اثرات تغذیه سالم بر بدن و روش های دستیابی به تغذیه سالم + عوارض تغذیه ناسالم

همه ما بارها در مورد تغذیه سالم و این که چقدر در افزایش سلامتی و طول عمر تاثیر دارد، زیاد شنیده‌ایم. اغلب هر متخصص تغذیه در مورد این صحبت می‌کند که تغذیه سالم داشته باشید.

اگر سری به اینترنت بزنید، سایت‌های زیادی پیدا می‌کنید که در مورد این نوع تغذیه صحبت کرده‌اند.

معروف‌ترین آن‌ها نیز سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی یعنی WHO است. اما به نظر شما به چه تغذیه‌ای تغذیه سالم می‌گویند؟

چگونه در زندگی تغذیه‌ای سالم داشته باشیم؟

با ما همراه باشید تا در این مطلب بیشتر در مورد این سوالات و پاسخ‌های آن‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

تغذیه سالم

به چه تغذیه ای سالم می گویند؟

تغذیه سالم در دنیای امروز حالتی پیدا کرده است که هر فرد به موازات تفکراتی که دارد، یک تغذیه را به عنوان تغذیه سالم معرفی می‌کند. صاحب یک برند محصولات غذایی، یک فرد تاثیرگذار یا حتی کسی که در خانه مسئول آشپزی است، می‌تواند نظر متفاوتی نسبت به تغذیه سالم داشته باشد.

اما اجازه دهید تا تعریف دقیق‌تری در مورد تغذیه سالم به شما بگوییم. تعریفی که معتبر بوده و مورد تایید اغلب متخصصان تغذیه در سراسر جهان است.

از دید این افراد، تغذیه سالم یعنی خوردن غذهایی که مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی، احساس خوب و داشتن انرژی کافی برای زنده ماندن‌تان را به شما برسانند.

این مواد مغذی به طور کلی شامل آب، پروتئین، مواد معدنی، انواع مختلف ویتامین‌ها، کربوهیدارت و چربی‌های سالم است.

یک رژیم غذایی سالم باید شامل بشقابی باشد که حداقل یک دوم آن را سبزیجات و میوه‌ها تشکیل می‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع رژیم غذایی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://doctoreto.com/blog/worlds-most-papular-diets/

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که شاید یک رژیم بهترین رژیم غذایی باشد، اما مناسب شما نباشد. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین رژیم را برای خودتان پیدا کنید باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

متخصص تغذیه بر اساس سن، جنس، وضعیت سلامتی، وزن، قد و هدف شما از رژیم‌گرفتن بهترین رژیم را به شما معرفی خواهد کرد.

در زیر به مجموعه‌ای از غذاهای سالم اشاره می‌کنیم:

1: کل میوه‌ها مثل سیب، پرتقال، انبه، موز، کیوی، انگور، انواع میوه‌های خانواده بری‌ها و…

2: سبزیجات مثل کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کاهو، کلم سفید و قرمز، شاهی، جعفری و…

3: غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، ارزن، بلغور جو دوسر، بلغور و نان سبوس‌دار

4: پروئین‌ها مثل گوشت مرغ بدون چربی، تخم مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، عدس، آجیل‌ها و دانه‌ها.

5: لبنیات کم چرب یا بدون چربی مثل شیر، ماست، پنیر، لبنیات بدون لاکتوز، نوشیدنی‌های درست شده از سویا مثل شیر سویا، ماست سویا.

6: روغن‌ها مثل روغن سبزیجات یا روغن نباتی، روغن زیتون، روغن‌های موجود در غذاهای دریایی، روغن آووکادو و روغن آجیل‌ها.

برای داشتن تغذیه سالم چه کار هایی باید انجام دهیم؟

شاید فکر کنید که داشتن یک تغذیه سالم شاید سخت باشد. اما اگر کمی فکر کنید، می‌توانید هم خوراکی‌های محبوب خود را مصرف کنید و هم این که تغذیه‌تان سالم باشد. اگر خودتان اطلاعی در این مورد ندارید، می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. یا به نکات مهمی که برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید.

پیش از هرچیز در نظر داشته باشید که در تغذیه سالم می‌توانید یک روز در ماه را به عنوان روز تقلب در نظر بگیرید. اما بقیه روزهای ماه موارد زیر را رعایت کنید.

_ از خورد غذاهای آماده به دلیل سدیم زیاد خودداری کنید.

_ مصرف هله هوله‌هایی مثل چیپس و پفک را کاهش دهید.

_ از مصرف خوراکی‌های دارای قند افزوده مثل نوشابه گازدار، شیرینی‌هاو… خودداری کنید.

_ مصرف چربی‌ها را کاهش دهید.

