فواید عرق کاسنی (اطلاعات کامل در مورد خواص آن که جالب هستند)

فواید و خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی از یک گل آبی ارغوانی زیبا به اسم کاسنی گرفته می‌ شود و در مناطق مختلف ایران، مانند آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان به وفور یافت می ‌شود. در قدیم از عرق کاسنی به عنوان تمیز کننده کبد و پالاینده خون استفاده می شده است. امروزه با پیشرفت نمودن علم و تجربیات طب سنتی، خواص زیاد تری از این عرق گیاهی مفید کشف گردیده است که در ادامه به توضیح بیشتر آن ‌ها خواهیم پرداخت.

عرق کاسنی دارای طبعی سرد می باشد و استفاده از آن برای مقابله نمودن با اثر گرمی ‌جات و معتدل نمودن طبع شما خیلی موثر می باشد.

در این مقاله به ۱۸ مورد از فواید خیلی مهم گیاه و عرق کاسنی جهت سلامتی اشاره خواهیم نمود:

  • تقویت‌ کننده کبد
  • کنترل نمودن قند خون در اشخاص مبتلا به دیابت
  • حفاظت نمودن از قلب و پیشگیری کردن از بیماری ‌های قلبی عروقی
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • کمک نمودن به کم شدن چربی خون
  • خواص ضد آلرژیک
  • محافظت نمودن از پانکراس
  • حفاظت کردن از نورون ‌ها و سیستم عصبی
  • ارتقا دادن سیستم ایمنی بدن و خواص ضد میکروبی
  • تنظیم  نمودن مقدار کلسیم بدن
  • تاثیر کنترل کننده برخی از سرطان ‌ها
  • خواص ملین بودن گیاه کاسنی
  • فواید ادرارآوری
  • خواص ضد التهابی
  • کمک نمودن به درمان جوش ‌های ناشی از گرمی‌ جات
  • ضد میکروب بودن
  • تنظیم کننده هورمون ‌های بدن

فواید عرق کاسنی

۱. خواص عرق کاسنی برای کبد

وظیفه سم ‌زدایی در بدن به عهده کبد می باشد. عرق کاسنی به نوسازی سلول‌ های کبد کمک می کند و با خنثی نمودن رادیکال‌ های آزاد مضر، خون را تصفیه می نماید. این عرق گیاهی ، با کمک به خارج شدن سموم به وسیله ادرار، مشکلاتی مانند التهاب بدن، تب‌ های صفراوی، و زردی ناشی از گرمی را برطرف می نماید.

طبق تحقیقات انجام شده، کاسنی قدرت حفاظتی بالایی در برابر سموم کبدی دارد. این موضوع از طریق ماده‌ای به اسم تتراکلروکربن ثابت گردیده است. همچنین تحقیقات دیگری نشان خواهند داد که مصرف عصاره کاسنی به وسیله کاهش آنزیم ‌های آلانین آمینوترانسفرازوآسپارتات آمینوترانسفراز که به ‌عنوان شاخص ‌های اصلی خونی جهت بررسی سلامت کبد محسوب می شوند، نقش اساسی در سلامت کبد دارد. عرق کاسنی به خصوص به بهبود کبد چرب کمک خواهد کرد.

یکی از بیماری‌های کبدی، کلستاز انسدادی است که باعث بالا رفتن غلظت مواد اکسیدانی و التهابی کبد می‌شود. عصاره کاسنی می‌تواند سطح عوامل التهابی را کم کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان، از کبد در مقابل آسیب ‌ها حفاظت نماید .

۲. خواص عرق کاسنی برای دیابت

گیاهی کاسنی، به خصوص ریشه گیاه کاسنی، دارای ماده‌ای به اسم اینولین است. اینولین با تحریک نمودن تولید هورمون ‌های کنترل کننده قند خون (به طور غیر مستقیم) مانند انسولین، نقش مهمی در پیش ‌گیری نمودن و کنترل دیابت ایفا می نماید. همچنین تانن ‌های موجود در این گیاه موجب مهار شدن فعالیت چربی سازی در سلول‌ های چربی می گردند. طبق دیگر بررسی ها، مصرف عصاره گیاه کاسنی با برداشت بیش تر گلوکز از خون، موجب کنترل قند خون می گردد.

