نکات مهم جهت انجام لیزر موهای زائد و راهنما در مورد انجام آن

سوالات زیادی در مورد رفع موهای زائد از طریق لیزر در ذهن کسانی که تصمیم به لیزر موهای زائد بدن و صورت را دارند وجود دارد که در این میان به مهم ترین آنها جواب خواهیم داد.

امروزه لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین تکنیک های رفع موهای زائد بدن تبدیل گشته است. این در حالی است که انجمن متخصصان پوست آمریکا اعلام نموده است که تمام موهای زائد با لیزر از بین نخواهند رفت به این دلیل که برخی از آنها نسبت به لیزر مقاوم می باشند و بعضی دیگر هم توانایی رشد دوباره بعد از لیزر را دارند.

متخصصان این انجمن معتقد هستند که در بهترین شرایط ممکن هم شرایط بازگشت و رشد دوباره حدود 30-20 درصد از موهای لیزر شده وجود خواهد داشت. لیزر موهای زائد، جزو آن دسته از خدمات زیبایی می باشد که باید و نباید های فراوانی درمورد آن وجود دارد و محدودیت ها و ممنوعیت هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به همین دلیل در این مقاله درباره اساسی ترین توصیه ها و هشدارها برای کسانی که تصمیم دارند لیزر موهای زائد انجام بدهند، توضیحاتی را ارائه نموده ایم. پس تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

نکات اساسی در لیزر موهای زائد

آیا همه کسانی که دارای موهای زائد می باشند، داوطلب خوبی جهت لیزر موهای زائد می باشند؟

خیر، موهای زائد، به 2 علت هورمونی یا غیرهورمونی به وجود می آیند. در صورتی که علل هورمونی موجب ایجاد موهای زائد گردند، شما قادر نخواهید بود هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه ای از شر این مو ها خلاص شوید. مشکلات هورمونی یا مبتلا شدن به تخمدان پلی کیستیک موجب می شود خانم ها در بخش هایی از بدنشان که به صورت طبیعی فاقد مو می باشد، با موهای ضخیم و تیره روبرو شوند. از این رو، این افراد باید نخست بیماری و بعد از آن موهای زائد خود را درمان نمایند.

لیزر موهای زائد در افرادی که دارای مشکلات هورمونی می باشند:

بیمارانی که دارای اختلالات هورمونی می باشند باید همزمان با لیزر، درمان جهت رفع مشکلات هورمونی خود را نیز انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای تازه پیشگیری می کند و لیزر نیز همزمان، موهای به وجود آمده را از بین می برد. لازم به ذکر است که لیزر بدون درمان مشکل در این بیماران، تنها یک هزینه اضافی و بی اثر است.

لیزر موهای زائد

درمان پرمویی های غیرهورمونی با لیزر

این پرمویی اصولا پاسخ دهی خوبی به لیزر خواهند داشت. هرچه پوست شخص دارای پرمویی غیرهورمونی، روشن تر و موهای  زائد تیره تر و ضخیم تر باشد ، شانس از بین رفتن دائمی این موها نیز بیشتر خواهد بود.

اثر رنگ پوست در لیزر کردن موهای زائد

از آنجایی که امکان سوختگی و آسیب پوستی با لیزر در اشخاصی با پوست های تیره زیاد تر است، پیشنهاد می گردد کسانی که سولاریوم کرده اند، در زیر آفتاب برنزه شده اند یا دارای پوست های خیلی تیره ای هستند، از لیزر نمودن موهای زائد خود خودداری کنند و یا درباره این کار با پزشک متخصص مشورت نمایند. لیزر نمودن موهای زائد در این اشخاص و به وسیله اپراتورهای غیرمتخصص، نتیجه ای جز سوختگی های زیاد پوستی را برای آن ها در پی نخواهد داشت؛ سوختگی هایی که امکان دارد لک های پوستی ناشی از آن ها برخی اوقات تا آخر عمر نیز برای فرد باقی بماند.