طریقه داشتن تغذیه سالم

تغذیه ناسالم چیست؟

برای مصرف مواد غذایی یک هرم وجود دارد. این هرم راهنمای خوبی برای مصرف مواد غذایی ما هستند. اما اگر کمی دقت کنید، همه تغذیه‌های ناسالم دنیا را هم می‌توانید در همین هرم ببینید. همه چیز به نوع غذا بستگی دارد.

می‌توانید مرغ را به صورت آبپزش شده و سپس در ترکیب با یک سالاد خوشمزه میل کنید تا یک تغذیه سالم داشته باشید. می‌توانید هم مرغ سوخاری و سیب زمینی و همبرگر را با هم بخورید. این یعنی خود تغذیه ناسالمی که از آن حرف می‌زنیم.

عوارض داشتن تغذیه ناسالم در زندگی

وقتی به مصرف غذاهای سالم فکر می‌کنیم، شاید کلم بروکلی‌های بدمزه و هویج‌های پخته را تصور کنیم. ولی دنیای تبلیغات تغذیه ناسالم را با قارچ‌های سوخاری، همبرگرهای بزرگ و پیتزاهای پر از پنیر نشان می‌دهند. بدون شک اگر بخواهیم از خوردن لذت ببریم، قطعا تغذیه نوع دوم را انتخاب می‌کنیم.

بدون شک وقتی صحبت از تغذیه ناسالم می‌شود قرار نیست فقط لذت خوردن را تصور کنیم. اگر نگاهی به آمار چاقی جهانی که توسط رسانه who.int منتشر شده بیندازیم، چاقی مفرط، کبد چرب، سنگ کلیه، جمع شدن چربی دور رگ‌ها و قلب همگی از عوارض ترسناک تغذیه ناسالم در زندگی هستند.

این نوع تغذیه امید زندگی را کاهش داده و چیزی جز سکته قلبی یا مغزی به همراه ندارد. پوستی چروک، بدنی پر از سلولیت و عمری کوتاه همگی ارمغان‌های تغذیه ناسالم در زندگی هستند.

حتما می‌دانید که سرطان سینه جزو سرطان‌های شایع در بین خانم‌ها است. سرطانی که ممکن است منجر به برداشتن کل بافت سینه شود.

شاید با خورد غذاهای سالم نتوانید ابتلا به آن را غیر ممکن کنید، اما محققان تغذیه دریافته‌اند که افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و یا بازگشت دوباره آن هستند.

همین یک مورد شاید بتواند شما را راضی کند که تغذیه ناسالم خود را کنار گذاشته و سعی کنید بیشتر به تغذیه سالم اهمیت دهید.

متخصص تغذیه چه کار هایی برای درمان بیماری های تغذیه ای انجام میدهد؟

یک متخصص تغذیه معمولا:

  • تاریخچه سلامت، رژیم غذایی فعلی و شیوه های فعالیت بدنی بیمار را بررسی و ارزیابی می کند.
  • به بیماران در مورد عادات غذایی سالم، برنامه ریزی و انتخاب سبک تغذیه شما آموزش و مشاوره می دهد.
  • برای شما برنامه غذایی تهیه میکند
  • به ورزشکاران و سایر افراد در حوزه ورزش در مورد نقش غذا و تغذیه مناسب در تناسب اندام، عملکرد و سلامت کلی آنها مشاوره می دهد.

یک متخصص تغذیه ممکن است با نام های زیر نیز شناخته شود:

  • متخصص تغذیه (RD)
  • مشاور تغذیه
  • مشاور رژیم غذایی

دکتر متخصص تغذیه

دستیابی به تغذیه سالم چگونه ممکن می شود؟

در نظر داشته باشید که داشتن تغذیه ناسالم و بد جز زیان و آسیب به بدن ما چیزی ندارد. اگر کمی مطالعه کنید، می‌توانید از خوراکی‌های سالم غذاهای خوشمزه درست کنید و از تغذیه سالم لذت ببرید.

مشاوره با دکتر تغذیه برای تغذیه سالم در دکتر تو به شما کمک می‌کنند وزن و بدنی سالم هم داشته باشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص تغذیه در شهر خود به عنوان مثال دکتر تغذیه شیراز مانند دکتر زارعیان و دکتر پگاه اتحاد و دکتر های تغذیه در اصفهان آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی و یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای گرفتن نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

شاید برخی افراد تصور کنند، داشتن تغذیه سالم به معنای حذف تمامی غذاهای موردعلاقه و ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی است. اما خوردن غذاهای سالم باید به‌مرور شروع شود، تا به یک عادت غذایی تبدیل شوند.

تنها نکته مهم در تغذیه سالم این است که مقدار غذا از هر گروه را به‌درستی تعیین کنید. باید رژیم شما متناسب با سلیقه، سبک زندگی و بودجه شما باشد. برخی از رژیم‌های غذایی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که نمی‌توان مدت طولانی آن‌ها را ادامه داد.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن