روش صحیح کاشت درخت انار + اطلاعات در مورد پرورش و تکثر از صفر تا صد

انار یکی از میوه های خوشمزه و بسیار پر خاصیت است که افرادی که به باغبانی علاقه دارند، حتما مایل هستند که با کاشت درخت انار در حیات خانه، از یاقوت های میوه خوش طعم انار بهره ببرند. کاشتن درخت انار در حیاط و یا در گلدان خیلی آسان است و فقط باید به بعضی از نکات توجه داشته باشید تا انار خوش طعم و با کیفیتی داشته باشید.

در ادامه این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد کاشت درخت انار، پرورش، تکثیر و نگهداری از صفر تا صد درخت انار را آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

درخت انار

انار میوه ای گرمسیری است که برای کاشت درخت انار به دمای مناسب، نور کافی و خاک مناسب مورد نیاز است. نام علمی این گیاه Punica granatum می باشد. از انواع درخت انار می توان به نوعی از درخت انار با برگ های ریز و طول حدود 2/5 متر اشاره نمود.

نوع دیگر از درخت انار با نام Nana وجود دارد که طول آن حدود 1 متر است که برای کاشت در گلدان مناسب می باشد. باید توجه کرد که درختان پا کوتاه میوه به اندازه درختان با اندازه معمولی نیاز به مراقبت دارند. رنگ گل های درخت انار در فصل تابستان نارنجی قرمز و بدون بود است و در فصل زمستان تمام برگ های آن می ریزد.

روش کاشت درخت انار

برای پرورش و کاشت درخت انار چندین روش وجود دارد که شامل استفاده از نهال، استفاده از قلمه و استفاده از بذر انار است. برای کاشت درخت انار استفاده کردن از بذر توصیه نمی شود زیرا بعد از سه سال محصول می دهد. بهترین روش برای کاشت درخت انار، استفاده از قلمه آن است.

در صورت استفاده از قلمه درخت انار، آن را باید در اواسط ماه بهمن تا فروردین زمان خواب درختان، حداقل 25 سانتی متر برش بدهید و قبل از کاشت آن در خاک، انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

روش صحیح کاشت درخت انار

زمان کاشت درخت انار به روش نهال یا قلمه زدن

کاشتن نهال انار یا قلمه زدن آن در اوایل فصل بهار مناسب می باشد. برای کاشت درخت انار به روش کاشت نهال این گیاه باید گودالی به عمق 60 سانتی متر حفر کنید و نهال انار یا قلمه را به صورت عمود درون خاک قرار بدهید.

انتهای قلمه باید 12/5 الی 15 سانتی متر از سطح خاک فاصله داشته باشد. با این حال بهترین روش برای کاشتن درخت انار استفاده از روش قلمه زنی می باشد. قلمه هایی که برای این کار استفاده می کنید باید قوی و طویل باشند همچنین طول آنها در حدود 40 الی 50 سانتی متر است که باعث رشد نهال تنومند و مرغوب شوند.

 

مقدار آبیاری بعد از کاشت درخت انار

خیلی سریع بعد از کاشت درخت انار باید به آن آب بدهیم. این کار باعث می شود که خاک دور گیاه سفت شود. بعد از انجام دادن این کار باید به صورت روزانه آن را آبیاری کنید تا برگ های درخت انار ظاهر شود. بیرون آمدن برگ های درخت انار نشان دهنده این است که درخت انار به محیط عادت کرده است و شرایط خوبی دارد. بعد از آن هر هفته یا هر ده روز یک بار آن را آبیاری کنید.

 

روش  مراقبت پس از کاشت درخت انار

کاشتن درخت انار بسیار ساده است ولی برای داشتن هر چه محصول بهتر نیاز به مراقبت و توجه دارد که در ادامه این مطلب به آن می پردازیم.

 

دما

کاشتن درخت اناردر دمای 25 تا 35 درجه سانتی گراد مناسب است. این درخت در مناطق گرم و خشک پرورش داده می شود به شدت نسبت به سرما حساس می باشد. همچنین درخت انار نیازمند نور زیاد خورشید است.

