بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟

ممکن است بنا به دلیل های مختلفی هر فردی در زندگی دچار از دست دادن یک دندان یا بی دندانی شود. امروزه دیگر نگرانی از این بابت برای افراد وجود ندارد زیرا با پیشرفت علم و فناوری راه هایی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته مانند  ایمپلنت دندان و بریج دندان به وجود آمده است. در گذشته زمانی که از این روش ها برای پر کردن جای خالی دندان به وجود نیامده بود از روش دندان مصنوعی استفاده میشد که البته هنوز هم به دلیل قیمت پایینی که دارد مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان چیست؟

پس از آن از روش بریج دندان استفاده شد که از نظر مزایا بهتر از دندان مصنوعی بود و برای انجام آن نیاز به دندان هایی سالم در اطراف ناحیه بریج بود. و اما امروزه محبوب ترین روشی که برای جایگزینی جای خالی دندان مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از روش ایمپلنت دندان است.

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟

در واقع ایمپلنت یک ریشه مصنوعی است که ظاهری شبیه به یک پیچ دارد و اغلب از جنس تیتانیوم و زیرکونیا ساخته می شود و درون استخوان فک کاشت می شود. همان گونه که دندان طبیعی انسان هم باید بر روی ریشه دندان قرار گیرد تا عملکرد صحیح داشته باشد، تاج دندان یا پروتز هم باید در لابراتوار ساخته شود و بر روی ایمپلنت دندان قرار گیرد تا ظاهر و عملکردی مشابه دندان طبیعی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت ، قیمت ایمپلنت به همراه انواع برندها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید و از قیمت ایمپلنت در سال 1400 مطلع شوید.

قیمت ایمپلنت دندان

تیتانیوم که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود فلزی است که دارای قابلیت سازگاری با استخوان فک انسان است. درصد بسیار کمی از افراد هستند که ممکن است دارای حساسیت نسبت به این فلز باشند که در این صورت از زیرکونیا در تهیه ایمپلنت آن ها استفاده می شود. ایمپلنت ها در کشورهای مختلف، تحت برند های متفاوت و با مواد اولیه متفاوتی تهیه می شوند. امروزه در ایران اغلب پزشکان به استفاده از ایمپلنت کره ای توصیه می کنند زیرا پشتیبانی و دسترسی به قطعات آن در بازار ایران  بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از دیگر برندهای مختلف است. برای اطلاع بیشتر از ایمپلنت های کره به لینک زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت کره ای

تفاوت بریج و ایمپلنت دندان چیست؟

امروزه ایمپلنت دندان به دلیل مزایای منحصر به فردی که دارد جایگاه بسیار خاص و محبوبی بین بیماران پیدا کرده است و روش های مشابه آن مانند بریج دندان کمتر انجام می شود. در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که کدام یک را انتخاب کنیم ؟ بریج یا ایمپلنت ؟ تا بیماران بهتر بتوانند روش مناسب را برای خود انتخاب کنند.برای اطلاعات بیشتر درباره بریج دندان به لینک زیر مراجعه کنید.

بریج دندان

هنگامی که روش ایمپلنت دندان را برای جایگزین کردن جای خالی دندان از دست رفته انتخاب کنید دیگر نیازی به دندان های اطراف نخواهید داشت و دندان های اطراف درگیر کاشت ایمپلنت نخواهد شد. اما در صورتی که روش بریج دندانی را برای پر کردن جای خالی دندان خود انتخاب کنید باید دقت داشته باشید دو دندانی که اطراف ناحیه خالی وجود دارند باید از سلامت کامل و کافی برخوردار باشند زیرا درگیر این درمان خواهند شد و برج مانند پل بین این رو دندان عمل میکند.

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟

تفاوت ایمپلنت و بریج از نظر مراقبت

رعایت بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده از نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان و بین دندان در روش بریج بسیار سخت است زیرا سه تاج دندان درگیر هستند اما در ایمپلنت دندان به راحتی می توان بین دندان ها را با دقت نخ دندان کشید و از بیماری های احتمالی اجتناب کرد. زیرا ایمپلنت دندان دارای هیچ اتصالی بین خود و دندان های مجاور نیست و نخ دندان راحت از بین آن عبور خواهد کرد.

ایمپلنت یا بریج از نظر طول عمر

بسیاری از افراد در رابطه با ماندگاری و طول عمر این دو روش سوال می کنند که در پاسخ باید بدانند عمر مفید بریج دندان حدود 10 سال اما عمر مفید ایمپلنت دندان حداقل 25 سال است. در روش ایمپلنت دندان از فلز تیتانیوم استفاده می شود که در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما در صورتی که از بریج دندان به خوبی مراقبت نشود ممکن است منجر به پوسیدگی دندانی شود.

کدام را انتخاب کنیم ؟ بریج یا ایمپلنت ؟

اگر بخواهیم از منظر زیبایی این دو روش را بررسی کنیم به ایت نتیجه میرسیم که اگر به زیبایی دندان های خود اهمیت می دهید ظاهر دندانی که ایمپلنت شده است بسیار به دندان طبیعی شباهت دارد. به همین علت توصیه می شود برای دندان های جلویی که در معرض دید هستند از ایمپلنت جهت پر کردن جای خالی دندان استفاده نمائید.

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟

از نظر هزینه مورد نیاز برای انجام این دو روش قطعا هزینه بریج دندان کمتر از هزینه ایمپلنت دندان است. اما اگر در بلند مدت بخواهید آن را بررسی کنید باید بدانید که روش ایمپلنت دندان دارای طول عمر و ماندگاری بالاتری است و همین باعث می شود در بلند مدت روش بریج دندان مقرون به صرفه نباشد و نیازمند هزینه بالاتری نسبت به ایمپلنت دندان باشد.

