پنج کتاب درباره زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایرانی

هنر ایران از دیرباز فراز و فرودهای زیادی داشته و در هر دوره هنرمندان مختلفی را به خود دیده. زندگی هنرمندان همواره مورد توجه خواننده‌ها بوده است. چون زوایای پنهان زندگی چهره‌های مطرح را به شما  معرفی می‌کند تا با تجربه‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ شان آشنا شوید. این تجربه‌ های شخصی از این جهت اهمیت دارند که بر رویکرد و نگرش هنری این چهره‌ها تأثیر گذاشته‌اند. بنابراین با اطلاع از این تجربه‌ها می‌توانید مضمون آثار هنری را بهتر درک کنید. درباره زندگی هنرمندان کتاب‌های مختلفی به رشته تحریر درآمده است. بخشی از این آثار خودزندگی نامه‌ای هستند، برخی مصاحبه و برخی دیگر هم به قلم شخص سومی نوشته شده‌اند. در اینجا پنج کتاب را معرفی می‌کنیم که درباره چهره‌های مطرح هنر معاصر ایران نوشته شده‌اند. با خواندن این کتاب‌ها می‌توانید با این افراد برجسته خود بیشتر آشنا شوید.

کتاب یادمانده ها اثر محسن وزیری مقدم

کتاب «یادمانده ها» اثری به قلم محسن وزیری مقدم است که در آن این هنرمند زندگی نامه خود را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. محسن وزیری مقدم یکی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی است که بر تاریخ هنر نوگرای ایرانی تأثیر بسزایی گذاشت. او نقاش و مجسمه ساز نوگرای ایرانی است که در آثار خود رویکردی مدرنیستی داشت و توانست به سبک شخصی خود دست پیدا کند. در این کتاب می‌توانید با جزئیات زندگی این هنرمند و فراز و نشیب‌های مسیر هنری او آشنا شوید. لازم به ذکر است که محسن وزیری مقدم این کتاب را در دهه هشتاد زندگی خود نوشت، و سعی کرد مسیر حیات شخصی و هنری خود را تا جایی که می‌توانست به رشته تحریر درآورد. نثر او ساده و دلنشین است و مخاطب را با خود همراه می‌کند. این کتاب در سال 1397 توسط نشر نظر به چاپ رسید.

کتاب در فاصله دو نقطه به قلم ایران درودی

ایران درودی بانوی نقاش ایرانی است که در 11 شهریور 1315 در مشهد به دنیا آمد. او علاوه بر نقاشی به کارهای کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و تدریس تاریخ هنر در دانشگاه هم پرداخت. درودی رویکرد سورئال را در نقاشی‌هایش دنبال می‌کرد و سالوادور دالی او را هنرمند شرقی بااستعداد می‌دانست. کتاب «در فاصله دو نقطه» اثری خودزندگی نامه‌ای نوشته ایران درودی است که در آن تجربیات زندگی‌اش را از زاویه نگاه خود روایت می‌کند. درودی در این کتاب درباره ملاقات‌هایش با بزرگانی همچون ابراهیم پوردداوود، سهراب سپهری، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و ژان کوکتو حرف می زند. با خواندن این کتاب می‌توانید با فراز و نشیب‌های زندگی درودی آشنا شوید، چون از زوایای پنهان زندگی شخصی خود که بر هویتش تأثیر گذاشت، صحبت کرده است. لابلای روایت‌های کتاب تصاویری از نقاشی‌های ایران درودی هم قرار گرفته که تأثیر کتاب را دو چندان می‌کند. انسجام و جذابیت متن کتاب نشان دهنده قدرت نویسندگی ایران درودی است. او در این کتاب داستان دوران کودکی خود قبل از جنگ جهانی را روایت می‌کند و رفته رفته خاطرات تلخ و شیرین خود را به ما به اشتراک می‌گذارد. جملات تأمل برانگیز و آموزنده او خوانش داستان را جذاب‌تر می‌کند. کتاب «در فاصله دو نقطه» به قلم ایران درودی توسط نشر نی به چاپ رسیده.

پنج کتاب درباره زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایرانی

کتاب در فاصله دو نقطه به قلم ایران درودی

 