۳. فواید کاسنی در محافظت نمودن از قلب

تحقیقات انجام گردیده بر روی موش‌ ها نشان می ‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از گیاه کاسنی به مدت یکماه سبب محافظت از قلب در مقابل آسیب ‌های اکسیداتیو می ‌شود. عصاره گیاه کاسنی با کم کردن میزان کسترول خون، نقش بسیار اساسی در پیشگیری نمودن از بیماری‌ های قلبی عروقی خواهد داشت. تحقیقات بیشتری در حال بررسی این موضوع است که چطور کاسنی قادر است از راه‌ های دیگر به سلامت قلب کمک نماید. کاسنی همچنین دارای فنل ‌های گیاهی می باشد که به صورت گسترده به عنوان عوامل ضد ترومبوتیک و آریتمی مورد بررسی واقع شده اند. آن‌ ها آنتی اکسیدان به حساب می آیند و تحقیقات نشان داده است که قهوه با پایه کاسنی قادر است تعادل خون و پلاسما را در بدن به مقدار زیادی بهبود بخشد که امکان بروز بیماری ‌های قلبی عروقی را کم می کند.

فواید عرق کاسنی

۴. آنتی اکسیدان قوی

همان طور که گفته شد، از اصلی ‌ترین خواص کاسنی و عصاره این گیاه، خواص آنتی اکسیدانی آن است . به‌ نظر می ‌رسد این اثر به دلیل حضور ترکیبات پلی فنلی متعدد در این گیاه است.

۵. تاثیرگذار در کم کردن چربی خون

عناصر موجود در گیاه کاسنی، مانند ماده‌ای به نام اینولین با کم کردن سنتز اسیدهای چرب، باعث کم شدن سطح‌ تری گلسیرید می‌ شوند. همچنین مطالعات نشان می ‌دهند که با مصرف نمودن کاسنی می شود به شکل معنا داری شاهد پایین آمدن سطح LDL (کلسترول بد) باشیم. این نوع کلسترول یکی از دلایل اصلی آترواسکلروز و فشار خون می باشد به این دلیل که وقتی به عروق و رگ‌ها وصل می ‌شود جریان خون را مسدود می نماید. در نتیجه قادر است احتمال سکته‌ قلبی و مغزی را کم کند. جالب است بدانید، مسیر شیمیایی که اینولین جهت کم کردن کلسترول LDL فعال می ‌کند به ندرت فعال است. مگر اینکه شخص مقدار فراوانی کربوهیدرات مصرف نماید؛ بنابراین این مزیت کاسنی اثر کمتری دارد.

۶. فواید ضد آلرژیک کاسنی

کاسنی با مهار نمودن فعالیت عواملی که باعث بروز حساسیت ‌های زودرس می شوند از بروز این دسته از حساسیت ‌ها جلوگیری می‌ کند.

۷. اثر محافظتی گیاه کاسنی بر پانکراس یا لوزالمعده

تحقیقات نشان می ‌دهند عصاره کاسنی از بروز نشانه های التهاب حاد پانکراس ممانعت می ‌کند.

۸. خواص گیاه کاسنی در محافظت نمودن از نورون ‌ها

این گیاه به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از ایجاد آسیب به وسیله رادیکال‌ های آزاد اکسیژن بر نورون ‌ها ممانعت می ‌کند.

۹. گیاه کاسنی و بالا بردن فعالیت ایمنی

گیاه کاسنی به وسیله افزایش فعالیت بیافتد و باکتری ها تاثیر مهمی در ارتقا ایمنی بدن خواهد داشت.

۱۰. تنظیم‌ نمودن کلسیم

عصاره گیاه کاسنی از طریق افزایش جذب کلسیم قادر است بر سطح کلسیم بدن مؤثر باشد.

فواید عرق کاسنی

۱۱. خاصیت ضد سرطانی

تحقیقات حیوانی انجام شده نشان داده است که عصاره گیاه کاسنی در دوزهای زیاد با ممانعت از رشد سلول‌ های سرطانی (به خصوص در سرطان کولون) می ‌تواند برخی اثرات سرطان را کنترل نماید.

۱۲. خواص ملینی

گیاه کاسنی حاوی مقادیر زیادی از اینولین و فیبر می ‌باشد و فواید ملینی نیز دارد.

