دست آورد. به دلیل حضور در میادین ورزشی، او توانست عناوین زیادی را کسب کند و خیلی زود در معرض توجه قرار گرفت. او در لیست زنان موفق ایرانی، در جامعه ورزشی یکی از درخشان ترین و شناخته شده ترین ها است.

نیلوفر اردلان فوتبالیست و فوتسالیست سابق ایرانی است. او هم کاپیتانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران و هم در تیم ملی فوتبال است. نیلوفر اردلان در پنج دوره به قهرمانی تیمش در لیگ فوتسال بانوان ایران کمک کرد. اردلان از زمان بازنشستگی خود در سال 2017 تمرکز خود را بر روی حرفه مربیگری خود گذاشته است.

مونا جراحی (محقق)

مونا جراحی (محقق)

مونا جراحی در سال 1355 در تهران به دنیا آمده و پس از این که لیسانس در رشته برق را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرد، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به کشور امریکا سفر کرد. او در مقطع پسادکترا و تحقیات کاربردی نیز در استنفورد حضور داشت. پرفسور جراحی به عنوان یکی از مهم ترین و موثرثرین محققان در رشته های علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک در دنیا شناخته می شود و توانسته نشان استعداد برتر حرفه ای جوان سال را دریافت کند. جالب است بدانید که در همان سال از میان 102 نامزد، باراک اوباما این جایزه را به او هدیه کرد.

همین طور فناوری های مختلفی توسط او توسعه داده شده است که در سطح جهان، جز برجسته ترین عناوین علمی محسوب می شوند. او در فناوری های پزشکی، دارویی، ماشین آلات و… نقش مهمی را ایفا کرده است.

سارا خادم الشریعه (شطرنج باز)

سارا خادم الشریعه (شطرنج باز)

سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است که در سال های 1392 و 1394 به ترتیب به عنوان استاد بزرگ زن و استاد بین المللی دست یافت. او نماینده کشورش در مسابقات مهمی مانند المپیادهای شطرنج زنان و قهرمانی شطرنج زنان جهان بوده است. حضور مداوم او در مسابقات بزرگ شطرنج و در عرصه های جهانی نیز یکی دیگر از شاخص ترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که باید حتما ذکر می شد.

او در سال 1997 و در دهم مارچ در تهران به دنیا آمده است و شاید یکی از موفق ترین کاراکترهایی باشد که در دنیا، از او به عنوان استاد بزرگ شطرنج زنان یاد می شود، مسئله مهم در مورد حضور او، دریافت جوایز متعددی است که فدراسیون شطرنج در طول چند سال اخیر، لیستی بلند و بالا از او منتشر کرده است. دریافت جوایز متعدد باعث شده که او بتواند امتیازات زیادی را نیز از لحاظ امکان دریافت شهروندی برای کشورهای بزرگ به دست آورد. اما به هر حال در لیست برجسته ترین و شناخته شده ترین ورزشکاران زن ایرانی نیز قرار می گیرد و این عنوان بسیار کلیدی و مهمی است.

یاسمین مقبلی فضانورد

یاسمین مقبلی خلبان سپاه تفنگداران ایالات متحده امریکایی ناسا است. او فارغ التحصیل فناوری ماساچوست (ام آی تی)، مدرسه عالی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و مدرسه خلبانی آزمایش نیروی دریایی آمریکا است. او سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز با 25 نوع هواپیمای مختلف و 150 ماموریت مختلف را دارد.

در سال 2017 یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه 22 فضانوردان ناسا انتخاب شد و دوره آموزشی 2 ساله را شروع کرد. او همراه 4 زن و 7 مرد دیگر از بین 18 هزار داوطلب برای شرکت در این دوره پذیرفته شد.

در دسامبر 2020، ناسا اعلام کرد که او یکی از فضانوردانی خواهد بود که نامزد حضور در برنامه فضایی آرتمیس ناسا هستند و در صورت قبول شدن، در آینده به ماه و احتمالا مریخ فرستاده خواهد شد. اگر او از بین 9 زن نامزد سفر به ماه انتخاب شود، اولین زنی خواهد بود که به ماه می رود.

همچنین ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقبلی به‌طور رسمی به عنوان فرمانده هفتمین مأموریت اعزام سرنشین‌دار فضاپیمای اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شده و آندریاس مورگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی این عملیات را برعهده خواهد داشت. این مأموریت در سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد.[۱۴] این اولین پرواز فضایی مقبلی است.

یاسمین مقبلی در ۲۶ اوت ۲۰۲۳ همراه با سه فضانورد دیگر از سه کشور مختلف، در مأموریت ناسا به عنوان فرماندهٔ خدمه با راکت فالکون شرکت اسپیس‌اکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. او نخستین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا رفته‌است. پیش از این انوشه انصاری، سرمایه‌دار ایرانی-آمریکایی، با هزینه شخصی و به عنوان گردشگر به فضا رفت. (منبع ویکی پدیا)

سخن پایانی

دنیای موفقیت هیچ پایانی ندارد و به طبع آنقدر گسترده است که می توان ساعت ها در مورد آن صحبت کرد. اما موضوع این است که چه کسانی در آن بهترین و برجسته ترین خواهند شد و چه کسانی واقعا به جایگاهی که باید می رسند.  وقتی در مورد زنان موفق ایرانی صحبت می کنیم، بر اساس نقش آن ها در جوامعی که در آن حضور داشتند پیش خواهیم رفت که بسته به دوره زندگی شان متفاوت است.

در این مقاله به معرفی زنان موفق ایرانی، از قدیم تا جدید بر اساس حضور و سابقه های هنری، علمی، تجربی و تکنولوژیک آن ها پرداختیم و سعی کردیم کلیتی در مورد مسیر زندگی شان را نیز با شما عزیزان در میان بگذاریم. تعداد زنانی که به هر حال در لیست موفق ها در ایران – دنیا قرار می گیرند کم نیست، اما سعی ما این بود که مهم ترین ها را در این مقاله گردآوری کنیم.

مطالب مشابه را ببینید!

خودشناسی چیست؟ همه چیز در مورد اصول Self-knowledge ویژگی های زنان موفق؛ دلایلی که باعث موفقیت زنان می شوند پیام تبریک موفقیت فرزند + جملات ویژه تبریک موفقیت فرزند در تحصیلات و مسابقه معنی ایکیگای در زندگی و پیدا کردن ایکیگای درونی خود پند حکیمانه + سخنان ارزشمند و جملات قصار از بزرگان جهان بهبود مکالمات انگلیسی؛ 25 روش برای افزایش مهارت زبان انگلیسی ده قانون انیشتین برای زندگی بهتر؛ نکات آموزنده از این دانشمند هدیه روز پدر؛ راهنمای انتخاب بهترین هدیه برای روز پدر و مرد روش‌های ایجاد انگیزه؛ چگونه به انسانی با انگیزه و با هدف تبدیل شویم؟ شرایط تحصیل در دبی یا امارات؛ شرایط پذیرش مقاطع مختلف و دانشگاه های برتر