 

خاک

کاشت درخت انار در هر دو خاک قلیایی و اسیدی سازگار است و تنها موردی که مهم است این است که خاک درخت انار باید زهکشی خوبی داشته باشد و خاکی که به آب اجازه ورود و نفوذ نمی دهد مناسب نمی باشد. نفوذ ریشه درخت انار در خاک به عمق یک و نیم سانتی متر است و به صورت عرضی هم تا شعاع 2/5 متر رشد می کند.

 

کود

استفاده کردن از کودهای مکمل برای درخت انار اجباری نمی باشد. با این حال، اگر خاک درخت ضعیف یا فاقد مواد مغذی ضروری است، می توانید کودهای آلی و کپوست دامی را گاهی اوقات، هر سه ماه یک بار به آن اضافه کنید. کود آمونیوم‌ سولفات برای درخت انار مفید است. در سال اول سه بار به اندازه یک سوم فنجان، به درخت انار باید کود بدهید. در اواسط بهمن ماه تا اوایل اسفند، اواسط اردیبهشت تا اوایل ماه خرداد، اواسط شهریور تا اوایل مهر، برای دادن کود مناسب است ولی هنگامی که میوه ها در مرحله رسیدن قرار دارند، نباید از کودهای شیمایی استفاده نمود.

 

هرس کردن

درخت انار نیاز به هرس سالیانه دارد. با استفاده از قیچی باغبانی، شاخه های اضافی درخت انار را هرس کنید. این کار باید در فاصله زمانی های کوتاه انجام دهید تا درخت انار شما پایدار باشد. قطع کردن شاخه های خشک شده در بهار، برای رشد بهتر درخت انار خوب است. در صورت نیاز می توانید با هرس کردن، حجم درخت انار را کمتر کنید.

 

آفات

درخت اناراز جمله درختانی است که کمتر دچار آفت می شود و آفت خاصی ندارد. تحت شرایط نامطلوب، آسیب و لکه های برگی ایجاد شده توسط مگس سفید، تریپس و حشرات، آشکار می شوند. گاهی اوقات، این حشرات باعث ایجاد لکه روی میوه می گردند. از آفت کش ها برای کنترل کردن آفت، قبل از رسیدن میوه می توانید استفاده کنید.

روش صحیح کاشت درخت انار

فواید استفاده از میوه انار

با کاشتن درخت انار در منزل می توانید هر روز انار تازه مصرف کنید و همچنین از خواص بی نظیر انار برای سلامت بهره مند شوید و از خیلی از بیماری ها هم جلوگیری کنید. موارد خوبی که انار دارد را در ادامه اشاره کرده ایم.

  • انار از بدن در برابر سرطان حفاظت می‌کند.
  • انار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای زنان باردار و جنین مفید است.
  • انار حاوی آهن بوده که مصرف آن باعث تولید گلبول قرمز می‌شود و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
  • انار غنی از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان است که برای سلامتی پوست مهم است و از علائم پیری جلوگیری می‌کند.
  • آنتی اکسیدان موجود در انار، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و برای موهای مجعد و خشک بسیار مفید می‌باشد.
  • انار به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می‌کند و برای سلامت قلب مفید است.
  • انار به عنوان آسپیرین طبیعی عمل می‌کند و خون را رقیق و جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد.

مطالب مشابه را ببینید!

طریقه نگهداری گل‌ های مختلف آپارتمانی و خانگی (10 گیاه پرطرفدار) گیاهان مناسب سرویس بهداشتی؛ 10 گیاه زیبا برای محیط مرطوب و کم نور آموزش زهکشی خاک برای رشد گیاه و نکات مهم برای زهکشی خاک اطلاعات در مورد نخل زینتی + روش های تکثیر و نگهداری این درختچه زیبا رونمایی 20 مدل باکس گل جذاب برای روز مادر درباره گیاه شمعدانی؛ درباره رشد و پرورش این گیاه زیبا گیاه برگ انجیری؛ اطلاعات درباره رشد و نگهداری این گیاه زیبا و جذاب درمان قارچ‌های گیاهان آپارتمانی؛ پیشگیری و روش های درمان طبیعی قارچ گیاهان آپارتمانی ماه تولد؛ انواع گل مناسب هر ماه تولد از فروردین تا اسفند گیاه زاموفیلیا؛ راهنمای جامع برای داشتن گیاهی شاداب و خوش شانس