۱۳. خواص دیورتیک

مصرف عصاره کاسنی به خصوص قسمت ریشه آن، موجب افزایش فیلتراسیون گلومرولی یعنی بالا رفتن فعالیت کلیوی و در نهایت اثر ادرارآوری می گردد. تحقیقات نشان می ‌دهند مسئول بروز این رخداد، ماده‌ای به اسم اینولین است. اینولین یک پلی ‌فروکتان است که اثرات زیادی مانند تحریک سیستم ایمنی، کم کردن تعداد میکروارگانیسم‌ های بیماری ‌زا از دستگاه گوارش، کاهش خطر پوکی استخوان از طریق افزایش جذب املاح به خصوص کلسیم، کم کردن خطر آترواسکلروز از طریق کم کردن سنتزتری گلیسرید ها و اسید های چرب در کبد و متعادل نمودن سطح هورمونی انسولین و کلوکاگون دارد.

۱۴. خواص ضد التهابی

کاسنی قادر است با مهار نمودن عوامل پیش التهابی در بدن مثل پروستاگلاندین E2 و COX2 اثر خیلی زیادی بر بهبود التهاب ‌ها در بدن داشته باشد.

۱۵. عرق کاسنی و کاهش جوش

یکی از مهم ‌ترین تبعات استفاده از گرمی‌ جات جوش زدن پوست، به ویژه پوست صورت است. عرق کاسنی با طبع سردی که دارد، به خوبی با اثر مواد گرم مقابله می کند و با معتدل کردن طبع شما، جوش ‌های ناشی از مصرف گرمی‌جات را درمان خواهد کرد. به همین علت است که پزشکان طب سنتی، استفاده از عرق کاسنی اصل را به عنوان یکی از عالی ترین راه ‌های درمان جوش توصیه می ‌کنند.

۱۶. فواید ضد میکروبی کاسنی

در سال‌ های اخیر آثار ضد میکروبی عصاره گیاه کاسنی بر سویه‌ های میکروبی زیادی ثابت شده است.

۱۷. فواید عرق کاسنی برای پوست

در اول مقاله، فواید سرشار عرق کاسنی برای کبد را توضیح دادیم. خوب است بدانید که تقویت نمودن کبد، منجر به روشن تر شدن رنگ پوست و کم شدن بیماری‌ های پوستی، مانند اگزما می گردد.

۱۸. عرق کاسنی و تنظیم نمودن هورمون ‌‌های بدن

تاثیر فوق العاده عرق کاسنی بر کبد، به تنظیم نمودن هورمون ‌های بدن نیز کمک خواهد کرد؛ به این دلیل که وظیفه مهم تنظیم هورمون‌ های بدن نیز برعهده کبد می باشد. شواهدی از اثرگذاری عرق کاسنی بر افزایش قدرت بارور نمودن نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌ های نر و ماده نیز به دست آمده است که مرتبط با اثر این عرق گیاهی بر تنظیم هورمون‌ ها است.

** در صورتی که در زمان بارداری یا شیردهی می باشید، میزان مصرف مناسب عرق کاسنی را از پزشکتان بپرسید.

19.کاهش دهنده درد آرتروز

کاسنی به طور سنتی به عنوان درمانی جهت آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد و تحقیقات نشان داده است که خاصیت ضد التهابی دارد. به همین دلیل درد را در شرایطی مانند آرتروز کاهش می ‌دهد. در مطالعه ای ۷۰ درصد افراد مورد آزمایش که تحت درمان با کاسنی قرار گرفته بودند، بهبود قابل توجهی در درد مرتبط با شرایط آرتروز را گزارش نمودند. کاسنی همچنین قادر است به عنوان یک عامل ضد التهابی برای درد های عضلانی و مفاصل استفاده شود.

مطالب مشابه را ببینید!

انواع گریپ فروت چیست و خواص جالب آن کدام است؟ خواص هلیله سیاه گیاه دارویی؛ کاربردها، خواص درمانی و نحوه مصرف آن خواص روغن گردو؛ میزان مصرف روزانه، فواید بی نظیر و طرز تهیه روغن گردوی خانگی تفاوت جو پرک با جو دوسر؛ خواص انواع جو و تفاوت های آنها خواص انار؛ 20 فایده انار از کنترل دیابت و خاصت ضد سرطانی تا زیبایی پوست و مو خوراکی های ضد پیری؛ لیست 30 ماده غذایی که باعث جوانی و زیبایی شما می شوند خواص و مضرات زعفران؛ خواص کلی و درمانی زعفران خواص روغن رزماری؛ کاربرد های این روغن برای زیبایی، سلامت و روش تهیه آن همه چیز در مورد برنج قهوه ای؛ فواید مزایا و خواص آن خواص برنج سفید؛ ارزش غذایی، مواد معدنی موجود در آن و نحوه طبخ آن