مطلب مشابه: جوش بعد از لیزر موهای زائد (نکاتی برای پیشگیری و درمان جوش پس از لیزر کردن)

لیزر موهای زائد

چه کسانی بهتر است لیزر موهای زائد انجام ندهند

بیمارانی مثل اشخاص مبتلا به لوپوس که نور لیزر موجب شدید شدن بیماری آن ها می شود. افراد مبتلا به پورفیری نیز به علت واکنشی که نسبت به لیزر نشان خواهند داد، باید از انجام این تکنیک درمانی جهت رفع موهای زائد خود خودداری نمایند. کسانی هم که باتری در قلب خود دارند باید پیش از لیزر، پزشک را در جریان بنهند و اغلب اوقات از انجام لیزر موهای زائد منع می گردند

استفاده از دارو و ارتباط آن با انجام لیزر

اگر فرد از داروهایی که پوست را نسبت به نور دچار حساسیت می کند، استفاده می کند، باید تا چند وقت از لیزر کردن موهای زائد خودداری کنند یا پزشک خود را در جریان این مسئله بنهند. اساسی ترین و پر استفاده ترین این داروها شامل مسکن  یا داروهای ضدالتهاب، کوتریموکسازول، بعضی از داروهای مخصوص دیابت، کینین و کنیدین، بعضی از تتراسایکلین ها، پیروکسیکام، سولفونامیدها، سولفونیل، داروهای ضد بارداری خوراکی می گردند.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در زنان باردار و شیرده

سال هاست متخصصان و محققان به دنبال جواب به این سوال هستند ولی همچنان هیچ یک از منابع علمی ثابت نکرده اند لیزر موها در زمان بارداری برای مادر یا جنین، با ضرر همراه خواهد بود. با این حال و به صورت کلی، تماس با هر اشعه ای را در زنان باردار منع می شود. لیزر موهای زائد در زمان شیردهی هم نیز بی خطر و ضرر در مادران و نوزادان می باشد.

دلیلی تفاوت قیمت انجام لیزر موهای زائد در مراکز مختلف

نخست اینکه امکان دارد در مراکز مختلف، دستگاه های مختلفی جهت لیزر موهای زائد استفاده شود. دوم اینکه در صورتی که دستگاه های یکسانی در 2 مرکز مختلف در حال ارائه خدمات باشند و یکی از آن ها، ارزان تر از دیگری باشد، باید به این موضوع شک کنید. این روزها اغلب آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی، لیزر با قیمتی پایین تر از کلینیک ها را تبلیغ می کنند. این مراکز، در پی رسیدن به سود بیشتر می باشند و علاوه بر به خطر انداختن سلامتی شما، تعداد شات یا مقدار انرژی را کمتر از حالت عادی در نظر می گیرند و از این رو، شما را جهت جلسه های فراوانی به مرکز خود می کشانند. در این وضعیت، در نهایت شما هستید که از لحاظ مالی، سلامت، متوجه ضرر خواهید شد.

اصولا جهت رفع موهای زائد 4 جلسه لیزردرمانی احتیاج داریم.

مطلب مشابه: لیزر موهای زائد بیکینی (واژن) و اطلاعات در مورد عوارض و مراقبت ها

لیزر موهای زائد

پاسخ دهی مناسب در جلسه های لیزر موهای زائد

اگر شخصی مشکل هورمونی نداشته باشد و زیر نظر متخصص و با دستگاه های استاندارد موهای زائد خود را برطرف نماید، باید پس از جلسه اول حدود 60 درصد و پس از جلسه دوم نیز حدود 90 درصد از موهای زائد از بین بروند. بیش تر از 95 درصد از موهای این اشخاص در جلسه های سه و چهار رفع می شود و فقط موارد و اشخاص خاصی هستند که به بیش از 4 جلسه لیزر احتیاج دارند. اگر دلیل وجود موهای زائد، هورمونی نبوده باشد، این موها تا سال های بعد رشد نخواهند کرد و ممکن است بعد از این مدت، یکی- دو جلسه لیزر جهت از میان بردن موهایی که رشد دوباره داشته اند، احتیاج باشد.

مهم ترین توصیه به کسانی که تصمیم دارند بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد کسب کنند

این افراد نباید حدود 1 ماه پیش از لیزر، موهای زائد خود را از طریق اپیلاسیون یا موم از ریشه جدا کنند. 1 ماه پیش از لیزر نیز نباید سولاریوم انجام دهند یا زیر نور مستقیم آفتاب بروند. بهتر است روز پیش از لیزر، موهای خود را اصلاح نمایند و آن بخش از پوست را که قرار است لیزر گردد، بدون هیچ ماده آرایشی (حتی ضد آفتاب) باشد. پس از انجام لیزر نیز می توان از انواع پماد ها یا کرم های ضد التهابی جهت جلوگیری از سوزش، خارش، قرمزی و التهاب تا 2 روز پس از لیزر کمک گرفت.