با استفاده از ایمپلنت دندان می توان از تحلیل استخوان فک، ایجاد مشکلات گوارشی در راستای درست نجویدن مواد غذایی و از بین رفتن زیبایی ساختار چهره افراد جلوگیری نمود. زیرا هر چه تحلیلی استخوان فک و لثه بیشتر باشد قطعا احساس راحتی در جویدن و تکلم برای بیمار از بین میرود و درنهایت ظاهر چهره او هم دچار مشکل خواهد شد.

اجزای ایمپلنت

ایمپلنت دندان دارای اجزای مختلفی است که در این بخش قصد داریم آن را برای شما نام ببریم.

  • فیکسچر (پست یا پایه ایمپلنت) مهم ترین بخش این روند درمانی است که از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می شود.
  • اباتمنت (ابزار اتصال فیکسچر به تاج) اتصال دهنده پایه ایمپلنت دندان به تاج دندان است.
  • تاج دندان یا پروتز دندان مصنوعی قسمت نهایی کاشت ایمپلنت است با وجود آن ایمپلنت می تواند یک عملکر و ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی داشته باشد.

 انواع ایمپلنت

اوردنچر

اوردنچر در فرآیند کاشت ایمپلنت سبکی شبیه به همان دندان مصنوعی دارد اما تفاوت این دو روش در این است که پروتز دندانی در روش اوردنچر بر روی پایه ایمپلنت سوار می شود و دیگر روی لثه قرار داده نمی شود.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت ها اغلب از یک پایه با جنس تیتانیوم تشکیل شده اند که باید درون استخوان فک کاشته شوند. در انتهای این پایه ها یک گوی کوچک به همراه یک سوکت با حلقه پلاستیکی قرار دارد که وظیفه آن چسباندن پایه به دندان است. اغلب به مینی ایمپلنت ایمپلنت یک روزه هم گفته می شود زیرا روند درمانی و کاشت آن در یک روز انجام می شود.

ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت فوری

منظور از ایمپلنت دیجیتالی در واقع فرآیند اجرای ایمپلنت دندان است. در این روش باید با استفاده از مدل سازی کامپیوتری به صورت سه بعدی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گرفتن رشته های عصبی مورد بررسی قرار بگیرد. همین باعث می شود متخصص ایمپلنت بتواند به راحتی اطلاعاتی جامع از محل کاشت ایمپلنت دندان پیدا کند و با ایجاد کمترین شکاف ممکن کاشت ایمپلنت را برای شما اجرا کند.

حال ممکن است از روش ایمپلنت دیجیتالی یعنی تهیه اطلاعات کامپیوتری جامع در کاشت ایمپلنت فوری نیز بهره بگیرند. منظور از ایمپلنت فوری کشیدن دندان از بین رفته و کاشت ایمپلنت، نصب اباتمنت و تاج موقت دندانی در یک جلسه است. در این روش دیگر نیازی به گذشت 3 الی 6 ماه زمان برای بهبودی بهتر لثه و بخیه های انجام شده نیاز نیس و بلافاصله با کاشت ایمپلنت یک تاج مصنوعی دندان به صورت موقت بر روی ایمپلنت سوار می شود. این روش برای همه افراد مناسب نیست و افرادی که نیاز به انجام جراحی های تکمیلی مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان دارند اصلا توصیه نمی شود.

ایمپلنت سنتی یا ایمپلنت استاندارد

روش معمول و رایجی که در کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود کاشت ایمپلنت به صورت سنتی و استاندارد است. این روند به صورتی انجام می شود که باید از کاشت ایمپلنت درون استخوان فک حدود سه الی شش ماه زمان گذشته باشد تا زخم ها و بخیه های ایجاد شده بهبود یافته باشند. سپس ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و استخوان فک رشد کند تا از استحکام کافی برخوردار شود و در نهایت تاج مصنوعی دندان بر روی پایه ایمپلنت با استفاده از اباتمنت نصب شود.

هر نوع از کاشت ایمپلنتی که بالاتر نام بردیم را می توان با ایمپلنت های متفاوتی انجام داد که در ایران اغلب پزشکان از ایمپلنت کره ای استفاده می کنند. ایمپلنت های کره ای نیز دارای درجه بندی هستند و ایمپلنت های با کیفیت آن ها می تواند با ایمپلنت های اروپایی و آمریکایی رقابت کند اما از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر ایمپلنت های کشورهای مختلف هستند و دسترسی به آن ها در ایران بسیار راحت است.

مطالب مشابه را ببینید!

اثرات پیاده روی بر سلامت ؛ 30 فایده بی نظیر قدم زدن بر سلامت بدن مزایای دوچرخه ثابت؛ فواید استفاده از دوچرخه ثابت، میزان استفاده و معایب آن فواید فیزیوتراپی؛ دلایل نیاز به فیزیوتراپی و روش های مختلف انجام آن روش های افزایش قد؛ بهترین و علمی ترین روش ها برای قد بلند شدن دلایل انجام سم زدایی بدن؛ عوامل سم زدایی بدن و روش های سم زدایی کردن حفظ سلامت کبد؛ همه چیز در مورد آنالیز تا درمان مشکلات کبد اطلاعات درباره هورمون رشد؛ افزایش رشد هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مچ بند طبی؛ انواع مچ بند طبی و دلایل استفاده از آن هورمون رشد انسانی: همه آن چیزی که باید بدانید چطور سحرخیز شویم؟ دلایل خواب آلودگی و روش های مفید بیدار شدن به موقع