کتاب شیرین نشاط در گفتگویی بلند با محمد عبدی

شیرین نشاط بانوی هنرمند ایرانی است که در عرصه پروفورمنس آرت، عکاسی، کانسپچوال آرت و ویدیوآرت فعالیت دارد. این هنرمند ایرانی توانست جایزه شیر طلای دوسالانه ونیز و شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره سینمایی ونیز را دریافت کند. دغدغه شیرین نشاط در آثارش مشکلات و مسائل اجتماعی مردم ایران است و در این زمینه از زندگی بومی ایرانیان و به خصوص زن ها الهام می‌گیرد.هنر او به فرهنگ ایرانی محدود نمی‌شود. زیرا شیرین نشاط سعی دارد مشکلات و مسائل فرهنگ‌های دیگر مثل مصر، مراکش و آذربایجان را هم به تصویر بکشد. عکاسی‌ها و ویدیوآرت های سیاه و سفید نشاط نقطه اوج آثار او هستند که دغدغه‌هایش را به تصویر می‌کشند. این کتاب اولین متن فارسی درباره این هنرمند است که در سال 1400 توسط نشر بیدگل به چاپ رسید. محمد عبدی، داستان نویس، منتقد سینمایی و پژوهشگر هنر مقیم لندن نویسنده این کتاب است. او این اثر را در نتیجه گفتگویی با شیرین نشاط به رشته تحریر درآورد. نشاط در این گفتگو درباره زندگی، تجربیات و موفقیت‌ها و حتی شکست‌هایش با ما صحبت می‌کند. به علاوه، بررسی درون مایه آثارش به مخاطب کمک می‌کند تا با این آثار بهتر ارتباط برقرار کنیم.

کتاب گفتگو با بهمن محصص

بهمن محصص نقاش و مجسمه ساز ایرانی است که در جنبش هنر نوگرای ایرانی نقش بسزایی داشت. این هنرمند مدرنیست با الهام از انسان، حیوانات و موجودات اساطیری مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی خلق کرده که فیگورهایی از ریخت افتاده را نشان می‌دهند. محصص در طی بیش از شش دهه فعالیت هنری توانسته تعداد زیادی نقاشی و مجسمه خلق کند که فعالیت هنری غنی او را نشان می‌دهد. محصص در هنر خود تحت تأثیر مکتب مدرنیسم اروپایی بود. با این وجود توانست آن را شخصی سازی کند و به زبان خاص خودش از مکتب مدرنیست دست یابد. موج روشنفکری فرانسه در دهه شصت میلادی، رویکرد هستی شناسانه و هیچ انگاری بر او تأثیر زیادی گذاشتند. به همین دلیل در آثار او تنهایی، رنگ و مرگ انسان زیاد دیده می‌شود، که نشان دهنده رویکرد تلخ و انتقادی او به جهان و هستی انسان است. کتاب «گفتگو با بهمن محصص» جمع آوری تعدادی از مطالبی است که در رابطه با محصص پیش از این منتشر شده بود. این کتاب ما را با جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و کاری بهمن محصص آشنا می‌کند تا با استعداد و درک هنری او آشنا شویم.

پنج کتاب درباره زندگی و هنر هنرمندان معاصر ایرانی

نیکی نجومی، قطعه‌ای از یک پرتره

نیکزاد نجومی (نیکی) نقاش و تصویرساز معاصر ایرانی است که آثاری با درونمایه سیاسی و روانشناسی خلق کرده است. به علاوه، برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم تصویرسازی‌های بسیاری انجام داده است. نیکزاد نقاشی مضمون گرا و فیگوراتیو است. مردان کت و شلوارپوش که نماد دولت مردان و سیاست مداران جهان هستند، دلقک‌ها و حیوانات از عناصر اصلی آثار نیکزاد نجومی محسوب می‌شوند. او با این عناصر طنز انتقادی و اجتماعی خود را به تصویر می‌کشد. نیکزاد نججومی در آثار خود سعی دارد چهره‌های خشن و مستبد رهبران جهان را نشان دهد. کتاب «نیکی نجومی، قطعه‌ای یک پرتره» به قلم آرمان خلعتبری نوشته شده و جنبه‌های تازه‌ای از زندگی شخصی و هنری و ایدئولوژی نیکی نجومی را به ما نشان می‌دهد. این کتاب در سال 1400 توسط نشر نظر به چاپ رسید.

مطالب مشابه را ببینید!

انشا طنز و خنده دار + مجموعه انشا و داستان های طنز و بامزه انشا در مورد ثروت و پولدار شدن + 5 انشا کوتاه و زیبا در مورد افراد ثروتمند انشا نوروز کوتاه و بلند برای پایه های مختلف تحصیلی (8 انشا نوروز) انشا مذهبی (با موضوعات مذهبی نماز، روزه، ماه محرم و خداوند) برای پایه های مختلف تحصیلی انشا با موضوع روزه + چند انشا زیبا در مورد روزه گرفتن برای دبستان و دبیرستان انشا چهارشنبه سوری با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای تمام مقاطع تحصیلی کامل ترین اطلاعات علمی درباره ماه؛ تحقیق و دانستنی های جالب درباره ماه انشا برف با گلچین چند انشا زیبا با موضوع بارش برف زمستانی انشا در مورد شجاعت + چند انشا با موضوع شجاعت و دلیری برای پایه های مختلف تحصیلی انشا با موضوع آزاد + چند انشاء زیبا توصیفی با موضوع پیشنهادی و مختلف