تبلیغات دروغین در برخی کلینیک ها

بعضی از کلینیک ها جهت تبلیغ و جذب مشتری بیش تر ادعا می کنند که لیزر تمام بدن در یک جلسه را انجام خواهند داد ولی این کار ، امری محال خواهد بود و در صورتی که جایی به شما این پیشنهاد داده شد به هیچ عنوان قبول نکنید. بدن هر شخص در هر جلسه قادر است که مقدار معینی از اشعه لیزر را متحمل شود و شما در هر جلسه فقط می توانید به لیزر بخشی از بدن بپردازید و اگر تصمیم داشته باشید کل موهای زائد را لیزر نمایید این پروسه چند جلسه طول خواهد کشید تا از آسیب های پوستی ممانعت کند.

صبوری جهت رفع موهای زائد

برای لیزر موهای زائد باید صبور باشید به این دلیل که همانطور که پیش ترگفته شد این لیزر در طول چند جلسه انجام می گیرد پس اگر تمایل دارید که به نتیجه مناسبی دست پیدا کنید باید صبر داشته باشید. فاصله میان لیزر کردن موهای زائد باید 4 تا 7 هفته می باشد که در این زمان موهای جدید رشد کند و موهای مرده از بین بروند.

انجام لیزر بدون استفاده از عینک مخصوص ممنوع

همه ما با لیزر نمودن موهای زائد بدن احساس خوبی پیدا می کنیم ولی نباید فراموش نکنیم لیزر کردن دارای عوارضی می باشد که یکی از اساسی ترین این عوارض آسیب رسیدن به چشم ها می باشد پس نیاز است حتما از عینک های ویژه جهت لیزر کردن که پزشک به شما خواهد داد استفاده نمایید و در صورتی که پزشکتان فراموش کرد که به شما عینک بدهد خود شما از او درخواست عینک نمایید.

احساس فرد هنگام انجام لیزر موهای زائد بدن

در لیزر موهای زائد بدن که یک درمان ساده می باشد، بیمار احساسی مانند بند انداختن دارد، اگر پوست بیمار حساس باشد در این تکنیک از ژل های بی حس کننده استفاده خواهد شد ولی معمولا استفاده از ژل های بی حسی در این روش ضروری نیست.

معایب رفع موهای زائد  با تکنیک لیزر

در لیزر موهای زائد بدن تبحر شخص لیزر کننده می تواند خیلی مهم باشد به این دلیل که اگر لیزر به دست افراد متخصص انجام نگردد امکان دارد عوارضی مثل زخم، لک و تاول برای پوست ایجاد نماید، همچنین در صورتی که پس از انجام لیزر خود مراقبتی نداشته باشیم و در صورت به وجود آمدن زخم و تاول آن را دستکاری نماییم امکان دارد جای آنها باقی بماند.


سوالات رایج لیزر موهای زائد

موهای زائد چه بخش هایی از بدن را می توان با لیزر درمان نمود؟

م موهای زائد بدن را می شود به وسیله لیزر بر طرف کرد. زنان بیشترین تقاضا را جهت لیزر موهای زائد در بخش بیکینی زیر بغل پا ها و صورت را دارند ولی مردان درخواست لیزر موهای زائد در قسمت کمر سینه، صورت و پاها را خواهند داشت.

مزایای لیزر درمانی در قیاس با دیگر تکنیک های حذف موهای زائد 

روش های فراوانی جهت از بین بردن موهای زائد وجود دارد این روش ها عبارتند از شیو کردن ، موم ،استفاده از ماده های شیمیایی و بند انداختن و…
لیزر کردن روش مناسب تری در قیاس با دیگر روش های حذف مو می باشد به این دلیل که در این تکنیک موهای زائد بسیار کند تر رشد می کنند و کم می شوند، همچنین استفاده از این تکنیک خیلی سریع و موثر می باشد در حالی که تکنیکی مثل الکترولیز به درمان بخش خاصی از موها خواهد پرداخت و امکان استفاده از آن جهت قسمت های بزرگ بدن وجود ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!

الکترولیز موهای زائد | انواع این روش | مزایا و معایب و مراقبت ها لیزر موهای زائد بیکینی (واژن) و اطلاعات در مورد عوارض و مراقبت ها نحوه و نکات استفاده از وکس + نکاتی خاص برای استفاده بهتر از وکس موهای زائد جوش بعد از لیزر موهای زائد (نکاتی برای پیشگیری و درمان جوش پس از لیزر کردن) انواع جوش صورت و دلیل آنها؛ روش های پیشگیری جوش صورت در زنان و مردان جوش‌های روی بینی؛ دلایل ایجاد جوش، پیشگیری و انواع روش های درمانی رفع تیرگی واژن و دلایل سیاه شدن پوست ناحیه تناسلی