بازی های ایرانی و خانوادگی برای ایام تعطیلات (توضیحات و آموزش بازی)

معرفی بازی های سرگرم کننده خانوادگی برای تعطیلات

بعضی از خانواده‌ ها در منزل ماندگار شدن در روزهای تعطیل عید را به مسافرت رفتن‌ در جاده‌‌ ها‌ و شلوغی شهرها ترجیح‌ می‌ دهند. در این مقاله چند بازی‌ گروهی را به شما معرفی می ‌کنیم تا در جمع‌ فامیل و دوستان خود و دیگران را مشغول نمایید . اگرچه بعضی از این بازی‌ های‌ قدیمی‌ را مطمئنا به یاد دارید و خودتان نیز قبلا بازی کرده‌ اید؛ هدف ما تنها یاد آوری این بازی ها برای تجمع های دوستانه‌ است تا اندکی از کامپیوتر و… دوری بگیرید.

بازی های ایرانی

پانتومیم

یکی از قشنگ ‌ترین و خنده ‌دار‌ترین انواع بازی سنتی‌ که می‌ شود در این مواقع اجرا کرد، بازی‌ پانتومیم خواهد بود.در بازی پانتومیم اشخاص به دو دسته تقسیم‌ می‌ شوند . یکی از گروه‌ ها یک کلمه تعیین می‌ کند‌ و به یک نفر‌ از اشخاص دسته رو به رو می‌ گوید . این شخص با اجرای پانتومیم باید در زمان‌ معینی اشخاص گروه خودش را به کلمه‌ مد نظر نزدیک کند و به همین شکل دسته بعدی و…‌

این بازی روش دومی هم دارد و آن این است که یک شخص جمله ای را در ذهن خود انتخاب می کند و کلمه ‌های مختلف این جمله را جدا جدا  شروع به اجرا می کند، هر دفعه یکی از واژه ها را با پانتومیم اجرا می کند تا اعضای بازی، کل جمله را یکی ‌یکی از روی کلمات پیدا کنند.


بازی های ایرانی

منچ بازی 

یک بازی آسان، و لذت بخش و گروهی است. «منچ»  دارای بیش تر از ۱۰۰ سال قدمت است. در سال ۱۹۱۴ میلادی، یکی از اهالی مونیخ آلمان به نام یوزف فریدریش اشمیت، این بازی را اختراع نمود. محل به وجود آمدن این بازی احتمالا در ایران، کشور هند یا چین بوده است. برای انجام این بازی کافی است یک صفحه مربوط به این بازی و مهره‌ های آن را خریداری کنید و دور هم لحظات بسیار خوشی را داشته باشید.


بازی های ایرانی

اسم روی پیشانی

این بازی سنتی هم یکی از مفرح ترین و سرگرم‌ کننده ‌ترین بازی‌ هایی است که داخل خانه می توانید انجام دهید. اگر هوا بارانی است یا قصد  بیرون رفتن از خانه ندارید، می ‌توانید در خانه بمانید و با هم یک بازی مفرح را اجرا کنید.

بازی اسم روی پیشانی این‌ گونه اجرا می ‌شود که شما یک واژه را که برای طرف مورد بازی خاطره انگیز است را و یا به آن علاقه‌ دارد را روی یک کاغذ می نویسید و روی پیشانی او می چسبانید. دیگر افراد بازی با راهنمایی دادن، به او یاری می دهند تا کلمه مورد نظر را حدس بزند. این بازی بسیار شاد و مفرح است.


وسطی

این بازی که از پرطرفدارترین بازی های قدیمی و مخصوصا در دوران مدرسه بود، برای سپری کردن زمان به مهیج ترین شکل ممکن پیشنهاد می‌ شود! در این بازی اعضا به دو دسته مساوی تقسیم می ‌شوند و با شیر و خط، یکی از دسته ها در وسط محوطه بازی قرار می گیرد و دسته دیگر، در دو قسمت، به دو طرف محوطه بازی روانه خواهند شد.

بازی وسطی با پرتاب توپ از طریق یکی از اعضای گروه کناری شروع می‌ شود. گروه بغلی تلاش می کند که با نشانه گرفتن و زدن اعضای گروهی که در وسط قرار گرفته اند موجب اخراج آنها بشوند. تلاش گروه وسطی هم بر این است که با حرکات تند از خوردن توپ در امان بمانند و در صورتی که اعضای سوخته داشته باشند، با فداکاری و گرفتن توپ، که یک امتیاز به حساب می آید  او را به بازی باز می گردانند.

حال، به این مرحله از بازی رسیده ایم که فقط یک نفر از گروه وسط، در درون میدان بازی باقی مانده که اگر تا ۱۰ شماره پرتاب کردن توپ نتوانند او را  مورد اصابت توپ قرار دهند، همه اعضای سوخته گروهش را زنده کرده و همگی در میان میدان، بازی را ادامه خواهند داد.


بیست سوالی

دو دسته بازیکن مقابل یکدیگر قرار می ‌گیرند. گروه نخست، میان خودشان چیزی را به عنوان موضوع بر می گزینند. گروه دیگر با طرح کردن حدود ۲۰ سوال باید بتوانند به آن موضوع برسند. جواب سوال‌ ها تنها باید بله یا خیر باشد. گروهی که بتواند با  طرح سوالات کمتر به پاسخ‌ ها برسد، برنده است.


بازی های ایرانی

مافیا

بازی مافیا، یک بازی گروهی است که قدرت تشخیص و قضاوت شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این بازی این طور در نظر گرفته می شود که در یک دهکده، اهالی روستا و مافیا، یک جنگ همه‌ جانبه برای زنده ماندن دارند.نقش هایی که در این بازی وجود دارند عبارتند از پزشک، مافیا، پلیس و… بسته به نقشی که شما دارید هدف بازی این است که در طول بازی اعضای دیگر را شناسایی کرده یا بکشید. بهتراین است که بازی مافیا را در یک میهمانی پرجمعیت یا  با گروهی از دوستان خود بازی کنید.

مطلب مشابه: آموزش بازی مافیا + نحوه انجام بازی گروهی مافیا و درباره نقش ها


بازی جرات حقیقت

جرات حقیقت یکی از بازی‌ های بسیار هیجان انگیز مخصوص دورهمی ‌ها است. در بازی جرات حقیقت، دو یا چند نفر دور تا دور قرار می گیرند و به نوبت به  هر شخص اجازه داده می ‌شود که میان جواب دادن به یک سوال یا انجام یک کار نسبتا سخت که توسط سایرین مشخص می‌ شود، یک مورد را انتخاب نماید. سوالاتی که در جرات حقیقت طرح می شود می تواند، راز‌های عاشقانه و رمانتیک افراد را فاش‌ کند؛ آیا شخص مقابل به شما علاقه دارد؟ آیا اکنون در یک رابطه عاشقانه قرار دارد؟ و خیلی از سوالاتی که تمایل دارید از مخاطب مورد نظر خود بپرسید، اما امکان آن وجود ندارد. در این بازی با پرسیدن سوالاتی شما قادر خواهید بود پارتنر یا فرد مورد علاقه‌ خود را بهتر و بیشتر بشناسید .


بازی حدس آهنگ

بازی حدس آهنگ، از مهیج ترین بازی ها در دورهمی ها در زمینه موسیقی و آهنگ است. یکی از اعضای بازی آهنگی را می خواند، و دیگر اعضای بازی باید بتوانند اسم خواننده و یا آهنگ را حدس بزنند! «بازی حدس آهنگ» یک بازی سرعتی محسوب می شود و بسیار هیجان انگیز است. کسانی که به موسیقی‌ و آهنگ علاقه مند هستند، بسیار زیاد از این بازی لذت خواهند برد. در این بازی علاوه بر بزرگسالان افراد خردسال جمع نیز می توانند شرکت کنند.


بازی های ایرانی

چشمک مرگ

تمام  افرادی که در بازی شرکت می کنند به همان مقدار باید کارت سفید در دست داشته باشند روی دو کارت واژه کاراگاه و قاتل را نوشته می شود و روی دیگر کارت ها کلمه کاراگاه نوشته خواهد شد و سپس به هر کدام از شرکت کننده ها در بازی به طور تصادفی یک کارت داده خواهد شد. شخصی که کارت قاتل را دریافت کرده به شکل مخفیانه به دیگران چشمک می زند و دریافت کننده ی این چشمک ها که در اصل قربانی قاتل شده است، کشته می شود و اما کسی که کارت کاراگاه را در دست دارد باید قاتل را بیابد و هنگامی که کاراگاه قاتل را بیابد، قاتل قبلی تبدیل به کاراگاه می شود و کارت ها دوباره هم به شکل تصادفی در میان بازیکنان توزیع  می گردد و بازی دوباره جریان می یابد.


نقطه بازی

از دیگر بازی های گروهی که  برای گروه های دوستانه و خانوادگی مناسب است نقطه بازی است. این بازی هم به این صورت است که یک صفحه مربع شکل را پر از نقطه می کنند و سپس بازی شروع می شود و بعد به ترتیب هر شخصی باید خط هایی را بکشد به گونه ای که این خط ها،  بعدا به شکل یک مربع در بیآید. نخستین مربعی که شکل می گیرد و شخصی که صاحب مربع است می تواند اسم خود را به عنوان رمز خودش درون مربع بنویسد و امتیاز جمع کند. در انتهای بازی شخصی برنده می شود که تعداد مربع هایش ازبقیه بیشتر باشد.


بله – خیر معکوس

بازی مفرح و هیجان انگیزی که علاوه بر شادی و خوشحالی که به وجود می آورد، به تمرکز زیادی نیز نیاز دارد. در این بازی شخصی را به عنوان سوال کننده گزینش می کنند و شخص دیگری هم باید به سوال های او پاسخ دهد به این شکل که به سوالات که پرسیده می شود به جای جواب بله نه بگوید و بر عکس.

در این بازی بایستی از پیش سوال های فراوانی مطرح شود تا فرد سوال کننده بتواند سوال ها را بی مکث و پشت سرهم بپرسد و موجب شود که ذهن فردی که مورد سوال واقع شده را درگیر خود کند برای این که تمرکزش را کاهش دهد. در این بازی فردی برنده  بازی است که قادر باشد تمرکز خود را حفظ نماید و به سوال زیادی جواب دهد.

مطالب مشابه را ببینید!

جواب مراحل بازی آمیرزا Amirza؛ از سوال 1 تا آخرین مرحله بازی کامل محبوب ترین بازی های ایرانی ( منچرز، آمیرزا، کوییز اف کویین) بازی اختلاف تصویر بزرگسالان؛ اختلاف تصاویر را پیدا کنید موضوع پانتومیم + بیش از 400 کلمه سخت و جذاب خنده دار برای بازی پانتومیم آموزش بازی مافیا + نحوه انجام بازی گروهی مافیا و درباره نقش ها پرفروش ترین بازی های فکری در ایران؛ تقویت مغز فال تاروت روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت اسفند (فال امروز، فردا و پیشگویی آینده) انشا شغل آینده + 6 انشای زیبا با موضوع شغل و کار آینده انشا در مورد زندگی + 6 انشا در مورد اهداف زندگی و موفقیت در زندگی دیالوگ های ماندگار عاشقانه + عکس نوشته از دیالوگ های ماندگار احساسی و رمانتیک فیلم و سریال